Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 06.01.2015 20:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Nyt tarvitaan vissiin asiantuntija-apua.

Kävi niin että tuo DS 23ie polttaa sitkeästi 16A sulaketta (nro2) jonka perässä on mm. varoitusvalot ja tuulilasinpesulaitteet. Palaa komeasti poksahtaen jos laittaa akun kiinni, isompikin sulake. Muut pysyy ehjinä.

Tänään kolme tuntia Kengurun kanssa sitä ihmeteltiin eikä saatu ratkaisua aikaan.
Irroteltiin kojetaulu ja käytännössä kaikki kaapelisatsissa kiinni olevat liitännät, lukuunottamatta taakse menevää kaapelinippua, koska takavalot toimii ok. Samoin konehuoneesta kiinni oli vain virtalukolle menevä piuha. Kaikki muut on irrallaan.
Jotain toimii kuten etuvalot, takavalot, sisävalot, mittariston taustavalot...

Onko se nyt niin että pääkaapelinipussa on jossain sulanut joku paikka vai olisiko kellään terävää mieltä ehdottamaan ratkaisua? Onko joku paininut vastaavanlaisen ongelman parissa?
Mitattiin ko. sulakkeen kannasta että on tukevasti maassa kiinni vaikka miten heiluteltiin nippua, liitoksia ja kaikkea mahdollista, myös päätämme.

Menee yli hilseen. Mistä voisi olla maissa mokoma? Toimi aiemmin joten mittaristossa toimii varoitusvalot ja tuulilasin pyyhkijätkin heilui jotenkuten. Vika tuli yllättäen kun kokosin mokoman melkein valmiiksi asti. Tällöin huomasin ko. sulakkeen kärynneen...

Varauduin jo henkisesti siihen että otan koko kaapelisatsin irti ja teen sille ruumiinavauksen :(
Sitä on sen verran peukaloitu ajan mittaan että voi olla paras etsiä ehjä/uusi tilalle... €€€€€€



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 06.01.2015 21:29 

Viestit: 5002
Ei mitään tietoa DS:n johtosarjoista, mutta yksi tapa etsiä vahvoja oikosulkuja on laittaa isohko lamppu sulakkeen tilalle (esim. juottaa johdonpätkät sulakkeeseen ja niihin lamppu vaikka 55 W asti).
Lamppu rajoittaa virran pieneksi, mutta päästää kuitenkin jotain jännitettä ja virtaa läpi. Samoin lampun kirkkaudesta näkee suoraan vaikka johtosarjaa liikutellessa/taivutellessa vaikuttaako se jotain oikosulkuun. Mutta vaarana on että kaikki elektroniikka ei tykkää alijännitteistäkään, eli syytä tutkia ensin ettei ole ruiskun tai jotain muuta elektroniikkaa tuon sulakkeen takana ja irroittaa ne ensin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 06.01.2015 22:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 471
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Profiili WWW
Vähän tuota vastaavaa koitettiin yleismittarin avulla, eli mittari sulakkeen tilalla ja katsottiin heitteleekö "maadoitus" johtoja irroitellessa ja heilutellessa. Ei niin mitään muutosta vaikka kaikki johtoliitokset käytiin läpi tuota peräpäätä lukuunottamatta. Todella mystinen juttu kyllä.

Lampulla saisi taas vähän lisätietoa kyllä kun sitä virtaa saisi menemään niille laitteille asti..



C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 06.01.2015 22:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
IsoD kirjoitti:
Vika tuli yllättäen kun kokosin mokoman melkein valmiiksi asti.

Lähtisin tuosta, eli mitä kaikkea piuhanipun lähellä on kiinnitetty, ettei vaan joku piuha olisi jäänyt puristuksiin tai jossain kohtaa hitusen liian pitkä ruuvi mennyt johtonippuun sisään..?

Ikävää se on purkaa juuri koottua, mutta joskus vaan pitää...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. missä vika
ViestiLähetetty: 06.01.2015 22:58 

Viestit: 269
Paikkakunta: Punkalaidun
Otas laturin johdot irti. Ja lähteekö sit käyntiin?? Kyllä vaan on ollu yleensä niin, että siinä laturin lähellä johtojen värit on seonnu. Yksi vielä joka yleensä kuskin puolella hämmentää, on jarrupalojen varoitusvalo, ja tööttien johdot.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 06.01.2015 23:24 

Viestit: 253
Toimiiko lasinpyyhkijät vaikka ko. sulake pimenee?



Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, Xantia Activa C.T. -98.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia -19)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 07.01.2015 00:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Piuhanippuun en juuri koskenut, mitä nyt maadotuspisteen korjasin kojetaulun takaa että taustavalot sai pelaamaan ja uusin pari liitintä valoille.
Tuulilasinpyyhkijät toimii vaan tuon sulakkeen pysytellessä ehjänä. Eli ei toimi kun sulake napsahtaa käytännössä heti kun akunkengän laittaa kiinni. Siitä alunperin äkkäsin tuon että ne on saman sulakkeen takan.
Laturin johdot otin jo irti... Samoin töötin ja kaiken muunkin. Lukuunottamatta takajohtonippua. Heiluttelin sitäkin tuloksetta.
Johtonippu on nähdäkseni täysin tyhjä ja niin vain sulake poksahtaa.

Selvennykseksi, sain alunperin kojelaudan pitkälti koottua ja kaikki valot palamaan. Vian huomasin kun laitoin mittariston kiinni ja ihmettelin kun varoitusvalot ei pelanneet. Onhan se mahdollista että joku piuha olisi jäänyt huonosti. En vain löydä merkkejä siitäkään... Siksi pitänee purkaa nippua enemmän.

Purin myös nipun teippejä, tai mitä niistä on jäljellä, ja sieltä nipusta, melko syvältäkin läheltä sulakerasiaa, paljastui jälkikäteen tehtyjä tökeröitä erkkarilla päällystettyjä jatkoksia joissa kahdesta kaapelista on tehty yksi. Vähän vaikuttaisi siltä että nippua on käpälöity jo aiemmin melko huolella. Osa kaapeleista on jatkettu jo kolmesta kohtaa...
Sähkökuvia katsellessa luulen, että ainakaan nämä kuvat ja itse tekijä eivät ole olleet samassa tallissa yhtäaikaa.

Tässä autossahan on kolme sulakerasiaa. Se neljän sulakkeen (josta sulake palaa) siinä vieressä kahden ja vänkärin puolella vielä yksi. Kuvat ei näitä pieniä rasioita tunnista (?). Minulla on sähkökaaviot syyskuu 71 ->.
Ruiskun piuhat on aika pitkälti omissa nipuissaan, yhtyvät oikeastaan auton muihin sähköihin releen ja puolan kautta, käsittääkseni...



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 07.01.2015 00:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Siellähän (muistaakseni) on keskellä kojelautaa, rintapellissä, kytkentäterminaali lisävarusteille mm. radiolle, eristetty naparuuvi jonka alle saa piuhan kiinni. Hyvinkin maadoituksen kaltainen, ettei vaan maadoituksia parannellessa olisi tuota tullut maadoitettua myös..?

Siihen pitäisi tulla jatkuva virta, se selittäisi senkin että sulake palaa heti kun akunkengän kytkee akkuun...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 07.01.2015 09:17 

Viestit: 253
Jep. Tämä on lisälaitevirtapistoke, jossa on musta muovinen vähän siipiruuvin tapainen kiinnitys. Löytyy muistaakseni tuhkakupin tai radion konsolin takaa, keskeltä.

Tuulilasinpyyhkijän moottoriin menevät johdot voivat hankautua ajan saatossa puhki ja polttaa ko. Sulaketta, mutta jos pyyhkijät eivät ole päällä akunkenkää kytkettäessä, se ei tuota vikaa selitä.



Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, Xantia Activa C.T. -98.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia -19)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 07.01.2015 10:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
jasu kirjoitti:
Siellähän (muistaakseni) on keskellä kojelautaa, rintapellissä, kytkentäterminaali lisävarusteille mm. radiolle, eristetty naparuuvi jonka alle saa piuhan kiinni. Hyvinkin maadoituksen kaltainen, ettei vaan maadoituksia parannellessa olisi tuota tullut maadoitettua myös..?

Siihen pitäisi tulla jatkuva virta, se selittäisi senkin että sulake palaa heti kun akunkengän kytkee akkuun...


:oops: :oops:
Senhän minä juuri "korjasin"... Olinpa tyhmä.
Ja vielä ajattelin mielessäni että miksi pirussa tämä ruuvi on muovia, eihän se maadoita mitenkään...
Ja samalla ihmettelin että missä pirussa on sähkökuvien mainitsema lisälaiteliitäntä...
Joskus sitä huomaa olevansa kovinkin nokkela, huomatakseen vain ettei ollutkaan.
No hieno homma että jollain syntyi ajatus.
Kiitos, tällä edetään..
:oops: :oops:



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 19.01.2015 16:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Noniin, nyt kun tuo akuutti "ongelma" on ratkaistu niin purin hieman lisää kaapelisarjaa konehuoneen puolelta.
Teipin alta paljastui tällaisia. Olivat päällimmäisen kangasteipin ja hapertuneiden paperiteippien "alapuolella" joten onko nämä tehtaan tekemiä vai olisiko kuitenkin joku sähkömies oikaissut jossain vaiheessa jonkin ongelman, tai parikin? Kangasteippi näytti kyllä alkuperäiseltä ja haurasta kuin mikä. Sai sormineen poikki.
Mitä meiltä on raati asiasta?

Kuva
Kuva
Kuva

Nämä kolme löysin. Purin vain tulipellin läpi meneviä johtoja, en kojetaulun alla kulkevaa nippua.
En nyt vielä tiedä mihin kaikkialle nämä johdot on menossa mutta yksi on käsittääkseni tuulettimelle (keskimmäinen kuva).
Ei jäänyt kuvia ennen kuorimista mutta näiden päällä oli muovista sähköteippiä ja sen päällä kangasteippiä nipun ympärillä.
Yhteistä kaikille on se, että kabiinista päin tulee kaksi johtoa ja ne yhtyvät tällaisella kytkennällä yhdeksi...

:?:



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 19.01.2015 16:48 

Viestit: 2699
DS outo minulle noilta osin. BX on tutumpi ja ainakin niissä on vastaavia tehdastekoisia.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 19.01.2015 17:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
IsoD kirjoitti:
Noniin, nyt kun tuo akuutti "ongelma" on ratkaistu niin purin hieman lisää kaapelisarjaa konehuoneen puolelta.
Teipin alta paljastui tällaisia. Olivat päällimmäisen kangasteipin ja hapertuneiden paperiteippien "alapuolella" joten onko nämä tehtaan tekemiä vai olisiko kuitenkin joku sähkömies oikaissut jossain vaiheessa jonkin ongelman, tai parikin? Kangasteippi näytti kyllä alkuperäiseltä ja haurasta kuin mikä. Sai sormineen poikki.
Mitä meiltä on raati asiasta?

Alkuperäisiä ovat. Vastaavia on tullut vastaan kaikista malleista mitä on tullut tutkittua, 2CV, Dyane, Bx, Xm, Sm, Ds...

Tuossa puristusliitoksessa on se etu esim juotoksiin, ettei piuha katkea liitoksen vierestä murtumalla. Yllättäny on myös sähkönjohtavuus vanhemmissakin tapauksissa, jos on kontaktivikaa ollut niin noissa paikoissa en ole vielä sitä kokenut...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 19.01.2015 17:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Ok. Kiitos.

Pitää vaan ujuttaa kutistesukkaa päälle ja pistää teipin alle piiloon.
Kaapelisatsi olikin tarkoitus teipata vaan uudelleen, että näyttäisi siistimmältä.
Varsinaista ongelmaa en ole niistä toistaiseksi löytänyt.

Hyvä homma että säästyn enemmältä työltä :)
Idea oli etten pura yhtään enempää kuin on ihan tarpeen.

On muuten arvokkaita nuo kaapelisatsin kun uteliaisuuttani kyselin.
Hintahaarukka reilut 450 -> 750... Tuntiliksoille pääsee kun korjaa itse.



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 20.01.2015 09:24 

Viestit: 253
Onpa suolaiset hinnat johtosarjoilla nykyään. Onko tuo hinta sille konehuoneen johtosarjalle vai kaikille auton johtosarjoille yhteensä?



Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, Xantia Activa C.T. -98.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia -19)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 20.01.2015 10:00 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Näkyisi suuri osa johdotuksista olevan uusittuja. Johdinnumeroinnin perusteella. Ovat joistain ohjauskaapelista purettuja johtimia. Modernimpaa kamaa. Jos ei ole minnekään tehty muutosmerkintöjä, niin hankalaksi mennee.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 20.01.2015 12:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
ealab kirjoitti:
Näkyisi suuri osa johdotuksista olevan uusittuja. Johdinnumeroinnin perusteella. Ovat joistain ohjauskaapelista purettuja johtimia. Modernimpaa kamaa. Jos ei ole minnekään tehty muutosmerkintöjä, niin hankalaksi mennee.

Ei, ei ole muutettu.

Tuon ikäisessä D-mallissa on numeroidut piuhat. Samaten Sm:ssä, helpottaa kaapeleiden etsimistä...

Lähes kaikki ovat myös mustaa, joka taas hankaloittaa hieman, mutta numerointi helpottaa varsin paljon. Nuo numerot löytyy sitten sähkökuvista, johtimet on kuviin numeroitu ja vastaa todellisuutta...

Näin ennen, sitten pitkä jakso ilman, ja sitten taas noin 40 vuotta myöhemmin sama tapa käytössä... 8-)



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 20.01.2015 13:13 

Viestit: 295
Jännää,
minulla on pari piuhasarjaa -70 - 73 mallisista ja ne on värikkäitä. Tosin en ole niitä purkanut kangasteipeistä, mutta värillisiä piuhoja löytyy. Taitavat olla nuo värilliset piuhat kojelaudan takaa... ja mustemmat on sitten konehuoneessa..?


Liitteet:
kuva.jpg
kuva.jpg [ 110.48 KiB | Katsottu 9624 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS:n sähkö ongelma. Kaapelisatsissa vai missä vika
ViestiLähetetty: 20.01.2015 22:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Joo, konehuoneeseen päin menee vain mustia. Siellä kojetaulun alla on tosiaan jo värillisiä...
Alkaa valkenemaan jo idea.



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: