Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xsara sähköjärjestelmä sekoaa http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=20543 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | sahuri [ 29.03.2015 10:52 ] |
Viestin otsikko: | Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Arvoisat tietäjät, tässä pähkinää kerrakseen: Xsara 1,6 8v 2000, oirehtii seuraavasti -Pyyhkijät ei toimi/toimii pätkittäin (kaikilla nopeusalueilla) Tämä vika on lähes aina. -Kun auto lämpenee: Jos moottorin kierrokset ylittää 2800rpm, Lähtee vilkku oikealle ja takalasinlämmitin itsestään päälle. Vain kierrosten lasku tyhjäkäynnille ottaa vilkun pois, silloin takalasinlämmittimen saa napista pois. -Kun vilkkuja käyttää, ne saattaa jäädä päälle -Jos autolla ajaa pitempään, se alkaa nykiä, releet räpisee bsi-boksissa, moottorin vikavalo syttyy, mittaristossa merkivalot vilkkuu räpinän tahdissa. Nykimisestä tulee todella pahaa, tyhjäkäynti ontuu, auto sammuu. -Kerran nopeus-, kierrosluku-, ja moottorinlämpömittari lopettivat toimintansa. Sitten kun auto sammutettiin ja avain otettiin virtalukosta, auto jäi piipittämään, mittariston valot päälle, kaikki merkkivalot päälle. -Oviin ja takaluukkuun menevät johdot pitäisi olla ok, oikean puolen etuovesta oli punainen johto poikki. -Latausjännite yleismittarilla 14,2V -On yritetty bsi-resetiä -BSI- boksi kävi korjauksessa Kun auton sammuttaa niin pyyhkijät toimiikin ok, eli tuleeko lämmenneen moottorin käydessä jonkinlainen häriö, joka sekottaa koko sähköjärjestelmän??? |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 29.03.2015 21:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Jos olisin minä, kun kerran tilanne on että olen, niin etsisisin vikaa maadotuksista. Eli sähkölaite, joka on oikein maadotettu, sen maadotus- tai miinusjohtimen tai miinusnavan ja auton maan (akun miinuskenkä tai paljas ruuvinkanta tai maadotusjohdon kiinnityslaatta rungon puolella) välillä ei saisi olla yli 0,3 voltin jännitettä. Menikö oikein? Alottaisin akun maajohtimen ja auton rungon mittamisella. Jos moottorin kierrokset eli tärinän taajuus vaikuttaa, moottorin ja auton rungon välinen maa voisi olla irti tai hapettunut. Starttikaapeli moottorin ja auton rungon väliin auttaisi heti. Jos oikea vilkku toimii villisti, oikean vilkun suojaavan sulakkeen pois ottaminen voi mykistää jonkin muun, mutta vikaan syyllisen laitteen kokonaan. Mun mielestä logiikka on se, että viallinen laite saa maata toisen laitteen kautta, kun maadotuksen saa korjatuksi, tilanne rauhottuu. Moni laite toimii releen kautta, kuten takalasin lämmitys, releitä voi kokeilla vetää irti, pitää yhtä kerrallan pois ja silläkin tavalla tilanne voi palautua normaaliksi poislukien se releen ohjaama laite, joka on siis mykkä, muttei sotke auton sähköjä. 14,2 volttia on latauksen yläraja, tuokin viittaisi vähän maadotusvikaan. Oliko muuten siinä autossa moottoritilassa sulake- ja releboksi, missä on kaksi isoa plussalähtöä ja muutama tosi jerkku erikoissulake? Ulkomaan elävien "Xsara electric problems" - googlauksella löytyi moitteita ohjauspylvään viiksien sähkökytkimistä. |
Kirjoittaja: | sahuri [ 29.03.2015 23:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Kiitos vastauksesta. Tänään otin vetokoukun sähkösarjasta rosvot irti ja puhdistin moottoritilasta maadoituspisteitä. Ei ollut apua. Täytyykin ottaa mittari käyttöön ja tutkia sillä noita maadoituksia. Tässähän on releet pääosin tuolla bsi-boksin sisällä piirilevylle jaoteltuna. Ja taitaa olla juuri tuollainen sulakerasia konehuoneessa. |
Kirjoittaja: | sahuri [ 01.04.2015 20:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Akun - navan ja auton korin välinen jännite 20mV. Pitäisi olla maadoitus ok. Puhdistettu vielä maadoituspisteet moottoritilasta. Otettu yksi kerrallaan sulakkeita pois. Irroitettu vilkku- ja pyyhinviiksien liittimet. Ei apua. Tänään auton käynti ontui ja nyki todella pahasti, mutta silloin vilkku oikealle+takalasinlämmitin oiretta ei esiintynyt, vaikka kierrätti yli 6000rpm Sitten kun käynti tasoittui, ilmaantui vilkku oikealle+takalasinlämmitin päälle oire heti, kun kierrokset nousi yli 2800rpm. Releet tosiaan on bsi-boksin sisällä, juotettuna piirilevylle. Sulakerasiassa on 2 irroitettavaa relettä, moottoritilassa erillään polttoaineensyötön kaksoisrele. Auto on ilmeisesti viimeisiä 1-koppaisia xsaroja. |
Kirjoittaja: | ealab [ 01.04.2015 21:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Mittasitko tuon jännitteen kaikki sähkökuorma kytkettynä, moottori käyden. Vasta se kertoo oikeamman asiantilan. Siltä osin. |
Kirjoittaja: | sahuri [ 02.04.2015 18:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Mitattu uudelleen jännite maajohtimen yli: alle 50mV, moottorin kierroksista riippumatta. Kaikki mahdollinen sähkökuorma päällä, mittarina Fluke 115. Purettu moottoritilan sulakerasia, pesty cleanerillä, tiukattu jos oli löysän oloisia liittimiä, ei vaikutusta. |
Kirjoittaja: | faceless15 [ 02.04.2015 18:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Ei liene sama vika, mutta kerron kuitenkin... Auton sähköjärjestelmä meni ihan sekasin. Päivien tutkiskelujen jälkeen vika löytyi webaston sähköistä. Eli kun nykäsin webaston sulakkeen pois kaikki toimi täydellisesti. Nakkasin sulakkeella kuikkaa Face |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 02.04.2015 22:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Kuikka; (Gavia arctica) 841,- Eipäs heitellä! |
Kirjoittaja: | faceless15 [ 02.04.2015 22:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Jankos [ 02.04.2015 23:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Onko toi mitattu latausjännite tyhjäkäynnillä? Paljonko latausjännite on kierroksilla? Tekeekö samaa jos moniurahihna irti? Latauksen toiminnan mittaisin siis tässä välissä tarkemmin. |
Kirjoittaja: | sahuri [ 03.04.2015 16:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Latausjännite on 13,8 - 14,2 V, kuormituksesta riippuen. Moottorin kierrokset ei vaikuta jännitteeseen. Moniurahihnan irroitus ei tuo apua, edelleen lähtee vilkku oikealle kun nostaa kierrokset yli 2800, mutta takalasinlämmitin ei toimi ollenkaan, johtuneeko alemmasta jännitteestä. Kohta menee tämä citikka paalaukseen, alkaa nimittäin olla pinna tiukalla. Yli puoli vuotta on tämän kanssa taistelu ja useampi seppä sitä tutkinut. Ei vaan vikaa löydy! Harmi sinänsä, suht siistissä kunnossa, vain 186tkm ajettu, toimiva ilmastointikin on. |
Kirjoittaja: | avbx [ 03.04.2015 18:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Xsaraa sen paremmin tuntematta veikkaisin BSI:in olevan sökö, vaikka korjauksessa kävikin. |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 03.04.2015 18:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Mulla on pihassa -96 8-venttiilinen 1,6 Xantia purkuauto. Tekeekö sen härpäkkeillä tässä kohtaa mitään? Rikki kalvautuneita johtonippuja väitetään joskus löytyneen kun luin nopeusmittariongelmista netissä. Kesä tulossa, valoisat, pitkät illat - kai se sun auto kuntoon saadaan? |
Kirjoittaja: | sahuri [ 03.04.2015 18:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Saattaa hyvinkin olla BSI rikki. Minun käsityksen mukaan boksi on koodattu kyseiseen autoon ja koodauksen voi tehdä vain kerran. Uusi BSI maksaa ~700e. Vanhasta samanlaisesta autosta pitäisi vaihtaa BSI, ECU, virtalukko avaimentunnistimineen ja avain, että auton saisi käyntiin. Jotain villejä huhuja kuullut maailmalta saatavista kräkätyistä bokseista, joista ajonesto on ohitettu? |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 03.04.2015 22:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Minusta tuntuu, ettei mulla ole avaimen tunnistusta siinä Xantiassa. Kun BCI:n joutuu käpälöimään kuitenkin irti, ei ECU:n kanssa kauaa nokka tuhise. Niitä mulla on Marelli:a ja BOSCH:ia (erilainen liitin), kaikki toimii, on kokeiltu kahdessa autossa; kun vika on ollut sytytyspuolassa - joka muuten on neliskanttinen perinteisillä tulpanjohdoilla. Hinta? Säästetty vertaistuen antamiseksi kaikkein eniten piinaviikkoja keränneelle. |
Kirjoittaja: | sahuri [ 03.04.2015 23:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
No jos ei ole ECUssa käynnistyksenestoa ja boksit muuten käy(liittimet etc) niin saattaisi onnistua. Ajonestohan on ollut pakollinen varuste uusissa autoissa vasta vuodesta 1998 lähtien. Täytyy katsoa omasta ECUn tyyppi. ECUn ja BSIn vaihtaa kevyesti puoleen tuntiin, ettei ole kyllä paha homma. Täällä: http://bricolart.soforums.com/t1102-Rem ... -casse.htm Tuli vastaan samanlaisia ongelmia kohdannut kanssacitroenisti, malli tosin XSARA II HDI Siinä oli ymmärtääkseni vaihdettu toisesta autosta BSI ja saatu toimimaan kun oli vaihdettu boksiin oman auton risasta BSIstä indentiteetin sisältävä eeprom toimivaan boksiin. |
Kirjoittaja: | sahuri [ 04.04.2015 19:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Tälläiset boksit löytyy Xsarasta: ECU : Bosch Variante 4000 MP 7.2 03 201810728 ------------------------- BSI : Valeo BSI-BOITE B4 HARD:PR 4 SOFT:V8.1 REF PSA:96 414 280 80 REF DAV:11897 REF SYLEA:133 269 REF VALEO:703 020 12 00/181/N 7300201200024056 ----------------------- Tässähän on se puolakansi? jossa samaan pakettiin on ympätty puolat ja tulpanhatut. |
Kirjoittaja: | sahuri [ 20.04.2015 15:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
BSI-boksi oli jälleen korjauksessa. Vaihdettu boksiin osia: kondensaattori, regulaattori, ym. Tänään testattu, ja kaikki toimii hyvin, kunnes n. 20km jälkeen alkaa temppuilu: ensin pyyhkijät pätkii, sitten vilkku oikealle+takalasinlämmitin yli2800rpm, pitempään ajettaessa releet alkaa hiljalleen rapista boksissa, ja pintä nykimistä havaittavissa. Muuten on kyllä ajettavassa kunnossa. Nyt ei enää oma aika ja hermot riitä tämän kanssa. Eli laitetaan myyntiin: Citroen Xsara 1,6 8V 2000 vain 187tkm. Toimiva ilmastointi. 2 renkaat.(talvi, nastoja puuttuu. kesä, melko hyvät) vetokoukku. kauko-ohjattava keskuslukko. sähkölasit. monitoimiohjauspyörä ajoaikaa 20.8.2015 asti Ketjussa havaittuine vikoineen Tarjouksia kuunnellaan... |
Kirjoittaja: | sahuri [ 21.04.2015 12:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
http://www.nettiauto.com/citroen/xsara/7191823 |
Kirjoittaja: | Kenguru [ 21.04.2015 13:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Olikos takalasin lämppärin kytkentä viiksissä? Tuli vaan mieleen että noita oireilevia laitteita ohjataan viiksistä niin voisiko vikaa olla siellä? Minkä malliset viikset tässä on? Huomasin että samassa kaupungissa taidetaan asustella ja mulla olisi ainakin C5 käypäset viikset irrallaan jos vaikka passaisi saman ikäluokan xsaraan... |
Kirjoittaja: | sahuri [ 21.04.2015 15:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Takalasinlämmittimen kytkin on oikean viiksen päässä. Suunnillen tuon malliset erilliset viikset: http://www.ebay.co.uk/itm/CITROEN-XSARA ... 20ea7fff21 Eli ei ole väylämallin COM2000 hässäkkää Tosin on kokeiltu viiksien liittimet irroitettuna, ei vaikutusta... |
Kirjoittaja: | Kenguru [ 21.04.2015 15:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Aivan eli on tuota mallia. Ei sitten auta nuo meikäläisen viikset. Kryptinen vika kyllä, ei voi muuta sanoa. |
Kirjoittaja: | sahuri [ 21.04.2015 17:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Kryptistä tuntuu olevan joo, mikään johtosarjan vikakaan ei mielestäni sovi tuohon, kun niin selkeästi lämpeneminen vaikuttaa siihen. Kylmänä kun lähtee liikkeelle niin pyyhkijöiden kertapyyhkäisy mukaanlukien kaikki toimi Vastaavasta autosta ehjä BSI ja siihen omasta ajonestolutikka vaihtaen olisi minusta kokeilemisen arvoinen homma. Kuten tuossa foorumilinkissä on tehty. Tästä jollekkin kivaa iltapuhdetta ![]() Ja varsinkin patonkilaisille: pyynti ei ole myyntihinta, eli rohkeasti vaan tarjouksia tulemaan! |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 21.04.2015 21:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Vialle on ominaista kierrosluku ja lämpeneminen. Ulkomaan elävät oli löytäneet laturin jännitteensäätäjän maadotusvian kun googlasin lisää "Xsara electric fault". Käytin puoli kesää Rellu 21:n vastaavaan sekoamiseen; tasan 1500 kierrosta ja kaikki alkoi seota. Toinen päämaadotuspisteistä oli laturin kiinnitysraudassa, raudan kiinityspultti irti koneen lohkosta, maadotus meni säriseväksi laturinhihnan tietyllä värähtelytaajuudella. Hyundaissa puolestaan iso 80A pääsulake oli murtunut, kuormitus lämmitti murtumaa ja virta katkesi kuin ajastimesta. Palatakseen heti, kun virrat käänsi hetkeksi pois. Viittiikö sitä meidän Xsaraa (eikös se ala jo olla kuin patonkiyhteisön perheenjäsen?) kokeilla vielä ilman laturin hihnaa? Sitten sähkötietäjille kysymys; kuulemma, siis varmaankin, läppäreihin saa oskilloskooppia simuloivia "yleismittaripalikoita". Mua kiinnostaisi, millaisia teillä on ja mistä on kysymys. Mielikuvituksessa pyörii jo jonkinlainen säröaalto näyttöruudussa , tämän säikeen vikapaikassa, jossain sähköjohtimen murtumakohdassa, jonka etevä läpärisovellutus paljasti käden käänteessä. |
Kirjoittaja: | Kenguru [ 21.04.2015 22:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara sähköjärjestelmä sekoaa |
Eikös Lexassa ole oskiloskooppi tai ainakin vastaava toiminto? |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |