Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantian absien korjausta
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=20620
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  ilkkamake [ 08.04.2015 09:23 ]
Viestin otsikko:  Xantian absien korjausta

Moi!
Auto on Citroen Xantia 2.0HDI farmari vm.2000

Löytyykö oulunseudulta osaajaa abs jarrujen laittoon.
Valo palaa jatkuvasti
On tutkittu anturat omatoimisesti ja korjaamolla ja pitäisi kunnossa olla.
On tutkittu hydrauliikkayksikkö ja sekin on kunnossa.
Johtoja ja liitoksia on tutkittu korjaamolla eikä ole vikaa löytynyt....vielä ainakaa.
Mitä kannattaisi tutkia ja miten...
Katsastaa pitäisi pian....

Kirjoittaja:  Teuski [ 08.04.2015 09:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian absien korjausta

Jos anturit kunnossa, niin mites hammaskehät? Puhdista ne liasta ja tarkista, etteivät ole poikki. Tarkista myös anturien etäisyys kehiin, on aika tarkka.

Xantiastakin näkee varmaan Lexialla anturien arvot?

Kirjoittaja:  ealab [ 08.04.2015 15:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian absien korjausta

Itsekin etuakseleihin jo hammaskehät vaihtanut. Jälkimmäisen ostin biltemasta, ok. Hammaskehät ovat jotain sintterirautaa, hieman hauraita. Kun nivelen ja kehän väliin syntyy ruostetta, se turvottaa kehän poikki.

Kirjoittaja:  ilkkamake [ 09.04.2015 16:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian absien korjausta

Etuakselilta hammaskehät puhdistettu ja tarkistettu. En ainakaan huomannut että olisi poikki kumpikaan. Etäisyys oli kummassakin suunnilleen sama enkä saanut etäisyyttä sen kummemmin muutettua.

Lexiaa ei minulla ole eikä muutakaan sopivaa testeriä joten en saa itse mitattua. Maanantaina käyn keminmaassa tutkituttamassa jos vika löytyisi.

Toki saa hyviä neuvoja antaa vielä jos jollakin on kokemuksia asiasta :)

Kirjoittaja:  Harri126 [ 09.04.2015 19:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian absien korjausta

Mersussa korjasin joskus absin antureita ja piuhoja.
Yleismittarilla testatessa lukeman pitää "elää" pyörän pyöriessä.

Kirjoittaja:  ealab [ 09.04.2015 22:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian absien korjausta

Tarkista myös anturin "lukupää", se on magneettinen. Jos siihen keräytyy ruostetta, tjms, se saattaa heikentää lukuominaisuutta.

Kirjoittaja:  xjford [ 11.04.2015 20:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian absien korjausta

Itse työskentelen raskaankaluston parissa, enkä tiedä toimiiko samat konstit kevyessä kalustossa.

Kuorma-auton anturit mitataan kahdella tavalla. Ensin vastusmittarilla pyörä paikallaan jolloin vastus on n. 1kohm. Tällä saadaan selko anturin toimivuudesta.
Sen jälkeen pyöritetään rengasta ja mitataan millivoltteja joka nousee muistaakseni n. 800:aan. Tällä saadaan selko saako anturi kehästä signaalia.

Kirjoittaja:  Sitruunaseppä [ 12.04.2015 07:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian absien korjausta

Xantia ABS fault (How I Fixed it!!)
« on: February 16, 2007, 10:43:56 AM »
Found the problem!! Moottoritilassa olevan releen johto irti;
I am posting this reply as people rarely ever post what was actually wrong when they eventually fix the car!!
I Bought a second hand Sykes Pickavant ACR 4 tester off Ebay plugged it in to the car and it came up with 9 fault codes which I erased but the light remained on.
I erased them again but then only one fault code remained (SAFETY RELAY CURCUIT FAULT)
I checked the green relay next to the engine fuse box and one of the spade terminals had pulled out.

Sitten aika siististi ABS-ohjausyksisköstä tehtävä anturien vastksen (1000 -1050 ohmia) mittaus (Frenchcarforums);
Try this:-
The ABS ECU is located between the engine bay fuse box and LHM reservoir. It's attached to the side of the ABS hydraulic block.

Easiest way to check the sensors is to measure them at the ABS ECU plug after removing it from the ECU (ignition off before removing it).

Then using a good digital meter, measure each sensor at the ECU plug as follows:

LH front: Pins 1 and 2 Vasen etupyörä
LH rear: Pins 5 and 6 Vasen takapyörä
RH rear: Pins 22 and 23 Oikeanpuoleinen etupyörä
RH front: Pins 19 and 20 Oikeanpuoleinen takapyörä

The pin numbers will be seen if you look carefully at the plug base.

Each sensor is connected into the main loom via a two pin plug about a metre away from the sensor itself. It is worth checking these connectors before writing off a sensor completely.

I measured a new sensor at 1050 Ohm resistance.
The other things to check are the reluctor rings on the hubs for dirt or breaks and that both abs fuses are intact.

Kirjoittaja:  ilkkamake [ 12.04.2015 18:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian absien korjausta

Nyt on anturit mitattu taas kerran....kun renkaita pyöritti niin lukema alkoi heitellä satunnaisesti joten ilmeisesti kontaktia löytyi anturin ja kehän välillä.
Liitoksiakin on tutkittu eikä löytynyt vikaa.
Huomen aamulla keminmaahan tutkituttamaan....toivottavasti löytyy vika eikä ole mahottoman kallis korjata.

Kirjoittaja:  ealab [ 12.04.2015 21:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian absien korjausta

Ei pitäisi heitellä satunnaisesti. Anturilta tulevan pulssijonon taajuus ja jännitteen suuruus riippuu lineaarisesti pyörintänopeudesta.

Kirjoittaja:  ilkkamake [ 13.04.2015 17:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian absien korjausta

No anturi ovat kunnossa ja kehätkin ehyet. "Satunnaisella" tarkoitin että luvut muuttuivat kun renkaita pyöritti joten yhteys toimi silloin.
Viaksi ilmeni rele joka on moottoritilassa sulakerasiassa. Minulla on kaksi relettä ja kummassakin sama vika eli juotokset löystyneet. Kun ne tinattiin kuntoon niin alkoi toimimaan. Ei antanut mitään vikakoodia viallisesta releestä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/