Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5: LDS-säiliön paineiden vaikutus jousitukseen
ViestiLähetetty: 08.02.2015 22:36 

Tulipa tehtyä tänään metka havainto. Tarkistin LDS-nesteitä auton ollessa ala-asennossa kuten pitääkin. Kaikki oli kunnossa tuolta osin lukuunottamatta sitä, että auto ei enää noussut ylös ja jouduin vaihtamaan 40A sulakkeen. Tämän jälkeen hydepumppu surisi taas iloisesti, mutta vaatinee puhdistusta lähitulevaisuudessa.

Sitten itse asiaan: viimeksi kun tarkistin nuo nesteet, niin kiristin korkin saman tien ala-asennossa kiinni. Nyt nostin auton aivan ylimpään asentoon ja suoritin kiristyksen vasta silloin. Tulos: alusta muuttui ihan täysin verrattuna aikaisempaan. Ihmettelinkin aikani oudon kovaa jousistuta joka pienissä nypyissä ihan löi sormille. Nyt auto tuntui sellaiselta taikamatolta kuten vähän kuuluukin.

Selailin tämän jälkeen nettiä ja sain vahvistusta havainnolleni:

http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=46325&start=30#p394448

Ilmeisesti minun kannattaa vielä avata korkki sekä jumpata muutaman kerran autoa ylös ja alas ja sitten normaaliasennossa kiristää se kunnolla.

Onko kukaan muu tehnyt vastaavaa havaintoa? Kyseessä siis ykköskoppainen C5 vuosimallia 2004 ja plussallinen. Suunnittelin jo kesällä pallotusta, mutta nyt näyttää ettei sille ole todellakaan tarvetta.

Poissa

Viestin otsikko: Re: C5: LDS-säiliön paineiden vaikutus jousitukseen
ViestiLähetetty: 09.02.2015 22:12 
Käyttäjän avatar

En ole herkkä uskomaan että säiliön paine sotkisi toimintaa, etenkään sen paineen puute. Raportoitujen ilmiöiden perusteella tulkitsisin että paineeton säiliö estäisi keskipallon venttiiliä aukeamasta mutta en keksi miksi. Itse pöhäytin paineilmaa siitä korkin reiästä sen verran kuin säiliössä pysyy enkä jumppaillut korkki auki yhtään.

Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa

ViestiLähetetty: 09.02.2015 23:49 
Käyttäjän avatar

XM:n osalta on raportoitu erilaisten hydraulipainnetta vähentävien tekijöiden estävän keskiventtiliin toimintaa joka on paineohjattu. Tekisikö C5 samaa jos säilöön jää alipaine ja pumppu kavitoi?

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa

ViestiLähetetty: 10.02.2015 06:55 

Ei taida paineet pysyä säiliössä, korkissa kun sellainen pieni reikä. Käsittääkseni C5;n säiliö on aika tavalla paineeton.
Oikaiskaa jos olen väärässä.

Poissa

ViestiLähetetty: 10.02.2015 11:49 

Minulla kuuluu kyllä suhahdus säiliöstä, mikäli nyt avaan korkin auton ollessa ala-asennossa. Kyllä siellä siis paine pysyy. Jos korkissa kuuluu olla reikä, niin silloin se kyllä on minun autossa tukossa ja mahdollinen vikakin sitten siinä.

Olen myös aiemmin ihmetellyt sitä, että kun jousitusta nostaa ylemmäs, niin se kovenee. Alipainehan tuolla säiliössä silloin lisääntyy, joten jos se tosiaan estäisi keskiventtiilin avautumisen, niin tuo selittäisi ilmiön.

Nyt olen kääntänyt painesäiliön korkin jousituksen ollessa 40km/h asennossa, joten ei pitäisi jäädä alipaineiseksi. Seuraan tilannetta.

Poissa

ViestiLähetetty: 10.02.2015 12:10 

vpekkari kirjoitti:

Olen myös aiemmin ihmetellyt sitä, että kun jousitusta nostaa ylemmäs, niin se kovenee. Alipainehan tuolla säiliössä silloin lisääntyy, joten jos se tosiaan estäisi keskiventtiilin avautumisen, niin tuo selittäisi ilmiön.

Femmaa ja sen korkeuksia tuntematta sen kummemmin, hydesitikat menettävät mukavuutensa kun jousitusta hilaa ylös. Ihan siksi että liikevarat luonnollisesti vähenevät.

'94 Xantia VSX 16v
Poissa

ViestiLähetetty: 10.02.2015 23:32 

Mietin vielä, että onko kuitenkin olemassa mahdollisuus, että keskiventtiili on ollut jostain muusta syystä jumissa, eikä jäykkyys/kovuus liittynytkään tähän LDS-säiliön paineeseen mitenkään? Onko tuon venttiilin toimintaa mahdollista tutkia mitenkään helposti? Onko se sellainen osa, joka iän myötä vikaantuu ja jonka voisi taas herkistää?

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ]