|
Kirjoittaja |
Viesti |
citpic2003
|
Viestin otsikko: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma Lähetetty: 10.03.2015 16:05 |
Viestit: 3
|
Hei Foorumi, kiva että löytyi sivusto joka on perehtynyt tähän Ranskattareen:) Meillä jo toinen Citroen menossa ja toistaiseksi vain hyviä kokemuksia.
Eli onko kellään muulla kokemusta samasta viasta: Miten Xsara Picasson-03 oikea etujousen alalautanen (jousikuppi on kai virallinen nimi) voi maata eturenkaan päällä? Oli yön aikana pudonnut. Kyseisessä mallissahan on takaisinvedon seurauksena asennettu lisätuki alalautaseen kun aikaisemmin saattoi jousi poiketa ajossa ja puhkaista eturenkaan. Se mikä hämmästyttää on että kun iskarin alapää on kerran akselissa kiinni ja alajousilautanen näyttää olevan tukevasti kiinni iskarin varressa lisättyine tukineen ilman mitään "raahautumisen" jälkeä, miten juuri tuo mitta voi muuttua? Käsittääkseni se tilanne missä iskunvaimennin tai jousi katkeaa, muuttaa alajousilautasen ja lokasuojan väliä.
Kiva jos jollain olisi asiasta kokemusta ja osaisi vielä vaikka kertoa kuinka kalliiksi tuli korjaus?
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma Lähetetty: 10.03.2015 18:15 |
Viestit: 4679 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ei se lautanen mihinkään putoa kuin murtumisen tai ruosteen seurauksena, katoppas rengaskokosi, ettei vaan olis tullu alle liian suuri. eikä sen lautanen koske renkaaseen edes jousen tai iskarin rikkoontuessakaan. mc phersonin lautanen on hitsattu jousitolpan runkoon.
|
|
|
|
 |
citpic2003
|
Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma Lähetetty: 11.03.2015 22:51 |
Viestit: 3
|
kokemjne kirjoitti: ei se lautanen mihinkään putoa kuin murtumisen tai ruosteen seurauksena, katoppas rengaskokosi, ettei vaan olis tullu alle liian suuri. eikä sen lautanen koske renkaaseen edes jousen tai iskarin rikkoontuessakaan. mc phersonin lautanen on hitsattu jousitolpan runkoon. No se tässä juuri probleema onkin, koko paketti on aivan ehjän näköinen ja täysin ruosteeton ja taitaa kuppikin olla sinkitty kun väri on kirkkaan harmaa. Ja senhän itsekkin jo totesin ettei se alakupin ja jousitolpan alapuolisen kiinnikkeen väli muutu vaikka koko jousi iskareineen puuttuisi koska sen kupin alaosan rakenne on kiinteä. Ja vaikka olisikin mc phersonin, niin kyseinen malli vedettiin korjaamoille ja niihin hitsattiin ylimääräinen kannatin, joka myöskin näyttää aivan kuin uudelta ilman mitään jälkeä kulumasta, hankaumasta ym. Ja sama rengaskoko ympäri auton, ja kuskin puolelta ihan ok, ei meilläkään sentään tontut öisin renkaita isommiksi vaihda, ei ainakaan vain yhtä rengasta. Mutta kiitos vastauksesta kuitenkin:)
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma Lähetetty: 11.03.2015 23:07 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
citpic2003 kirjoitti: Ja sama rengaskoko ympäri auton, ja kuskin puolelta ihan ok, ei meilläkään sentään tontut öisin renkaita isommiksi vaihda, ei ainakaan vain yhtä rengasta. Täsmääkö rengaskoko rekisteriotteen kanssa? Onko mahdollista, että tontut ovat irrottaneet pyöränpultit?
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma Lähetetty: 12.03.2015 00:18 |
Viestit: 4994
|
Ei ihan hahmota tuosta vielä minkälainen kuppi sieltä löytyi, onko toisella puolella samanlainen, tai yläpäässä. Onko suljettu rinkula vai auki/poikki jostain kohtaa, avoimen rinkulan voisi ehkä kuvitella pystyvän tulemaan iskarista huolimatta jotenkin poiskin ? Ehkä vaikka vertailua eri puolten välillä, jostainhan se kuppi lienee peräisin ellei ole naapurin lapsen sinne laittama ja jostain ihan muualta peräisin. (ja ehkä myös kannattaa laskea varuiksi myös jousen kierrokset, ettei ole katkennut yksi kokonainen kierros pois?) Tai voisiko olla osa sitä lisättyä suojausta/korjausta?  kuva linkitetty tuolta: http://tekniikanmaailma.fi/wp-content/u ... intuki.jpg
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma Lähetetty: 12.03.2015 00:43 |
Viestit: 4994
|
luinkin vähän tarkemmin viestisi, eli ilmeisesti koko McPhersonin jousen alapää makaa pyörän päällä eikä mikään irto-osa?
Ei kai silloin ole kuin kaksi vaihtoehtoa: joko jousen alapään tuki on irronnut putkesta tai sitten koko pyörännavan kiinnitys tolppaan on jotenkin "täysin" hajonnut
Romuttamolta uusi jousitolppa tilalle (tai napa, kumpi onkaan hajalla), samalla kannattaa vaihtaa äläpään kääntölaakeri.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma Lähetetty: 12.03.2015 09:12 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Joko olet laittanut tuon kulman pukeille ja pyörän pois, tai molemmat pyörät, saisi vertailukohdettakin.
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma Lähetetty: 12.03.2015 10:49 |
Viestit: 909
|
citpic2003 kirjoitti: Ja vaikka olisikin mc phersonin, niin kyseinen malli vedettiin korjaamoille ja niihin hitsattiin ylimääräinen kannatin, joka myöskin näyttää aivan kuin uudelta ilman mitään jälkeä kulumasta, hankaumasta ym.
Se jousen alapään suojus kiinnitettiin "takaisinkutsussa" ihan pulteilla, kuten Ollin kuvassa eikä hitsaamalla.
|
|
|
|
 |
citpic2003
|
Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma Lähetetty: 12.03.2015 17:49 |
Viestit: 3
|
Kyllä rengaskoko täsmää ja mennyt talvi niillä on ajettu sekä toisella puolella on kuppi ihan hyvässä korossa, pari senttiä renkaan pinnan yläpuolella, joka käsittääkseni on ihan riittävä. Ja otin itse heti renkaan pois kun hain vikaa. Nostin auton ylös ja otin lopulta molemmat eturenkaat irti ja vertailin, mutta kun kyseessä on se parin sentin tipahdus, niin paha paljaalla silmällä huomata eroavaisuutta.
Ja Olli, kiitos vaivannäöstä, ihan on samanlainen jousipaketti kun kuvassa, ja tosiaan, pulteillahan se takaisinkutsukiinnike onkin kiinni, kävin sen uudestaan tarkastamassa. Eli nyt ei voi syyttää huonoa hitsaria. Aika lailla saman kuntoinenkin kun kuvassa, eli näkyy selvästi ettei ole nirhaumia tms. minkä vuoksi toi alakuppi olisi tipahtanut. Ja kyllä, koko paketti makaa renkaan päällä.
Alhaalla kuva jousitolpan alapuolisesta kiinnikkeestä mistä se vika toivottavasti lopulta löytyy. Tyhmä kysymys, mutta eihän tuolla kannakkeessa mistä jousitolpan alaosa menee läpi, ole mitään laakeria tms, toisaalta aika hepposen näkönen kannatin ja voisi luulla että isossa pompussa jousivarsi uppoaa siitä läpi.
Liitteet: |

aa 012 (450x600).jpg [ 86.19 KiB | Katsottu 9543 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma Lähetetty: 12.03.2015 17:55 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Alapäässä on olake, estää joustintuen/jousisylinterin läpimenon. Kyllä tuo rakenne on tukeva. Sama systeemi on mm. BX:ssä ja Xantiassa.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma Lähetetty: 12.03.2015 23:03 |
Viestit: 4994
|
Ei taida olla kumpikaan/mikään tapa kovin yleinen tai tyyppivika, vaan pikemminkin harvinaisuus. Onko tuo kuva oman auton tolpan alapäästä, jos on niin siellä näyttäisi olevan kaikki ok, valettu napa ei oikein muuten voi olla vialla kuin täysin halki/poikki, Eli rengasta heiluttamalla ja kumartamalla ja taskulampulla katsomalla mihin tolpan alapää loppuu eri puolilla näkee onko navassa vikaa - mutta en usko helpolla, en ole ikinä kuullut hajonneen yöllä yhtäkkiä. Jos on enemmänkin ajettu ja meinaa autoa pitää, kannattaa ehkä vaihtaa saman tien molemmille puolille iskarit, eikös sen mukana taida tulla koko tolppa (poislukien nuo lisäsuojaukset, jotka täytyy vaihtaa vanhasta), Suomestakin luulisi saavan hyviä tarvikkeita alle satasen/puoli, kaikista huonointa iskaria ei ehkä kannata edes ostaa? Kääntölaakerit on yleensä loppu, ellei ole hiljattain uusittu, ne lienee suht halpoja Ei pitäisi korjaamollakaan paljon maksaa, mikä tahansa halvempi yleiskorjaamokin pystyy tuohon. Toki korjaamolle kuljetuksessa vaivansa ja sekin maksaa. Itse tehdenkään ei paha homma (paitsi ruosteet ja erilaiset jumit, tosin en ole ikinä Xsaraan tehnyt), jousen puristimet tarvinnee ainakin kääntölaakerin vaihdossa, muuten tolpan voi saada irti alatukivartta alas painamallakin. Jonkun version iskareita: http://www.mister-auto.fi/fi/etuiskunva ... 00001.html
|
|
|
|
 |
|
|