Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Picasso 2003 iskari/jousi ongelma http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=20397 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | citpic2003 [ 10.03.2015 16:05 ] |
Viestin otsikko: | Picasso 2003 iskari/jousi ongelma |
Hei Foorumi, kiva että löytyi sivusto joka on perehtynyt tähän Ranskattareen:) Meillä jo toinen Citroen menossa ja toistaiseksi vain hyviä kokemuksia. Eli onko kellään muulla kokemusta samasta viasta: Miten Xsara Picasson-03 oikea etujousen alalautanen (jousikuppi on kai virallinen nimi) voi maata eturenkaan päällä? Oli yön aikana pudonnut. Kyseisessä mallissahan on takaisinvedon seurauksena asennettu lisätuki alalautaseen kun aikaisemmin saattoi jousi poiketa ajossa ja puhkaista eturenkaan. Se mikä hämmästyttää on että kun iskarin alapää on kerran akselissa kiinni ja alajousilautanen näyttää olevan tukevasti kiinni iskarin varressa lisättyine tukineen ilman mitään "raahautumisen" jälkeä, miten juuri tuo mitta voi muuttua? Käsittääkseni se tilanne missä iskunvaimennin tai jousi katkeaa, muuttaa alajousilautasen ja lokasuojan väliä. Kiva jos jollain olisi asiasta kokemusta ja osaisi vielä vaikka kertoa kuinka kalliiksi tuli korjaus? |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 10.03.2015 18:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma |
ei se lautanen mihinkään putoa kuin murtumisen tai ruosteen seurauksena, katoppas rengaskokosi, ettei vaan olis tullu alle liian suuri. eikä sen lautanen koske renkaaseen edes jousen tai iskarin rikkoontuessakaan. mc phersonin lautanen on hitsattu jousitolpan runkoon. |
Kirjoittaja: | citpic2003 [ 11.03.2015 22:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma |
kokemjne kirjoitti: ei se lautanen mihinkään putoa kuin murtumisen tai ruosteen seurauksena, katoppas rengaskokosi, ettei vaan olis tullu alle liian suuri. eikä sen lautanen koske renkaaseen edes jousen tai iskarin rikkoontuessakaan. mc phersonin lautanen on hitsattu jousitolpan runkoon. No se tässä juuri probleema onkin, koko paketti on aivan ehjän näköinen ja täysin ruosteeton ja taitaa kuppikin olla sinkitty kun väri on kirkkaan harmaa. Ja senhän itsekkin jo totesin ettei se alakupin ja jousitolpan alapuolisen kiinnikkeen väli muutu vaikka koko jousi iskareineen puuttuisi koska sen kupin alaosan rakenne on kiinteä. Ja vaikka olisikin mc phersonin, niin kyseinen malli vedettiin korjaamoille ja niihin hitsattiin ylimääräinen kannatin, joka myöskin näyttää aivan kuin uudelta ilman mitään jälkeä kulumasta, hankaumasta ym. Ja sama rengaskoko ympäri auton, ja kuskin puolelta ihan ok, ei meilläkään sentään tontut öisin renkaita isommiksi vaihda, ei ainakaan vain yhtä rengasta. Mutta kiitos vastauksesta kuitenkin:) |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 11.03.2015 23:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma |
citpic2003 kirjoitti: Ja sama rengaskoko ympäri auton, ja kuskin puolelta ihan ok, ei meilläkään sentään tontut öisin renkaita isommiksi vaihda, ei ainakaan vain yhtä rengasta. Täsmääkö rengaskoko rekisteriotteen kanssa?Onko mahdollista, että tontut ovat irrottaneet pyöränpultit? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 12.03.2015 00:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma |
Ei ihan hahmota tuosta vielä minkälainen kuppi sieltä löytyi, onko toisella puolella samanlainen, tai yläpäässä. Onko suljettu rinkula vai auki/poikki jostain kohtaa, avoimen rinkulan voisi ehkä kuvitella pystyvän tulemaan iskarista huolimatta jotenkin poiskin ? Ehkä vaikka vertailua eri puolten välillä, jostainhan se kuppi lienee peräisin ellei ole naapurin lapsen sinne laittama ja jostain ihan muualta peräisin. (ja ehkä myös kannattaa laskea varuiksi myös jousen kierrokset, ettei ole katkennut yksi kokonainen kierros pois?) Tai voisiko olla osa sitä lisättyä suojausta/korjausta? ![]() kuva linkitetty tuolta: http://tekniikanmaailma.fi/wp-content/u ... intuki.jpg |
Kirjoittaja: | olli__o [ 12.03.2015 00:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma |
luinkin vähän tarkemmin viestisi, eli ilmeisesti koko McPhersonin jousen alapää makaa pyörän päällä eikä mikään irto-osa? Ei kai silloin ole kuin kaksi vaihtoehtoa: joko jousen alapään tuki on irronnut putkesta tai sitten koko pyörännavan kiinnitys tolppaan on jotenkin "täysin" hajonnut Romuttamolta uusi jousitolppa tilalle (tai napa, kumpi onkaan hajalla), samalla kannattaa vaihtaa äläpään kääntölaakeri. |
Kirjoittaja: | ealab [ 12.03.2015 09:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma |
Joko olet laittanut tuon kulman pukeille ja pyörän pois, tai molemmat pyörät, saisi vertailukohdettakin. |
Kirjoittaja: | Pasis [ 12.03.2015 10:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma |
citpic2003 kirjoitti: Ja vaikka olisikin mc phersonin, niin kyseinen malli vedettiin korjaamoille ja niihin hitsattiin ylimääräinen kannatin, joka myöskin näyttää aivan kuin uudelta ilman mitään jälkeä kulumasta, hankaumasta ym. Se jousen alapään suojus kiinnitettiin "takaisinkutsussa" ihan pulteilla, kuten Ollin kuvassa eikä hitsaamalla. |
Kirjoittaja: | ealab [ 12.03.2015 17:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma |
Alapäässä on olake, estää joustintuen/jousisylinterin läpimenon. Kyllä tuo rakenne on tukeva. Sama systeemi on mm. BX:ssä ja Xantiassa. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 12.03.2015 23:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Picasso 2003 iskari/jousi ongelma |
Ei taida olla kumpikaan/mikään tapa kovin yleinen tai tyyppivika, vaan pikemminkin harvinaisuus. Onko tuo kuva oman auton tolpan alapäästä, jos on niin siellä näyttäisi olevan kaikki ok, valettu napa ei oikein muuten voi olla vialla kuin täysin halki/poikki, Eli rengasta heiluttamalla ja kumartamalla ja taskulampulla katsomalla mihin tolpan alapää loppuu eri puolilla näkee onko navassa vikaa - mutta en usko helpolla, en ole ikinä kuullut hajonneen yöllä yhtäkkiä. Jos on enemmänkin ajettu ja meinaa autoa pitää, kannattaa ehkä vaihtaa saman tien molemmille puolille iskarit, eikös sen mukana taida tulla koko tolppa (poislukien nuo lisäsuojaukset, jotka täytyy vaihtaa vanhasta), Suomestakin luulisi saavan hyviä tarvikkeita alle satasen/puoli, kaikista huonointa iskaria ei ehkä kannata edes ostaa? Kääntölaakerit on yleensä loppu, ellei ole hiljattain uusittu, ne lienee suht halpoja Ei pitäisi korjaamollakaan paljon maksaa, mikä tahansa halvempi yleiskorjaamokin pystyy tuohon. Toki korjaamolle kuljetuksessa vaivansa ja sekin maksaa. Itse tehdenkään ei paha homma (paitsi ruosteet ja erilaiset jumit, tosin en ole ikinä Xsaraan tehnyt), jousen puristimet tarvinnee ainakin kääntölaakerin vaihdossa, muuten tolpan voi saada irti alatukivartta alas painamallakin. Jonkun version iskareita: http://www.mister-auto.fi/fi/etuiskunva ... 00001.html |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |