Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Saxo 1.4 -98 Vellit sekasin
ViestiLähetetty: 04.01.2015 06:51 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Noniin... juuri saavuttiin vaimon kanssa takas hänen yötöistään.
Oli poikkeuksellisesti vapaapäivänään jakelemassa lehtiä sillä yhdellä ainoalla reitillä, millä pitää käyttää omaa autoa.
Vaimo soitteli neljän jälkeen että onko vakavaa, kun autosta tulee palaneen haju ja kuulemma tyhjäkäynnillä kaasupoljin tärisee (mitä ei ollut ennen tehnyt).
Polkasin pököllä paikalle vesikanisterin ja öljyjen kera. Öljytikussa taskulampun valossa näkyi alarajalla tummaa öljyä ja ylempänä tikku märkä.
Jäähdyttäjän korkin kun varovasti avasi tuli vain hyvin vaimea tussahdus ja kun lisäsin vettä tuli n. kahden desin jälkeen näkyviin veden pinta, mihin alkoi kohota öljyläikkiä...
... eli tulkitsin noista oireista että kansipahvi on palanut ja vellit sekaisin...

Kysymys:
Miten työläs on tuossa 1.4 koneessa kannen irroitus?
Ei ole tallia vapaana, mutta pihassa olis varaosa-auto, jossa on ehjä kone, mutta oli anturi vikaa, kun ei pysynyt käynnissä.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo 1.4 -98 Vellit sekasin
ViestiLähetetty: 04.01.2015 10:58 

Viestit: 624
Jos vedet menee öljynjoukkoon niin moottoriöljyn väri muuttuu harmaaksi, tuo veden lisäyksessä näkyvä öljytippa saattoi tulla kanisterista jos se on entinen öljykanisteri. Kuvaamasi vaimea tussahdus jäähdyttäjän korkin avamisesta johtui juuri järjestelmän tiiviydestä ja paine on jo pieni jos moottori oli sammuksissa jonkun aikaa. Etsisisin syytä muualta, polttoainepuoli/sytytyspuoli. Mutta viisaammat kertokoon tuosta uudemman tekniikan muista mahdollisuuksista. Ehkä vain kovaa ajoa ja seuraamista jolloin vika sitten paremmin ilmoittaa itsestään sillä se voi myös korjaantua itsestään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo 1.4 -98 Vellit sekasin
ViestiLähetetty: 04.01.2015 11:05 

Viestit: 566
Paikkakunta: Viitasaari
TU3:ssa kannentiivisteen vaihto aika näppärä. Jakoremmi, imu- ja pakosarjan pultit ihan inhimillissä paikoissa.

Kesällä tein saman rempan. Minulla vain puhalsi öljyä nesteeseen.

Rauhallisesti tehden ja välillä kannen suoruuden mitaten samalla lasta paimentaen parin illan homma. Urakalla vajaa päivä. ;)

Sen kun muistaa, ettei kiinnilaitettaessa kiristä venttiilikoppaa liian tuikkaan. Ja uudet kannenpultit!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo 1.4 -98 Vellit sekasin
ViestiLähetetty: 04.01.2015 11:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Kami kirjoitti:
Öljytikussa taskulampun valossa näkyi alarajalla tummaa öljyä ja ylempänä tikku märkä.
Jäähdyttäjän korkin kun varovasti avasi tuli vain hyvin vaimea tussahdus ja kun lisäsin vettä tuli n. kahden desin jälkeen näkyviin veden pinta, mihin alkoi kohota öljyläikkiä...
... eli tulkitsin noista oireista että kansipahvi on palanut ja vellit sekaisin...

Samaa mieltä kuin muutkin eli tarkkaile vielä hetki tilannetta. Tikussa öljyn yläpuolella oleva vesi on hyvin todennäköisesti kondenssivettä normaalista ohivuodosta ja paisuntasäiliössä nyt saa pari pisaraa öljyä ollakin, esimerkiksi edellisen kansipahvin vaihdon yhteydessä päässyt lurahtamaan viereiseen kanavaan.

Pahvi kannattaa laittaa keulaan niin saat mittatikusta (ja venttiilikopasta ja huohotinletkuista) vedet kuivaksi.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo 1.4 -98 Vellit sekasin
ViestiLähetetty: 04.01.2015 12:56 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Jätettiin Saxo yöpymään ko. kylän huolttikselle (koska ko. kylässä sijaitsee kaveri paja, mihin mahdollisesti kiikutan sen korjattavaksi). Pitää nyt päivän valjettua mennä diagnosoimaan uudestaan.
Olishan se hienoa jos ei olis pahvi mennyt, mutta mistä kummasta moinen käry sitten tulisi? Yhtäkkiä...



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo 1.4 -98 Vellit sekasin
ViestiLähetetty: 04.01.2015 13:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Kami kirjoitti:
Olishan se hienoa jos ei olis pahvi mennyt, mutta mistä kummasta moinen käry sitten tulisi? Yhtäkkiä...

Huohotin jäätynyt vähän ja pukannut mittatikusta pakosarjalle muutaman pisaran öljyä? Yleensä kyllä tulee kaikki tai ei mitään.

Kaasupolkimen tärinä onkin sitten vaikeampi keksiä. Koititko uudestaan käymään ja kävikö normaalisti?



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo 1.4 -98 Vellit sekasin
ViestiLähetetty: 04.01.2015 13:07 

Viestit: 161
Paikkakunta: Jönköping
Kannattaa katella ne huohotin putket. Jos tukoksia tai jäätä niin nostaa painetta koneeseen ja
öljyä alkaa tihkua jostain pihalle. Onko öljykorkissa kermaa havaittavissa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo 1.4 -98 Vellit sekasin
ViestiLähetetty: 05.01.2015 19:33 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Kuulustelin vaimoa tarkemmin ja ihmeteltiin appiukon kanssa päivänvalossa. Ei ollutkaan syylarissa öljyä. Ja öljytkin oli sisässä... Olikin haju tullut kytkimestä ja outo ääni tuli pettäneestä painelaakerista. Toimi kyllä vielä, mutta hieman heikosti.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo 1.4 -98 Vellit sekasin
ViestiLähetetty: 05.01.2015 21:00 

Viestit: 982
Kami kirjoitti:
Olikin haju tullut kytkimestä ja outo ääni tuli pettäneestä painelaakerista. Toimi kyllä vielä, mutta hieman heikosti.


Tärisevä kaasupoljin olikin siis kytkipoljin.... Tuttu juttu, vaimojen raporteissa kannattaa useimmiten kääntää kaikki geometriset asiat toisin päin niin ollaan jo lähellä todellisuutta. :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo 1.4 -98 Vellit sekasin
ViestiLähetetty: 08.01.2015 11:06 

Viestit: 1
Moi!

Lainaan vähän theardia kun nyt kerta Saxon kytkimestä oli puhetta.
Eli omassa kauppakassissani myös vähän samankaltaista vikaa. Tosin kytkin on ruvennut ottamaan hyvin ylhäältä. Ei täristä kuitenkaan poljinta tai luista mitenkään erityisesti. Auto on vuosimallia 2001 ja ajettu 71000.
Onko kyseessä vika vai ominaisuus?
Voiko esim. kytkinvaijeria "säätää" jolla kyseisen ongelman saisi korjattua?
Entä onko varsinainen kytkinremontti kuinka vaativa projekti?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo 1.4 -98 Vellit sekasin
ViestiLähetetty: 08.01.2015 12:41 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Tuossa meidän pirssissä oli jo ostettaessa puolitoista vuotta sitten kytkin sellainen että irrotti kovin ylhäältä ja tuolloin jo uumoilin sen olevan ehtoo puolella.
Ko. pirssillä on ajettu jo 240 tkm... en tiedä paljonko ko. kytkimellä.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: