Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
C5 I ECUn vaihto http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=20160 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Teuski [ 05.02.2015 08:06 ] |
Viestin otsikko: | C5 I ECUn vaihto |
Miten pitää toimia kun vaihdetaan ECU toiseen käytettyyn? Siis pelkkä ECU, ei BSI:tä ja ajonestovehkeitä. Potilas on '02 C5 1.8. Lexiassa on matching-toiminto? Onko siinä jotain erityistä huomioitavaa? Sillä kai onnistuu pelkän ECUn paritus? Vaikuttaako, kun ECU on käytetty? Uusi ECU kiinni, Lexialla sisään siihen, matching ja that's it? Tarvitaanko autoista jotain VIN- ja RP-numeroita kummempaa lisätietoa? Jos luovuttajalla on ajettu enemmän, tuleeko sen kilometrit vastaanottajan mittariin? |
Kirjoittaja: | Plagu [ 05.02.2015 09:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
Kerran paritettua ecua ei voi naittaa uusiksi, ellei ecua sitten "virginoi" |
Kirjoittaja: | Jankos [ 05.02.2015 09:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
Tilaat esim. brittiebaysta: http://www.ebay.co.uk/itm/2003-CITROEN- ... 3cf0854176 Sitten vain vaihdat bsin ja ecun, sekä avaimen sisuskalut omaan avaimeesi ja jatkat ajelua. Tietty kannattaa tarkistaa asetukset. Ja sitten pitäisi myös saada suojakoodi että saat avaimia koodattua lisää, tämähän oli aiemmin kohtuullsien helppoa mutta nyt on vaikeutunut... |
Kirjoittaja: | Plagu [ 05.02.2015 11:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
Jankos kirjoitti: Tilaat esim. brittiebaysta: http://www.ebay.co.uk/itm/2003-CITROEN- ... 3cf0854176 Sitten vain vaihdat bsin ja ecun, sekä avaimen sisuskalut omaan avaimeesi ja jatkat ajelua. Tietty kannattaa tarkistaa asetukset. Ja sitten pitäisi myös saada suojakoodi että saat avaimia koodattua lisää, tämähän oli aiemmin kohtuullsien helppoa mutta nyt on vaikeutunut... Jonka jälkeen mittarilukema ja konffit on ihan mitä sattuu, toni jos tuolla ei ole väliä niin sitten noin. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 05.02.2015 12:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
Jep. Mutta niinhän kai kirjotin että ne pitää kattoo läpi... Ja tuossa on mittarilukema kohtuullinen eli lienee alle mistä vaihdetaan. Eli mennee mittarin mukaan. |
Kirjoittaja: | idefix [ 05.02.2015 13:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
Viime kesänä tappelin oikein urakalla vastaavan ongelman kanssa. Pitää vaihtaa ecu ja bsi samasta yksilöstä. Eivät edes citroen merkkiliikkeessä pysty sitä tekemään muuten . Saahan noita kokeilla virityksiä, mutta totuus on ettei paljon kannata uhrata. Energiaa ton ikäiseen vehkeeseen. Pitää vaihtaa virtalukko ja saada oikeat avaimet joille vermeet on koodattu. Tämä siksi, ettei bsi koodia saa eikä voi muuttaa. Se on koodattu tehtaalla kerran ja se on siinä ja ikuisesti. Itse sain hirveällä ruikutuksella 02 vm femmaan koodin, muttei se auta kun sitä ei pysty syöttämään sinne toosaan. Halvin vaihtoehto on, että suosiolla vaihtaa nuo kerran paritetut vermeet saman tien siitä luovuttajasta. Ecu- bsi boxit oli jotain toista tonnia kappale sitten koodaukset yms 02 vm femman esim saa jo kolmella tonnilla hienon yksilön, joten. Joten jos mahdollista, niin ota kaikki vermeet luovuttajasta ja pääset kaikkein helpoiten. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 05.02.2015 13:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
Kiitos tiedoista! Ei tässä sen puoleen mitään ongelmaa ole, mulla on itsellä kyllä koko luovuttaja ja ECU sekä nyt sitten myös loputkin vermeet on menossa eteenpäin. Mihinkäs muuten BSI on femmassa kätketty? Eli siis ECU, BSI ja avaimen siru riittää, sitä virtalukon ympärille tulevaa lukijaa ei tarvitse vaihtaa? |
Kirjoittaja: | Plagu [ 05.02.2015 18:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
idefix kirjoitti: Viime kesänä tappelin oikein urakalla vastaavan ongelman kanssa. Pitää vaihtaa ecu ja bsi samasta yksilöstä. Eivät edes citroen merkkiliikkeessä pysty sitä tekemään muuten . Saahan noita kokeilla virityksiä, mutta totuus on ettei paljon kannata uhrata. Energiaa ton ikäiseen vehkeeseen. Pitää vaihtaa virtalukko ja saada oikeat avaimet joille vermeet on koodattu. Tämä siksi, ettei bsi koodia saa eikä voi muuttaa. Se on koodattu tehtaalla kerran ja se on siinä ja ikuisesti. Itse sain hirveällä ruikutuksella 02 vm femmaan koodin, muttei se auta kun sitä ei pysty syöttämään sinne toosaan. Halvin vaihtoehto on, että suosiolla vaihtaa nuo kerran paritetut vermeet saman tien siitä luovuttajasta. Ecu- bsi boxit oli jotain toista tonnia kappale sitten koodaukset yms 02 vm femman esim saa jo kolmella tonnilla hienon yksilön, joten. Joten jos mahdollista, niin ota kaikki vermeet luovuttajasta ja pääset kaikkein helpoiten. Ecun voi nollata bsi:n voi nollata. edellä oleva lässytyn on täyttä humppaa. se että sinä tai merkkiliike ei sitä osaa ei tarkoita ettei sitä voi tehdä. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 05.02.2015 19:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
Sultahan tollaset aina onnistuu mutta etpä asiaa sitten sen enempää yleensä avaakaan. Yhtä lailla lässytystä sekin on... En hetkeäkään epäile etteikö se ole mahdollista, mutta kerro nyt vaikka miten ja missä tai tarjoudu auttamaan pelkän viisastelun sijaan. |
Kirjoittaja: | idefix [ 05.02.2015 19:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
En ole myöskään sanonut etteikö olisi mahdollista , mutta toisten lässyttelyksi kuvaavat neuvot voi heittää romukoppaan. Jos kerran viihtyy tällä foorumilla ja voi jakaa neuvoa, toki se mielellään otetaan vastaan. Kyllä näitä uudelleen ohjelmoijia tuntuu riittävän aina virossa asti, mutta käytännön toteutus, se ikävä kyllä jää näyttöä vaille. Jos nimimerkki Plaku on niin etevä, että pystyy ohjelmoimaan em: vermeet, niin ihmettelen mikset perusta Suomen citroen huoltoa missä voidaan ohittaa kaikki insinöörien varmistavat ja patenttisuojatut vermeet. Tarjoan mielelläni työpaikan (jos jo ei ole) tällaiselle velholle ja meillä takuulla tulee olemaan töitä. Mulle voi soittaa 044 2007605 ja tehdään diili. Uskon vahvasti, että meitä citroen harrastajia on muitakin ketä asia kiinnostaa. Jos se kerran on noin helppoa kuin heinän teko niin pannaan haisemaan ja rahaa tulee. ![]() |
Kirjoittaja: | Croisette [ 05.02.2015 20:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
eihän moinen helpoa ole saati ilmaista, ja tuskin onnitstuu merkkihuollon kautta, kannattaa ehkä kysellä asiaa harrastaja kavavilla? Eli yv. eräälle ![]() |
Kirjoittaja: | Plagu [ 05.02.2015 21:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
Teuski kirjoitti: Sultahan tollaset aina onnistuu mutta etpä asiaa sitten sen enempää yleensä avaakaan. Yhtä lailla lässytystä sekin on... En hetkeäkään epäile etteikö se ole mahdollista, mutta kerro nyt vaikka miten ja missä tai tarjoudu auttamaan pelkän viisastelun sijaan. Jokainen ecu on erilainen joten en voi antaa mitään yleispätevää neuvoa. Jos aihe kiinnostaa niin esim digital kaos tai mhhauto foorumit ovat hyviä lähtökohtia. Bsi:t ovat järjestään "helppoja" ei tarvitse kuin paikantaa eeprom piiri ja tyhjentää se. Joissain bsi:ssä on eeprom mcu:hun sisäänrakennettuna. Jolloin pitää olla kyseiselle prosessorille sopiva ohjainlaite. Haluatko että jaarittelen vielä tarkemmin? Ps. Ei nää aina multakaan onnistu picassossa on nec:n prosessori bsi:ssä ja se on rinnakkaisohjelmoitava, (yleensä sarja) ja vituiksha toi meni empiirisen tutkimuksen perusteella. Idefix: ei pelkkiä sitikoiden (tai edes pösöjen) purkkeja ropaamalla taida itseänsä elättää. Mulla lojuu nurkissa c5 ykköskoppasen hdi:n nollattu bsi haluatko sen niin näet että kyllä se on mahdollista. (jos ei nyt laske niitä tapauksia kun ostaa 307:n satasella, ja sen saa toimimaan nollaamalla bsi ja opettamalla pps:llä uusiksi) |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 05.02.2015 21:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
idefix kirjoitti: Kyllä näitä uudelleen ohjelmoijia tuntuu riittävän aina virossa asti, mutta käytännön toteutus, se ikävä kyllä jää näyttöä vaille. Kyllä tämä vaatii vastauksen. Jos tässä threadissa jää käytännön toteutus epäselväksi niin kyllä silloin on lukijan päässä vikaa. Kuka tahansa voi noilla kirjoittamillani ohjeilla tehdä tuon itsekin: viewtopic.php?f=9&t=17996 Ei se ajoneston poisto tai ajonesto-eepromin tyhjennys merkittävästi tuon kummempaa hommaa ole. Pitää vaan olla helvetisti tietoa ja nähdä vaivaa tuntitolkulla, jos ei "tiedä valmiiksi". Ja jokaisellehan eka kerta on ensimmäinen! |
Kirjoittaja: | idefix [ 05.02.2015 21:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
Kyllä ainakin täällä päässä lukialla on vikaa ja paljon. Nythän aloituksen tekiän tarkoituksena oli käyttää käytettyjä osia toiseen käytettyyn projektiin (korjatkaa jos olen väärässä) ja sellaiseen on edullisin vaihtoehto käyttää ns: koko linjastoa aina avaimia myöden. Herra jekkerin ammattitaito ja näytöt siitä eivät minulle ole tuttuja, joten olen edelleen sitä mieltä että kannattaisi tällai ko neuvoo jotain teknisiä asioita ottaa huomioon ettei kaikilla esim ole mahdollisuuksia hänen kaltaiseen rakettitieteiden ammattitaitoon ![]() Totta kait kaikki mitä ihminen on tehnyt, sen myös ihminen pystyy fixaamaan siitähän emme ole eri mieltä. On vain eri asia jos parin kolmen tonnin autoon ruvetaan tekemään kahdella tonnilla remonttia eikä kukaan takaa työn onnistumista, viittaan esim plakun kirjoitukseen purkkien virittelystä. |
Kirjoittaja: | Plagu [ 05.02.2015 22:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
Jos teuski kertoo moottorinohjaimen tyypin voin poikkeuksellsesti kertoa joko miten siitä poistetaan ajonesto / "virginoidaan" / kloonatan. On ohjaimesta kiinni mitä menetelmää kanattaa käyttää. Hintaahan tuolle ei tule kuin se työ, minkä sitten kukainenkin hinnoittelee miten hinnoittelee. Tuo 50punnan setti on kyllä poikkeuksellisen halpa se pitää todeta. |
Kirjoittaja: | Plagu [ 05.02.2015 22:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
noh otetaan esimerkkinä tuo ebayn boksi, joka onkin harvinaisen tympeää mallia (täytetty tuolla massalla). itse toteuttaisin tuon niin että siirtäisin eeprom piirin risasta poksista ehjään sijainti alla: http://zr.fi/X8VK2p ja siinäpä se. Jos taas ecu on kadonnut, ja ainoastaan varaosaecu räpylässä immo pitää poistaa, eli kaivetaan taas tuo piiri irti. luetaan eeprommin (95080) sisältö, ajetaan se immokiller softan (tämän ecun kanssa toimii muuten on vähän niin ja näin) läpi, tai hankitaan muuta kautta sopiva tiedosto (esim tuolta digital kaokselta, tosi velho osaa tietenkin väkertää tuon eeprommin sisällön itsekkin)ohjelmoidaan saatu tiedosto tuohon eeprom piiriin. Tämän lisäksi pitää katkaista ajoneston karvat poksilta: http://zr.fi/gRkKsm ps. hätätilassa auton sää käyntiin poistamalla tuo ajoneston eeprom, tosin toimii silloin vain vikatilassa. (max 3krpm) pps. en 28sec etsimisellä löytänyt ns virgin eeprommia juuri tuolle eculle joten tällä tiedoin sen virginointi ei onnistu. |
Kirjoittaja: | jasu [ 05.02.2015 22:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
idefix kello 12.26 kirjoitti: Tämä siksi, ettei bsi koodia saa eikä voi muuttaa. Se on koodattu tehtaalla kerran ja se on siinä ja ikuisesti. Itse sain hirveällä ruikutuksella 02 vm femmaan koodin, muttei se auta kun sitä ei pysty syöttämään sinne toosaan. idefix kello 18.41 kirjoitti: En ole myöskään sanonut etteikö olisi mahdollista Niin. Tässähän on oikeasti kyse vain elektroniikasta sekä muistipiirin sisällön muuttamisesta. Itseltä menee tuo jälkimmäinen sujuvasti ohi, koskaan ei ole oikein mikään koodaamiseen liittyvä kiinnostanut, mutta elektroniikan kanssa muuten onkin sitten tullut touhuttua. Eikä tuossa mielestäni ole mitään "rakettiteknologiaa" tai edes siihen viittaavaa... Ihmisillä kun on erilaisia osa-alueita osaamisensa suhteen, ja se että joku asia on toiselle täysin oman ymmärryksen ulkopuolella, ei todellakaan silloin tarkoita ettei kukaan voisi sellaista osata. Eikä kannata teilata mahdottomaksi, vain jos itse ei osaa, varsinkaan kun asian osaava on juuri kertonut sellaisen mahdolliseksi... Eipä mulla muuta tähän ollutkaan sanottavaksi asti... Siis noiden lainausten lisäksi, mitenkähän nuo nyt ymmärtää pitäisi? Helposti kuulostaa tämä kysely riidanhaastamiselta, mutta se ei ole tarkoituksena. Vaan se että omien sanojen takana on hyvä pystyä seisomaan, itse kunkin... |
Kirjoittaja: | Plagu [ 05.02.2015 22:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
Ja idefix, kyllä mä noita ihan oikeastikkin teen enkä vain louskuta leukojani, tällä hetkellä tallissa on työn alla nämä purkit: ![]() Erilaisia lukijoita / adaptereita tarvitaan toki tolkun nippu: ![]() ![]() tuohon päälle tulee sitten vielä kokonaan lastutustyökalut joista ei tullut kuvaa edes otettua ![]() |
Kirjoittaja: | idefix [ 05.02.2015 23:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
Jasu ja plaku, en aliarvioi suorituksianne. On vain muistettava kertoa suurelle yleisölle kuinka menetellään, tästähän oli kyse alun perin. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 06.02.2015 07:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
Kertokaas nyt joku missä se BSI lymyilee ykköskoppaisessa femmassa, ohjaamon sulakerasian takanako? Riittääkö siis kun ECU, BSI ja avaimen ajonestosiru on samasta autosta? Kyllä mulle on periaatteen tasolla ihan selvää miten noita purkkeja ropaillaan, mutta se, että joku mainostaa sen olevan mahdollista ei pitkälle auta ![]() |
Kirjoittaja: | Croisette [ 06.02.2015 07:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
Ohjaamon sulakerasia on BSI |
Kirjoittaja: | idefix [ 06.02.2015 11:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
Croisette kirjoitti: Ohjaamon sulakerasia on BSI Aivan oikein ilmaistu. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 06.02.2015 12:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 I ECUn vaihto |
Croisette kirjoitti: Ohjaamon sulakerasia on BSI Kiitos tiedosta. Vielä kun saan varmuuden siitä, riittääkö kun siirtää ECUn, BSIn ja ajonestosirun samasta autosta. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |