Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Uusi iloinen XM:n omistaja
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=19946
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  pitzpie [ 06.01.2015 23:24 ]
Viestin otsikko:  Uusi iloinen XM:n omistaja

Terve,


Tuli tuossa muutama viikko takaperin hankittua tuollainen 94-vuoden bensaturbo-XM. Citikka on nyt ajettu 220tkm. Uitettu saksasta 2007. Autokauppaa on melko vähän tullut harrastettua, ranskalaisia vielä vähemmän, joten ihmetyksiä on ollut lukuisia; kauko-ohjattava keskuslukitus on aiheuttanut kovemmilla pakkasilla pänvaivaa kerran jos toisenkin, lisäksi hydrauliikat ovat mietityttäneet.
Onhan tuo kyyti aivan mahtava, mutta kuitenkaan se ei ole ehkä niin hyvä kuin kaikesta hypestä olisi voinut päätellä. Herääkin kysymys, olisiko hydraulijärjestelmä huollon tarpeessa? Yön aikana kadulle tippuu muutama tippa hydrauli-nestettä. Vuoto oli tiedossa ja se ei kai noissa mitoissa ole erityisen vakava. Täytyy keväämmällä perhetyä enemmän. Hydrauliikkojen kunnostahan kertoo pumpun "käynnistymistajuus". Näin olen lukenut. Minusta se tuntuu vaihtelevan hyvin paljon. Kun auton käynnistää kylmänä aamuna, kuulee selvästi kuinka pumppu käy useia kymmeniä sekunteja putkeen, sammuu hetkeksi ja käynnistyy uudelleen. Ajossa pumppu käy mielestäni harvemmin. Eli mitä tälle jousitukselle nyt kannattaisi tehdä?
Niin ja kun englanninkielisillä foorumeilla puhutaan "tick" -äänestä, meinataanko sillä nimenomaan pumpun käynnistymistä vai sellaista oikeaa naksahtamista? Olen nimittäin välillä ajaessani kuullut kirjaimellista, hiljaista ja useasti toistuvaa napsuntaa. Liittyykö tämä jousitukseen, vai onko kyse vain jostai ei-niin-relevantista sivuäänestä?

Niin ja vielä, vaikka auto on 94-mallinen, on se ilmeisestikin ei-facelift.
Kaikkea mitä XM:n liittyvää tarpeellista ja tarpeetonta lisäinformaatiota otetaan vastaan! :)

Kirjoittaja:  Ruttunen [ 07.01.2015 11:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Uusi iloinen XM:n omistaja

Valtakunnassa on monia minua parempia asiantuntijoita, mutta primitiivivietti aiheuttaa muutaman kommentin:
Pienikään LHM-vuoto ei kuulu asiaan. Jos pienen vuodon antaa olla, siitä todennäköisesti kasvaa yhtäkkiä iso vuoto. Yleensä kesken ajon. Ainakin kehoittaisin selvittämään vuotokohdan välittömästi. Minulla useimmiten pienet vuodot ovat johtuneet paluuletkun liitoskohdan juuresta hapertuneesta letkusta, joka sitten yhtäkkiä repeää. Korjaus on äärimmäisen yksinkertainen; letkun päästä 2 cm pois ja uudestaan klemmari kiinni. Keväällä voit sitten uusia koko letkun (koska vanha letku ei kuitenkaan kestä kovin kauan).
Hydraulipaineet pääsevät auton seisoessa tuntien mittaan purkautumaan, joten pumppu pumppaa tietenkin paineet ylös kun auto käynnistetään. Tämä on normaalia. Ajon aikana pumppu lisää painetta systeemiin silloin tällöin. Systeemin kunnosta voi päätellä jotakin sen perusteella, kuinka usein pumppu hyrähtää ajon aikana. 30 sekuntia on hyvä, 3 sekuntia on huono taajuus. Yleensä hydraulisysteemi kuluu kauttaaltaan siten, että systeemin sisäinen tiiveys laskee vuosien mittaan, eli paine pääsee herkemmin paineistetulta puolelta paineettomalle paluupuolelle, josta neste virtaa takaisin säiliöönsä. Jos systeemistä ei pystytä tunnistamaan mitään yhtä loppuun kulunutta osaa, tarkoittaa huoltaminen kaikkien paineen kanssa tekemisissä olevien komponenttien uusimista, jota yleensä ei kannata tehdä. Auto toimii kun se pysyy ajon aikana asennossaan, mutta mitä useammin pumppu käy, sitä enemmän sekin kuluu. Se mitä kannattaa joskus tehdä, on LHM-nesteen vaihto silloin tällöin. Vaihdon yhteydessä voi hetkeksi laittaa sisään systeemiä puhdistavan nesteen. Käsittääkseni kuitenkaan tämä ei paranna sisäistä tiiveyttä.

Kirjoittaja:  Palloidiootti [ 07.01.2015 14:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Uusi iloinen XM:n omistaja

Koska jousipallot on vaihdettu tai paineistettu? Huomaako sport-tilassa mitään eroa pehmeään tilaan verrattuna? Ja tosiaan, korjaa se vuoto varsinkin jos et itse ole varmistanut sen harmittomuutta. Vaihda samalla nesteet.

Olethan muuten vaihtanut jakopään hihnan tai saanut uskottavia todisteita sen vaihdosta?

Kirjoittaja:  pitzpie [ 07.01.2015 16:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Uusi iloinen XM:n omistaja

Kiitoksia vastauksista!

Suomen ajalta olevan huoltokirjan mukaan jakopää on vaihdettu muistaakseni 2007 tai 2008. Autolla on ajettu kuitenkin vain joitain kymmeniä tuhansia kilometrejä sen jälkeen. Tarkoituksena on vaihdattaa hihna kun lompakko sallii. Ensimmäisenä listassa on hieman hörisevän pakoputken korjaaminen.

Hydrauliikkaa on huollettu ilmeisesti huolto-ohjelman mukaan auton saksan aikoina. Suomen hultokirjassa ei hydrauliikasta lue mitään erityistä. Vuodon korjaus ei tosiaankaan kuulosta pahalta hommalta. Mites tuon järjestelmän ilmaus? Olen saanut kaikesta ilmaamisesta vähintäänkin pahoja traumoja mopoikäisenä jarrujen ilmaamisesta, eli suhtaudun kovin varauksella kaikkeen ilmaukseen liittyvään :D. Tuossahan on moottori, eli pumppu, eli ilmaaminenhan voisi teoriassa toimia pumpun käynnistämisellä (jousitus yläasentoon?) ja jonkin ilmausruuvin avaamisella?

Sport-tilan välillä on selkeästi havaittava ero.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 07.01.2015 21:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Uusi iloinen XM:n omistaja

Mihin kohtaan hydraulinestetipat tulevat? On näet selvää että XM:ssä on ominaisuus pakkasella joka saa etujoustolppien letkut itkemään nestettä. Tapahtuu käytännössä vain kovalla pakkasella. Totuin siihen että se on ihan huoletan ominaisuus, ei kasvava ongelma. Jousitolppien yläpäässä, konsesalissa on alta tuuman paksuiset syöttöletkut tolpille, ne vuotavat kevyesti ja lämpimällä kelillä ei ollenkaan.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/