Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=21188
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  DtiJ [ 25.06.2015 12:52 ]
Viestin otsikko:  XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

Elikkäs 1,5v sitten ostin tuollasen hdi (2.0 110) koneisen xsaran. Lastutin sen, ja sen jälkeen ajelin tyytyväisenä kunnes muutaman kuukauden päästä kytkin meni vaihtokuntoon. Sen jälkeen ajelin puoli vuotta ja taka-akselivian takia jouduin vaihtamaan taka-akselin. No siitä puoli vuotta eteenpäin pelitti taas hyvin. Tämän vuoden puolella huomasin että kulku on jotenkin todella outoa, ja lisäks vettä saa lisäillä välillä. Asensin ahtopainemittarin ja se paljasti sellaisen asian että ahtopaineet ei välillä nouse juuri mihinkään. Pahimmillaan kesken ohituksen auto saatto lopettaa kiihtymisen vaikka seisoin kaasupolkimella. Palautin siihen alkuperäisen softan ecuun. Ei mitään vaikutusta. Irroitin MAF-anturista töpselin ja palautin sen lastutussoftan ecuun. Nyt tuntui kulkevan aivan normaalisti. Kojelaudassa palaa servicevalo...
Luin vikakoodit. Hetkellinen katkos ollut nokka-akselin asentoanturissa.
Tilasin ebaystä tarvike MAF-anturin ja laitoin paikoilleen. Ei mitään vaikutusta. Ahtopaineongelma jatkuu.
Tilasin ebaystä alkuperäisen MAF-anturin ja laitoin paikoilleen. Ei mitään vaikutusta. Ahtopaineongelma jatkuu.
Tänään kokeilin ohittaa ahtopainesäätimen. Toimii hyvin, mutta ahtaa aivan liikaa, joten tämä ei ratkaise asiaa
Tarkistin kaikki alipaineletkut, ei vuotoja. Alipainepumppu on hikoillut öljyä tiivisteistään, niinkuin venakoppa aavistuksen muutenkin. en usko että tämä vaikuttaa.. ?
Mikä se noissa ahtopaine- ja egr -venttiileissä oleva yksinäinen johto on, joka menee tuulilasin alareunassa olevaan muovikiskoon on ?

Tän lisäks on sitten vielä toi vedenhävitys -ongelmakin.. HUOH. On kyllä viimene HDI kone minkä ostan. Kilometrejä tällä on 260tkm ja vm 2004.

Kirjoittaja:  DtiJ [ 25.06.2015 13:31 ]
Viestin otsikko:  Re: XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

Ja taka-akselin vaihdon jälkeen tuli semmoinen ongelma että sillon tällön sytyttää ESP valon palamaan -> ajonvakautus ei toimi. Abs toimii. Anturit ovat mukana tulleen akselin (Eivät lähde ehjänä irti). Mittasin ne ja ehjät ovat. Absitkin toimivat ihan hyvin. Mutta mikä ihme tuon ESP-valon saa syttymään...

Kirjoittaja:  Jankos [ 25.06.2015 17:50 ]
Viestin otsikko:  Re: XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

Vaihda se ahtopaineen säätösolenoidi, jos kerran ahtaa normisti ilman sitä ja sen kanssa ei...

Ja ainakin 307 pösö heittää esp:n pois päältä kun moottorissa on sopiva vikatila päällä, eli tuo ahtopaineen säätökin voisi esp:n pistää pois päältä.

Kirjoittaja:  DtiJ [ 25.06.2015 17:54 ]
Viestin otsikko:  Re: XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

Jankos kirjoitti:
Vaihda se ahtopaineen säätösolenoidi, jos kerran ahtaa normisti ilman sitä ja sen kanssa ei...

Ja ainakin 307 pösö heittää esp:n pois päältä kun moottorissa on sopiva vikatila päällä, eli tuo ahtopaineen säätökin voisi esp:n pistää pois päältä.


Siis kyllä se normaalisti ahtaa sitten kun MAF:n töpselin irroittaa. Eli ei se oikein säätösolenoidistakaan voi johtua.

Kirjoittaja:  Jankos [ 25.06.2015 18:24 ]
Viestin otsikko:  Re: XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

Tosiaan joo.

Tuleeko putkesta sauhua kun kulku loppuu? Entä, millasia lukemia esim ilmamassamittari antaa testeriin kun kulku loppuu?

Egr kannattaa ihan ensimmäisenä tulpata joka tapauksessa.

Tuohon veden hukkumiseen, varmista että jäähdytyksen korkki pitää paineet, noissa tuppaa lykkäileen vesiä ulos jos korkki on rikki. Ja varmista ettei nestettä kulkeudu öljyn sekaan (öljyn väri). Kolmas paikka on egr:n jäähdytyspalikka imusarjan takana, sen voi näin kesällä vaikka jäähdytinnestepihdellä molemmin puolin sulkea. Lämppäri ei tietenkään toimi kun on sen kanssa sarjassa.

Kirjoittaja:  DtiJ [ 25.06.2015 18:36 ]
Viestin otsikko:  Re: XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

Jankos kirjoitti:
Tosiaan joo.

Tuleeko putkesta sauhua kun kulku loppuu? Entä, millasia lukemia esim ilmamassamittari antaa testeriin kun kulku loppuu?

Egr kannattaa ihan ensimmäisenä tulpata joka tapauksessa.

Tuohon veden hukkumiseen, varmista että jäähdytyksen korkki pitää paineet, noissa tuppaa lykkäileen vesiä ulos jos korkki on rikki. Ja varmista ettei nestettä kulkeudu öljyn sekaan (öljyn väri). Kolmas paikka on egr:n jäähdytyspalikka imusarjan takana, sen voi näin kesällä vaikka jäähdytinnestepihdellä molemmin puolin sulkea. Lämppäri ei tietenkään toimi kun on sen kanssa sarjassa.


Ei tule sauhua kun kun kulku loppuu, eikä oikein muutenkaan tule.

EGR on poistettu irroittamalla töpseli ja softaan on tehty joku juttu ettei tule vikavaloa/koodeja siitä.

Oon nyt tutkinu korkkia, ja kyllä se vesi tulee korkin kautta ulos. Mulla on verrokkina toinen auto missä on kans HDI -kone. Sillä voi ajella vaikka kuinka lappu lattiassa, eikä vesiletkut muutu yhtä kovaksi, taikka paisarinkorkki tirise ajon jälkeen, niinkuin tässä ongelma-Xsarassa. Kansipahvilta siis vaikuttaa. Jossain vaiheessa oli mielessä että olisi vain ilmaa jonka takia keittää tms, mutta en usko enää tuohon teoriaan. Vaihdoin juuri äsken vielä korkit päittäin, ei mitään vaikutusta, eli ei johdu tarvike-korkistakaan.

Luulisin että haistaisin tai näkisin jo höyryn, vesinoron tms jos muualta vuotaisi.

Öljy on normaalin väristä, ja jäähdytinnesteessä ei näy mitään erityistä tai haise epänormaalille..

Täytyy tota Lexia viellä tutkia MAF:n toimintaa, jos sillä pystyy, en ole kovin tarkasti tuohon ohjelmaan päässyt perehtymään.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 25.06.2015 19:08 ]
Viestin otsikko:  Re: XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

no en yhtään ihmettele noita ongelmia. jo tekstistä paljastuu tapa hyödyntää enemmän kuin on mahdollista .
eikä sen EGR:n töpselin irrotus vaikuta kuin älypään toimintaan. kyllä se PITÄÄ tulpata.

Kirjoittaja:  DtiJ [ 25.06.2015 19:28 ]
Viestin otsikko:  Re: XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

kokemjne kirjoitti:
no en yhtään ihmettele noita ongelmia. jo tekstistä paljastuu tapa hyödyntää enemmän kuin on mahdollista .
eikä sen EGR:n töpselin irrotus vaikuta kuin älypään toimintaan. kyllä se PITÄÄ tulpata.


Se avataan alipaineella, ja alipainetta ohjaa sähköventtiili joka on täysin samanlainen kuin tuo ahtopaineen säädin. Töpseli irti = EGR kiinni. Ei ole mitään syytä tehdä muuta sille.

Kirjoittaja:  kaselin [ 26.06.2015 20:36 ]
Viestin otsikko:  Re: XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

Jos ei oo juuttunu auki asentoon?

Kirjoittaja:  DtiJ [ 26.06.2015 21:35 ]
Viestin otsikko:  Re: XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

kaselin kirjoitti:
Jos ei oo juuttunu auki asentoon?


mutta ku maf töpselin irrottamalla ahtaa normaalisti

Kirjoittaja:  Jankos [ 26.06.2015 22:17 ]
Viestin otsikko:  Re: XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

Lähteekö sieltä kaikki veto kerrasta ja sammuuko se vai tehot vaan tippuu tosi alas?

Jos meinaan ahdot menee yli sallitun niin ecu tiputtaa tehot pois. Ilman massamittaria ahdot ei varmaankaan nousisi niin nopeasti ja ahtopaineen säätövena ehtii tekemään tarvittavan säädön.

Vaihda kokeeksi egr ja ahtopaineen solenoidit keskenään jos vaikka tulisi joku ero.

Kirjoittaja:  Jankos [ 26.06.2015 22:19 ]
Viestin otsikko:  Re: XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

kaselin kirjoitti:
Jos ei oo juuttunu auki asentoon?

Jos egr on auki niin kone ei käynnisty, ja pieni vuoto olisi koko ajan eikä näkyisi juuri mitenkään.

Kirjoittaja:  DtiJ [ 26.06.2015 22:26 ]
Viestin otsikko:  Re: XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

Jankos kirjoitti:
Lähteekö sieltä kaikki veto kerrasta ja sammuuko se vai tehot vaan tippuu tosi alas?

Jos meinaan ahdot menee yli sallitun niin ecu tiputtaa tehot pois. Ilman massamittaria ahdot ei varmaankaan nousisi niin nopeasti ja ahtopaineen säätövena ehtii tekemään tarvittavan säädön.

Vaihda kokeeksi egr ja ahtopaineen solenoidit keskenään jos vaikka tulisi joku ero.


Tehot tippuu tosi alas.

Eli siis, kun aloitan kiihdytyksen, alkaen vaikka 1500rpm:stä:
ahdot on tasaisesti sellaista 0.4 luokkaa ja kiihtyminen on h-i-d-a-s-ta, kunnes yhtäkkiä ~2500-3000 kohdallaa nopeasti hyppää väh. 1 bariin ja meno jatkuu normaalisti, silleen kun kunnossa ollessaan oli. Käytännössä ajaminen on melkoista kengurumeininkiä ja ohittaminen on mahdotonta kun ei kulje..

Liikennevaloissa jää tien tukkeeksi kun pienillä kierroksilla ei ole vetoja yhtään, ja sitten korkeilla kierroksilla keulii ympäri. Muuten hyvä mutta menee minuutin odottaa että päästään korkeille kierroksille :lol:

Kunnossa ollessaan ahdot nousi jostain 1800rpm kohdilta ja veti tosi pirteästi, ja kiihtyminen oli tasaista.

Joo, kokeilen tuota toisinpäin vaihtamista seuraavaksi.

Kirjoittaja:  DtiJ [ 30.06.2015 14:18 ]
Viestin otsikko:  Re: XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

Ei auttanut niiden ohjainventtiilien päikseen vaihtamine.

Ahtaa 0.3 bar jonnekin 3500 rpm asti (tai välillä lähtee aikaisemmin nousemaan), ja sit hyppää ahdot tappiin.

Mihin ne sieltä niiden pohjasta menevät ilmaputket menevät, mikä tarkoitus niillä on?

Kirjoittaja:  dbwarrior [ 01.07.2015 06:14 ]
Viestin otsikko:  Re: XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

Tuosta kun saisi vähän OBD kaapelin kautta dataa että mitä siellä oikein tapahtuu tuossa kohtaa kun meno ei maistu.
Yksi erikoista käytöstä aiheuttava laite on se alipaineella ohjattu "kaasuläppä" siinä ahtoputken jatkona koneen päällä.
Letku irti ja kattoo että se on seposen selällään. Sen pitäisi olla auki ilman alipaine ohjausta.

Kirjoittaja:  DtiJ [ 01.07.2015 12:23 ]
Viestin otsikko:  Re: XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

Lexia löytyy, mutten sillä ainakaan saa katsottua live dataa.

Kirjoittaja:  dbwarrior [ 02.07.2015 17:09 ]
Viestin otsikko:  Re: XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

Onhan ne parametrien valinnat hieman "Piilossa" mutta kyllä ne sieltä pitäisi löytyä.Youtubestakin löytyy jokunen video joiden esimerkkiä seuraamalla lähtee arvoja näkymään.

Kirjoittaja:  DtiJ [ 28.07.2015 21:14 ]
Viestin otsikko:  Re: XSARA HDI ja hermot menee. (Ahtopaineongelmia)

Tää homma on nyt siin vaihees että kansi on irroitettu. (Ei jaksanu enää lisäillä vettä 1L/100km) Ei löynyt mitään selkeitä vuotokohtia, paitsi venakoppa kai liruttanu öljyä ihan vituikseen ja EGR:n kellolle menevä letku ehkä rikki?

Kansipahvin ja mäntien perusteella ei pysty sanomaan juuta eikä jaata. Osa kannenpulteista oli melko löysällä O_O

Jotain 7-9h meni ku tein pidemmän mutta "helpomman" kaavan kautta eli apurunko pois alta (työskentelytilan takia) ja sitten kaikki turbon letkut yms irti, ja koko paketti imusarjoineen+pakosarjoineen+turboineen irti autosta.

Seuraavaks kansi koneistamolle koeponnistettavaks...

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/