Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 110 HDI xsaran vaihdelaatikko remppaa
ViestiLähetetty: 26.01.2015 19:56 

Viestit: 216
Nuo hdi koneen jatkona olevat manuaali laatikot on aika huolettomia, mutta kuten monet muutkin asiat, niin nämäkin saa väärällä käytöllä rikki. En tarkoita liian suurella vaihteella jyryyttämistä enkä lastun tuomaa lisä puhtia, vaan vuotavaa stefaa ja öljyn puutetta.

Nyt siis kuuuu jo paikalla käydessään sellannen sirklaus ääni että laakereita lienee rikki. Kakkos ja kolmos vaihde pitää eniten ääntä ja niiden päälle meneminen on jo hieman takkuista.

Nyt kysymys kuuluukin että onko 90 ja 110 heppaisissa sama laatikko ?
Mites käykö pösön HDI koneiden laatikot ??

Entä tuon laatikon laakerointi, onko edes varteenotettava vaihtoehto ???


Mites sitten laatikon irroitus. Konetta kallistetaan sen verran että laatikko pääsee luikahtamaan pois...
Onko irroituksen haastavin kohta se kytkin vipusen tappi ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 110 HDI xsaran vaihdelaatikko remppaa
ViestiLähetetty: 26.01.2015 22:24 

Viestit: 216
90 ja 110 heppaisissa on siis eri laatikot.
Mutta meneekö ristiin kiinnitysten ym suhteen?

Toinen mielenkiintoinen juttu löytyi, 90heppaisessa ois muka harvempi perä välitys. Mistähän tähän sais varmistusta ?
Minulle kyllä sopisi pykälää harvemmmat välit.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 110 HDI xsaran vaihdelaatikko remppaa
ViestiLähetetty: 27.01.2015 10:15 

Viestit: 216
Tutkailin citroen servisestä eri xsarojen laatikko variantteja ja näyttää siltä että osassa 90 heppaisissa ja 110 heppaisessa on ulkoisesti hyvin saman mallisia laatikoita(samanlaiset kuoret) ja todellakin 90hp koneen jatkona käytetty välityssudetta 19/70=3,68 kun taas omassa 110heppaisessa näyttää olevan 17/61=3,58
Eli 90heppaisen laatikko 110 heppaisessa ei olis huono vaihtoehto matka-ajossa, tuolla pienellä välitys suhde erolla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 110 HDI xsaran vaihdelaatikko remppaa
ViestiLähetetty: 27.01.2015 10:39 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Eli 90 heppasessa on tiuhempi perävälitys.
Mutta se ei ole koko totuus, mitkä on vitosen ratasparit? Kokonaisvälitys ratkaisee, saathan sinne varmasti vieläkin harvemman vitosen kun vaan katsoo kaikki be-lootat läpi ja valkkaa niistä. Varsinkin jos motarilla olisi paljon ajoa voisi hyvinkin laittaa reilusti pidemmän vitosen.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 110 HDI xsaran vaihdelaatikko remppaa
ViestiLähetetty: 27.01.2015 10:53 

Viestit: 216
No niinhän onkin. 90heppaisessa on tiuhempi eikä harvempi välitys :)
No kiihtyvyys paranee entisestään, jos tuollaiseen joutuu vaihtamaan.

CX dieselin laatikkon purkua/kasausta on tullut vuosia sitten harjoteltua, niin kaippa tuon vanhan laakerointikin ois yksi mahdollisuus.
Noinkohan on ihan standardi laakerit mitkä sieltä löytyy vai pitääköhän alkaa tilaileen jostain.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 110 HDI xsaran vaihdelaatikko remppaa
ViestiLähetetty: 27.01.2015 11:49 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Osa voi olla stanua, mutta ainakin siinä sivuakselilla oleva 4-5 vaihteiden välissä oleva on ihan omansa.

Ja jos sieltä öljyt on jo poistuneet niin aika iso riski on että hammastuksetkin on saanut siipeensä. Jostain vain purkuloota.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 110 HDI xsaran vaihdelaatikko remppaa
ViestiLähetetty: 27.01.2015 21:09 

Viestit: 216
Jaaha, tuomio muuttui hovissa, vai kuinka se nyt kuului sanoakkaan.

Tuossa laatikon irroitusta kun valmistelin ja lirautin sen laatiokn pohjalta löytyneen 4dl:n tilkan öljyä pois niin suureksi yllätykseksi mukana ei tullut hitustakaan metallia. Tästä virisi aatos, että kokeilempa miten laatikon ääni mailma muuttuu, kun sinne laitta ylitäytön verran öljyä. Vaihteisto öljyt kun sattui olemaan loppu, niin 10w-30 öljyi sai kelvata tuohon "testiin". Kippailin siitä päätykopan täyttö reiästä varmaan 2,5litraa öljyä sisään ja sitten vaan koneet käyntiin. Tallin täytti tuttu sirklaus ääni, mutta päättäväisesti aloin kelaan vaihteita läpi.
Ykkkönen ja tuttu sirklaus ääni
Kakkonen ja sama äänimaisema.
Kolmonen ja laakerit senkun valitti
Nelonen ja tuttu hiljaisuus
ja lopuksi vitonen joka oli edelleen äänetön, kuten ennenkin.
No koska nelonen ja vitonen oli hiljaisia aattelin kattoa pelin loppuun ja pitää huolen että testissä tulee varmasti roiskittua kaikki entuudestaan kuivaksi päässeet paikat öljyn voitelemaksi. Ryntäyttelin niillä sellasia sopivia kierroksia läpi ja kun lopulta painoin kytkimen pohjaan, olikin tyhjä käynnin sirklaus äänet kadoonneet. Hieman hämmentyneenä laitoin ykköstä sisään, ja ylimääräiset äänet olivat historiaa. Sitten sotkin kaikka pykäliä läpi ja pikku hiljaa alkoi toivo vallata mieltä että ehkäpä laatikko remppa siirtyykin nyt kesään tai jopa kauemmaksi.
Lopuksi ruuvasin propun irti ja sieltä tuli melkoisen vaahdottuneet öljyt pois. Edelleen mitään metalli jäämiä ei ollut havaittavissa.

No huomenna ehjä stefa paikalleen ja oikea määrä laadukasta vaihteisto öljyä. Oisko ehdotuksia mistä nuo BE laatikot ikääntyessään tykkää ?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: