Hydesitikoiden jousitus on suunniteltu n.100 Bar paineelle. Esimerkkinä oma autoni Xm 2,1 TD Farkku. Omapaino n. 1500 kg, josta reilu 800 kg etuakselilla, siis ehkä 420 kg/ jousitolppa. Sylinterin halkaisija 25 mm, tolppa lähes pystysuora. Jousimännän pinta-ala 4,91 cm2. Voima = paine x ala, => paine = voima /ala. => 420 kg / 4,91 = 85,5 Bar. Lisätään vielä kuskin paino, vähän löpöä tankkiin, ja vähän kuormaa, niin ollaan 100 Bar tuntumassa.
Jos hydrauliikka on paineeton, ovat jouset pohjassa, pallojen kaasutäytöstä riippumatta. Kun käynnistän auton, hydraulipumppu alkaa työntää nestettä järjestelmään nestettä, ja korkeussäädin laskee sitä myös virtaamaan jousituspiiriin. Koska öljy näissä paineissa on lähes kokoonpuristumatonta, paine nousee nopeasti pallojen esitäytön suuruiseksi. Tämä ei vielä riitä nostamaan jousitusta, lisää tarvitaan. Sitä mukaa, kun öljyä lisätään pallon kalvon ja jousimännän väliin, LHM virtaa jousipalloon, ja öljynpaine paine puristaa jousipallon kaasua suurempaan paineeseen. Jos kaasutäyttö pallossa on 50 Bar, niin puoleen tilavuudestaan puristettuna paine nousee 100 Bar:iin. Silloin jousen työntövoima ylittää pyörän kantaman kuorman, ja mäntä alkaa nostaa autoa ylöspäin. Kun haluttu korkeus on saavutettu, niin korkeussäädin sulkeutuu, eikä ota enempää öljyä vastaan.
Tässä lyhyt oppimäärä
