Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia tyhjäkäynti temmpuilee
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=20500
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Soundi [ 23.03.2015 14:47 ]
Viestin otsikko:  Xantia tyhjäkäynti temmpuilee

Missä mahtaisi olla vika kun Xantian (-00 1,8i farmari) tyhjäkäynti yhtenä päivänä toimii toisena ei.
Kun se ei toimi niin kierrokset voivat käynnistyksen jälkeen pysyä 2000:ssa tai päinvastainen reaktio on että
tyhjäkäyntikierrokset tippuu nollille.

Toisinaan taas tyhjäkäynti huojuu 1000-2000kierroksen välillä. Palatakseen taas normaaliksi täysin yllättäen.

Tapahtuu nykyään kerran kaksi viikossa.

Muutama arvaus on tullut että tyhjäkäynnin säätömoottori kaasarin kyljessä.

Jos vika siinä? niin voiko sitä mitenkään itse huoltaa? tai ainakin vikaa lieventää?

Hyvää maanantaita!

Kirjoittaja:  Teuski [ 23.03.2015 14:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia tyhjäkäynti temmpuilee

Ääni tyhjäkäyntimoottorille. Kaasaria siellä ei kyllä ole, säädin eli "moottori" löytyy kaasuläppäkotelon kyljestä :)

Säädin käteen ja voitelua karalle.

Kuva

Kirjoittaja:  Soundi [ 23.03.2015 15:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia tyhjäkäynti temmpuilee

tuota olen itsekkin arvellut vian lähteeksi.

Kun tuon ottaa irti, niin mitä voiteluainetta sinne kestää laittaa?

Entä säätimen päässä oleva liitin, jos sen ottaa irti niin onnistuuko johdon kiinnitys ok takaisin, siis tarviiko siihen jokin kiinnitysrenkaan?
Kun on aika oudon näköinen se liitos.

Kirjoittaja:  Teuski [ 23.03.2015 15:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia tyhjäkäynti temmpuilee

Vaikka WD40 tai vastaavaa. Eihän siinä liittimessä mitään kummallista ole? Litteä 4-nastainen ja sivussa lukituskynsi.

Siinä liittimessä taitaa olla sellanen haitarikumi tiivisteenä, niiden kanssa saa varoa ettei käytä liian rajuja puhdistusaineita...

Kirjoittaja:  Soundi [ 23.03.2015 15:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia tyhjäkäynti temmpuilee

Ok. Kiitos! Täytyy kokeilla voitelua.

Kirjoittaja:  ealab [ 23.03.2015 20:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia tyhjäkäynti temmpuilee

Omat kokemukset (1,8 16V): valkea teflonrasva ei kauan toiminut. Sen sijaan silikonirasvaa, ohuelti, toiminut jo monta vuotta. 2000-malli ja alkuperäinen jk-moottori. Jk-moottori oli purettu ja putsattu, siis kara kierteineen. Pitäisi vaan kara saada ulos ja sisään. Haulla voisi löytyä vanhoja juttuja.

Kirjoittaja:  P51 [ 23.03.2015 23:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia tyhjäkäynti temmpuilee

Uusi säätömoottori on ratkaisu..ja ainoa sellainen..Sisuskalut yleensä niin kuluneet noissa,ettei kannata paljon rasvailla...

Kirjoittaja:  olli__o [ 24.03.2015 00:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia tyhjäkäynti temmpuilee

Itsellä kokemus että uusi halpis tarvikeosa ei pitkään toiminut, mutta silloin pois otettu vanha Magneti Marelli taas tilalle putsattuna ihan yleis-puhdistus/irrotus/sprayoljyllä (työntäen ja vetäen samalla karaa edestakaisin) -> ei muista montako vuotta on taas toiminut (karan ja aukon putsaus myös) (2.0i). Toisessa 1,8 16V:ssäkin samoin toiminut varmaan ainakin vuoden ongelmitta. Voi olla tuuristakin kiinni kun nuo irroitusöljyt ei kovin htviä voiteluaineita yleensä ole.

Kulumaa en silmällä huomannut kuin karan päässä jonkinmoinen pykälä?

Kirjoittaja:  Alfistipohjoosesta [ 02.01.2020 15:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia tyhjäkäynti temmpuilee

Mites nuo menee ristiin eri moottorien ja mallien kanssa?
Isällä vm.2000 2.0 16V
Osa sivuistoista tarjoaa vain tuohon sopivana. Osa pienempii ja vaikkapa Peugeot 2.0 16v. Tai 2.0 8V.
Lähinnä ollut Marelli etsinnässä mutta ei tunnu varmasti sopivana löytyvän. Mitäs muista merkeistä tai linkkiä toimiviksi koettuihin.

Kirjoittaja:  Northstar [ 02.01.2020 20:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia tyhjäkäynti temmpuilee

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
Mites nuo menee ristiin eri moottorien ja mallien kanssa?
Isällä vm.2000 2.0 16V
Osa sivuistoista tarjoaa vain tuohon sopivana. Osa pienempii ja vaikkapa Peugeot 2.0 16v. Tai 2.0 8V.
Lähinnä ollut Marelli etsinnässä mutta ei tunnu varmasti sopivana löytyvän. Mitäs muista merkeistä tai linkkiä toimiviksi koettuihin.

Karkea jako noissa on siinä että toisissa on ns.epäsymmetrinen kiinnitys,kun taas toisissa 180astetta..
Mutta eri malleja lukuisia,kannattaa hankkia oikea,nimenomaan siihen moottoriin sopiva.

Kirjoittaja:  Wesa [ 03.01.2020 11:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia tyhjäkäynti temmpuilee

Ja käyttää lopuksi akun irti, niin ecu tekee antureiden ym sopeutuksen kun ajaa sekalaisesti noin 15 km. Ainakin vanhemmissa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/