Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
DieselXM ei käynnisty http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=20702 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | ranskatar [ 18.04.2015 17:20 ] |
Viestin otsikko: | DieselXM ei käynnisty |
XM 2.5td -98 Boschin VP36 -pumpulla. Matami kesken ajon nykäisi ja sammui eikä sen koommin ole suostunut käynnistymään. Naftaa tulee vain käsin pumpatessa, joten naftapumppu ei kait toimi. Pumpun solenoidille ei tule 12 voltin virtaa kun kääntää avaimesta virrat. Olen putsannut releen, (sen, joka on boxin etupuolella). Tällä hetkellä tilanne on se, että hehkuvalo syttyy avaimesta muttei sammu ollenkaan. Lisäksi moottorin diagnostiikkavalo ei enää syty. Koodilukijaa ei ole ja kun auto ei lähde käyntiin en sitä mihinkään saa vietyäkään. Esson baarissa heitettiin sellaista, että pumpun remmi olisi poikki....??? |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 18.04.2015 17:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: DieselXM ei käynnisty |
,miten ois jos kokeilisit kytkee akun + navalta ohkasella piuhalla sähkön suotraan sille pumpun sammutin solenoidille-. |
Kirjoittaja: | jasu [ 18.04.2015 18:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: DieselXM ei käynnisty |
Sinne Essonbaariin voit kertoa sellaisen, ettei tuossa moottorissa ole erillistä pumpun remmiä, vaan sama jakopään remmi pyörittää sekä nokka-akselia että syöttöpumppua. Toinen remmi on sitten tasapainoakseleita varten... Ja Koke, tuossa on sähkömekaaninen syöttöpumppu, älypurkki ohjaa pumpun toimintaa, myös sammutussolenoidia. ECUlta menee myös hehkureleelle joku tieto, voi hyvinkin toimia epämääräisesti jos pumpun ECUn puolelta jotain vikaa löytyy... Aloittaisin tarkistamalla sulakkeet F19 sekä F31, sen jälkeen kaksoisrele jonka kautta kaikki sähköt tulee ECUlle... |
Kirjoittaja: | ranskatar [ 18.04.2015 22:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: DieselXM ei käynnisty |
Katson huomenna ne sulakkeet. Missä on kaksoisrele? Sekö ei ole se 15-pinninen siinä boxin edessä? |
Kirjoittaja: | Rychnowo [ 19.04.2015 16:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: DieselXM ei käynnisty |
Kerran käynyt samanlainen ilmiö. Jäi hehkun merkkivalo palamaan eikä suostunut käynnistymään. Oli joku sulake palanut akun etupuolella olevasta rasiasta. Mutta en muista enään mikä se niistä oli, joku hehkutukseen liittyvä ? Tuli joskus käytettyä käynnistyksen estona, kun nappasi sulakkeen pois. |
Kirjoittaja: | Wesa [ 19.04.2015 16:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: DieselXM ei käynnisty |
No kyllä tuo viittaa johonkin virransyöttöilmiöön. Jos solenoidille ei tule sähköä vika tuskin siinä on. Voi kokeilla koken ohjein naksahtaako? Vastusta kelasta pitäisi löytyä 7,5 ohmia. Pumpun vioista ainoa joka katkaisee syötön on virheellinen liukusäätimen potikan vastusarvo. Sen voi mitata siitä pyöreästä mustatasta liittimestä. Pinnien 1-2 ja 2-3 välillä pitäisi olla 6 ohmia ja pinnien 1-3 välillä 12 ohmia. Tämä siis pumpun puoleisesta liittimestä. |
Kirjoittaja: | Wesa [ 19.04.2015 21:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: DieselXM ei käynnisty |
Tuo kuvassa näkyvä on eräänlainen lattaliitin. Toki kannattaa putsata. Se pyöreä liitin aukeaa "itsestään" kun ruuvarilla kampeat sitä liuskaa niin että liukuu hieman. Tällöin se keskellä oleva tappi vapautuu kun luiskassa oleva reikä osuu kohdalle. |
Kirjoittaja: | ranskatar [ 26.04.2015 21:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: DieselXM ei käynnisty |
Ongelma selätetty, auto käy ja kukkuu niinkuin ennenkin. Vika löytyi vahingossa. Akun edessä olevassa sulakekotelossa sulake nro 1 oli noussut hieman ylös. Auto käynnistyi kun sitä painoi alaspäin ja sammui kun päästi irti. Vika ei siis paljastunut tutkimalla onko sulakkeet ehjiä. Avaamalla sulakekotelo ja kiristämällä "hampaat" sulake pysyy taas tiukasti paikoillaan. Kiitos Rychnowo, jonka vihjeestä vika löytyi. Manuaalin mukaa nro 1 on egr-sulake, osaisiko joku kertoa miten tämän sulakkeen toimimattomuus aiheutti sen, ettei auto käynnistynyt? |
Kirjoittaja: | Rychnowo [ 27.04.2015 18:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: DieselXM ei käynnisty |
Eipä kestä, hyvä kun selvisi. Muistelisin tuon sulakkeen liittyvän johonkin muuhun kuin egr:ään, vaan nyt ei kaavio ole matkassa mukana. Nuo manuaalit poikkeavat välillä aika paljon toisistaan ja mallitkin joskus iloisesti sekaisin. Itselläni sulakkeen palaminen ilmeni juurikin niin, että hehkun valo jäi palamaan ja auto ei valon palaessa käynnistynyt. Silloin tuli tutustuttua tuohon hehkuaikareleen sielun elämään, mutta ne muistiinpanot ovat vuosien takaisen muuton jäljiltä "jossain". Täytyykin kaivella asiaa uudelleen. Sen jälkeen olen kerran joutunut uusimaan releen, mutta se onkin toinen tarina ja toisenlaiset oireet. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |