Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM-noviisin joustinpalloseikkailu
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=21077
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  pitzpie [ 07.06.2015 15:21 ]
Viestin otsikko:  XM-noviisin joustinpalloseikkailu

Mikäli (jos) XM läpäisee huomenna katsastuksen, on aika päivittää joustinpallot confort-sarjaan.
Kun aloin etsimään internetin ihmeellisestä maailmasta tietoa näiden pallojen sielunelämästä, heräsi minulle useita kysymyksiä, joihin toivon saavani vastauksia kokeneemmilta harrastajilta :D

http://www.sphere-shop.co.uk/until-071994-763-c.asp

Tuollainen sivusto tuli vastaan Googlettelulla. Pitääkö sivulla listatuista palloista tilata kaikki, eli ns. "full-set", vai riittääkö vain osa? Onko kukaan ylipäätänsä tilaillut kyseiseltä sivustolta mitään?

Sitten ihan confort-palloihin liittyvä kysymys: miten auton sport-ajotila käyttäytyy niiden kanssa? Vaikka mottonani onkin ollut, että "löllyminen on itseisarvo", arvostan kuitenkin sport-tilan tuomaa noh, ei nyt dynaamisuutta, mutta ajo-ominaisuuksia. Oletettavastikaan sport-tila ei confort-pallojen kanssa ole yhtä "sporttinen" kuin tavallisilla palloilla? Mihin ylipäätänsä pallojen erot perustuvat, kun eikö alustan toiminta perustu siihen, että pumppu pitää koko ajan tiettyä painetta systeemissä, miksi alusta on sitten pehmeämpi confort-palloilla, mikäli tuo paine pysyy samana?

Anteeksi tästä kysymysoksennuksesta, mutta noviisin tiedonjano on suuri, enkä oikein pikaisella googletuksella löytänyt rautalangasta väännettyä perehdytystä XM-hydrauliikan saloihin.

Kiitos ja anteeksi

Ai niin, autohan on XM TURBO C.T -94, tosin y3-sarjaa, ilman Diravia.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 07.06.2015 15:44 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

mulle ns: comfortit olivat pettymys . kulkimena kylläkin xantia kakkosmallia . sen sijaan laitoin eteen vanhemman santun 70/400 ja taakse 55/500 , niin meno pehmeni huomattavasti . itsekkin tykkään menosta joka muistuttaa venettä pitkillä loivilla mainingeilla .
jos haluat samaa todella pehmeetä menoo , niin eteen cx.n 75/500 ja taakse vaikkapa bexin 55/500 . sillä nappulalla tulee olemaan minimaallinen vaikutus ajettavuuteen. ne keskipallot voivat olla mitä haluat tai sitten tyhjät.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 07.06.2015 17:04 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

Onhan hydraulijärjestelmä sinulle pääpiirtettäin tuttu? Nuo koken mainitsemat luvut ovat esitäyttöpaine/pallon tilavuus cm3. Käyttötilanteessa jousituksessa on kuorman vaatima paine ja öljyä pallon kalvon ja männän välissä ajokorkeuden edellyttämä määrä. Kun pyörän pitää joustaa vaikka töyssyn vuoksi, niin öljy virtaa ensin jousipalloon nostaen painetta ja hetimiten takaisin jousisylinteriin. Pallon suulla on vaimennuselementti, joka vaimentaa öljyn virtausta, estäen pomppimis- ja huojuntaefektin. Normaalitilanteessa öljy virtaa myös keskipalloon ja takaisin, siis hydractive järjestelmissä. Kovemmassa tilassa virtaus keskipalloon estetään, silloin ainoastaan pyöränpallot joustavat.
Comfort-palloissa on hiukan vähemmän vaimennusta, en tiedä ovatko esitäyttöpaineet samat, kuin vakiopalloissa.

Mutta ylipäätään isommat pallot ovat pehmeämmät, koska joustotilavuutta on enemmän.

Se taas, mikä on parempi, on pitkälti mieltymyskysymys.

Kirjoittaja:  Wesa [ 07.06.2015 18:15 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

Isommissa palloissa pehmeyslisä johtuu progressiivisuuden vähenemisestä koska männnän liikkeen syrjäyttämä nestemäärä ei riitä aiheuttamaan yhtä suurta suhteellista tilavuudenmuutosta ja loppupaine jää alhaisemmaksi.
Mielestäni vähäisempi vaimennus ei ole aina mukavampi sillä lyö herkemmin pohjaan jolloin liikkeen äkkipysäys ei välttämättä ole niin mukava kuin enemmän vaimennettu. On kyllä paljon mukavampi tasaisilla ja sileillä teillä.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 07.06.2015 18:16 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

oma mielipiteeni on, että laita ensin hyde-aktiivijousitus kuntoon, että varmasti on myös keskipallot mukana joustamassa, on yllättävän pehmeä ns. vakionakin. omassa Y3 V6 Berlinessä en kaipaa oikeastaan lisää pehemyttä, lisää joustomatkoja kylläkin...

jos sen jälkeen haluaa pehmentää kulkua, niin keskipallojen tuunaus riittää, senverran kokeilin, että taakse laitoin isomman etukeskipallon jossa oli jäljellä painetta 5bar. enemmän kuin takakeskipallossa vakiona. paineisena, niin vaikutti jo paljon, takapäästä tuli liki CX;mäisen leijuva 8-) vaikeutena XM:ssä on se, että keskipallojen vaimennusreiät on siinä pallon "jalasssa" .

Kirjoittaja:  pitzpie [ 07.06.2015 23:25 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

Kiitoksia kovasti vastanneille.

Hydesysteemin salat alkavat selkiytyä. En sitten tosiaan tiedä, haluanko sittenkään comfort-palloja, vai riittäisivätkö XM:n vakiopallot. Jos ymmärsin Wesan viestin oikein, jouston pehmentyminen tarkoittaa käytännössä joustovaran pienentymistä, tai ainakin nämä ovat toistensa johdannaisia.

Nykyinen tilanne on se, että haluaisin yksinkertaisesti, ettei tien epätasaisuudet puskisi alustan läpi ja varsinkin ikävät kolahdukset haluaisin pois. En tosin tiedä, onko kolahtelu XM:n ominaisuus, vai liittyykö se nimenomaan joustinpalloihin, tai alustan muiden komponenttien kulumiseen. Edellisten omistajien jäljiltä ei ole tietoa, onko joustinpalloja uusittu, joten nyt, kun opiskelijan budjetti riittää, (kyllä, ostin XM:n ensimmäiseksi autoksi) olisi uusinta mahdollisen ajankohtaista.

Täytynee tehdä vielä vertailua eri pallojen välillä, mutta luulen, että olisi fiksuinta ottaa XM:n vakiopallot, jotta näkisi mikä kyyti on noin lähtökohtaisesti ja alkaa sitten joskus mahdollisesti parantelemaan,

Huomenna saa tosiaan kuulla, oliko kaikkien tuttujen ja sukulaisten varoitteluissa perää, vai yllättääkö kissa ja menee ykkösellä läpi.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 08.06.2015 00:10 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

Eiköhän wesan pointti ollut se, että jos on vähemmän vaimennusta, niin jousto menee syvemmälle, ja pohjaa myös herkemmin.
Lukaisepa myös muita ketjuja, esim tässä keskusteltiin jousituksesta vähän aikaa sitten:
viewtopic.php?f=9&t=19160

Jos budjetti asettaa rajoitteita, niin pallojen paineet voi myös mitata, ettei kunnossa olevia heitä roskiin :roll: . Aika monella harrastajalla, myös minulla, on siihen mahdollisuus. Missä päin majailet tai liikut?

Kirjoittaja:  pitzpie [ 08.06.2015 00:54 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

Pääkaupunkiseudulla. Tuo pallojen mittaus olisi kyllä todella hyvä juttu. Eiväthän nuo nyt mahdottoman kalliita ole, mutta kyllä ne helposti sen 300€ vievät kun alkaa uusimaan koko sarjaa.

Kirjoittaja:  rundvik [ 08.06.2015 06:10 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

Itselläni muutin epäkuntoisen jousitukseni (joka löi välillä aivan pohjaan) niin,että XM:llä on kokoajan kova asento päällä.Samalla akselilla on oltava ainakin samanpaineiset ja ikäiset pallot;muu on pelkkää makuasiaa.

Kirjoittaja:  ealab [ 08.06.2015 08:48 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

C5:n comfort-palloista en osaa sanoa, mutta Xantian kyllä. Olivat alunperin pintakovat, uudelleenpaineistettunakin. Homma muuttui täysin, kun porasin reiän lyhyemmäksi*, reiän reunoja vielä vähän pyöristäen. * 8mm terällä pari milliä. Nyt on nimensä mukaiset palot, edessä. Takana eri pallot. Tästä porailusta oli "taikauskoon"? perustuvaa juttuakin. On kuitenkin porailtu ja tulokset hyviä.

Kirjoittaja:  pitzpie [ 08.06.2015 14:38 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

No, eipä suonut katsuri XM:lle leimaa. Pari ruostevauriota, jarruletku halki ja sitten ikävin; päästöt. Kaikki alustan komponentit olivat sinänsä kunnossa, ei ollut klappia tai kloppia.

CO 0,07 0,61
HC 17 37
CO2 14,2 14,4
O2 0,43
λ 1,003

CO:stahan se jäi kiinni. Seilasi kuulemma kovasti, ja välillä kävisi raja-arvon alapuolellakin. Nyt vaikka topic onkin joustinpalloja koskeva, kysyn teiltä, arvon raati, mitä sviidua tämän kanssa tekisi? Jos häkäarvot ovat liian korkealla, kone tarvitsisi enemmän happea, right? Eli ilmanputsarin putsaamisesta kannattaisi aloittaa? Eikö myös katalysaattorin tehtävänä ole nimenomaan pienentää häkä-arvoja?

Onko tässä vaiheessa pakko ottaa päästöt samalta asemalta, vai voiko päästöarvot hakea korjaamolta?

Voin tarvittaessa siirtää katsastustilityksen toiseen threadiin :oops:

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 09.06.2015 23:06 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

pitzpie kirjoitti:
Voin tarvittaessa siirtää katsastustilityksen toiseen threadiin :oops:


Me ollaan avarakatseisia, ja keskustelun rönsyily on suorastaan suotavaa :lol:

Bensakoneen ongelmisssa en juuri osaa neuvoa, kun olen viimeiset 26 vuotta ajanut pääasiassa "tiisseliä". Tarkasta aluksi kaikki letkut, ettei ole halkeamia, ja anturien liitokset. Tyhjäkäyntimoottoristakin olen kuullut puhuttavan :roll:

Jos tarvit palloja mitata, niin voisin tuoda oman "mittarihirvitykseni" :lol: vähäksi aikaa lainaan, niin voisit itse todeta niiden kunnon.

Kirjoittaja:  pitzpie [ 11.06.2015 00:54 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

Nyt on XM:n pohja hitsattu halvassa, tosin hieman epämääräisessä korjaamossa. Pitäisi kelvata katsurille.

Seuraavaksi vuorossa tuo jarruletku. Motonet onnistui, ihme ja kumma, muuttumaan päivän varoitusajalla oikeaksi jarruletkuksi ja nyt osa odottaa vain asennusta. Opeteltuani taas hieman lisää "hydrostiikkaa", ja todettuani, että ranskalainen on laittanut jarrut toimimaan LHM:llä, ajattelin jättää tämänkin ammattilaisen hommaksi. Jarrujen ilmauksesta on ennestäänkin huonoja kokemuksia, mutta Hayensin ohjeet ABS-järjestelmän ilmaamisen olivat niin luotaantyöntävät, että kun aiemmin mainitsemani "epämääräinen korjaamo" lupasi tehdä työn halvalla, kuulosti tarjous erittäin hyvältä.

Ilmastoa lähdin parantamaan sytytystulppien ja ilmansuodattimen vaihdolla. Tulpat olivat jokseenkin hyväkuntoiset, mutta ajattelin vaihtaa, kun huoltokirjan mukaan edellisestä vaihdosta on jo aikaa. Ilmanputsari oli järkyttävän saastainen. Kotelon pohjalla oli lehtiä ja hiekkaa. Suodatin jätti jälkeensä paksua pöly-tuhka-sora-vanaa. Motonet auttoi onneksi tässäkin. Jälkitarkastuksen hinnan vuoksi aion kuitenkin pelata varman päälle ja hakea naapurikaupunginosasta vahvaa etanolibensaa. Lukiokemian oppeja mukaillen, etanoli palaa puhtaammin ja näin ollen vähentää päästöjä. Ajattelin, että noin 30% re85 -bensiiniä tankissa riittäisi? Eikai tuo nyt kertatankkauksena tuhoa mitään? Olen kuullut puskaradiosta XM v6:n ainakin kestävän re85:sta melko hyvin.

XM-Hannu

Olisihan tuo suorastaan ilo mittailla noita palloja "mittarihirvityksellä" :D. Kun saan tuon keksinnön nyt leimalta läpi, katson taas tilin saldon ja alan miettimään mitä tuon mustan pantterin kanssa tekisi. Miten "noviisiystävällinen" tuo mittarihirvitys on?

Tulipas taas romaania kerrakseen :oops:

Jotta aihe rönsyilisi vielä enemmän: millaista moottoriöljyä harrastajakunta suosittelee tälläiseen turpoon?

Kirjoittaja:  kokemjne [ 11.06.2015 12:38 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

:) ei se hydr.mystiikka ole kovinkaan ihmeellistä , mutta jarrujen ilmaaminen on ,mikäli ilm.ruuveja ei koskaan ole avattu.
ja turhaan sinä niitä kynttilöitä vaihtelet jos entisissä eioo mitään muuta vikaa ,kuin suurentunut kärkiväli, senkin voi säätää. ne huoltokirjan mainitsemat vaihtovälit ovat kauppiaita varten.
mitä öljyihin tulee , niin hae hotonetistä vaikka Motox 5/50 synteettistä ja kunnollinen putsari myös .
sitä mobilin litkua ei kannata koneeseen laittaa kun siitä häviää heti merkkien välin verran öljyä , sitten alkaa pysyä . sinänsä mobilissakaan ei ole mitään vikaa , eikä missään muussakaan hyvälaatuisessa öljyssä .merkistä riippumatta . sieltä moponetistä löydät ne öljytkin ja lue speksit purkin takapuolelta äläkä tuijota merkkiin. :mrgreen:
ps. ite käytän kyseisen puljun Motox 10/40 puolisynteettistä , kun kulkimena on vapaasti hengittävä XU7 1.8 moottori xantian keulalla , mutta sulla on turbo , joten tuo täys.synt ,on hiukan paarempi. ja anna koneen käydä hetki tyhjäkäyntiä ennen sammuttamista , niin säästyt turbohommilta.

Kirjoittaja:  pitzpie [ 11.06.2015 16:49 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

Jarruletku saatiin vaihdettua ja kiitos etanolibensan, leimakin napsahti. Oli näemä valojen suuntauskin korjautunut kuin taikaiskusta, joten korjauskehtousta ei siitäkään jäänyt.
Tänään tai huomenna voisin nuo öljyt vielä vaihdella. Lauantaina edessä hieman pidempi reissu, niin on auto ainakin tikissä.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 11.06.2015 19:45 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

Onneksi olkoon katsastuksesta.

Pallopainemittarin käyttö vaatii noviisilta kurssin suorittamisen. Kurssiin kuuluu sekä teoria- että harjoittelujakso. Yhteiskestoltaan 47 s. Loppukokeessa vastataan nyökkäämällä :lol: . Voisin tuoda mittarin Hesaan huomenna tai maanantaina. Mittaus edellyttää pallon irroituksen, se on siis aikaavievin homma. Ja edellyttää tietysti auton alle pääsemistä.

Kirjoittaja:  pitzpie [ 11.06.2015 21:36 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

Auton alle pääseminen rajoittuu pukkeihin ja omakotitalon pihaan :(. Itselläni on tämä kuu erittäin tiukkaa ajan kanssa. Heinäkuussa, jos vain sinulle sopii, voisimme kokeilla hieroa päivämäärää. Onko sinulla mahdollisuus nostaa auto ylös? Voisin jopa maksaa nosturin käytöstä jotain. :)

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 11.06.2015 23:17 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

Palataan asiaan myöhemmin. Ja kyllä Korialla jotenkin auton alle pääsee, ja hallinaapurilla on myös korjaamonosturi.

Kirjoittaja:  pitzpie [ 24.07.2015 19:14 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

Herätellään vanhaa topiccia!

Sain rakennettua kesäpaikalle ns. autorampin, ja pääsin häärimään auton alle. Hain Sitroselta uudet joustinpallot, varastossa oli tosin vain taakse, joten päätin kokeeksi vaihtaa ne.
Vasemmanpuoleinen pallo lähti öljysuodatinavaimella OK:sti. Oikea pallo ei meinannut lähteä irti, ei sitten millään. Lopulta isoilla papukaijoilla ja suomalaisen miehen raivoheilutuksella, auton ollessa korkeimmassa mahdollisessa asennossa, pallo irtosi. Ei mitään, uudet pallot paikalle. Uusien pallojen asennuksessa ei ollut suurempaa ongelmaa. Vasen pallo vuosi hieman ensimmäisellä yrityksellä, mutta lhm saatiin onneksi kuriin tiivisteen paremmalla asettelulla.

Kun pallot oli kiinni, tehtiin koenosto. Auto keräsi hieman tavallista pidempään mielestäni paineita. Ajattelin tämän olevan ihan loogista, sillä jousitus on kuitenkin ollut "auki". STOP-valo sammui ja etupää nousi hienosti. Aikani kun vääntelin korkeudensäädintä, takapääkin nousi. Ajattelin kaiken olevan ok.

Tänään, noin 2h sitten lähdin ajelemaan Turusta Helsinkiin ja huoltoasemalla ajattelin, että onpas perä hieman matalalla, mutta en kiinnittänyt asiaan sen suuremmin huomiota, jousitus tuntui kuitenkin ihan hyvältä. Jossain vaiheessa moottoritietä aloin ihmettelemään että jousituksen töyssynjälkeinen aaltoliike puuttuu kokonaan ja tunnusteltua alustan toimintaa, kävi selväksi, ettei kaikki ole kunnossa. Päästyäni kotiin katsoin autoa sivuprofiilista ja totesin perän olevan ehkä noin 2cm liian alhaalla ja peräloosterin kynnyksen päällä istumisen jälkeen kävi selväksi ettei joustoakaan ollut. Kokeilin sitten korkeussäädön toiminnan, auto nousi korotettuun tilaan aivan normaalisti. Laskin sen sitten aivan "tonttiin" ja kokeilin nostaa takaisin ajokorkeuteen. Keula nousi taas normaalisti, mutta takapää ei sitten millään. Huomion kiinnittävä asia oli ääni; kun alusta yritti nousta, kuului, mahdollisesti pumpusta, sellainen "tyhjää hakkaava ääni".

Mikäli joku hydropneumatikko jaksoi lukea romaanin muodossa olevan vikaselostuksen ja omaa mielipiteen ongelman lähteestä, olen avoin kaikille ideoille.

Ennenkuin joku ehtii kysyä; "vuotaako se lhm:ää?" - ei vuoda :D. Tai huomenna viimeistään selviää vuotaako, mutta ainakaan viimeyönä valkoiselle rätille ei ollut tullut tippoja.

Kiitos ja anteeksi

Kirjoittaja:  citikka14 [ 25.07.2015 05:54 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

Minkätyyppisen autorampin muuten rakensit ja mistä materiaaleista?

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 25.07.2015 11:39 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

Jos pumppu "hakkaa tyhjää", niin onko säiliössä LHM:ää riittävästi? Paljonko menetit öljyä pallojen vaihdossa? Onko Lisätty riittävästi?. Jos perä ei uusilla palloilla jousta, niin ensimmäiseksi tulee mieleen tukivarsien laakerit. Ovatko jo ehtineet hajota, kartiorullat poikittain jumittamassa?

Kirjoittaja:  pitzpie [ 25.07.2015 13:17 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

LHM-nestettä tosiaan purskahti hieman ulos oikean puolen pallon irroituksessa. Paine ei ilmeisesti ollut vielä täysin laskenut. Lisäsin toki jälkeenpäin lehmää säiliöön, mutta täysin mututuntumalla, sillä en ole ikinä saanut nestemäärämittaria, (se kuvun sisässä oleva saatana), toimimaan. Voiko nesteen määrää katsoa jotenkin, tuota, analogisemmin, eli vaikka kurkistamalla jossain korkeudessa säiliöön?
Tukivarsien laakereista on paha sanoa. Täytyisi päästä tutkimaan asiaa. Mitä tarkoitat kartiorullilla? :oops:

Eilen kävin vielä illalla ajamassa korttelirallia ja sain takapään taas nousemaan, mutta vain korotettuun ajoasentoon. Sitten laskin auton korotetusta ajoasennosta tavalliseen ja auto olikin normaalilla korkeudella ja kyyti oli jokseenkin tavanomainen. Sitten kotipihassa kun katselin, niin perä oli kyllä muutaman senttimetrin liian matalalla. Sitten leikin taas korkeudella ja auton takapää jumittui yläasentoon?

Ramppi on tavallinen alamäkeen tehty teräsbetonipalkkiperusteinen jämäpuuhässäkkä, joka on aivan helvetin ruma. Kauheasta ulkonäöstään huolimatta se toimii ja voittaa tunkin miljoona kertaa. Voin laittaa kuvan joskus kun saan aikaseksi siirrellä puhelimesta.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 25.07.2015 14:03 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

Auto yläasennossakin nestettä pitäisi olla n.4-5 cm (puhdas mutu-lukema). Normaali korkeudessa n. 8 cm. (tarkistanpa vielä omastani). Ja se näyttökupu on vain yksinkertaisesti koho, joka kelluu LHM:ssä.

Kynkän (siis takatukivarren) laakerit ovat kartiorullalaakereita. Pahasti väljäksi päästyään rullat voivat kääntyä pois paikoiltaan, ja kuluttaa myös laakeripesän väljäksi :o . Tue auton takapää pukeille , pyörät ilmaan. Siirrä korkeuden säätövipu ala-asentoon. Ja jos oikein tarmonpuuska iskee 8-) , niin irroita myös kallistuksenvakaajan 2 pulttia tukivarresta. Nyt voit ravistella pyörää joka suuntaan ja vaikka lautaa vipuna käyttäen nostaa ylös-alas. Kyllä näillä pitäisi paljastua, onko kynkän laakerit kunnossa. sivuttaista väljää ei saa tuntua, eikä ylös nostossa tuntua pykäliä.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 25.07.2015 14:11 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

Vielä lisäys: Jos irroitat kallistuksenvakaajan molemmista päistään, irroita se ensin korkeudensäätimestä, ettei vivusto vahingoitu :roll: . Vakaajatanko painaa kuitenkin joitakin kiloja.

Kirjoittaja:  pitzpie [ 25.07.2015 17:33 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-noviisin joustinpalloseikkailu

En usko, että vika on laakereissa. Homma tuntuu nyt olevan niin, että takapään korkeussäätö ei pelaa kunnolla. Kokeilin taas käynnistellä citikkaa ja etupää nousi todella hyvin, mutta takapää ei hievahtanutkaan ennenkuin korkeuden laittoi korotettuun tilaan. Sitten takapääkin nousi hyvin ja joustoja tuntui olevan korotetetuksi tilaksi nähden aivan normaalisti. Sain auton tavalliseen ajoasentoon laskemalla sen korotetusta.

Vian voisi kai nyt siis tiivistää siihen, että perä ei nouse, kun korkeudensäädin on normaaliasennossa.

XM-Hannu, mittasin lhm-pinnan. Huoltoasennoss "tontissa", lhm-nestettä on 11cm. tuo kupumittari ei kyllä tunnu toimivan, tai sitten en osaa lukea sitä ollenkaan. Merkit eivät osu skaalaan millään korkeudella.

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/