Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
C5 ajotietokoneen kulutusnäyttö vs todellisuus? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=21461 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | svc [ 04.08.2015 00:20 ] |
Viestin otsikko: | C5 ajotietokoneen kulutusnäyttö vs todellisuus? |
Mitähän muita syitä voisi olla C5:n ajotietokoneen liian pieneen kulutusnäyttöön, kuin mahdollisesti jälkeenpäin muutettu moottorinohjauksen softa? Vialliset suuttimet? Ajotietokone näyttää ~1,6 l/100km vähemmän, kuin mitä auto vie tankkausten perusteella ja 6,9 l/100 km on kyllä aika paljon 2.0 HDi:lle automaattivaihteistosta huolimatta. Mitattu ~3 000 km matkalla ja kolmella tankkauksella eli tankillisella pääsee nipin napin yli 1 000 km. Ykköskoppaisen HDI:n näyttön tarkkuus oli kesäisin juuri oikea ja talvella Webaston kulutuksesta johtuen ~0,1-0,2 l näyttämää isompi. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 04.08.2015 01:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 ajotietokoneen kulutusnäyttö vs todellisuus? |
Onksul oikean kokoiset vanteet/renkaat? On? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 04.08.2015 02:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 ajotietokoneen kulutusnäyttö vs todellisuus? |
Cikatti kirjoitti: Onksul oikean kokoiset vanteet/renkaat? On? Väärä rengaskoko heittää saman verran kai käsin laskemalla kuin ajotietokoneestakin, eli matkamittarista kai kilometrit katsotaan, oli ne oikein tai ei (ja samanlaista tietoa ECUkin käyttää) |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 04.08.2015 07:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 ajotietokoneen kulutusnäyttö vs todellisuus? |
Cikatti kirjoitti: Onksul oikean kokoiset vanteet/renkaat? On? olli__o kirjoitti: ...matkamittarista kai kilometrit katsotaan, oli ne oikein tai ei... Katso otsikko. Tottahan silloin myös matkamittarin virhenäyttämä, joka yleensä useita prosentteja, huomioitava. Eihän polttoainekulutuksen ilmoittamisessa noin 1-2 %:n tarkkuudella muuten mieltä ole. |
Kirjoittaja: | Lauri [ 04.08.2015 10:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 ajotietokoneen kulutusnäyttö vs todellisuus? |
svc kirjoitti: Mitähän muita syitä voisi olla C5:n ajotietokoneen liian pieneen kulutusnäyttöön, kuin mahdollisesti jälkeenpäin muutettu moottorinohjauksen softa? Vialliset suuttimet? Ajotietokone näyttää ~1,6 l/100km vähemmän, kuin mitä auto vie tankkausten perusteella ja 6,9 l/100 km on kyllä aika paljon 2.0 HDi:lle automaattivaihteistosta huolimatta. Mitattu ~3 000 km matkalla ja kolmella tankkauksella eli tankillisella pääsee nipin napin yli 1 000 km. Ykköskoppaisen HDI:n näyttön tarkkuus oli kesäisin juuri oikea ja talvella Webaston kulutuksesta johtuen ~0,1-0,2 l näyttämää isompi. Onko kyseessä "paljon ajettu" auto? Koneessa voi olla jo jotain vikaa. Oman 2.0 Hdi Xsara Picasson kulutusmittari alkoi näyttämään oikeampia arvoja kun konetta remontoitiin: (nokka-akseli, keinuvivut, hyd. nostaja). Ajotietokoneen ja laskemani kulutuksen ero ei ollut rikkinäisellä moottorillakaan kuitenkaan noin suuri kuin sinulla. Vanhoissa ja paljon ajetuissa autoissa tekniikka tuskin on enää "uutta vastaavassa kunnossa". Korjauksella hävisi myös musta pakokaasu kovassa kiihdytyksessä. Minä ennen luulin kahden Hdi:n kokemuksella, että mustan tupruttaminen on normaalia Hdi-koneille, mutta Picasso ei sitä enää tee korjauksen jälkeen. |
Kirjoittaja: | svc [ 04.08.2015 10:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 ajotietokoneen kulutusnäyttö vs todellisuus? |
Auto on -08 mallinen 2.0 HDI automaatti (AM6). Kilometrejä on 156 000. Renkaat vakiot 215/55R16. Konehuoneessa oli ostohetkellä ns. "tuhoboksi", joka sai kenkää lähes välittömästi. Onneksi se ei ole ollut paikallaan kovin pitkään. Jos joku sen haluaa, niin saa tehdä tarjouksia (J-pro Ecobox) Ainakin FAP on enemmän tukkeessa, kuin sen pitäisi noilla kilometreillä olla. Ostohetkellä puhtaaksipolttoväli oli alle 400 km, kun uudella filtterillä väli on yli 1 500 km. Nyt se on jo kolmannen tankkauksen jälkeen noussut jo 700 kilometriin. Näkyyköhän FAP:in puhdistuspolttoon käytetty polttoaine ajotietokoneessa? Ykköskorisessa 2.2 HDi:ssä se näkyi. En ole ihan varma, miten EDC mittaa kulutusta. Ilmeisesti tässäkin lasketaan suuttimien läpi mennyt polttoaine paine- ja aikatiedosta. Liian pieni näyttämä voisi siis johtua esim. painetiedon huijaamisesta, kuten nämä viriboksit tyypillisesti tekevät. Toisaalta jos softaa olisi muutettu, niin silloinhan painetiedon pitäisi olla oikea. |
Kirjoittaja: | tgp [ 04.08.2015 19:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 ajotietokoneen kulutusnäyttö vs todellisuus? |
Samanlainen 1,5-2 litran optimismi voimaa.comin softalla pari vuotta sitten. Sattuneesta syystä softa piti ennallistaa ja samalla tietokoneen kulutusarvio palasi lähes oikeaan. |
Kirjoittaja: | dbwarrior [ 05.08.2015 09:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 ajotietokoneen kulutusnäyttö vs todellisuus? |
Voisko tuon testata jollain sopivalla(60-90?, ehkä jopa 60-100) täyskaasukiihdytyksellä ? Jos on vaikka 10% hätäsempi kuin kaverin "vakio" niin siellähän on vielä orkkis softaakin tuunattu. Sinäänsä erikoinen tilanne jos on ollut tuhoboksi ja softamuutos samassa autossa. Tuo testi veto tarjoaisi kyllä muutekin infoa että miten siellä systeemit pelaa. |
Kirjoittaja: | svc [ 05.08.2015 16:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 ajotietokoneen kulutusnäyttö vs todellisuus? |
dbwarrior kirjoitti: Sinäänsä erikoinen tilanne jos on ollut tuhoboksi ja softamuutos samassa autossa Sitäpä ei välttämättä neljäs omistaja enää tiedäkään, mitä ensimmäinen omistaja on autolle teettänyt, kun softausten muutoskatsastus niin kovin usein tuppaa "unohtumaan" ja tekijöitäkin on monentasoisia.Ihan äkkiseltään ei tule mieleen ketään, jolla olisi samanlainen C5 lähiseudulla. Testerin mukaan autossa on viimeisin softa, mutta jos softaversion numero on oikein, niin milläpä sen muutoksen näkee ilman, että ottaa dumpin nykyisestä softasta ja vertaa sitä originaaliksi tiedettyyn. Softan tarkistussummia kun ei tietääkseni näe edes Lexialla. Pitää varmaan ajaa sinne viimeisin versio uudestaan, niin sitten ainakin tiedän, mikä softa siellä on. Kakkoskorisen C5:n EDC ECU laskee FAP:issa olevan noen määrän ruiskutetun polttoainemäärän perusteella ja käyttää suodattimen paine-erotietoa vain hätävarana, mikäli nokea tulisikin laskettua enemmän. Jos ECU:a huijataan tuhoboksilla, niin tuonkin laskenta menee väärin ja FAP on tukossa normaalia aiemmin. |
Kirjoittaja: | 2cv-Olli [ 20.09.2015 21:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 ajotietokoneen kulutusnäyttö vs todellisuus? |
svc kirjoitti: Mitähän muita syitä voisi olla C5:n ajotietokoneen liian pieneen kulutusnäyttöön, kuin mahdollisesti jälkeenpäin muutettu moottorinohjauksen softa? Vialliset suuttimet? Ajotietokone näyttää ~1,6 l/100km vähemmän, kuin mitä auto vie tankkausten perusteella... Taitaa olla C5:n ominaisuus eikä vika, että ajotietokone näyttää ilahduttavan kohtuullisia kulutuslukuja. Edellisen tankillisen keskikulutus oli tietskarin mukaan 4,3 litraa sadalla, mutta trippimittarin ja uudelleentankkauksen perusteella kulutus oli 4,7 litraa. 66,9 litralla pääsi 1401 kilometriä. Kyseessä on samanvuotinen C5 III HDI 2.0 mutta manuaalivaihteella ja sata tuhatta km enemmän ajettuna. Ei ole koskaan ollut mitään extrahärpäkkeita konehuoneessa, ja renkaat aina alkuperäistä 225x16 kokoa. Nämä tiedän varmasti, kun on ollut itselläni uudesta lähtien. Hämmästyttää kuitenkin ilmoitettu EU-keskikulutus - 6.0 litraa sadalla. Tankkauksen yhteydessä katson aina ajotietokoneen lukeman, eikä se koskaan ole näyttänyt edes lähelle viiden litran kulutusta. Enimmäkseen ajelen tällä maantie+kaupunkiajoa työmaalle n. 30 km/suunta kolmen kaupungin läpi. |
Kirjoittaja: | vibes [ 20.09.2015 22:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 ajotietokoneen kulutusnäyttö vs todellisuus? |
Heh, meikän femma näyttää pidemmän ajan keskikulutukseksi 3.7 litraa ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 21.09.2015 16:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 ajotietokoneen kulutusnäyttö vs todellisuus? |
Vaimon bensakoneisessa -06 mallisessa ajotietokone näyttää samaa lukemaa, kuin tankkauksen yhteydessä laskettukin kulutus. 205/60R15 renkailla myös mittarivirhe on alle 1%. Edellisen -04 2.2 HDi:n kulutusnäyttö oli myös sangen tarkka. Tuossa omassa autossa nyt n. 6 500 km jälkeen kulutuksen ero todellisuuteen on enää ~0,6-0,8 l/100 km, eli se J-Pro:n tuhoboksi ainakin väärensi näyttämää reilusti. Samalla FAP puhdistusväli on noussut jo 400 km:stä ~800 km:iin. Viimeisimmän tankillisen kulutus oli ajotietokoneen mukaan 5,4 l/100 km ja tankkauksen perusteella laskettu 6,1 ja Ihan siedettävä automaattivaihteiseksi. BSI:n asetusten mukaan puhdistukseen kuluvan polttoaineen pitäisi sisältyä kulutuslukemaan, mutta näin ei ilmeisesti kuitenkaan ole, sillä yksi tankillinen oli pelkkää maantieajoa suhteellisen tasaisella nopeudella ja tällöin ero todellisuuteen oli enää n. 0,5 l/100 km. Samalla puhdistusvälikin oli käynyt 900 km:ssä. Auto todennäköisesti siis savuttaa kiihdytyksessä ja tukkii suodatinta odotettua enemmän. Toinen vaihtoehto on, että suuttimet ovat jo vaihtokunnossa ja virtaavat laskettua enemmän. Alan toisaalta epäillä, että softaa on muutettu, koska FAP:in asetuksissa on myös jotain hämärää: ECU:n mukaan FAP:ia on käytetty tasan 100 000 km ja vaihtoon olisi vielä 300 000 km. Paikallisen merkkihuollon mukaan moottorissa on kuitenkin viimeisin softa, joten he eivät pystyneet (osanneet?) lataamaan sitä viimeisintä softaa uudestaan. Kaikki pitää näköjään tehdä itse... |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |