Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 08.06.2009 17:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 147
Paikkakunta: Lappeenranta
Äitee käytti vanhan mallisen C5:nsä sadan tonnin huollossa ja olivat kuulemma sanoneet, että jarrusatula pitää vaihtaa. Ilman sen suurempia selityksiä. Nyt kiinnostaa tietysti, että onko noissa jotain yleisempääkin ongelmaa ollut vai mikä voisi moiseen olla syynä?



C4 VTS -05 // 306 cabriolet 2.0 -97 // BX 16V -87 // 2CV -61 // 2CV -61
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 08.06.2009 19:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
gelupa kirjoitti:
Äitee käytti vanhan mallisen C5:nsä sadan tonnin huollossa ja olivat kuulemma sanoneet, että jarrusatula pitää vaihtaa. Ilman sen suurempia selityksiä. Nyt kiinnostaa tietysti, että onko noissa jotain yleisempääkin ongelmaa ollut vai mikä voisi moiseen olla syynä?


on juu,tai ei se tyyppivikaa ole, ominaisuus ennemmin. esim.vanhoissa bx.ssä ja cx.ssä,yms on satulassa kaksi mäntää jotka molemmat painavat tasaisesti molemman puolen jarrupaloja levyyn. Nykyisin taas on vaan yksi mäntä tietääkseni ja maltillista jarruvoimaa käytettäessä toinen pala ei juurikaan ota levyyn ja näin ollen maltillisella jarruttelulla jarrusatula vääntyy ajan oloon koska jarruvoima ei jakaudu tasaisesti levyn molemmille puolille. Juuri parquessa keskusteltiin aiheesta.
Tuon pystyy kuulemma välttämään välillä käyttää reilusti jarrua ja esim.kesä/talvikumien vaihdon yhteydessä putsaa satulan ja vaihtaa tuoreet palat.

Toivottavasti tuosta sai jotain selkoa :)



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 08.06.2009 20:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Etu- vai takasatulat? Takasatuloistahan on kirjoiteltu aina niiden käyttööntulosta lähtien, hapettuvat kieroon jne.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 08.06.2009 20:25 

Viestit: 197
Paikkakunta: Ylöjärvi
Takasatulat hapettuu kieroon ja sitten jumivat palat ja jarrut laahaa ja kuumuu ja vaikka mitä. Lisäksi satuloiden pultit on liimattu satuloihin kiinni joten hyvällä(huonolla?) säkällä niitä ei saa edes ehjänä irti joten menee satulat sen takia vaihtoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 08.06.2009 21:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 147
Paikkakunta: Lappeenranta
Jeps. Takasatulathan ne.



C4 VTS -05 // 306 cabriolet 2.0 -97 // BX 16V -87 // 2CV -61 // 2CV -61
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 09.06.2009 08:24 

Viestit: 555
Paikkakunta: Lahti
Omakohtaista kokemusta;
viewtopic.php?f=9&t=1220



Skoda Superb combi 1.5 TSI DSG

"Sitikat on ihan yhtä hyviä, kuin muutkin huonot merkit"
Citikka Maken asentaja
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 09.06.2009 11:09 

Viestit: 298
Ainakin Automeca rasvaa c5:sen takasatulat huollon yhteydessä. huomasin viimein



ID 1,9 -62, HY 1,9B -69, CX-2000 -78, AK 400 -75, 2xBX 16v -88 ja 16TRS -88, XM V6 24V -99, B11 -54, C5 2.0 -05, Ami 8 Break -74, 2cv -55 (työn alla), Dyane -73 , 2cv6 -76, Gs Break -77, ID 1,9 -65, Ami6 -62, Cx 2.0 - 86, Visa Gti -85, XM TD Break -92.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 09.06.2009 11:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
gelupa kirjoitti:
Jeps. Takasatulathan ne.
Massaa väliin sitten (kuten toisessa ketjussa joku neuvoi), kun on uudet satulat paikoillaan, ettei pääse sähkökemiallista paria muodostumaan ikävästi.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 09.06.2009 12:27 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Oikeastaan ainakin Suomeen tuotavissa autoissa pitäisi alumiiniosat olla ainakin meriveden kestäviä. Kuten on Sitrosen takajousisylinterit.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 09.06.2009 12:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
sillä ehkäisee tuon kun kerran,pari kuukaudessa käyttää jarruja kunnolla,tarkoittaa kunnon polkaisua



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 09.06.2009 18:00 

Viestit: 5
Takasatuloiden kiinnitysrajapinta hapettuu ja vääntää satulat vinoon.
Takasatuloissa syöpyy jarrupalojen kiinnityskorvakot pois jopa alle 100 000 kilsaa ajetuissa.
Vaihdoin pari viikkoa sitten molemmat taakse a' 93€. Osasetillä.
Alkup. 150€ kpl.
Alkuperäisellä kiinnityksellä ovat tukivarressa lujasti kiinni. Pultit liimattu koko pituudeltaan. (ilm. juuri tämän vinoon vääntymisen takia)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 09.06.2009 21:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 150
black_van kirjoitti:
sillä ehkäisee tuon kun kerran,pari kuukaudessa käyttää jarruja kunnolla,tarkoittaa kunnon polkaisua


Miten tehojarrutus ehkäisee satulan ja tukivarren välin oksidoitumisen..? :?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 09.06.2009 22:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
KariM kirjoitti:
black_van kirjoitti:
sillä ehkäisee tuon kun kerran,pari kuukaudessa käyttää jarruja kunnolla,tarkoittaa kunnon polkaisua


Miten tehojarrutus ehkäisee satulan ja tukivarren välin oksidoitumisen..? :?


Ei se oksidoituminen sitä satulaa väännä. lue aiemman kirjoitukseni



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 09.06.2009 22:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Takajarrusatulassa on C5:sessa ihan samankaltainen rakenne kuin oli SM/GS/CX/BX/XM/Xantia-malleissakin, eli kaksi mäntää per satula... Eli jarrujen polkemisella ei ole mitään apua siiihen, että ne satulat kääntyy vinoon... Se johtuu siitä sähköparista minkä alumiiniseoksesta oleva satula ja valurautainen tukivarsi saavat aikaan.. suolavesiliuoksen avustuksella :(

C5:sessa asiaa on koitettu "korjata" liimaamalla ne pultit, huonolla menestyksellä :oops:

Ja materiaalit on heikentynyt muutenkin, sillä ne palojen kiinnikekorvakkeet ovat aikas usein murtuneet poikki jo alle 100 tkm ajetuista autoista, osasyynä toki sekin, että kun eihän nykyisin monessakaan korjaamossa tehdä kirjaan merkittyjä toimenpiteitä. kuten esim takajarrujen puhdistusta :evil:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 09.06.2009 22:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
black_van kirjoitti:
Ei se oksidoituminen sitä satulaa väännä. lue aiemman kirjoitukseni

Kyllä se on juurikin se oksidikerros joka sen kaksimäntäisen takasatulan vinoon vääntää. Etusatulaa taas ei saa vinoon niin kauan kuin vaan liukutapit on liukkaat. Ehjät suojakumit riittää mutta ei satuloiden herkistelystä ole sielläkään haittaa.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 10.06.2009 08:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
RPekka kirjoitti:
black_van kirjoitti:
Ei se oksidoituminen sitä satulaa väännä. lue aiemman kirjoitukseni

Kyllä se on juurikin se oksidikerros joka sen kaksimäntäisen takasatulan vinoon vääntää. Etusatulaa taas ei saa vinoon niin kauan kuin vaan liukutapit on liukkaat. Ehjät suojakumit riittää mutta ei satuloiden herkistelystä ole sielläkään haittaa.


c5.ssa ei ole tietääkseni kaksimäntäistä satulaa. voin olla väärässä.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 10.06.2009 08:21 
black_van kirjoitti:
C5:ssa ei ole tietääkseni kaksimäntäistä satulaa. voin olla väärässä.

Kyllä on, juuri katsoin kuvista.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 10.06.2009 08:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
quai_de_javel kirjoitti:
black_van kirjoitti:
C5:ssa ei ole tietääkseni kaksimäntäistä satulaa. voin olla väärässä.

Kyllä on, juuri katsoin kuvista.


Parquessa oli puhetta aiheesta ja muistelin että liittyy jotenkin mäntien toimintaan,joka on erilaista kuin esim.bx,cx,eli vanhemmissa malleissa.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 10.06.2009 10:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 699
Paikkakunta: Keuruu
black_van kirjoitti:
Parquessa oli puhetta aiheesta ja muistelin että liittyy jotenkin mäntien toimintaan,joka on erilaista kuin esim.bx,cx,eli vanhemmissa malleissa.


Höpöhöpö...



C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 10.06.2009 10:52 

Viestit: 2699
Taas kerran. Kun huoltaa kerran pari vuodessa myös takajarrut, niin nekin toimivat vuodesta toiseen. Eikä se ole edes kovin paha rasti. Sen jälkeen kelpaa jarrutella ajotilanteen vaatimalla voimalla.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 10.06.2009 12:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
r_a_n_u kirjoitti:
Taas kerran. Kun huoltaa kerran pari vuodessa myös takajarrut, niin nekin toimivat vuodesta toiseen. Eikä se ole edes kovin paha rasti. Sen jälkeen kelpaa jarrutella ajotilanteen vaatimalla voimalla.

Mä vähän luulen että gelupan äitee ei rupea moiseen operaatioon edes kerran vuodessa. ;)




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 10.06.2009 15:46 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
r_a_n_u kirjoitti:
Taas kerran. Kun huoltaa kerran pari vuodessa myös takajarrut, niin nekin toimivat vuodesta toiseen. Eikä se ole edes kovin paha rasti. Sen jälkeen kelpaa jarrutella ajotilanteen vaatimalla voimalla.


Niinhän täälläkin tehdään. Ja satula/ kynkkäväli hoidettu kovametallikraapalla ja alustamassalla ajat sitten. Ei ehtinyt edes vinoutua, kun jo iskin ennakkoon. Mukava ajella, kun ei tarvitse murehtia, että milloinkohan satulat alkavat olla tarpeeksi vinossa....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 24.06.2014 18:15 

Viestit: 23
Paikkakunta: Heinola
:twisted: Takajarrusatuloissa ainakin on. Potilas on 2005 C5-nen, ajettu 150.000n. Kelpasi pari kk sitten katsastajalle mutta sen jälkeen todettu että takajarrusatulat ovat syöpyneet niin että mm.palat eivät ole millään enää kiinni. Tarvikesatuloista saa maksaa noin satasen per kpl, citikan omat palat kuulemma hiukan vajaa 400 €/kpl. Nämä C:n omat palat on kuulemma sellaiset että todettu tiesuolan vaikutus ei enää niitä vääntele. Jännä homma, Pierre myy sitikoita muun muassa maihin missä tiesuolaa käytetään ja kun Pierre sitten aikaa myöten toteaa että hitsi, eipä satuloitten konstruktio suolaa kestäkään niin tietenkin joudutaan tuotteeseen tekemään muutoksia jotta pulma poistuu. Vanhempiin autoihin näitä modifioituja komponentteja sitten myydään viimeisen päälle hinnoiteltuina, mikä kauppaporras sitten ahneena välissä onkaan (vai valmistaja?) luotettavan ranskalaisen imagoa rakentamassa.
Sitikkapajassani totesivat että voivat he tarvikeosatkin asentaa, ei siinä mitään. Niissä on aikanaan taas edessä sama ongelma kuin originaalisusissakin. Päätin silti päätyä niihin ja ryhtyä renkaanvaihdon yhteydessä putsaushommiin kuten aiemmin tässä viestiketjussa on opastettu, lähtöajatuksena se että nykyinen auto ei minulla ole enää lähellekään toista 150.000 km taivalta, niin mukava vehje kuin se ajella onkin kun sen sielunelämään hiukan pääsee sisään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 24.06.2014 18:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
^Omassa C5 2001 367tkm ajetussa alkuperäiset takajarrusatulat. Eli jos huollat vaikka kerran vuodessa satulat, niin ne kestävät pitkään.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko C5:n jarrusatuloissa jotain tyyppivikaa?
ViestiLähetetty: 24.06.2014 19:54 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Siis koko satulan irrotuksineen. Muu ei siihen auta... Tapasin kerran Xa Bk:n jonka takasatulat vääntyneet niin paljon, että 1 pultti oli jopa venähtänyt poikki. Oli mukava homma porata pois vanhat kierteenpätkät kynkistä. Varaosasatulat vaan, välisuojauksineen. Korvakkeet (sen M6-pultitkin) pysyvät vähän kauemmin kunnossa, jos edes vuosittain satulaa hypistelee rasvaisin työjarruin...Tässä jarrupalat olivat hauskan näköiset, palan toinen sivu jo raudoilla, vastainen sivu 1/2-välissä...Ja sama toisinpäin kiekon toisella puolella. Otin kuviakin, tokko enää löytyy.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: