Lambdaa ei taideta katsastuksessa kertoa kuin kierroksilla ja se arvo lienee ok, kun arvot on hyvät.
Katalysaattori siis lienee kunnossa, muuten ei pääse kierroksilla noin hyviin CO-lukuihin
Rikkaalla vaikuttaisi olevan, mutta hieman kummasti vain tyhjäkäynnillä, lambdan ja lämpötila-anturin vikojen kun pitäisi vaikuttaa samalla lailla joutokäynnillä että kierroksilla? Ei osaa suoraan sanoa missä vikaa, mutta varmaan noita antureita voisi ihmetellä
Anturit voi myös mitata yleismittarilla, lämpötila-anturi on NTC
En tiedä mikä noista antureista on ECUn (jossain malleissa Vihreä oli ECU, muita antureita on myös: mittari ja ilmastointi), jossain mallissa voisi olla arvot kylmänä 20 C: arvo lähellä 2,5 kohm ja kuumana pienempi esim. 80 C: 300 ohm
Lambda-anturin mittaaminen käy myös yleismittarilla (suuriohminen, vuolttialueella, paras sellainen, jossa on palkkinäyttö myös lukujen lisäksi)
Täytyy kytkeä rinnalle, eli johtojen täytyy mennä myös ECUun:
Lainaa:
Lambda-anturin signaalia voisi ainakin ensin mitata (hieman korotetut kierrokset), rikkaalla pitäisi olla ainakin 0,7 V? tai mieluummin enemmän (en tiedä millä alarajalla vielä toimii, uudessa enemmän, 0,85...0,9 V tms.), laihalla 0,2 V tai vähemmän. (mutta älä rasvaa liittimiä korroosioöljyillä)
Toimiessaan normaalisti arvojen pitäisi vaihdella noiden välillä noin 5...10 kertaa sekunnissa, eli vaikea mitata ilman oskilloskooppia.
Rikkaan ja laihan saa mitattua ajossa (kaverin kannattaa katsoa mittaria), isolla vaihteella täyskaasulla iso jännite, moottorijarrulla pieni arvo
Nopeuden osalta noin kerta/sekunti lienee alaraja
Joku tietävämpi voi kertoa tarkempia arvoja? (Voi olla myös jotain outoja härövikojakin, kuten vaikka ilmavuodot pakosarjassa ennen lambdaa sotkee kaikenlaista ja voi käyttäytyä ihan eri tavoin eri kierroksilla)