Hommahan menee niin että avataan jokin teräsruuvi joka on ollut alumiinissa vuosia. Otetaan mukamas sopiva ruuvari ja aloitetaan "nylppääminen"
Ennen kuin otetaan Gdansk-telakkatyyppiset kalut käyttöön niin ennen sitä hiomatahnaa ja kastetaan ruuvari "coarse end" päähän.
Ruuvi on terästä ja ruuvari myös ja ne ovat liukkaita keskenään, mutta laitetaas venttiilihiomatahnaa kannan ja ruvarin väliin niin tapahtuu ihmeitä. Sama pätee putkitonkien sun muiden "rokiksien" ja lukkopihtien käytöön, tahnaa väliin ja jo aukeaa kun voimaa ei hukata siihen olemttoman pieneen liukumaan joka hukkaa momentista 90 %.
Ennen tahnan lisäystä tietenkin sopivan kevyt kopaus vasaralla ruuvarin päähän jotta jenkoihin saadaan mikroliikettä ja lievää muokkaumaa ruuvin kannan muotoon.
Kuvassa on Gdansk-tyyppiseen ruuvipenkkiin (40 kg) kiinnitetty 30-vuotiaan prätkän laturin kansi. Ruuvit eivät auenneet ruuvarilla ja sen tyveen asetetulla avaimella jolla momenttia tehostetaan, tiedättehän sen ruuvarin 8 mm kannan siellä kahvan tyvessä. Seuraavassa kuvassa näkyy töhnää ruuvikannoissa ja ruuvit ovat auenneet parin minuutin ähellyksellä. Tanhapurkki näkyy ruuvipenkin vasemmassa päässä, mene ja osta mutta älä hio venttiileitä, käy paremmin avaushommiin. Venttiilit hoitaan Miralla osaavalla pajalla...
http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... _genis.jpghttp://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... nuutis.jpg