Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Citroen C5 kytkimen vaihtoon neuvoja http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=20452 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 16.03.2015 18:24 ] |
Viestin otsikko: | Citroen C5 kytkimen vaihtoon neuvoja |
Pitäisi huomenna alkaa vaihtamaan C5 2.0 16V I koriseen kytkintä. Onko kenelläkään antaa hyviä neuvoja ja löytyykö mahdollisesti täältä netistä jotain materiaalia siihen? Ihmisen rakentama kait tuokin, mutta pitääkö varautua johonkin erityiseen ongelmaan? ![]() |
Kirjoittaja: | Jone2 [ 16.03.2015 20:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 kytkimen vaihtoon neuvoja |
Citikkafoorumin puolella taisi olla tarkatkin ohjeet, mutta hankalinta tuossa taitaa olla vetoakseleiden irrotus, varsinkin matkustajan puoleisen. Tukilaakeri on aika ahtaassa paikassa moottorin takana. Alapallonivelethän siitä pitää myös saada irti, jotta saa vetoakselit irti... Samalla sitten vetoakseleiden stefat uusintaan ja oikeaa öljyä lootaan urakan päätteeksi. Kampiakselin asentotunnistin kannattaa myös irrottaa ennen lootan irrotusta, yhden sellaisen teloin joko lootaa irrottaessa tai takaisin laittaessa. |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 16.03.2015 20:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 kytkimen vaihtoon neuvoja |
Jone2 kirjoitti: Citikkafoorumin puolella taisi olla tarkatkin ohjeet, mutta hankalinta tuossa taitaa olla vetoakseleiden irrotus, varsinkin matkustajan puoleisen. Tukilaakeri on aika ahtaassa paikassa moottorin takana. Alapallonivelethän siitä pitää myös saada irti, jotta saa vetoakselit irti... Samalla sitten vetoakseleiden stefat uusintaan ja oikeaa öljyä lootaan urakan päätteeksi. Kampiakselin asentotunnistin kannattaa myös irrottaa ennen lootan irrotusta, yhden sellaisen teloin joko lootaa irrottaessa tai takaisin laittaessa. Kiitokset hyvistä neuvoista ![]() |
Kirjoittaja: | vonDecker [ 17.03.2015 01:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 kytkimen vaihtoon neuvoja |
Vaihdoin samanlaiseen autoon kytkimen jokin kuukausi sitten. Lopputulos näyttäisi onnistuneen. Tässä muutama havainto: Vetoakselien irroitus helpottuu siten, että kun auto on ylhäällä pukkien varassa tekee hydrauliikan paineettomaksi. Onnistuu esim. sieltä moottorin takaa pakoputken tienoilta löytyvää ilmausruuvia avaamalla. Siellä oli muistaakseni parilla ruuvilla kiinni pieni lämpökilpipelti, joka kannattaa irroittaa edestä pois. Lexiallakin olisi ehkä onnistunut, en kokeillut. Varmaan jossain Haynesissä on ohje tähän. Kannattaa huomioida, että myös perä voi liikahtaa, jos on vain nostanut keulan ylös. Sitten kun vaihtaa niitä osia, niin kannattaa mielestäni irroittaa myös vauhtipyörä ja uusia kampiakselin tiiviste. Vauhtipyörän kytkinpintaa voi hieman hioa hienolla paperilla, en tiedä onko käytännön merkitystä, mutta monesti siinä on pientä lasittumaa. Kannattaa uusia kytkinlevyn lisäksi ainakin paineasetelma ja painelaakeri. Nämä kolme yleensä tulevat kytkinpaketin mukana. Suosittelisin alkuperäisosia ihan vain siltä pohjalta, että BX:n kytkin hajosi pari viikkoa sitten ja siihen vaihdettiin tarvike kytkinpaketti pari vuotta sitten.... ![]() Niin ja tietysti ne vetoakselien akselitiivisteet, jotka jo mainittiinkin. Itse hain varaosat Auto-Artikkelista ja sain mukaan hyviä neuvoja, jotka eivät olisi tulleet ihan heti mieleen. Voisinkin jakaa ne tässä viestiketjussa. Vauhtipyörän takaa löytyy sellainen isompi tulppa lohkosta kampiakselin yläpuolelta, joka kuulemma löystyy itsestään ja vuotaa sitten öljyä vauhtipyörän takana. Huhu piti paikkaansa ja kiristelin tulpan lukitteen kera. Tulppa oli muistaakseni sellainen useamman sentin halkaisijaltaan ja kuusiokoloavaimella aukeava/kiristyvä. Tulpan takana näyttiolevan jokin öljykanava. Kuulemma vastaavanlainen tulppa löytyisi myös jakopään puolelta. Taisi olla hienokierre ja kierteet alumiinilohkossa, joten apinamomenttia ei ehkä kannata käyttää. Vaihdelaatikkoon voi olla myös järkevä vaihtaa akselitiiviste, ei muistaakseni ollut kovin kallis ja helppo vaihtaa kun laatikko on irti. Painelaakeria käyttävän haarukan vaihtoa suositeltiin myös, samallahan sen tietysti vaihtaa. Ilmeisesti joskus kuluu sellaiseksi, että aiheuttaa ongelmia. Kuluma tulee niihin kohtiin, jotka koskevat painelaakeriin. Oma jotain 250-300 tkm ajettu oli selvästi kulunut ja meni vaihtoon. Kytkimen vaihtoon meni aikaa viikko, koska ei ollut kiire ja talli varattu viikoksi. Todennäköisesti jonkin verran kokenut harrastelija tekee homman viikonlopussa. Hankalin homma ainakin itselle oli vaihdelaatikon nostaminen takaisin paikoilleen ja toiseksi vaikein oli sen tiputtaminen pois. Moottorin kallistaminen moottorinosturilla ja pari tunkkia olivat korvaamaton apu. Apumiestä suosittelen paljon, mutta kiroilemalla onnistui yksinkin. Mikäli ohjaustehostimen letku vuotaa. Niin ainakin paluu puolen letku näytti tiivistyvän vulkanoituvalla teipillä ja letkuklemmareilla. Jos letkuja haluaisi vaihtaa, niin ne ja ohjaustehostimenohjausventtiili (ratin ja raidetangon välissä) ovat melko hyvin esillä, kun vaihdelaatikko on irti. Jaa niin, ja lisähuomiona siihen ilmausruuviin, sieltä tulee sitten sitä hydraulinestettä ulos kun löysää. Täytyy lisätä järjestelmään lopuksi sitä oranssia hydraulinestettä ja varoa laittamasta asennushiekkaa samalla. Mistään ei löytynyt ohjetta oikeaan määrään, mutta itse lisäsin sen verran, että nestepinta on sen korkin alla näkyvän sihdin pohjan päällä (muistaakseni oli sihti, sellainen 5 -10 cm täyttöaukosta alaspäin oleva pinta). Auto oli tällöin ajoasennossa, ehkä. Säiliöön jäi ilmeisesti tarpeeksi paisunta varaa, kun on vielä toiminut. Viisaammat varmaan tietävät paremmin. Ohjekirjassa lukee, että älä koske ja vie huoltoon. |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 17.03.2015 06:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 kytkimen vaihtoon neuvoja |
vonDecker kirjoitti: Vaihdoin samanlaiseen autoon kytkimen jokin kuukausi sitten. Lopputulos näyttäisi onnistuneen. Tässä muutama havainto: Vetoakselien irroitus helpottuu siten, että kun auto on ylhäällä pukkien varassa tekee hydrauliikan paineettomaksi. Onnistuu esim. sieltä moottorin takaa pakoputken tienoilta löytyvää ilmausruuvia avaamalla. Siellä oli muistaakseni parilla ruuvilla kiinni pieni lämpökilpipelti, joka kannattaa irroittaa edestä pois. Lexiallakin olisi ehkä onnistunut, en kokeillut. Varmaan jossain Haynesissä on ohje tähän. Kannattaa huomioida, että myös perä voi liikahtaa, jos on vain nostanut keulan ylös. Sitten kun vaihtaa niitä osia, niin kannattaa mielestäni irroittaa myös vauhtipyörä ja uusia kampiakselin tiiviste. Vauhtipyörän kytkinpintaa voi hieman hioa hienolla paperilla, en tiedä onko käytännön merkitystä, mutta monesti siinä on pientä lasittumaa. Kannattaa uusia kytkinlevyn lisäksi ainakin paineasetelma ja painelaakeri. Nämä kolme yleensä tulevat kytkinpaketin mukana. Suosittelisin alkuperäisosia ihan vain siltä pohjalta, että BX:n kytkin hajosi pari viikkoa sitten ja siihen vaihdettiin tarvike kytkinpaketti pari vuotta sitten.... ![]() Niin ja tietysti ne vetoakselien akselitiivisteet, jotka jo mainittiinkin. Itse hain varaosat Auto-Artikkelista ja sain mukaan hyviä neuvoja, jotka eivät olisi tulleet ihan heti mieleen. Voisinkin jakaa ne tässä viestiketjussa. Vauhtipyörän takaa löytyy sellainen isompi tulppa lohkosta kampiakselin yläpuolelta, joka kuulemma löystyy itsestään ja vuotaa sitten öljyä vauhtipyörän takana. Huhu piti paikkaansa ja kiristelin tulpan lukitteen kera. Tulppa oli muistaakseni sellainen useamman sentin halkaisijaltaan ja kuusiokoloavaimella aukeava/kiristyvä. Tulpan takana näyttiolevan jokin öljykanava. Kuulemma vastaavanlainen tulppa löytyisi myös jakopään puolelta. Taisi olla hienokierre ja kierteet alumiinilohkossa, joten apinamomenttia ei ehkä kannata käyttää. Vaihdelaatikkoon voi olla myös järkevä vaihtaa akselitiiviste, ei muistaakseni ollut kovin kallis ja helppo vaihtaa kun laatikko on irti. Painelaakeria käyttävän haarukan vaihtoa suositeltiin myös, samallahan sen tietysti vaihtaa. Ilmeisesti joskus kuluu sellaiseksi, että aiheuttaa ongelmia. Kuluma tulee niihin kohtiin, jotka koskevat painelaakeriin. Oma jotain 250-300 tkm ajettu oli selvästi kulunut ja meni vaihtoon. Kytkimen vaihtoon meni aikaa viikko, koska ei ollut kiire ja talli varattu viikoksi. Todennäköisesti jonkin verran kokenut harrastelija tekee homman viikonlopussa. Hankalin homma ainakin itselle oli vaihdelaatikon nostaminen takaisin paikoilleen ja toiseksi vaikein oli sen tiputtaminen pois. Moottorin kallistaminen moottorinosturilla ja pari tunkkia olivat korvaamaton apu. Apumiestä suosittelen paljon, mutta kiroilemalla onnistui yksinkin. Mikäli ohjaustehostimen letku vuotaa. Niin ainakin paluu puolen letku näytti tiivistyvän vulkanoituvalla teipillä ja letkuklemmareilla. Jos letkuja haluaisi vaihtaa, niin ne ja ohjaustehostimenohjausventtiili (ratin ja raidetangon välissä) ovat melko hyvin esillä, kun vaihdelaatikko on irti. Jaa niin, ja lisähuomiona siihen ilmausruuviin, sieltä tulee sitten sitä hydraulinestettä ulos kun löysää. Täytyy lisätä järjestelmään lopuksi sitä oranssia hydraulinestettä ja varoa laittamasta asennushiekkaa samalla. Mistään ei löytynyt ohjetta oikeaan määrään, mutta itse lisäsin sen verran, että nestepinta on sen korkin alla näkyvän sihdin pohjan päällä (muistaakseni oli sihti, sellainen 5 -10 cm täyttöaukosta alaspäin oleva pinta). Auto oli tällöin ajoasennossa, ehkä. Säiliöön jäi ilmeisesti tarpeeksi paisunta varaa, kun on vielä toiminut. Viisaammat varmaan tietävät paremmin. Ohjekirjassa lukee, että älä koske ja vie huoltoon. Kiitos molemmille tietäjille ![]() ![]() Itse pääsen hommaan apupoika "Anteroksi", joten on meitä ainakin 1½ miestä tekemässä ja auton saan montun päälle, joka varmasti osaltaan helpottaa hommaa. Tuon hydenesteen täytön olenkin jo kerran yhden C5 kanssa opiskellut, kun oli mielestäni liian vähäinen nesteen määrä. Takapalloja vaihtaessa, kun auto tehtiin paineettomaksi, niin se kaikki lisäämäni neste tulvi lattialle säiliöstä ![]() Kerron remontin lopputuloksen, kun homma selvä tai kysyn lisää neuvoa, jos menee sormi suuhun jossain kohtaa! |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 17.03.2015 21:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 kytkimen vaihtoon neuvoja |
No niin, laatikko irti ja hyvien neuvojen kanssa meni runsas kolme tuntia kahteen mieheen ![]() Huomenna hakemaan osia ja keskiviikkona laittamaan takaisin kasaan, joten eiköhän siitä saada vielä soiva peli ![]() |
Kirjoittaja: | Vikakoodi [ 09.05.2015 09:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 kytkimen vaihtoon neuvoja |
Kyseessä 2003 mallinen C5 HDi 110. Kytkin luistaa vedätellessä isoilla vaihteilla. Käsittääkseni kaksoismassapyörä olisi syytä vaihtaa paljon ajettuun autoon kytkimen vaihdon yhteydessä? Voiko kaksoismassa tilalle laittaa huomattavasti edullisemman kiinteän vauhtipyörän? Ebayssa myydään edullisesti kytkinpakettia, johon kuuluu kiinteä vauhtipyörä. Ajattelin jo, että ottaisin homman urakakseni, mutta kyllä se on liian työläs ja riskialtis savotta. Kysyisinkin, onko Kuopion seudulla edullista ja osaavaa pajaa, joka laittaisi osat paikalleen? Paljonkohan arviolta pelkkä työn osuus olisi? Onko niin, että massapyörä ei itsessään varsinaisesti työmäärään vaikuta, vaan lähinnä homman nettokuluihin? Siinäpä tuli sarja kysymyksiä. |
Kirjoittaja: | Hujane [ 09.05.2015 10:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 kytkimen vaihtoon neuvoja |
Kuopiossa suosittelen kysäisemään Savon Autokorjaamolta,poijutie 10,citroen tuntemusta ainakin löytyy.... |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |