Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM putkien korjaaminen
ViestiLähetetty: 22.04.2015 19:44 

Hydeputkista kyse. Ollaan auton takaosassa. Taka-aksilan lähellä, vasemmalta lähtee oikealle kaksi putkea. Pistemäinen reikä toisessa.

Auto on maassa (kirjaimellisesti) joten ei saa hinattua mihinkään. Pukeille saan jonkun matkaa, mutta työmaa näyttää tosi karulta jos sen putken joutuu vaihtamaan! Onko nyt sitten näin kamalan näköistä touhua? Auttaisikohan takarenkaiden poisto? Saisikohan putken korjattua muulla tavoin kuin vaihtamalla? Maataloudessa tuon korjaisin katkaisemalla putken ja laittamalla helmellisen nipan väliin. Onko täysin poissuljettua?

Ainoa kokemus näistä on kun oli Xantia mutten "päässyt" siihen tekemään putkiremppaa missään vaiheessa, että kaikki vinkit ja sananlaskut yms. ovat tervetulleita.

Putki hajosi kun koeajoin autoa 2 vuoden seisonnan jälkeen ja yllättäen takapää putosi maahan repien polttoainesäiliön yhden pannan irti, panta irrotessaan ilmeisesti satutti putkea.

Putki on päällisin puolin siistin näköinen ja reikä löytyi vain paineistamalla, tällöin terävä suihku yhdestä reiästä.

XM, 1990, 2.0i 8V, manuaali
Poissa

Viestin otsikko: Re: XM putkien korjaaminen
ViestiLähetetty: 22.04.2015 21:29 

Ei ole helmiliitos pois suljettu vaihtoehto, jos vaan on semmonen paikka johon sen saa ja jos löytyy putkeen sopivan kokoinen helmiliitos. Itellä on omassa1991 XM V6 24V:ssä etuiskunvaimentimen tuloputkessa ollu helmiliitos jo vuodesta 2010 eikä edes merkkejä vuotamisesta.

Poissa

ViestiLähetetty: 22.04.2015 21:38 

Keuhko kirjoitti:
Ei ole helmiliitos pois suljettu vaihtoehto, jos vaan on semmonen paikka johon sen saa ja jos löytyy putkeen sopivan kokoinen helmiliitos. Itellä on omassa1991 XM V6 24V:ssä etuiskunvaimentimen tuloputkessa ollu helmiliitos jo vuodesta 2010 eikä edes merkkejä vuotamisesta.

Paikka on juurikin sellainen että oikein kutsuu helmiliitosta. Taidanpa kokeilla.

Poissa

ViestiLähetetty: 23.04.2015 07:21 
Käyttäjän avatar

tehtaan jäljiltä takapään hydeputket nousee tankin ja taka-apurungon välitä ylös ja kulkevat apurungon päällä...

"helmiliitos-jatkopaloja" löytyy oikeankokoisena esim. Sitroselta ja Franzoselta saksasta, kannattaa tarkistaa, onko putki 3,5mm. vai 4,5mm. kumpaakin paksuutta menee taakse. :idea: :geek:

itse olen joutunut noiden korjauksessa ottamaan vararenkaan, pakoputken taka-osan ja pakoputken etupuolella olevan suojapellin pois, että pääsee noihin putkiin käsiksi, lisäksi voi helpottaa hommaa irroittamalla taka-apurunkoa kannattavat 4 pulttia irti ja tipauttaa runkoa vähän alas, niin saa lisää tilaa / näkee paremmin sinne apurungon päälle. :roll:

yleensä jos putkesta löytyy pistemäinen reikä, josta suihkuaa, niin vähänmatkan päästä löytyy lisää ruostunutta putkea, joka pettää kohta. itse olen vaihtanut 1/2m. - 1m. pätkän sieltä vasemman helman vierestä apurungon päällä olevaan liitokseeen asti, niin on saanut korjauksen kestämään. 8-) :mrgreen:

CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa

ViestiLähetetty: 23.04.2015 07:45 
Käyttäjän avatar

Ja itse olen muutaman kerran vetänyt uudet putket kelkan alapuolelta. Pitää vain tehdä putkille jonkinlaiset kannakeet.

Tuossa esimerkkinä kuva, jossa ensin vaihdoin yhden putken sinne kelkan päälle, ja sitten kun seuraava putki petti, vedin 3 putkea kelkan alapuolelta ;) .

Kuva

Jatkokset tein siihen tankin rinnalle, itse käytin Citikan alkuperäisiä jatkoksia, mutta se toki vaatii putken klunssin tekokalun, mutta helmiliitoksellakin kuulemma onnistuu.

Poissa

ViestiLähetetty: 23.04.2015 10:14 

Kyllä sen kelkan saa sen verran tiputettua alas, että saa ne putket vaihdettua kaikki sinne minne ne kuuluu.Kaikenlaisia pielaveteläisiä virityksiä on syytä aina välttää,oma henki kun kyseessä.

PS.Savolainen olisi jo juottanut sen.

Poissa

ViestiLähetetty: 23.04.2015 11:03 

Kiitän vastauksista, en edes mietiskele tuollaisia juottamisia, kun kerran helmiliitokset ovat näin "peruskamaa".

Tilailinkin jo pätkät valmiiksi ja korvaan putkea niin paljon kuin pystyy. 3.5mm se oli ja ei tarvinnut kauaa kädellä seurata kun putki oli jo kuin uutta. Ilmeisesti korjattu joskus jonkun massauksen jälkeen - muissa putkissa on massauskerros päällä, tossa ei niinkään, ja on ruostunut ja sitä kautta hipertynyt.

Hyvässä lykyssä noi putkistot on muuten hyvinkin hyväs kunnos kun sitä massaa on tuolla aika rieppaasti.

Milläs te ootte noita katkaisseet tuolla auton alla ahtaissa tiloissa?

Poissa

ViestiLähetetty: 23.04.2015 14:32 

Jos kelkan tiputat, vaiha samantien kaikki putket, ei maksa paljon ja kestää taas vuosia....hmm vaiha samalla myös ne kaks palloa niin ei tarvii kiroilla jäljestä päin

"tumpelo" monessakin mielessä.
Poissa

ViestiLähetetty: 23.04.2015 16:52 

Rojekti kirjoitti:
...Hyvässä lykyssä noi putkistot on muuten hyvinkin hyväs kunnos kun sitä massaa on tuolla aika rieppaasti...

Toivotaan niin. Yleensä se on kyllä huono merkki.

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 25.04.2015 11:52 

Rojekti kirjoitti:
Milläs te ootte noita katkaisseet tuolla auton alla ahtaissa tiloissa?

Vastaan itse. Onneksi käsillä oli Dremel, sellanen "miniporahiomakone" jossa saa kärkeen erilaisia pyöriviä minilaikkoja. Sillä sain katkaistua ja hiottua tasaisiksi putkensuut.

Poissa

ViestiLähetetty: 25.04.2015 13:34 
Käyttäjän avatar

itse olen käyttänyt "räikkä-putkileikkuria", jostain työkalukaupasta semmosen huomasin, ja tuli heti mieleen, että on kätevä auton alla, ei tartte pyöritellä kokomatkaa putken ympäri, pienelläkin edes-takas liikkeellä saa katkaistua. sitten pitää vaan avartaa se putken reikä, kun tuommoinen vähän painaa reikää pienemmäksi.

CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ]