Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 23.01.2015 21:43 

Viestit: 8
Moro.
Farkkuxsaran takajousitus alkoi parin päivän sisään mennö kovaksi ja lopulta perä vaan pomppi. Takapää oli tontissa ja joustovaraa akselin ja pohjauskumin välille jäi max pari senttiä. Auton sulatus nosti perän takaisin ylös. Muutaman kilsan koelenkillä kaikki ok. Mutta auto seisoi pakkasessa pari tuntia ja sama vika. Auton sulatus ja perä nousi. Nyt alkoi jo koelenkillä kovenemaan. Pakkasta noin 15. Voiko tässä vääntövarsijousituksessa iskunvaimentimella olla jotain tekoa vian kans. Hallissa käytin toista irti ja liikkui kun voimalla puristi. Onko sököt? Vai voiko vääntövarsisystermin laakeriin päästä vettä joka jäätyisi? Tossa ei ollu mitään rasvanippoja laitettu ja mittarissakin on jo 170tkm. Ostanko uudet iskarit vai olisko akseli/laakerit jo lopussa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 24.01.2015 10:03 

Viestit: 8
Eikö kellään ole vastaavasta kokemusta? Jos perä olisi kova normaalikorkeudella niin olettaisin että iskarit jäätyy. Mutta koska perä laskeutuu lähes pohjaan eikä nouse ylös niin eikö se viittaa jousitukseen? Erillisjousituksessahan auto ei laskeudu vaikka iskarin ottaa kokonaan pois. Mutta onko tää sitikan systeemi erillainen, eli iskarikin pitäisi vähän työntää autoa ylöspäin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 24.01.2015 11:09 

Viestit: 624
Axussa on ilmeisesti sama taka-akseli tai sama tekniikka, mutta iskunvaimennin ei työnnä ylöspäin vaan vaimentaa molempiin suuntiin tarkoittaa et iskunvaimennin vastustaa liikkumista ylös ja alaspäin.

Viittaa jousiteräksen väsymiseen tuo takapään roikkuminen ja kun lämpimässä takapää nousee normaaliksi mahdollisesti laakerien ahdistukseen? Mutta vääntötankoja voi myös säätää niin et peräpää nousee ylemmäs.

Kannattaisi laittaa ne rasvanipat jotta kerran vuodessa rasvaamalla pysyisi laakerit kunnossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 24.01.2015 11:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Iskunvaimentimet tsekkaisin ensiksi, on halvempi mahdollisuus olla vialla. Minulla on kokemusta mcphersson-jousituksen kanssa, jossa jousen sisällä oleva iskunvaimentaja jäätyi jousituksen ollessa pohjassa ja palautui vasta lämmittelyn jälkeen.

Irrota iskarit ja laita pakkaseen, testaa sen jälkeen lähteekö liikkumaan käsivoimilla.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 24.01.2015 12:39 

Viestit: 566
Paikkakunta: Viitasaari
Toinen ääni iskareille. Joskus jäänyt / tullut ajon jälkeen itsellänikin auto alas.

Jos irroittelet iskaria, kannattaa se sulattaa ennen irroitusta niin, että joousitus palautuu normiasentoon. On muuten jousen kuorma "avustamassa" irroitusta. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 24.01.2015 12:53 

Viestit: 8
Kiitos vastauksista. Tiedän kyllä iskarin toimintaperiaatteen, mutta ajattelin että onko sitikassa joku omanlainen iskari ja viritys mutta ilmeisesti ei. Tilasin nyt kuitenkin uudet iskarit(kaasut) sekä akselin ripustuksen laakerisarjan molemmille puolille. Pitää laittaa ne rasvanipat samalla kun laakerit vaihtaa. Ja varmaankin samalla on helppo vääntövarsia säätää. Kaippa se sen jälkeen jokusen vuoden kestää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 24.01.2015 20:41 

Viestit: 218
eskere kirjoitti:
Irrota iskarit ja laita pakkaseen, testaa sen jälkeen lähteekö liikkumaan käsivoimilla.


Farkkuxsaran takaiskarit on niin jäykät ettei ne juurikaan liiku käsivoimin..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 24.01.2015 22:25 

Viestit: 8
DtiJ kirjoitti:
eskere kirjoitti:
Irrota iskarit ja laita pakkaseen, testaa sen jälkeen lähteekö liikkumaan käsivoimilla.


Farkkuxsaran takaiskarit on niin jäykät ettei ne juurikaan liiku käsivoimin..

Ainakii lämpimänä käsin liikkui. Eipä jaksa enää testaillakkaan ku uudet on tulossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 25.01.2015 12:14 

Viestit: 8
1. Akselitappi rumpujarrut ZX/Xsara/306 129mm
Tilasin vielä tuommoset siltä varalta että entiset on kulunu. Lieneekö edes käypäset? Rummut tossa ainakin on. Onko koko akseli eka irroitettava ja sitten vaihdettava? Ei taida paikoillaanollessa onnistua?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 25.01.2015 13:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Ei ole kyllä axun ja saaran taka-akselit samat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 25.01.2015 14:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
bemukka kirjoitti:
Tiedän kyllä iskarin toimintaperiaatteen, mutta ajattelin että onko sitikassa joku omanlainen iskari ja viritys mutta ilmeisesti ei.

Sitikalla on käytössä muutamaa eri sovellusta iskarille, mutta Xsaran kohdalla kyseessä on aivan tavalliset iskarit. Hydraulijousitetuissa on aivan eri tavalla toteutettu, kuten myös Rättärin vanhempien versioiden kanssa joissa oli sekä kitka- että massaiskarit, ajan saatossa niiden "päivittyessä" tutumpiin putki-iskareihin...

Jäätymistä veikkaisin myös, joskus aikoinaan Cortinassa teki tuollaisen tempun toisen etuiskarin kanssa, sisäänjouston vaimennus toimi mutta ulosjouston osuus oli jäässä, jolloin ajaessa hiljalleen kyseinen kulma painui alas pysyen siellä sulamiseen asti. Vaiva poistui tilapäisesti lämmittämällä, lopullisesti vasta iskarinvaihdon jälkeen...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 25.01.2015 14:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
jasu kirjoitti:
bemukka kirjoitti:
Tiedän kyllä iskarin toimintaperiaatteen, mutta ajattelin että onko sitikassa joku omanlainen iskari ja viritys mutta ilmeisesti ei.

Sitikalla on käytössä muutamaa eri sovellusta iskarille, mutta Xsaran kohdalla kyseessä on aivan tavalliset iskarit. Hydraulijousitetuissa on aivan eri tavalla toteutettu, kuten myös Rättärin vanhempien versioiden kanssa joissa oli sekä kitka- että massaiskarit, ajan saatossa niiden "päivittyessä" tutumpiin putki-iskareihin...

Jäätymistä veikkaisin myös, joskus aikoinaan Cortinassa teki tuollaisen tempun toisen etuiskarin kanssa, sisäänjouston vaimennus toimi mutta ulosjouston osuus oli jäässä, jolloin ajaessa hiljalleen kyseinen kulma painui alas pysyen siellä sulamiseen asti. Vaiva poistui tilapäisesti lämmittämällä, lopullisesti vasta iskarinvaihdon jälkeen...



VAG-tuotteella joskus kanssa sama ilmiö, toinen etunurkka tontissa ja ajossa kuin traktori. Sulaminen auttoi, väliaikaisesti, vaimentiemien vaihto pysyvästi.



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 25.01.2015 22:27 

Viestit: 266
Paikkakunta: Suomussalmi
Ääni iskareille kyllä niiden laakeriden vaihto onnistuu paikollaankin kun perä on pölkkyjen varassa tarviit vain ison lekan eivät lähde ne vääntösauva kautta kynkät ihan pikku moskalla irti kokemusta on omakohtaisesti.



2CV vm.-70, Aircross vm.-19 ,ex C4 vm.-16, Cactus vm-14 ex, C5 vm.08, BX vm-90 TZI, BX GT projekti,ex C5, ex C-crosser ,ex XM, ex Jumpy, ex Xsara, Kawasaki 1500 Classic Custom
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 25.01.2015 22:38 

Viestit: 8
kyllä iso leka löytyy. :D tarviiko laakerien vaihdossa ottaa jotain huomioon, mitä ei välttämättä tuu mieleen? Vai löytyneekö tohon peräti ohjeet?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 25.01.2015 22:47 

Viestit: 266
Paikkakunta: Suomussalmi
Vääntösauvat kannattaa merkata vaikka pistepuikolla lyödä merkki sauvan päähän ja kynkkään jotta tulisivat samaan kohti kasatessa ja jos haluaa vähän nostaa perää niin niiden merkkien avulla onnistuu paremmin ja kumpaankin sauvaan tulee sama jännitys.



2CV vm.-70, Aircross vm.-19 ,ex C4 vm.-16, Cactus vm-14 ex, C5 vm.08, BX vm-90 TZI, BX GT projekti,ex C5, ex C-crosser ,ex XM, ex Jumpy, ex Xsara, Kawasaki 1500 Classic Custom
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 25.01.2015 23:06 

Viestit: 8
Voisi pikkasen nostaakkin. Kiitos vastauksesta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 26.01.2015 14:16 

Viestit: 218
bemukka kirjoitti:
DtiJ kirjoitti:
eskere kirjoitti:
Irrota iskarit ja laita pakkaseen, testaa sen jälkeen lähteekö liikkumaan käsivoimilla.


Farkkuxsaran takaiskarit on niin jäykät ettei ne juurikaan liiku käsivoimin..

Ainakii lämpimänä käsin liikkui. Eipä jaksa enää testaillakkaan ku uudet on tulossa.


No sitte oot vahvempi kuin minä, koska ostin uudet ja laitoin pari viikkoa sit. Ei ne kyllä liikkunu käsin mihinkään. Ei vanhat eikä uudet. Uudet oli ainakin motonetin HD -malli, en tiedä mitkä ne vanhat oli jotka lähti auton alta pois, mutta varmaan alkuperäiset iskarit, yhtä jäykät kuitenkin. Kyseessä facelift, levyjarru/tcs (vahv takapää?) -malli.

Ihmetyksekseni noi uudet iskarit mitä sain oli pikkase pidemmät kuin vanhat, ja auto niillä nousi varmaan jonkun sentin. Ei sinänsä haittaa, ihan hyvä vain. Kantaa ehkä paremmin kuormaa nyt sit. Olikin ennen heti takapää maassa jos jotain pisti peräluukusta sisään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 26.01.2015 17:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
DtiJ kirjoitti:
..... Ihmetyksekseni noi uudet iskarit mitä sain oli pikkase pidemmät kuin vanhat, ja auto niillä nousi varmaan jonkun sentin. Ei sinänsä haittaa, ihan hyvä vain. Kantaa ehkä paremmin kuormaa nyt sit. Olikin ennen heti takapää maassa jos jotain pisti peräluukusta sisään.


Iskarien pituus ei autoa nosta, vaan ehkäpä ostit kaasuiskarit joissa on painetta joka nostattaa autosi peräpäätä hieman. Niiden kasaanpainaminen käsipelin on hiukan työläämpää kuin vakioiskarin.

Iskarin tulisi olla samankokoinen kuin alkuperäinen, pidempi iskari saattaa kantaa pohjaanjoustoissa, mikä ei ole rakenteille hyväksi. Autosi jousituksen pohjaanlyötikumit on sitä varten, että ne ottavat sellaisen kuorman vastaan, nitä jousitus ei jaksa tehdä. :)



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 26.01.2015 21:33 

Viestit: 101
Mulla tuossa pihassa myös takapää jumissa (jäässä). Akselia tai iskareita itekkin arvuutellut, jot kumpi? Olin jo ottaa mukaan biltemasta halvat ei vahvennetut, mut sinne vielä jäivät. Faceliftattu saara on pakettiautona ja yksinajellessa varmaan menis noi keveemmätkin iskarit.
No katsotaan kuinka siellä käy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen
ViestiLähetetty: 02.02.2015 22:27 

Viestit: 8
Iskarit vaihdettu ja hyvältä tuntui kun lämpimästä hallista koelenkille ajoi. Mutta kun auto yöpyi pakkasessa niin pehmeys hävisi. Etäisyys maasta takakaareen on noin 55cm. Pohjauskumin ja akselin väliin menee vain yksi sormi joten joustovaraa on vaan pari senttiä... Laakerit jäi vaihtamatta kiireestä johtuen. Taitaa olla pakko vaihtaa. Mitenkä matalalla muiden takakaaret on maasta?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: