Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5:n automaattiaskin öljynvaihto ?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=203
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  tunari [ 05.02.2009 19:46 ]
Viestin otsikko:  C5:n automaattiaskin öljynvaihto ?

Paljonko on kyseisen lootan öljynvaihtoväli ?

Kirjoittaja:  TeeKoo [ 05.02.2009 20:08 ]
Viestin otsikko:  Re: C5:n automaattiaskin öljynvaihto ?

Palstalla on suositeltu vaihtamaan silloin tällöin. 50 000 km vois ola sopiva. Ohjekirjan mukaan ei tarvi vaihtaa, mutta minä en usko.

Kirjoittaja:  Croisette [ 05.02.2009 21:26 ]
Viestin otsikko:  Re: C5:n automaattiaskin öljynvaihto ?

Asiakkaille on tullut suositeltua max. 40 tkm vaihtoväliä, eli joka toinen huolto, sitä pitäisin ehdottomana maksimina, sillä 60 tkm ajetusta autosta öljyjä pois laskiessa ne on jo aikas tummaa kuraa :( Aikas pieni kustannus kuitenkin verrattuna uuden laatikon ostoon.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 05.02.2009 21:31 ]
Viestin otsikko:  Re: C5:n automaattiaskin öljynvaihto ?

;) samaa mieltä Croisetten kanssa. tulee pirun paljon halvemmaksi jos aikoo pitää kuljinta pidemmän aikaa ja vielä jättää perinnöksi vaikka jollekkin patonkilaiselle . :mrgreen:

Kirjoittaja:  tunari [ 05.02.2009 21:45 ]
Viestin otsikko:  Re: C5:n automaattiaskin öljynvaihto ?

Ok,eiköhän vaihdeta !
Muistaako joku öljyn tilavuuden ?
Itselläni on sellainen muistikuva että se olisi 2,5 litraa.

Kirjoittaja:  CITROEN5 [ 07.02.2009 10:59 ]
Viestin otsikko:  Re: C5:n automaattiaskin öljynvaihto ?

AL4 laatikon vaihtotilavuus on 4,5 litraa ja koko tilavuus 6 litraa.
AM6 laatikon vaihtotilavuus on 3 litraa ja koko tilavuus 7 litraa.
Kertoo korjauskäsikirja :)

Kirjoittaja:  ruutuvihko [ 08.02.2009 16:28 ]
Viestin otsikko:  Re: C5:n automaattiaskin öljynvaihto ?

ZFn 4hp20 laatikossa oli jossain vaiheessa alkukohun jälkeen Citroenin suositus 80t välein öljyn vaihdosta. Uusissa C5 malleissa on voinut vaihtua vaihteisto vaikka halvempaan al4 malliin tai sen seuraajiin, jossa on eri öljynvaihtoväli. Omalla kohdallani on kestänyt jo 300t 80t vaihtovälillä. 40t vaihtoväli tuntuu vähän liioittelulta varsinkin kun öljy maksaa useamman litran erässä 10 € litra(pari vuotta sitten).

Kirjoittaja:  tunari [ 08.02.2009 18:55 ]
Viestin otsikko:  Re: C5:n automaattiaskin öljynvaihto ?

Mistä tiedän,että mikä laatikko omassa Sitikassani on ja mikä sen oikea öljynvaihtoväli ?
Auto on siis C5 vm 2004 (vanhempaa mallia) 2.0 HDi.

Kirjoittaja:  CITROEN5 [ 08.02.2009 19:34 ]
Viestin otsikko:  Re: C5:n automaattiaskin öljynvaihto ?

Käsittääkseni kaikissa ykkös koppasissa on toi AL4 automaattilaatikko ja sit kakkos koppasissa on toi AM6 laatikko. Kyl toi 60tkm olis varmaankin se hyvä vaihtoväli, jos haluaa pitää laatikon kunnossa ;)

Kirjoittaja:  Uhrak [ 09.02.2009 09:29 ]
Viestin otsikko:  Re: C5:n automaattiaskin öljynvaihto ?

No itellä -04 2.0dA ja sen huoltokirjassa on merkintä 120t laatikon öljynvaihto

Kirjoittaja:  TeeKoo [ 09.02.2009 10:48 ]
Viestin otsikko:  Re: C5:n automaattiaskin öljynvaihto ?

Olen aiemminkin kysynyt, mutta kukaan ei vastannut:

Mikä AL4-lootan öljynvaihdossa on niin hankalaa, että Ritiko kehotti mieluummin Veholle menemään? Ohjelmointijuttujako? Niihin heillä ei ole välineitä.

Kirjoittaja:  MK_C5 [ 10.02.2009 08:51 ]
Viestin otsikko:  Re: C5:n automaattiaskin öljynvaihto ?

TeeKoo kirjoitti:
Olen aiemminkin kysynyt, mutta kukaan ei vastannut:

Mikä AL4-lootan öljynvaihdossa on niin hankalaa, että Ritiko kehotti mieluummin Veholle menemään? Ohjelmointijuttujako? Niihin heillä ei ole välineitä.


Testeriä tarvitaan mittaamaan laatikon lämpötilaa, jotta öljyn pinnantaso saadaan varmasti oikeaksi. Vaihdon jälkeen aski ajetaan noin 60 asteen lämpötilaan ja sitten tarkastustulpan kautta päästetään ylimääräinen öljy ulos.

Itsellä juuri kokemuksia öljynvaihdosta, joka tehtiin ilman testeriä. Ulos päästetty öljy mitattiin ja sitten sama määrä (+ hieman extraa) uutta öljyä sisään. Seurauksena oli nykimistä 4 vaihteella, laatikon lämmettyä kunnolla. Laatikkoon oli lurahtanut noin litra ylimääräistä öljyä (Tarkastettiin merkkiliikkeessä).

Maksukin saatiin sovittua öljynvaihdon suorittaneen huoltoliikkeen kanssa. Joten loppu hyvin, kaikki hyvin ja hienosti kulkee taas. Oma kulkine siis C5 2.0A -03.

Kirjoittaja:  ruutuvihko [ 10.02.2009 10:58 ]
Viestin otsikko:  Re: C5:n automaattiaskin öljynvaihto ?

Tarkennetaan vielä vaihteistoasiaa. 1 mallin c5 sisältää 2.2 HDI moottorilla ZFn 4HP20 vaihteiston ja 2.0 HDI sisältää AL4 vaihteiston. AL4 ei kestä 2.2 moottorin momenttia ja 4HP20 ei kestä lastuviritystä koska momenttirajalle on matkaa normaalimoottorin tuottamasta momentista n. 20 Nm.

Jos haluaa öljyä vaihtaa lämpömittarin kanssa niin Citroenin ohjeet saa vaikka service.citroen.com sivulta. Vastiketta joutuu antamaan. Itse en lämpömittaria käyttänyt 4HP20 laatikon yhteydessä, koska osoittautui käytännössä vaikeaksi toteuttaa ylä ja alatulppien kanssa. Öljyllä on kohtalaisen pieni lämpölaajenemiskerroin, joten ihan mittaamalla pois tuleva öljy ja laittamalla sama tilalle + arvioitu hävikki (esim desi) saa ihan toimivan vaihteiston eikä tule sellaista kumuloituvaa virhettä jolla laatikko ei enää toimi vaikka 430t kohdalla. Huolellisuuteen kannattaa pyrkiä.

Nuo öljynvaihtokilometrit kannattanee jokaisen itse työtä harkitsevan etsiä Citroenin tiedotteista tai kysyä vaikka teknisestä neuvonnasta kun ei nämä keskustelupalstojen arvuuttelijat aina näytä ihan samoja tietoja löytävän.

Vaihteistoasiasta löytyy paljon asiaa suomen, englannin ja ranskan kielellä. Kannattaa etsiä niin on helpompaa.

Kirjoittaja:  CEE-5 [ 10.02.2009 21:16 ]
Viestin otsikko:  Re: C5:n automaattiaskin öljynvaihto ?

Vaikuttaakos tuohon AL-4:sen öljynvaihtoväliin se että ajaako pääasiassa kaupungissa tai ajaako lähes ainoastaan maatiellä ja moottoritiellä? Voisi kuvitella että kaupunkipyörityksessä pysähdyksineen olisi tarvetta tiheämpään väliin ja maantieajossa voisi vaihtaa harvemmin.

Kirjoittaja:  Eki [ 11.02.2009 10:16 ]
Viestin otsikko:  Re: C5:n automaattiaskin öljynvaihto ?

ruutuvihko kirjoitti:
Tarkennetaan vielä vaihteistoasiaa. 1 mallin c5 sisältää 2.2 HDI moottorilla ZFn 4HP20 vaihteiston ja 2.0 HDI sisältää AL4 vaihteiston. AL4 ei kestä 2.2 moottorin momenttia ja 4HP20 ei kestä lastuviritystä koska momenttirajalle on matkaa normaalimoottorin tuottamasta momentista n. 20 Nm.


Edelleen; 1-korisissa V6:issa on 4HP20, 2-litraisissa AL4.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/