Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Tietoa bexin pallojen vaimennusreijän koosta http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=20818 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Raaseri [ 01.05.2015 17:57 ] |
Viestin otsikko: | Tietoa bexin pallojen vaimennusreijän koosta |
Minkähän kokonen vaimennusreikä on 1.6 gti:n palloissa? Reijän viistämisestä oli juttua arkistossa jos haluaa pintakovuutta pois. Jotenkin pieni pettymys tuo jousitus. Ei tarjoa mitään erikoista pehmeyttä vaikka eka mehusitikka mulla. Hyvin se nielee sellaset routa aallokot mutta sellasta leijuvaa tunnelmaa ei oikeen ole esim. soratiellä. Edellinen omistaja laittanut gti pallot ja katui sitä vähän itsekkin kun olis voinut tavalliset laittaa. Porata ilmeisesti vois kun vaan maltilla isontaa reikää? Ns. pitkät pallot ilmeisesti olis pehmeät myös? Ei ole vertailukokemusta millanen pitäis olla niin sekin haittaa arvointia. Oli mulla joskus ZX mutta ei pitäis olla kai vertailukelpoinen pehmeydessä? |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 01.05.2015 18:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoa bexin pallojen vaimennusreijän koosta |
älä suotta muuttel niitä reikiä , ei ne poista sitä pintakovuutta . mutta alotas vaikka pistämällä eteen vaikka xantian 70/400 kuulat ja siirrä ne beksin etukuulat 55/500 taakse . kummasti paranee meno . mikäli tykkää leijumisesta , kuten minä. vielä yksi vaihtoehto on . CX:n 75/500 eteen . |
Kirjoittaja: | Raaseri [ 01.05.2015 19:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoa bexin pallojen vaimennusreijän koosta |
No pitääpä harkita sellasia kun taas raaskii investoida lisää. Mitenkä hervottomaksi menee käytännössä? |
Kirjoittaja: | ealab [ 02.05.2015 08:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoa bexin pallojen vaimennusreijän koosta |
Vähän riippuu, pintakovuuden vähentäminen. Täällä toimii. Tosin Xantiassa, mutta tuskin asialla on korvamerkkiä. En suurentanut reikää, mutta lyhensin viistäen. Lyhennys syntyi poraamalla. Pallot ovat ne "pintakovat" comfortit. Joten riippuu pallostakin. Edessä, takana on 1,9D:n etupallot, ne vaikuttavat turhan pehmeiltä etupäähän verrattuna. Voisi myös reiän pelkkä viistäminenkin auttaa, reiän reunan pyöristys. Onhan ollut juttua nestevirtauksen "pyörteilystä" noilla tienoin. |
Kirjoittaja: | Raaseri [ 02.05.2015 11:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoa bexin pallojen vaimennusreijän koosta |
kokemjne kirjoitti: älä suotta muuttel niitä reikiä , ei ne poista sitä pintakovuutta . mutta alotas vaikka pistämällä eteen vaikka xantian 70/400 kuulat ja siirrä ne beksin etukuulat 55/500 taakse . kummasti paranee meno . mikäli tykkää leijumisesta , kuten minä. vielä yksi vaihtoehto on . CX:n 75/500 eteen . Vaikuttaakos tuo isompi paineinen pallo ikäänkuin siten että enemmän kaasua joustamassa vai? Luulis että isompi paine vaikuttais just toisin päin ja on vielä tilavuuskin pienempi. Xantia on myös painavampi kun BX. En epäile itse vaikutusta mutta mikä siinä on se tekijä mikä pehmentää? |
Kirjoittaja: | Wesa [ 02.05.2015 14:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoa bexin pallojen vaimennusreijän koosta |
Pallon esitäyttöpaine vaikuttaa joustovarohin tai enemmänkin progressiivisuuteen. Jos paine liian pieni on kaasutila auton painon alla puristunut esim. 1/3 osaan jolloin pienikin tilavuudenmuutos (sisäänjousto) lisää painetta jyrkästi eli "jäykistää" jousta. Myös joustovara jää liian lyhyeksi. Ulosjoustossa taas paine laskee nopeasti eikä välttämättä jaksa tai ehdi työntää pyörää kunnolla montun pohjalle. Liian suurella paineella kaasutila on suuri ja sisäänjoustossa vastapaine kehittyy hitaasti jolloin jousto pitkä eikä juurikaan progressiivinen. Ulosjousto jää liian lyhyeksi pienen paisuntavaran johdosta. Sopivalla esitäyttöpaineella pallon toiminta on balanssissa molempiin suuntiin ja pallon suurentaminen vähentää progressiivisuutta ja pienentäminen lisää sitä. |
Kirjoittaja: | sitikkaporo [ 02.05.2015 14:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoa bexin pallojen vaimennusreijän koosta |
Just näin, eli kun vanhasta pallosta kaasu karkaa ajan saatossa poikkeen, tai kalvo puhkeaa, jousitus on saksalaistyyppinen tai olematon. Enempi painetta pallossa, enempi joustovaraa. edit: Wesa ehtikin ensin.. |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 02.05.2015 19:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoa bexin pallojen vaimennusreijän koosta |
Hydesitikoiden jousitus on suunniteltu n.100 Bar paineelle. Esimerkkinä oma autoni Xm 2,1 TD Farkku. Omapaino n. 1500 kg, josta reilu 800 kg etuakselilla, siis ehkä 420 kg/ jousitolppa. Sylinterin halkaisija 25 mm, tolppa lähes pystysuora. Jousimännän pinta-ala 4,91 cm2. Voima = paine x ala, => paine = voima /ala. => 420 kg / 4,91 = 85,5 Bar. Lisätään vielä kuskin paino, vähän löpöä tankkiin, ja vähän kuormaa, niin ollaan 100 Bar tuntumassa. Jos hydrauliikka on paineeton, ovat jouset pohjassa, pallojen kaasutäytöstä riippumatta. Kun käynnistän auton, hydraulipumppu alkaa työntää nestettä järjestelmään nestettä, ja korkeussäädin laskee sitä myös virtaamaan jousituspiiriin. Koska öljy näissä paineissa on lähes kokoonpuristumatonta, paine nousee nopeasti pallojen esitäytön suuruiseksi. Tämä ei vielä riitä nostamaan jousitusta, lisää tarvitaan. Sitä mukaa, kun öljyä lisätään pallon kalvon ja jousimännän väliin, LHM virtaa jousipalloon, ja öljynpaine paine puristaa jousipallon kaasua suurempaan paineeseen. Jos kaasutäyttö pallossa on 50 Bar, niin puoleen tilavuudestaan puristettuna paine nousee 100 Bar:iin. Silloin jousen työntövoima ylittää pyörän kantaman kuorman, ja mäntä alkaa nostaa autoa ylöspäin. Kun haluttu korkeus on saavutettu, niin korkeussäädin sulkeutuu, eikä ota enempää öljyä vastaan. Tässä lyhyt oppimäärä ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |