Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia takajousisylinterin vaihto http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=20683 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | LapinUkko93 [ 16.04.2015 01:17 ] |
Viestin otsikko: | Xantia takajousisylinterin vaihto |
Xantia tiputtaa nestettä oikeanpuoleisesta takajousisylinteristä ja nyt pitäis vaihtaa sinne uusi.. Voisiko joku auttaa ja kertoa yksityiskohtaisesti miten sen sinne vaihtaa?? Kun itellä ei aikaisempia kokemuksia ole sitikasta ja millekkään korjaamolle en lähe viemään kun itelläkin löytyy tarvittavat vehkeet ja intoa vaihtaa ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 16.04.2015 07:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia takajousisylinterin vaihto |
Paineet pois, perä ylös, putki ja paluuletkut irti, sokka irti, sylinteri irti. Ei kai siinä sen kummempaa. Pallo lienee helpompi poistaa sylkky autossa paikallaan. |
Kirjoittaja: | ealab [ 16.04.2015 08:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia takajousisylinterin vaihto |
Perä pukeille. Niinpä. Ensin auto ylös, sitten takapallojen vain löysäys. Auto alas, ehdottomasti, paineet pois ja pallojen aukikierto käsin. Jos ei kierry, sitten on vielä painetta ja kun kiertää voimalla pallon irti, saakin LHM:t silmilleen. Sokka pois tuurnan avulla, ensin "CRC"-käsittelyjä, mieluusti. Sama putkijuntturille. Letku pois kurtusta. Sylinterin takapäässä lienee sokkakin, se pois?. Sylinterin saa pois tukivarren aukosta. Takaisinlaitoissa sitten jotain tervaa ao. paikkoihin. Myös pallon ja sylinterin otsapintaan. Pallo takaisin vain käsivoimin kiertämällä! Ei sen kummenpaa. |
Kirjoittaja: | xanpoke [ 16.04.2015 08:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia takajousisylinterin vaihto |
Ennen paineenpoistoa (½ kierrosta ruuvia auki) kannattaa pyöräyttää jousipalloa pikkaisen auki, samalla varoen ettei sylinteri pyöri mukana. Sylinterin saa taiteiltua pois paikaltaan pujottelemalla sitä perää kohti. Kannattaa avata sylinteri ennen uuden hankintaa, vuoto voi korjaantua vaihtamalla tiivisterenkaat (Sitronen). |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 16.04.2015 09:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia takajousisylinterin vaihto |
LapinUkko93 kirjoitti: ...Voisiko joku auttaa ja kertoa yksityiskohtaisesti miten sen sinne vaihtaa... Anteeksi, kun sekaannun tähän tuntematta Xantiaa. Etkä kerro, minkälaiset paikat sinulla on vaihtotyötä tehdä. Teetkö sitä nosturilla, montulla, pihassa... No, tuo on toisarvoista, mutta ainakin BX:ssä valmistelutöiden jälkeen käynnistä moottori ja korkeudensäätö yläasentoon. Seuraavaksi jousipallon löysäys. Yleensähän ne ovat edellisen "mestarikorjaajan" jäljiltä helvetin piukassa. Löysäyksellä tarkoitan pientä avausliikettä, vain nykäys. Sen jälkeen moottorin sammutus, korkeudensäätö ala-asentoon, paineiden poisto... Ja kun pallon viimeksi laitat takaisin, tiiviste ensin sinne sylinteriin, ei siis pallonkaulalle, ja viimeksi pallon tiukkaus käsin. Pelkkä peukalo-/keskisormiote riittää. Aihetta käsitelty kymmenissä viestiketjuissa aiemminkin. Hieman viitseliäisyyttä niiden löytäminen ja tutkiminen vaatii. |
Kirjoittaja: | aaltopelti_fun [ 16.04.2015 23:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia takajousisylinterin vaihto |
r_a_n_u kirjoitti: LapinUkko93 kirjoitti: ...Voisiko joku auttaa ja kertoa yksityiskohtaisesti miten sen sinne vaihtaa... Anteeksi, kun sekaannun tähän tuntematta Xantiaa. Etkä kerro, minkälaiset paikat sinulla on vaihtotyötä tehdä. Teetkö sitä nosturilla, montulla, pihassa... No, tuo on toisarvoista, mutta ainakin BX:ssä valmistelutöiden jälkeen käynnistä moottori ja korkeudensäätö yläasentoon. Seuraavaksi jousipallon löysäys. Yleensähän ne ovat edellisen "mestarikorjaajan" jäljiltä helvetin piukassa. Löysäyksellä tarkoitan pientä avausliikettä, vain nykäys. Sen jälkeen moottorin sammutus, korkeudensäätö ala-asentoon, paineiden poisto... Ja kun pallon viimeksi laitat takaisin, tiiviste ensin sinne sylinteriin, ei siis pallonkaulalle, ja viimeksi pallon tiukkaus käsin. Pelkkä peukalo-/keskisormiote riittää. Aihetta käsitelty kymmenissä viestiketjuissa aiemminkin. Hieman viitseliäisyyttä niiden löytäminen ja tutkiminen vaatii. Niin ja Xantian kyseessä ollessa (vuosimalli n. 98 ->) on jo se vajoamisen esto eli jousipallon löysäämisen jälkeen kone edelleen käynnissä ja laskeminen sitten ala-asentoon ja paineiden poisto konehuoneen puolelta päävaraajasta (koneen etupuolella olevan vihreän kuulaan liittyvä) paineen poisto 12 mm kiintoavaimen ruuvista jota ei saa kiertää auki kokonaan vaan 1/2 kierrosta. Ja sitten moottori sammuksiin ja hommiin. Eikä taida haitata vaikka näin moottori käyden toimii vanhempienkin kanssa tai BX:ien. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |