Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 11.07.2009 18:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
...ja vikavalo tuli käymään :cry:

Mutta analyyttisesti; jos turbo olisi rikki niin se on mekaaninen vika ja näkyisi savutuksena? EGR:ää en ole vielä ropannut mutta voiko se aiheuttaa em oireet? Kaikki siis toimii mutta voimaa/potkua ei ole. Entisenkään vertaa ;)

Xantia HDi siis kyseessä.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 11.07.2009 18:15 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
viewtopic.php?f=9&t=1393

Mulla ei kylläkään löytynyt vikakoodeja.

Joko koitit vaihtaa ne ohjaussolenoidit ristiin? Eli egr:n ja ahtopaineen?



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 11.07.2009 18:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:twisted: analyyttisesti : paras tapa on tuhota moottori TURBOINEEN on vetäistä virrat poikki heti käsijarrun jälkeen kahvipaikan parkkikiksella. vanha vitsi Saabistien keskuudessa oli : Terve..... monesko turbo ?. saman NSU RO80:n Wankelien omistajilla: monesko moottori :


Useimmiten on kyseessä kaupunkilainen typeryys jossa ei ymmärretä edes sitä ,ettei kissaa saa laittaa pesukoneeseen tai mikroon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 11.07.2009 18:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
mites nykyturboissa saako konetta sammuttaa pitemmän ajon jälkeen heti?



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 11.07.2009 20:31 

Viestit: 284
Paikkakunta: Turku/Raisio
ei saa pitää odottaa noin 3-5min tyhjäkäynnillä

paras tapa on välttää nämä virheet kun hankkii autoonsa turbotimerin


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 11.07.2009 22:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Eli vanha tieto pitää paikkansa se vanha tieto. eikä ihan halvin mahdollinen osa ole vaihtaa



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 11.07.2009 23:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
kokemjne kirjoitti:
:twisted: analyyttisesti : paras tapa on tuhota moottori TURBOINEEN on vetäistä virrat poikki heti käsijarrun jälkeen kahvipaikan parkkikiksella. vanha vitsi Saabistien keskuudessa oli : Terve..... monesko turbo ?. saman NSU RO80:n Wankelien omistajilla: monesko moottori :


Useimmiten on kyseessä kaupunkilainen typeryys jossa ei ymmärretä edes sitä ,ettei kissaa saa laittaa pesukoneeseen tai mikroon.


Mitenkäs tuo nyt liittyi tähän aloitukseen?? Kovan ajon jälkeen annan moottorin aina käydä jonkun minuutin tyhjäkäyntiä ellei ole mahdollisuutta sovittaa köröttelyjaksoa kaahailun ja pysähdyksen väliin. Autossa orkkisturbo ja kilometrejä 402tkm joten ei tuota nyt ole ihan väärin pidetty :?:



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 11.07.2009 23:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Sittemmin illan aikaa valo hävisi ja turbo heräsi.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 12.07.2009 00:27 

Viestit: 179
Xsaravts2.0 kirjoitti:
ei saa pitää odottaa noin 3-5min tyhjäkäynnillä

paras tapa on välttää nämä virheet kun hankkii autoonsa turbotimerin


Ei tarvitse normaaliajon jälkeen. Vasta sen jälkeen kun Saksan moottoritiellä ajanut pakoputken punaiseksi, ettei enään pysty poistamaan lämpöä ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 12.07.2009 07:17 

Viestit: 2699
kokemjne kirjoitti:
:twisted: analyyttisesti : paras tapa on tuhota moottori TURBOINEEN on vetäistä virrat poikki heti käsijarrun jälkeen kahvipaikan parkkikiksella. vanha vitsi Saabistien keskuudessa oli : Terve..... monesko turbo ?. saman NSU RO80:n Wankelien omistajilla: monesko moottori :

Jo paljon aikaisemmin tuota RO 80:stä, VW autolla ajavat, varsinkin paketti sellaisella, tervehtivät toisiaan: "Moi moi, monesko moottori?" Ja kysymys oli kyllä ihan aiheellinenkin. RO 80 oli tosin hyvin harvinainenkin.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 12.07.2009 08:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Xsaravts2.0 kirjoitti:
ei saa pitää odottaa noin 3-5min tyhjäkäynnillä

Niin, kovan ajon jälkeen. Monesti käy niin että moottoritieltä tullaan moottorijarrutuksella ramppiin josta körötellään pienellä kuormalla liikennemyymälän pihalle jossa etsitään vielä hyvä läpiruutu läheltä ovea ja sitten voidaankin jo sammuttaa koska siitä oikealla kuormalla ajamisesta on mennytkin jo se 3-5 minuuttia. Sama homma kotipihan kanssa, harva ajaa satasta autotallin oven eteen ja sammuttaa auton...



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 12.07.2009 10:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Tässähän on osittain mielenkiintoista tietoa... Olen kyllä yrittänyt maantieltä poistuttua ajella loppumatkan rauhallisesti mahdollisimman pienillä kierroksilla, ja jos siltä on tuntunut, niin vielä hetken käyttänyt konetta tyhjäkäynnillä parkkiruudussa. En tosin lähellekään viittä minuuttia, siitä meinasin hieman pelästyä, varmaan sellaista minuutin luokkaa olen jaksanut odotella maksimissaan.

Nämä muutamat välikommentit hieman antoivat lohtua kuitenkin. :) Ja vähän hölmöltä on tuntunut se, että etenkin kesällä kun auton pysäyttää ja jättää tyhjäkäynnille, niin jäähdytysveden lämpötilahan nousee (tietysti kun ajoviima ei jäähdytä enää moottoria), niin miten siinä nyt saa jäähdytettyä turboa, jos pellin alla lämpötila kasvaa... No, eihän turbon lämpötila tietenkään ole suoraan verrannollinen jäähdytysveden lämpöön, mutta on sillä varmaan jotain vaikutusta turbon ympäristön lämpötilaan.

Vähän hapuilevaa tajunnanvirtaa... Ehkä minä jatkan sammuttelua samalla tavalla kuin ennenkin. 8-)



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 12.07.2009 13:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Tulsku kirjoitti:
kun auton pysäyttää ja jättää tyhjäkäynnille, niin jäähdytysveden lämpötilahan nousee (tietysti kun ajoviima ei jäähdytä enää moottoria), niin miten siinä nyt saa jäähdytettyä turboa, jos pellin alla lämpötila kasvaa... No, eihän turbon lämpötila tietenkään ole suoraan verrannollinen jäähdytysveden lämpöön, mutta on sillä varmaan jotain vaikutusta turbon ympäristön lämpötilaan.

Turbon sisuskalujahan tässä jäähdytelläänkin. Kovassa ajossa turbiinisiiven lämpötila huitelee jossain 700 asteen yläpuolella ja jos sitten moottori sammutetaan niin lämpö johtuu akselia myöten laakeriin jossa öljy palaa ja paakkuuntuu. Pienemmällä kuormalla pakokaasun lämpötila on (erityisesti dieselissä) lehmänhenkäyksen luokkaa joten turbon sisuskalut on reilusti viileämmät sammutettaessa. Bensavehkeissä onkin nykyisin (tai siis 15 vuotta sitten) siirrytty vesijäähdytteisiin turbon runkoihin joissa tuo öljyn palaminen on paljon vähäisempää.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 12.07.2009 13:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
öljyhän sitä turboa jäähdyttää käsittääkseni eikä vesi. öljyn lämpötilahan on huomattavasti alhaisempi kuin turbon



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 12.07.2009 13:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
On olemassa myös vesijäähdytteisiä turboja, mutta ei lähellekään kaikki turbot ole sellaisia..!



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 12.07.2009 14:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
jasu kirjoitti:
On olemassa myös vesijäähdytteisiä turboja, mutta ei lähellekään kaikki turbot ole sellaisia..!

Juu, tämmöisiä. Eipä niitä oikeasti tarvitakaan kuin bensa-autoissa ja niissä taitaa melkeinpä kaikissa nykyisin sellainen olla.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 12.07.2009 14:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
RPekka kirjoitti:

Ja nyt kun katsoin kuvaa toisen kerran niin pitää vielä mainita että tuo runko on kuvassa tasan ylösalaisin. Öljyn poisto pitää olla mahdollisimman suoraan alas.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 12.07.2009 17:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
kokemjne kirjoitti:
:twisted: analyyttisesti : paras tapa on tuhota moottori TURBOINEEN on vetäistä virrat poikki heti käsijarrun jälkeen kahvipaikan parkkikiksella. vanha vitsi Saabistien keskuudessa oli : Terve... monesko turbo ?
Jep. Saabeihin tuli vesijäähdytteinen turbo vm-87 alkaen, jolloin tuo öljyn koksautuminen kuuman turbon laakereihin väheni. (Nykyään kysellään, jotta monesko SDI-kasetti...)
Nykyiset synteetiset öljyt kestävät ylikuumentumista huomattavasti paremmin, kuin 20 vuoden takaiset.

Öljy toki jäähdyttää turboa mutta se nestejäähdytys auttaa ja pitää samalla öljyn hieman viileämpänä.
Lisäksi jäähdytysneste jää turbon jäähdytyskanaviin sitomaan lämpöä moottorin sammuttamisen jälkeen. Lämpenevä neste kiertää myös kanavissa hissukseen ihan luonnonkierrollakin ainakin niin pitkään kun termostatti pysyy auki. Öljy puolestaan valuu turbosta suoraan öljypohjaan heti kun moottori sammuu.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 18.08.2009 14:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Auto kävi tänään vikakoodin purussa ja feelu olisi Vehon mukaan ilmamäärämittarissa.

Ohjausyksikön vikakoodit:
Vika: ilmajärjestelmä
"P0401 Mitattu ilmamäärä suurempi kuin ohjearvo"
Moottorin käyntinopeus 1959 tr/min
Ilmamäärän ohjearvo 752 mg/isku
EGR-venttiilin magneettiventtiilin avautumisen pulssisuhde 4 %
Imuilmamäärä 252 l/h
Todellinen syöttömäärä 28 mm3/isku

Ilmamäärämittarin signaalin vika
"P0100 Oikosulku maattoon tai avoin virtapiiri. Virtaama liian pieni"
Moottorin käyntinopeus 1574 tr/min
Ilmamäärän ohjearvo 729 mg/isku
Ilman lämpötila 21 ast C
Imuilmamäärä 0 l/h
Ahtimen paine 1270 millibar



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 18.08.2009 16:19 

Viestit: 19

Profiili WWW
Uusi IMM kehiin. Moottori menee linkuta huoltoon ohjelmalle. Kierrokset rajataan n.2000rpm. ja max. nopeus n.80km/h.

http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,2566.0.html


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 18.08.2009 17:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Picassohdi kirjoitti:
Uusi IMM kehiin. Moottori menee linkuta huoltoon ohjelmalle. Kierrokset rajataan n.2000rpm. ja max. nopeus n.80km/h.

http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,2566.0.html


Abouttirallaa. Oli jännää kun tuo iski päälle ohitustilanteessa... :?



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 18.08.2009 20:00 

Viestit: 323
Paikkakunta: Kalafornia
Siis iskikö vika uudelleen?

Onkos ne alipainekumiletkut putsattu? Ja se liitin alipainepumpun päässä mihin letku menee? -> Siinä pienen pieni reikä johon karstaa->vikavalo ja "limp home"-mode päälle.



EX - C6 2.7 HDI Exclusive vm.-07
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo lähti kesälomalle....
ViestiLähetetty: 18.08.2009 21:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Puolen tusinaa kertaa yhteensä, eka kerta keväällä. Ei ole vielä putsattu muuta kuin liittimet hetki sitten :)



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: