Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C4 berline, pyöränkulma.
ViestiLähetetty: 12.03.2015 21:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Vaihtelin syksymmällä nelkkuun etupyöränlaakerit ja alapallot ja totesin että kolina jatkuu. Nyt vaihdoin raidetankoon kaikki 4 niveltä ja koiranluut. Nyt ei enää kolise. Aurauksen säädin laittamalla uuden ja vanhan ulkopään selät vastakkain ja pyörittelin lukkomutterin silmämääräisesti samaan kohtaan. Onnistui yllättävän hyvin, ratti jäi lähes suoraan. Sen jälkeen olikin sitten ammattimiehen vuoro pistää anturit kiinni ja säädellä auraus kohdille ja ratti suoraan ja lopputulos on sadaosan tarkkuudella oikein :D

Mutta.

Etupäässä caster-kulma ei ole speksien sisällä ollen noin 4,3 astetta molemmin puolin kun ohjearvo on 5,2. Takapäässä auraus ja kulkukulma on toleranssien ulkopuolella, aurausta pitäisi olla 0,92 astetta +-0,15 mutta kokonaisauraus on lähellä nollaa vasemman ollessa harituksella ja oikean aurauksella. Myös camber-kulman ero on sallitun ulkopuolella vaikka molempien puolien oma arvo onkin sallituissa rajoissa.

Takapään kulmavirheelle en keksi muuta mahdollisuutta kuin kuluneet puslat tai vääntyneen akselin, onkohan puslat kuinka helpot vaihtaa?

Etupäähän laitan uudet tukivarret (ei paljon kalliimpaa kuin pelkät uudet puslat) kunhan joku nivel alkaa taas kolista ja sen joutuu vaihtamaan eli en aiheuta uutta säätötarvetta nyt turhaan.

Voiko joku varmistaa jostain (tehtaan) dokumentista tuon etupään casterin ohjearvon, tämä +5,2 astetta +-0,5 on siis korjaamon tietopankista pullahtanut lukema.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 berline, pyöränkulma.
ViestiLähetetty: 12.03.2015 22:06 

Viestit: 182
Ne takapyörät sojotti mihin sattuu jo sillon, kun tuosta oli se testi Tuulilasissa aikoinaan.

http://www.tuulilasi.fi/kestotestit/kes ... tr-berline

"Ohjauskulmien tarkastus testin lopussa paljasti ainakin osittain syyn auton vaeltelevaan käytökseen. Haritus etupyöräkulmissa oli sallitun rajoilla. Takapyörien auraus jäi neljännekseen suosituksesta! Ei ihme, että käytös testin aikana oli vaeltavaa.

Testiautomme taka-akselistoa vaivasi siis syntymävika, jota ei voi korjata. Yhdysheiluriakseliston auraus ei ole säädettävissä. Hieman parannusta vaelteluun maantiellä tuo takarengaspaineiden kohottaminen lähemmäs eturenkaiden suositusta."

Tuskin näissä missään on kulmat olleet uutenakaan kunnossa. Punaviinipäissään ovat laittaneet kulmat pieleen, hihanpyörät jakopäissä koneistaneet soikeiksi ym. ja sitten selittelevät nämä uusiksi innovaatioiksi ja yksilöllisyydeksi.

e: niin ja voisin katsoa oman c4:sen hanskalokerosta tuon viimeisimmän suuntausraportin tulokset ja ohjearvot jos vaan muistaisin ottaa sen lapun mukaan jossain vaiheessa - se tuntuu nyt viimeisimmillä säädöillä menevän tosi kivasti suoraan ja kulkevan vetelemättä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 berline, pyöränkulma.
ViestiLähetetty: 13.03.2015 00:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Olisiko takapään akselisto vinossa, jos kerran toinen puoli auraa ja toinen harittaa.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 berline, pyöränkulma.
ViestiLähetetty: 13.03.2015 07:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
avbx kirjoitti:
Olisiko takapään akselisto vinossa, jos kerran toinen puoli auraa ja toinen harittaa.

Kyllä ja ei. Molemmat on "harittavampana" kuin speksien mukaan mutta vasen puoli ihan absoluuttinakin harituksella. Kulkukulman toleranssiraja on 0,1 astetta ja tässä toteuma on 0,14 astetta eli melkein spekseissä sekin.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: