Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma
ViestiLähetetty: 10.03.2015 16:05 

Viestit: 3
Hei Foorumi, kiva että löytyi sivusto joka on perehtynyt tähän Ranskattareen:)
Meillä jo toinen Citroen menossa ja toistaiseksi vain hyviä kokemuksia.

Eli onko kellään muulla kokemusta samasta viasta:
Miten Xsara Picasson-03 oikea etujousen alalautanen (jousikuppi on kai virallinen nimi) voi maata eturenkaan päällä?
Oli yön aikana pudonnut.
Kyseisessä mallissahan on takaisinvedon seurauksena asennettu lisätuki alalautaseen kun aikaisemmin saattoi jousi poiketa ajossa ja puhkaista eturenkaan.
Se mikä hämmästyttää on että kun iskarin alapää on kerran akselissa kiinni ja alajousilautanen näyttää olevan tukevasti kiinni iskarin varressa lisättyine tukineen ilman mitään "raahautumisen" jälkeä, miten juuri tuo mitta voi muuttua?
Käsittääkseni se tilanne missä iskunvaimennin tai jousi katkeaa, muuttaa alajousilautasen ja lokasuojan väliä.

Kiva jos jollain olisi asiasta kokemusta ja osaisi vielä vaikka kertoa kuinka kalliiksi tuli korjaus?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma
ViestiLähetetty: 10.03.2015 18:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4679
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ei se lautanen mihinkään putoa kuin murtumisen tai ruosteen seurauksena, katoppas rengaskokosi, ettei vaan olis tullu alle liian suuri.
eikä sen lautanen koske renkaaseen edes jousen tai iskarin rikkoontuessakaan.
mc phersonin lautanen on hitsattu jousitolpan runkoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma
ViestiLähetetty: 11.03.2015 22:51 

Viestit: 3
kokemjne kirjoitti:
ei se lautanen mihinkään putoa kuin murtumisen tai ruosteen seurauksena, katoppas rengaskokosi, ettei vaan olis tullu alle liian suuri.
eikä sen lautanen koske renkaaseen edes jousen tai iskarin rikkoontuessakaan.
mc phersonin lautanen on hitsattu jousitolpan runkoon.


No se tässä juuri probleema onkin, koko paketti on aivan ehjän näköinen ja täysin ruosteeton ja taitaa kuppikin olla sinkitty kun väri on kirkkaan harmaa. Ja senhän itsekkin jo totesin ettei se alakupin ja jousitolpan alapuolisen kiinnikkeen väli muutu vaikka koko jousi iskareineen puuttuisi koska sen kupin alaosan rakenne on kiinteä. Ja vaikka olisikin mc phersonin, niin kyseinen malli vedettiin korjaamoille ja niihin hitsattiin ylimääräinen kannatin, joka myöskin näyttää aivan kuin uudelta ilman mitään jälkeä kulumasta, hankaumasta ym.
Ja sama rengaskoko ympäri auton, ja kuskin puolelta ihan ok, ei meilläkään sentään tontut öisin renkaita isommiksi vaihda, ei ainakaan vain yhtä rengasta.
Mutta kiitos vastauksesta kuitenkin:)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma
ViestiLähetetty: 11.03.2015 23:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
citpic2003 kirjoitti:
Ja sama rengaskoko ympäri auton, ja kuskin puolelta ihan ok, ei meilläkään sentään tontut öisin renkaita isommiksi vaihda, ei ainakaan vain yhtä rengasta.
Täsmääkö rengaskoko rekisteriotteen kanssa?
Onko mahdollista, että tontut ovat irrottaneet pyöränpultit?



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma
ViestiLähetetty: 12.03.2015 00:18 

Viestit: 4994
Ei ihan hahmota tuosta vielä minkälainen kuppi sieltä löytyi, onko toisella puolella samanlainen, tai yläpäässä. Onko suljettu rinkula vai auki/poikki jostain kohtaa, avoimen rinkulan voisi ehkä kuvitella pystyvän tulemaan iskarista huolimatta jotenkin poiskin ?

Ehkä vaikka vertailua eri puolten välillä, jostainhan se kuppi lienee peräisin ellei ole naapurin lapsen sinne laittama ja jostain ihan muualta peräisin. (ja ehkä myös kannattaa laskea varuiksi myös jousen kierrokset, ettei ole katkennut yksi kokonainen kierros pois?)

Tai voisiko olla osa sitä lisättyä suojausta/korjausta?
Kuva

kuva linkitetty tuolta: http://tekniikanmaailma.fi/wp-content/u ... intuki.jpg


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma
ViestiLähetetty: 12.03.2015 00:43 

Viestit: 4994
luinkin vähän tarkemmin viestisi, eli ilmeisesti koko McPhersonin jousen alapää makaa pyörän päällä eikä mikään irto-osa?

Ei kai silloin ole kuin kaksi vaihtoehtoa: joko jousen alapään tuki on irronnut putkesta tai sitten koko pyörännavan kiinnitys tolppaan on jotenkin "täysin" hajonnut

Romuttamolta uusi jousitolppa tilalle (tai napa, kumpi onkaan hajalla), samalla kannattaa vaihtaa äläpään kääntölaakeri.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma
ViestiLähetetty: 12.03.2015 09:12 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Joko olet laittanut tuon kulman pukeille ja pyörän pois, tai molemmat pyörät, saisi vertailukohdettakin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma
ViestiLähetetty: 12.03.2015 10:49 

Viestit: 909
citpic2003 kirjoitti:
Ja vaikka olisikin mc phersonin, niin kyseinen malli vedettiin korjaamoille ja niihin hitsattiin ylimääräinen kannatin, joka myöskin näyttää aivan kuin uudelta ilman mitään jälkeä kulumasta, hankaumasta ym.


Se jousen alapään suojus kiinnitettiin "takaisinkutsussa" ihan pulteilla, kuten Ollin kuvassa eikä hitsaamalla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma
ViestiLähetetty: 12.03.2015 17:49 

Viestit: 3
Kyllä rengaskoko täsmää ja mennyt talvi niillä on ajettu sekä toisella puolella on kuppi ihan hyvässä korossa, pari senttiä renkaan pinnan yläpuolella, joka käsittääkseni on ihan riittävä.
Ja otin itse heti renkaan pois kun hain vikaa. Nostin auton ylös ja otin lopulta molemmat eturenkaat irti ja vertailin, mutta kun kyseessä on se parin sentin tipahdus, niin paha paljaalla silmällä huomata eroavaisuutta.

Ja Olli, kiitos vaivannäöstä, ihan on samanlainen jousipaketti kun kuvassa, ja tosiaan, pulteillahan se takaisinkutsukiinnike onkin kiinni, kävin sen uudestaan tarkastamassa. Eli nyt ei voi syyttää huonoa hitsaria.
Aika lailla saman kuntoinenkin kun kuvassa, eli näkyy selvästi ettei ole nirhaumia tms. minkä vuoksi toi alakuppi olisi tipahtanut. Ja kyllä, koko paketti makaa renkaan päällä.

Alhaalla kuva jousitolpan alapuolisesta kiinnikkeestä mistä se vika toivottavasti lopulta löytyy.
Tyhmä kysymys, mutta eihän tuolla kannakkeessa mistä jousitolpan alaosa menee läpi, ole mitään laakeria tms, toisaalta aika hepposen näkönen kannatin ja voisi luulla että isossa pompussa jousivarsi uppoaa siitä läpi.


Liitteet:
aa 012 (450x600).jpg
aa 012 (450x600).jpg [ 86.19 KiB | Katsottu 9543 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma
ViestiLähetetty: 12.03.2015 17:55 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Alapäässä on olake, estää joustintuen/jousisylinterin läpimenon. Kyllä tuo rakenne on tukeva. Sama systeemi on mm. BX:ssä ja Xantiassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma
ViestiLähetetty: 12.03.2015 23:03 

Viestit: 4994
Ei taida olla kumpikaan/mikään tapa kovin yleinen tai tyyppivika, vaan pikemminkin harvinaisuus.

Onko tuo kuva oman auton tolpan alapäästä, jos on niin siellä näyttäisi olevan kaikki ok, valettu napa ei oikein muuten voi olla vialla kuin täysin halki/poikki, Eli rengasta heiluttamalla ja kumartamalla ja taskulampulla katsomalla mihin tolpan alapää loppuu eri puolilla näkee onko navassa vikaa - mutta en usko helpolla, en ole ikinä kuullut hajonneen yöllä yhtäkkiä.

Jos on enemmänkin ajettu ja meinaa autoa pitää, kannattaa ehkä vaihtaa saman tien molemmille puolille iskarit, eikös sen mukana taida tulla koko tolppa (poislukien nuo lisäsuojaukset, jotka täytyy vaihtaa vanhasta), Suomestakin luulisi saavan hyviä tarvikkeita alle satasen/puoli, kaikista huonointa iskaria ei ehkä kannata edes ostaa?

Kääntölaakerit on yleensä loppu, ellei ole hiljattain uusittu, ne lienee suht halpoja

Ei pitäisi korjaamollakaan paljon maksaa, mikä tahansa halvempi yleiskorjaamokin pystyy tuohon. Toki korjaamolle kuljetuksessa vaivansa ja sekin maksaa. Itse tehdenkään ei paha homma (paitsi ruosteet ja erilaiset jumit, tosin en ole ikinä Xsaraan tehnyt), jousen puristimet tarvinnee ainakin kääntölaakerin vaihdossa, muuten tolpan voi saada irti alatukivartta alas painamallakin.

Jonkun version iskareita:
http://www.mister-auto.fi/fi/etuiskunva ... 00001.html


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: