Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

2cv4 akku väärinpäin
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=20273
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  mister [ 23.02.2015 12:24 ]
Viestin otsikko:  2cv4 akku väärinpäin

Tulipa kämmättyä oikein kunnolla, puolisen minuuttia kerkesi olemaan väärinpäin johdot. Laturista alkoi tulla savua niin tajusin mikä vialla :cry: .
Uskaltaako tuota nyt käynnistellä että saisi mitattua yleismittarilla antaako laturi enää virtaa?
Täytyy tästä lähtien tehdä remonttia pelkän veden voimalla :roll:

Kirjoittaja:  jasu [ 23.02.2015 12:49 ]
Viestin otsikko:  Re: 2cv4 akku väärinpäin

Laturista riippuen, joko diodit tai sulakelevy antoi savumerkkejään...

En oikein jaksa uskoa että oikeinpäin kokeillessa mitään lisätuhoja enää tulisi, jos savuttaa edelleen niin diodivika on varmistumassa. Saattaa toimia ihan hyvin edelleen, noissa kun ei ole mitään elektroniikkaa sotkettu sekaan...

Kirjoittaja:  mister [ 23.02.2015 12:51 ]
Viestin otsikko:  Re: 2cv4 akku väärinpäin

jasu kirjoitti:
Laturista riippuen, joko diodit tai sulakelevy antoi savumerkkejään...

En oikein jaksa uskoa että oikeinpäin kokeillessa mitään lisätuhoja enää tulisi, jos savuttaa edelleen niin diodivika on varmistumassa. Saattaa toimia ihan hyvin edelleen, noissa kun ei ole mitään elektroniikkaa sotkettu sekaan...


Huojentava arvio. Huomenna vasta pääsen testaamaan, toivotaan parasta.

Kirjoittaja:  ealab [ 23.02.2015 15:05 ]
Viestin otsikko:  Re: 2cv4 akku väärinpäin

Miten saatukin napakengät sopimaan akun napoihin......Nyt laturin, ym. vermeiden kunto riippuu toimintasavun karkuunpääsyn kestoajasta. Laittaa vaan akun oikeinpäin ja kokeilee, mittaa, mitä laturista tulee. Vastusmittarilla voisi kyllä mitata laturin plus-navan vastusta laturi runkoon nähden, mittapäitä vaihtaen. Toisinpäin, mittarin plus, punainen johto laturin plusnapaan, ei pitäisi olla vastusta, kun tuo napa on tyhjä..

Kirjoittaja:  mister [ 24.02.2015 10:05 ]
Viestin otsikko:  Re: 2cv4 akku väärinpäin

Kävinpä käynnistämässä kulkimen, ennen starttausta akku näytti 12,4v, ja käydessä huimat 16,2v. Eipä sitä kauempaa viitsinyt käytellä ettei akku räjähdä.
Nyt kaipaisin niitä hyviä vinkkejä mitä kaikkea haen Sitroselta jotta tuon saa normalisoitua?

Kirjoittaja:  ealab [ 24.02.2015 11:40 ]
Viestin otsikko:  Re: 2cv4 akku väärinpäin

Laturiin kaiketi uusi säädin, nyt ainakin. Koska tuo >16V kertoisi laturin antavan kaikkensa, ilman jännitesäätöä.

Kirjoittaja:  mister [ 24.02.2015 12:14 ]
Viestin otsikko:  Re: 2cv4 akku väärinpäin

ealab kirjoitti:
Laturiin kaiketi uusi säädin, nyt ainakin. Koska tuo >16V kertoisi laturin antavan kaikkensa, ilman jännitesäätöä.


Elikkä se musta purkki rintapellissä on säädin kenties? Ducelier merkiltään. On tää mukava näin 35-vuotiaana opetella autosähköjä :oops:

Kirjoittaja:  jasu [ 24.02.2015 12:28 ]
Viestin otsikko:  Re: 2cv4 akku väärinpäin

mister kirjoitti:
ealab kirjoitti:
Laturiin kaiketi uusi säädin, nyt ainakin. Koska tuo >16V kertoisi laturin antavan kaikkensa, ilman jännitesäätöä.


Elikkä se musta purkki rintapellissä on säädin kenties? Ducelier merkiltään. On tää mukava näin 35-vuotiaana opetella autosähköjä :oops:

Jep, just se. Tai sitten Motonetin kautta, 11-3003 tuotenumerolla elektroninen vastaava (joka ei sitten kestä väärinpäin sähköjä).

Kuva
Tuonnäkönen vempele, reilun kymmenen vuotta on itsellä ollut tuota vastaava Hücon tekele, pari kertaa pitänyt tehotrankku juottaa takaisin kiinni, muuten toiminut moitteetta. Sm:ään tälläsin tuommoisen Motonetin palikan, ainoa puute siinä oli latauksen merkkivalon ohjauksen puuttuminen, vaan sekin tuli toisin selätettyä...

Kirjoittaja:  mister [ 24.02.2015 12:35 ]
Viestin otsikko:  Re: 2cv4 akku väärinpäin

Ourait, täytyy käydä paikallisessa tarvikeliikkeessä katsomassa josko löytyisi vastaava, tosin ei ne taida Kiviniityssä tietää muusta kuin traktoreista. Sitrosellakaan ei näyttänyt olevan luettelossa kuin latausrele, liekö ajaa saman asian?

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 24.02.2015 12:51 ]
Viestin otsikko:  Re: 2cv4 akku väärinpäin

mister kirjoitti:
Sitrosellakaan ei näyttänyt olevan luettelossa kuin latausrele, liekö ajaa saman asian?


Sitrosen elektroninen lataussäädin on vastaava, tulee suoraan kiinni kolminapaiseen liittimeen. Hyvä ja halpa, suosittelen.

Kirjoittaja:  jasu [ 24.02.2015 14:52 ]
Viestin otsikko:  Re: 2cv4 akku väärinpäin

2cvkimmo kirjoitti:
mister kirjoitti:
Sitrosellakaan ei näyttänyt olevan luettelossa kuin latausrele, liekö ajaa saman asian?


Sitrosen elektroninen lataussäädin on vastaava, tulee suoraan kiinni kolminapaiseen liittimeen. Hyvä ja halpa, suosittelen.

Ei oo Nelekussa kolminapaista latausreleen liitintä, vaan ruuviliittimet releessä...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 24.02.2015 15:22 ]
Viestin otsikko:  Re: 2cv4 akku väärinpäin

:evil: no voi helvata . ota leikkurit käteen ja katkaise piuhat YKSI kerrallaan ja laita oikeanlaiset liittimet tilalle ja piuhat OIKEAAN järjestykseen . :roll:

Kirjoittaja:  jasu [ 24.02.2015 15:34 ]
Viestin otsikko:  Re: 2cv4 akku väärinpäin

kokemjne kirjoitti:
:evil: no voi helvata . ota leikkurit käteen ja katkaise piuhat YKSI kerrallaan ja laita oikeanlaiset liittimet tilalle ja piuhat OIKEAAN järjestykseen . :roll:

Tuon mainitsin siksi, että on olemassa myös sellaisia harrastajia mitkä eivät ihan helpolla mene piuhoja katkomaan. Varsinkaan alkuperäisiä, edes siksi että saisi alkuperäisen osan korvattua uudemmanlaisella...

Sitä liitintä mikä säätimeen tulee, siis se kolmenapainen, sitä ei saa irtaallaan. On etsitty, mutta jostain syystä ei vielä ole edes Bosch -autosähkökaupasta löytynyt...

Niin, ja NelkkuSätkän johtosarjaan menee kaksi piuhaa, jotka liittyvät latausreleeseen. Vähemmällä kokemuksella varustettu harrastaja saattaa panikoitua jo tuosta, sekä siitä ettei niitä piuhoja ole merkattu mitenkään, edes tehtaalla uutena. Ainoa ero niissä on kiinnitysreiässä, millin kokoero, eristeholkin väri saattaa tulla esille, ellei koko holkki ole jo liki puolessa vuosisadassa poistunut...

Ja kyllä, omaani olen juurikin noin tehnyt, leikkurilla poikki ja uudet lattaliittimet kiinni, mutta tuossa omassani on nyt muutama muukin juttu jo hieman muuttunut tehtaan tekemistä ratkaisuista. Ei todellakaan ole minulle, eikä monille muillekaan mikään ongelma, mutta sellaiselle saattaa olla joka ei ole oikein ikinä joutunut opiskelemaan mitään sähköön liittyvää, ja hänelle myydään suoraan sopivana korvaava osa. Meitä kun on kovin erilaisia, ja se että sinulle joku ei ole mikään ongelma, ei todellakaan tarkoita ettei se silloin voi kenellekään muulle olla...


Toisekseen tuon liitinjutun toin esille myös siksi, ettei tässä nyt tilata korvaavaa osaa sillä odotuksella että se todellakin olisi suoraan paikalleen asennettava. Kuten ehkä huomasit, kysyjä myös on kertonut ettei tuota sähköosaamista oikein ole, silloin tällaiset tarkennukset ovat ymmärtääkseni paikallaan. Voisi ehkä miettiä ennenkuin laukoo tuollaisia, vittuilemalla ei oikein asiat selviä...

Ystävällisesti, Jasu

Kirjoittaja:  mister [ 24.02.2015 15:39 ]
Viestin otsikko:  Re: 2cv4 akku väärinpäin

Kiitos neuvoista, Sitroselta hain Burtonilaisen säätimen, jossa ei ollut 3-napaista vaan ruuvit, kuten siellä nelkkuun sen sanottiin olevan. Nyt lataa 14,52v, ja sattumalta huomasin että valotkin lakkasivat vilkkumasta tyhjäkäynnillä (kuten teki vanhalla tod.näk. alkuperäisellä):P

Kirjoittaja:  ealab [ 24.02.2015 17:26 ]
Viestin otsikko:  Re: 2cv4 akku väärinpäin

Toisaalta katsoen tuo 35v on ihan hyvä ikä oppia uutta. Kun jo vähän alkaa tajutakin. Ja kun muistin sokkeloissa olevia tiedonmurusia alkaa yhdistellä..Kuten niinkin yksinkertainen asia, kuin että jos nostaa toisenkin jalan ylös..... :)

Kirjoittaja:  Akaile [ 25.02.2015 09:54 ]
Viestin otsikko:  Re: 2cv4 akku väärinpäin

jasu kirjoitti:
Sitä liitintä mikä säätimeen tulee, siis se kolmenapainen, sitä ei saa irtaallaan. On etsitty, mutta jostain syystä ei vielä ole edes Bosch -autosähkökaupasta löytynyt...

Ystävällisesti, Jasu


Jotenkin hämärä muistikuva olisi tähän liittyen, että olisin ainakin toiseen kulkimeeni käyttänyt H4 polttimon liitinkantaa...!?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... in-355250/

Edit. Ainakaan tuohon Hugon säätäjään ei tuo kanta sovi kuvan perusteella, koska nastat on eri asennossa, mutta olisiko käyttämässäni Bilteman säätäjässä nastat H4-mäisesti? Täytyy tarkastaa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/