| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| 2.0 HDI ajoitus pielessä http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=20759 |
Sivu 1/1 |
| Kirjoittaja: | JK1 [ 25.04.2015 20:02 ] |
| Viestin otsikko: | 2.0 HDI ajoitus pielessä |
Eipä ollutkaan kampuran hihnapyörän vaihto ihan läpihuutojuttu Kampura olisi pitänyt lukita paikoilleen, samoin nokka ja pumppu. Nyt jakohihnan hammaspyörä kampuran päässä pääsi siis liikkumaan -> ajoitus ilmeisesti pielessä, auto ei käynnisty. Kysymys kuuluu, miten tuon ajoituksen saa kohdalleen? Riittääkö että lukitseen nokan ja pumpun, avaa kampuran hihnapyörän, säätää jakohihnapyörän kiilauransa vasempaan reunaan ja pulttaa hihnapyörän takaisin kiinni? Vai...? Kiitti avuista! J |
|
| Kirjoittaja: | PietuG [ 25.04.2015 21:26 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 2.0 HDI ajoitus pielessä |
JK1 kirjoitti: Eipä ollutkaan kampuran hihnapyörän vaihto ihan läpihuutojuttu Kampura olisi pitänyt lukita paikoilleen, samoin nokka ja pumppu. Nyt jakohihnan hammaspyörä kampuran päässä pääsi siis liikkumaan -> ajoitus ilmeisesti pielessä, auto ei käynnisty. Kysymys kuuluu, miten tuon ajoituksen saa kohdalleen? Riittääkö että lukitseen nokan ja pumpun, avaa kampuran hihnapyörän, säätää jakohihnapyörän kiilauransa vasempaan reunaan ja pulttaa hihnapyörän takaisin kiinni? Vai...? Kiitti avuista! J Vika on muualla kuin pumpun ajoituksessa, sillä hodarin pumppua ei ajoiteta, koska commonrail-systeemi on yhteispainejärjestelmä ja ajoitus hoituu suuttimia sähköisesti ohjaamalla. Näin ainakin olen asian ymmärtänyt, voin olla väärässäkin. Nokkaremmin vaihdossakin pitää lukita vain nokka ja vauhtipyörä, ja jos pumppu pitäisi ajoittaa, niin sekin pitäisi lukita remmiä vaihdettaessa. Jos et saa autoa käyntiin, niin laita YV:tä. |
|
| Kirjoittaja: | JK1 [ 25.04.2015 21:50 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 2.0 HDI ajoitus pielessä |
YV laitettu. Ja juurikin nokan ajoitusta epäilen... J |
|
| Kirjoittaja: | Jankos [ 25.04.2015 22:06 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 2.0 HDI ajoitus pielessä |
Mikä hdi? jos vanha niin startin takaa lukitus vauhtipyörään ja nokassa on tapille paikka. Sitten vaan kovaa ajoa. |
|
| Kirjoittaja: | JK1 [ 25.04.2015 22:10 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 2.0 HDI ajoitus pielessä |
Jankos kirjoitti: Mikä hdi? jos vanha niin startin takaa lukitus vauhtipyörään ja nokassa on tapille paikka. Sitten vaan kovaa ajoa. 2.0, 2003 perlinko. Mut jos ajotus on jo pielessä, millä tarkistan kohdilleen? Onko vauhtipyörässä joku tiety paikka? J |
|
| Kirjoittaja: | Jankos [ 25.04.2015 22:12 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 2.0 HDI ajoitus pielessä |
Juu, vauhtipyörässä on vain yksi kohta missä tappi menee ja lukitsee. |
|
| Kirjoittaja: | JK1 [ 25.04.2015 22:15 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 2.0 HDI ajoitus pielessä |
Jankos kirjoitti: Juu, vauhtipyörässä on vain yksi kohta missä tappi menee ja lukitsee. Jees, kiitoksia! J |
|
| Kirjoittaja: | JK1 [ 26.04.2015 19:17 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 2.0 HDI ajoitus pielessä |
Homma korjattu. Ajoitus oli pielessä sen kiilauran liikkumavaran verran. Korjaus seuraava: Startti irti, vauhtipyörän kohdistusreikään sopiva poranterä (oliko 7,5). Nokkarattaan muovisuoja pois. Kampuran hihnapyörän pultti löysälle. Nokkapyörästä kääntämällä kohdistusreikä paikoilleen (noin 4mm pielessä), reikään sopiva poranterä. Hihnapyörän pultti kiinni. Kohdistukset pois, osat nippuun. Käymään--->toimii... toistaiseksi ;D Kiitos kaikille avusta! J |
|
| Kirjoittaja: | PietuG [ 26.04.2015 19:24 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 2.0 HDI ajoitus pielessä |
Loistavaa! Nyt vaan kovaa ajoa |
|
| Kirjoittaja: | Anziman [ 12.10.2015 18:08 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 2.0 HDI ajoitus pielessä |
Tulkitsen tästä, että starttimoottori on irroitettava, jotta vauhtipyörän lukitusreikään pääsee käsiksi. Omasta laukesi ruiskupumpun tiivisteet, jakohihna on tietenkin juuri vaihdettu liikkeessä. |
|
| Kirjoittaja: | PietuG [ 12.10.2015 18:13 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 2.0 HDI ajoitus pielessä |
Anziman kirjoitti: Tulkitsen tästä, että starttimoottori on irroitettava, jotta vauhtipyörän lukitusreikään pääsee käsiksi. Omasta laukesi ruiskupumpun tiivisteet, jakohihna on tietenkin juuri vaihdettu liikkeessä. Ei sitä ole pakko irrottaa, mutta helpottaa hommaa kummasti kun näkee mihin on lukitustappia työntämässä eikä tarvitse sokkona tökkiä... |
|
| Kirjoittaja: | Anziman [ 12.10.2015 18:40 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 2.0 HDI ajoitus pielessä |
Otan irti niin eiköhän asia selviä. Laturin ja ilmastoinnin kompuran joutui jo irroittamaan ahtauden vuoksin niin ei yksi startti enää mitään. |
|
| Kirjoittaja: | Wesa [ 12.10.2015 19:58 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 2.0 HDI ajoitus pielessä |
Kyllä sinne startin taakse saa sopivasti parille mutkalle taivutetun tapin. Kannattaa eristää teipillä tai kutistesukalla, muuten helposti räpsähtää startin johtoliitoksiin. Idea siinä väljässä kiilaurassa on saada kampuran hihnapyörä "uimaan" kireyttä säädettäessä jotta kireys välittyisi tasaisesti molemmin puolin. Eli kannattaa noudattaa ohjetta tarkoin tuossa. Muistaakseni piti löysät olla säätöä aloitettaessa toisessa laidassa ja kiristysten aikana kiertyy hieman ennen lopullista hihnapyörän kiristystä joka lukitsee sen lopulta. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|