Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Saxon -98 rattiakseli
ViestiLähetetty: 19.05.2015 18:43 

Viestit: 51
Onko otsikon mukainen auto niin vahva ettei niitä ole päätynyt autojen hautausmaalle kun ei tunnu löytyvän mitenkään...
Olis tarve rattiakselille kun ohjaus on niin prkl: een tahmea ajossa, paikallaan herkkä. Pykällys loppui kun ruiskutin ristikkonivelelle sprayvaseliinia, mutta tahmeus ei. Mutkan jälkeen pitää ohjaus suoristaa käsin, ei palaudu vauhdissa. Hammastankokin vaihdettu, onneksi oli osana niin halpa että vaikka olisi ollut turha vaihto niin ruokaa riittää edelleen.
Onko kellään vinkkiä mistä löytyisi kyseinen osa. Citroen Saxo 1,4 -98, tehostettu ohjaus, loppuvuodesta rekisteröity.
Jussi

Niin vielä, kommentoikaa seuraavaa ajatusta... Voisiko ohjauskulmien virhe olla mitenkään osasyyllinen ohjauksen tahmeuteen, koska tahmeus on tuntuvaa enemmänkin ajossa, ei paikallaan. ja kulmathan väkisinkin pikkaisen muuttuivat hammastangon vaihdon yhteydessä.
Sama


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon -98 rattiakseli
ViestiLähetetty: 19.05.2015 19:27 

Viestit: 152
Pesosessa jäykkyys katosi, kun vaihdoin sen ohjausakselin ristinivelen.



ex: Peugeot 205 XR 1,4 -90
ex: Citroen Xsara Picasso 1,6 -01
ex: Citroen Xsara Break 1.6 -02
Nyk: Citroën Xsara HB 1.6 -03
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon -98 rattiakseli
ViestiLähetetty: 19.05.2015 21:35 

Viestit: 51
Niinpä, mutta kun niitä ristiniveliä löytyy yhtä helposti kuin rattiakseleita... Ristinivel oli kuiva ja herkistyi vaseliinilla, ja käsittääkseni rattiakselin laakeriholkki on prässätty rattiputkeen ja autossani kyseinen holkki on korvattu muutamalla prikalla?? Totta.
Ihmettelen miten se holkki on saatu koskaan sieltä pois.
Joten uskoisin holkin antavan akselille tilaa liikkua kuormittaen näin vähemmän ristiniveltä.
Hauskaa että Nimark niminen yritys myy kyseistä holkkia Saxoon, mutta se on mahdoton asentaa... Mutta sen firman tuoteselosteissa on enemmän käännösvirheitä kuin ymmärrettävää tekstiä.
Jussi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon -98 rattiakseli
ViestiLähetetty: 19.05.2015 22:06 

Viestit: 1242
Tämä jutusteluni koskee Renault 21:a ja Meganea. Auttaisiko se? Rattiakselin laakeri on neulalaakeriholkki ja se on "kumipuslan", kumituksen sisällä. Kun jostain kulumiseen liittyvästä syystä neulat ei enää pysy ruodussaan, ne alkaa nirskua kuuluvasti ja kanittaa. Rasvaamien auttaa vain hetkeksi nirskutukseen, muttei tahmaisuuteen. Itse asiassa rasvaamien saattoi jopa pistää kumipuslan pyörimään rattiakseliputkessa, siis ihan väärästä välistä. Kumituksen paksuus laakeriholkin ympärillä oli kolmisen milliä, mikä varmaan vaimensi renkaiden tärinää pääsemästä käsiin.

Kumipuslan sisällä oleva neulalakerin ulkokehä on kovaa peltiä, itse kumiosa on hiukan tynnyrimäinen ja näyttää muoviholkilta, kun kumia on holkin päissäkin "stefana". Holkin päät oli joskus repeämässä, mikä jumittaa repeämästä ulos pyrkivän laakerineulan lopullisesti. Ratin alta, sen ylemmän holkin sai yläkautta pois rasvaamalla ja tekemällä tuulilasinpyyhkimen sulan ruodosta ulosvetimen.

Jos joku näkisi räjäytyskuvasta, onko Saxon rattiakseli laakeroitu vastaavasti?



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon -98 rattiakseli
ViestiLähetetty: 20.05.2015 05:13 

Viestit: 51
Niin, saattaa olla saxossa laakerointi juurikin kuvaamasi kaltainen. Kun rasvasin ristiniveltä niin tein sen nivelen kohdalta, en akseliputkea pitkin jolloin laakeriholkki olisi saanut voitelua osakseen... Ja kuten mainitsin niin nykyinen tilanne saxoni rattiakselin kohdalla on se että siitä puuttuu koko holkki, joka on korvattu kahdella isolla "prikalla", aluslevyllä. Ja kun olen etsimässä rattiputkea niin haen mieluusti sellaista joka on täydellinen, eli kantaa perässään ristinivelen ja mukanaan myös virtalukon. Käsittääkseni virtalukon siirto niin että rattilukkokin sen jälkeen toimii on tavallisen bussikuskin työkaluilla kerrostalon pihalla suhteellisen haastava suoritus.
Jussi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon -98 rattiakseli
ViestiLähetetty: 20.05.2015 17:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Pitäis olla rattiakseli jos ei kaksikin jemmassa jos kiinnostaa. Laita vaikka YV:tä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon -98 rattiakseli
ViestiLähetetty: 20.05.2015 19:16 

Viestit: 51
Jos saxon rattiakseli ni tottakai kiinnostaa. YV??.. Mun numero ei ole salainen, 045 1596066, ota yhteyttä.
Jussi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon -98 rattiakseli
ViestiLähetetty: 20.05.2015 23:54 

Viestit: 239
Tässä on vuosien varrella tullut useita erimerkkisiä autoja työn alle joissa jäykkä ohjaus..Muutamia erikoisempia syitä:Juuttunut alapallonivel,juuttunut raidetangonpää,jumittavat joustintuen laakerit,viallinen ohjausventtiili,ohjaus akselin ristikko,ja niitä ei saa kuntoon voitelulla,koska laakeripinnat rikki,ja rasva ei tunkeudu sisälle..Vika on aika helppo paikallistaa nostamalla auton keula ylös,ja irrottamalla rt-päät,jos ohjaus kevenee,niin vika ristikossa..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon -98 rattiakseli
ViestiLähetetty: 21.05.2015 20:12 

Viestit: 51
P51... Tuo jousijalan laakerointi... se voisi olla aika varteenotettava vaihtoehto, koska vika eli tahmeus on pahimmillaan juurikin kuorman kasvaessa eli vauhdissa, ei niinkään paikallaan pyöritellessä. Ja toinen alapallo on juuri vaihdettu, en usko sen toisen saavan aikaan moista tahmeutta. Ja toinen menee vaihtoon samalla kun raidetangon päät ja sitten ratti suoraan renkaat eteenpäin osoittamaan (auraukset) säätötohtorille.
Mutta sitten kysymys : Todennäköisesti ei ole mahdollisuutta voidella jousijalan laakereita ensiapuna ( eli ohjauksen ero voideltuna antaisi varmuuden vikakohteesta) ilman jousipuristimia, eli pääseekö mistään ruiskimaan laakerille sprayta?
Jussi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon -98 rattiakseli
ViestiLähetetty: 21.05.2015 23:09 

Viestit: 1242
Rautajousisen jousijalan kääntölaakerin kunnosta saa jotain osviittaa, kun apumies kääntää rattia ja seuraat itse tarkasti jousta. Mikäli kääntölaakeri kanittaa kunnolla, jousi pyörähtää eturenkaan kääntymisen mukana tärähdellen. Jos auto on sellainen, että mahtuu pitämään jousen kierteestä sormilla kiinni, kahnaavan kääntölaakerin tärähtelyn ja jousen "soinnin" tuntee sormissaan.

Jos auto on nosturilla tai etupyörät muuten ilmassa, voit kääntää renkaista pyöriä vasemmalle-oikealle. Näet ja kuulet jos jousi kiertyy tukijalan mukana täysin sujuvasti, hiljaa ja herkästi, vai nykien ja pitäen pientä konserttia.

Noihin laakereihin ei kyllä yleensä saa rasvaa, kuin ihan just ennen auton myyntiä, päiväksi pariksi... Jos laakeri on kuoppautunut tai ruostunut, se on yleensä pahasti finaalissa, jopa voisi sanoa että potentiaalisesti vaarallinenkin ja katkaisee jousesta pätkän ennen pitkää. Eikä rasvaamista sitäpaitsi analyysimielessä tarvii tehdä, kun tällä neuvolla keksit kyllä, onko kääntölaakeit ok.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon -98 rattiakseli
ViestiLähetetty: 21.05.2015 23:33 

Viestit: 51
No tarkoitushan on toki pitää tämä Pippuri itsellä ( vaikka saara olis kiikarissa pikkasen isompana) kuitenkin suht vähän ajettuna ( 189 tkm) 1,4 koneelle ei pahakaan matka. Juuri viikko sitten katsastettuna auto palvelisi minua pitkään kun tarkoitus olisi laittaa/laitattaa toinen alapallo, raidetangon päät ja jousituen laakerit. Osat maksaisi n. 80€ mopolla, mutta kun ei ole hydepuristinta, ei jousipuristimia, eikä itseasiassa sitä kaveriakaan joka vääntäisi kun minä kuuntelen... Joten asiantunteva asennusapu kelpaisi, sitä en toki kysy ilmaiseksi.
Jussi


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: