Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 apulaitehihna hajoamassa
ViestiLähetetty: 04.05.2015 22:09 

Viestit: 69
Ihmettelin tänään moottoritilasta kuuluvaa metallista kilkatusta tyhjäkäynnillä. Koska ääntä ei ollut kuulunut aiemmin, aloin tutkia asiaa saman tien. Konepellin avattuani huomasin heti, että apulaitehihnasta oli toisesta reunasta irronnut suikale, joka hakkasi moottorikorvaketta vasten. Samoin hihna oli hypännyt yhden uran verran ulospäin ainakin ohjaustehostimen pumpun hihnapyörältä. Läksin hetimiten hakemaan Motonetistä hihnan, hinhapyörän sekä kiristimen, koska todennäköisesti joku laakeri on väljä ja vänkää hihnaa väärään asentoon. Parempi vaihtaa kaikki asiaan liittyvä kerralla.

Paikka, jossa pääsen korjaamaan autoa, on noin 12 kilometrin päässä ja ajaminen huonokuntoisella hihnalla arvelluttaa. Voiko hihna katketessaan rikkoa jakopääkopan ja aiheuttaa moottorituhon? Todennäköisyys lienee pieni, mutta pelottaa kuitenkin. Toisena vaihtoehtona mietin, että vedän rikkinäisen remmin puukolla poikki ja ajelen ilman tehostajaa, ilmastointia ja laturia tuon loppumatkan, jolloin moottorivaurion riskiä ei ole. Pitää tietysti varmistaa, että akku on aivan täysi tuota ennen.

Mitä muut olette mieltä? Kumpi vaihtoehto olisi parempi?

Auto siis vm. 2004 ja 2.0 litran bensakoneella (EW10J4)

EDIT: Näyttääpä tuo hihnan kunto pelottavan paljon samanlaiselta mitä näissä tässä naapurimerkin ketjussa: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=55837.0


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 apulaitehihna hajoamassa
ViestiLähetetty: 04.05.2015 22:16 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Hyvä tuuri on jo käytetty, kun jako ei ole jo sekaisin.

Ilman hihnaa tuollasen matkan menee ihan helposti.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 apulaitehihna hajoamassa
ViestiLähetetty: 04.05.2015 22:44 

Viestit: 555
Paikkakunta: potsLojo
Viime keväänä kävi täsmälleen sama homma. Olin Vallilassa kun huomasin hihnan hypänneen ja rispaantuneen. Ajoin hissuksiin Espoon mopikseen, josta sain uuden hihnan.
Vaihdoin sitten kotosalla rullat, samalla jakohihnan. Tuuria oli täälläkin, kyllä meinas olla jännää ajella. Näitä on meinaan lauennut, juurikin kun hihna hyppää sisällepäin.



Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06
Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75
Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 apulaitehihna hajoamassa
ViestiLähetetty: 05.05.2015 00:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Mä vaihdoin myös hihnan ja rullat äskettäin, koska se oli hypännyt laturilta ja kampiakselin pyörältä pykälän sivuun. Kompressorin pyörällä se oli vielä kuten pitää. Hihna oli valmistusleiman mukaan vuoden vanha, samaten ilmeisesti ohjurikin koska vaikutti olevan ihan ok. Kiristin sen sijaan oli täysin kaputt. Hihnan ääni oli poissa ehkä puolisen tuntia ja sitten palasi. Syykin on melko varmasti tiedossa, ilmastointikompuran kytkimen laakeri. Täytyy vielä sekin vaihtaa ettei mene uusi hihna ja rullat hukkaan.
Arvoitukseksi jää, onko kiristinkin vaihdettu vuosi sitten. En pitäisi ihmeenä vaikka kompressorin lepattavan hihnapyörän takia hihnan aiheuttamat sivuttaisvoimat söisivät kiristimen laakeroinnin ennen aikojaan.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 apulaitehihna hajoamassa
ViestiLähetetty: 05.05.2015 08:02 

Viestit: 5124
Onko kampiakselin hihnapyörä kunnossa, vulkanoitu kumivaimennettu hihnapyörä on ollut yleisesti heikko lenkki?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 apulaitehihna hajoamassa
ViestiLähetetty: 05.05.2015 09:17 

Viestit: 69
Onko myös bensakoneissa vulkanoitu kampiakselin hihnapyörä? Jostain syystä minulla on käsitys, että koskisi vain HDI-koneita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 apulaitehihna hajoamassa
ViestiLähetetty: 05.05.2015 09:47 

Viestit: 5124
Ajatuskatko - HDI koneissa lähinnä tuota hihnapyöräongelmaa on...
(oli toki EW:n edeltäjässä XU:ssa omat ongelmat, kun kumi helposti nitkahti hihnapyörässä ja ajoitustapin paikka oli "liikkuvassa" osassa )

Mutta ehkä syytä tarkistaa kuitenkin, osassa vuosimalleja lienee samankaltainen hihnapyörä kuin HDI:ssä vaikkei se bensakoneessa niin koville joudukaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 apulaitehihna hajoamassa
ViestiLähetetty: 05.05.2015 17:11 

Viestit: 69
Ilmeisesti kiristimen laakeri antanut periksi, koska mielestäni näyttää olevan jotenkin vinossa ylhäältä katsottuna.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 apulaitehihna hajoamassa
ViestiLähetetty: 05.05.2015 17:33 

Viestit: 69
No niin, remmi vedetty puukolla poikki. Mitä sormin testailin, niin sekä kiristimen, että ohjainrullan laakerit ovat selvästi sökönä, joten ihan oikeat osat tuli hommattua. Nyt pitää vaan lähteä hakemaan toisella autolla 12 kilometrin päästä työkaluja, niin pääsen hihnanvaihtohommiin. Hyvä, etten ajanut autolla metriäkään tuolla rikkinäisellä remmillä.

Näissä bensakoneissa ei taida muuten olla laturissa mitään vapaakytkintä? Pyörittelin sitäkin molempiin suuntiin ja herkästi pyörii, eikä laakerissa mitään sanomista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 apulaitehihna hajoamassa
ViestiLähetetty: 06.05.2015 21:47 

Viestit: 69
Hihnanvaihto-operaatio tehty. Hyvin sujui ajo 12 kilometrin päähän, vaikka eilen vielä suunnittelin tekeväni rempan rivitalon pihassa. Hyvä, etten tehnyt, koska ahtaat oli paikat roikkavalo oli todella tarpeen. Ajoin parkit päällä ja lämppäri sammutettuna, joten säästin ehkä vähän sähköä. Battery charge fault tuli, kuten asiaan kuuluikin ja ohjaus sekä alusta tuntuivat jäykiltä.

Itse hihnan vaihto-operaatio sujui kuitenkin hyvin. Hankalinta oli saada nuo vanhan kiristimen pultit pois. Hommaa helpottaakseni irrotin kiristinrullan paksun pultin ja itse rullan tieltä pois. Ennen uuden kiristimen asentamista korvasin reiässä olleen tapin sopivan paksuisella kuusiokoloavaimella, joka oli helpompi ottaa pois sitten kun hihna oli paikoillaan. Itse hihnan asennus oli suhteellisen simppeliä ja vieressä olikin tulostettu lappu, jossa oli asennuskaavio. Ei sitten tarvinnut kun kääntää hieman sitä kiristintä ja napata kuusioavain lukitusreiästä pois.

Kun käynnistin auton, niin se pieni jakopään suunnalta kuulunut kahina oli poissa, eli mitään sivuääniä ei nyt kuulu. Kampiakselin hihnapyörän vulkanointi näytti ehjältä. Katsoin vanhasta kiristimestä valmistusvuoden ja se oli 03 ja Gates, joten lienee alkuperäinen kiristin. Gates osat tulivat myös nyt. Hyvin ovat kestäneet sitten kun 252 km on mittarissa.

Jotenkin ärsyttävintä hommassa oli tuon sisälokarin kanssa pelaaminen kun se on sellaisen epämääräisen muotoinen ja jatkuu osittain tuonne puskurin alle. Osa kiinnikkeistä on hajonnut tai hävinnyt ja korvattu ruuveilla. Näiden ruuvien sovittaminen takaisin alkuperäisiin reikiinsä oli tehtävä sinänsä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 apulaitehihna hajoamassa
ViestiLähetetty: 07.05.2015 08:37 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Vikaantuneen kampuran siivan kumivulkanoinnin väsymisen huomaa mm. tärräävästä hihnasta, sen kiristimen tärinästä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 apulaitehihna hajoamassa
ViestiLähetetty: 07.05.2015 17:19 

Viestit: 69
Piti vielä kerran tarkistaa tämä kun jäi hieman vaivaamaan. Onneksi kaikki on kunnossa tältä osin. Jakopään suunnalta ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä, enkä huomannut kiristimessä mitään vipatusta koneen käynnissä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: