|
Kirjoittaja |
Viesti |
PietuG
|
Viestin otsikko: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 30.05.2013 14:27 |
Viestit: 474
|
Minkälainen urakka on vaihtaa kakkoskoppaisen Xantia farkun takatuennan hela kuskin puolelta? Pitääkö varata viikonloppu aikaa, vai onnistuuko nopeammin? Työtilana toimii tilava parkkipaikka taivasalla ja asentajalla on enemmän voimaa kuin älyä. Entä kannattaako samalla antaa muuta hoivaa koslan takapäälle?
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 30.05.2013 15:24 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Meinataanko tässä etutukivarren takempaa puslaa? Jos näin, niin eikös se vaihdu ihan vaan irrottamalla alapallon tukivarresta, tukivarren puslineen apurungosta ja asentamalla uuden puslat sisältävän tukivarren tilalle? Tai sitten voi vaihtoehtoisesti äheltää puslaa tukivarresta irti ja kiinni, jos ylimääräistä intoa on. http://www.mister-auto.fi/fi/tukivarsi-pyorantuenta-citroen-xantia_lg273_ls76.html
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
PietuG
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 30.05.2013 18:29 |
Viestit: 474
|
Tarkoitan siis takapään tuennan laakerointia (jota katsastushlö virheellisesti kutsui puslaksi).
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 30.05.2013 18:36 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
siellä on kaks kartiorullalaakeria. homma on sama kuten beksissäkin . heinäsen kirjasta löytyy rakenteet ja menettelytavat. muutamia eroavaisuuksia löytyy ,mutta ne selviää kun kattelee rakennetta. kannattaa ehdottomasti vaihtaa molemmat unohtamatta sitä ohkaista säätölevyä . eikä rasvaa kannata säästää.
|
|
|
|
 |
PietuG
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 30.05.2013 18:51 |
Viestit: 474
|
laakeri kirjoitti: Meinataanko tässä etutukivarren takempaa puslaa? Jos näin, niin eikös se vaihdu ihan vaan irrottamalla alapallon tukivarresta, tukivarren puslineen apurungosta ja asentamalla uuden puslat sisältävän tukivarren tilalle? Tai sitten voi vaihtoehtoisesti äheltää puslaa tukivarresta irti ja kiinni, jos ylimääräistä intoa on. http://www.mister-auto.fi/fi/tukivarsi-pyorantuenta-citroen-xantia_lg273_ls76.htmlNäppärästi nuo puslat lähti paineilmaprässissä, ei tullut hiki eikä perheelle paha mieli. Ilman prässiä jätän kyllä vaihtotyön muille 
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 30.05.2013 22:44 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
PietuG kirjoitti: Tarkoitan siis takapään tuennan laakerointia (jota katsastushlö virheellisesti kutsui puslaksi). Noniin, eli kynkänlaakerit. Jarrut pois häiritsemästä (=levy, satula ja absianturi pois), vakaaja irti, jousisylinterin mäntä irti (se sokka pois ja kuppi ylös) ja kynkkä käsiin. Taistelee vanhat laakerit pois ja laittaa uudet tilalle, kasaus käänteisessä järjestyksessä ja välyksenkin yrittää saada sopivaksi vielä. Tuostavähän esimakua hommaan (tuolla kerralla kyllä vaihtuivat vain stefat ja rasvat - olisikohan vuoden tai parin päästä taas aika?):   
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 31.05.2013 00:01 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
PietuG kirjoitti: laakeri kirjoitti: Meinataanko tässä etutukivarren takempaa puslaa? Jos näin, niin eikös se vaihdu ihan vaan irrottamalla alapallon tukivarresta, tukivarren puslineen apurungosta ja asentamalla uuden puslat sisältävän tukivarren tilalle? Tai sitten voi vaihtoehtoisesti äheltää puslaa tukivarresta irti ja kiinni, jos ylimääräistä intoa on. http://www.mister-auto.fi/fi/tukivarsi-pyorantuenta-citroen-xantia_lg273_ls76.htmlNäppärästi nuo puslat lähti paineilmaprässissä, ei tullut hiki eikä perheelle paha mieli. Ilman prässiä jätän kyllä vaihtotyön muille  Tuossa laakerin viestissä vihjattiin etualatukivarsiin. Niiden puslien yhteishinta ad liikkeestä ostettuan kahteen tukivarteen on noin 60 € siis kaikki. Linkin mukaan kuluineen tulisi 1 kpl maksamaa 75 € noin eli kaksi 150 € Luulempa että, kannattaa itse vaihtaa ne puslat, ei ole ihan henkimaailman juttu kun tekee itelleen oikean työkalun. Toisekseen huomioni kiinnittyi, että aloittaja nimenomaan kysyy takatukivarren puslan vaihtoa, eiks takapää ole nimenomaan takapää eikä etupään takapää. 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 31.05.2013 07:24 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
idefix kirjoitti: aloittaja nimenomaan kysyy takatukivarren puslan vaihtoa, eiks takapää ole nimenomaan takapää eikä etupään takapää.  Juu, mutta kun ei sieltä takatukivarresta puslaa löydy 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 31.05.2013 07:50 |
Viestit: 708
|
|
|
|
 |
PietuG
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 31.05.2013 10:05 |
Viestit: 474
|
powerage kirjoitti: Mikäli ny oli sitten kyse "takakynkistä" niin rmattilan ohjeilla pääsee pitkälle (BX ohjeet): http://www.rmattila.com/images/remontit ... a_irrotus/http://www.rmattila.com/images/remontit ... akerointi/Hyvin pitkälti samoilla ohjeilla (soveltaen) tekee ko. remontin C5, Xantia, BX ja myös vanhemmat mallit? Kiitokset Laakerille, Poweragelle ja Rmattilalle linkeistä, selkeistä ja vieläpä kuvitetuista ohjeista. Jos ei homma näillä ohjeilla ja kuvilla onnistu, niin siirryn julkisiin kulkuvälineisiin.
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 31.05.2013 10:06 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
powerage kirjoitti: Mikäli ny oli sitten kyse "takakynkistä" niin rmattilan ohjeilla pääsee pitkälle (BX ohjeet): http://www.rmattila.com/images/remontit ... a_irrotus/http://www.rmattila.com/images/remontit ... akerointi/Hyvin pitkälti samoilla ohjeilla (soveltaen) tekee ko. remontin C5, Xantia, BX ja myös vanhemmat mallit? Toki, kunhan muistaa absillisissa malleissa irrotella anturin, ennen kuin käy kynkkää repimään irti. Voihan sen toki kiinnikin jättää, mutta vähintään liitin on syytä muistaa avata ja pujottaa pois paikoiltaan. Jonkinnäköinen päittäisvälyksen säätökin noille laakereille olisi varmasti suotavaa suorittaa, sitä vartenhan siellä niitä shimmejäkin on 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 31.05.2013 14:14 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Ne laakerin koolithan yleensä on tylsä homma irroittaa... Jos sattuu olemaan MIG niin siihen koolin sisäpintaa voi vetää päällekkäin pari palkoa niin siihen saa lyönti pinnan ja samalla kun kooli käy punahehkuisena ja jäähtyy niin se tulee kivasti hitsipinnasta lyömällä pois.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 31.05.2013 21:41 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Mig, jos ei ole, käviskös puikkokone.
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 01.06.2013 12:21 |
Viestit: 1128
|
Farkussa on laakerit erikokoiset kuin berlinessä. Tukivarsien korjaussarja ei käy vaikka Motonetit yms. niin väittää. Osat joutuu hommaamaan erillisinä (esim Sitronen). Itsellä sattui hyllyssä olemaan berlinen korjaussarja, josta otin putkiosat. Päätyholkit, stefat ja laakerit tuli erillisinä. Säätöshimmi löytyy ruosteen seasta laakerin sisäkoolin ja päätyholkin välistä vasemmasta päädystä. Ulkokooleihin käytin hitsauskikkaa.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 01.06.2013 16:46 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
Cikatti kirjoitti: Ne laakerin koolithan yleensä on tylsä homma irroittaa... Jos sattuu olemaan MIG niin siihen koolin sisäpintaa voi vetää päällekkäin pari palkoa niin siihen saa lyönti pinnan ja samalla kun kooli käy punahehkuisena ja jäähtyy niin se tulee kivasti hitsipinnasta lyömällä pois. Beksistä sai ainakin kun kaivoi ensin sen muoviputken välistä pois niin ulkokoolista löytyi sen verran pykälää että sen sai lyötyä putkenpätkällä irti ilman hitsailujakin.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 01.06.2013 20:05 |
Viestit: 708
|
^Sama homma Femmassa ei tartte hitsailuja...
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
PietuG
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 03.06.2013 18:42 |
Viestit: 474
|
Olisiko kellään noiden laakereiden mittoja? Löysin varastosta kaksi wanhaa erillaista korjaussarjaa, molemmat ovat etikettien mukaan Xantia farkkuun sopivia, mutta ovat erikokoisilla laakereilla En edes muista mihin kulkimeen nuo on tullut hankittua, vai ovatko tulleet jonkun hankinnan mukana 
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 03.06.2013 18:56 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
Xantia berlinen (BX/C15) laakerin ulkohalkaisija on 41mm (ei ole jäljellä muuta kuin ulkokehä)
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 03.06.2013 21:38 |
Viestit: 1128
|
Halkaisija on 45,974 mm, sisältä 21,986 mm. Laakeria ei ollut mitattavaksi asti (laatikko löytyi), se on kuitenkin sama kuin CX / XM breakin. SKF numero LM 12749/711/Q. Löytyi ihan tuolla numerolla googlella SKF:n sivuilta.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
PietuG
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 10.06.2013 12:56 |
Viestit: 474
|
avbx kirjoitti: Halkaisija on 45,974 mm, sisältä 21,986 mm. Laakeria ei ollut mitattavaksi asti (laatikko löytyi), se on kuitenkin sama kuin CX / XM breakin. SKF numero LM 12749/711/Q. Löytyi ihan tuolla numerolla googlella SKF:n sivuilta. Sattuisiko kellään olemaan myös stefan mitoista tietoja?
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 10.06.2013 13:51 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
pietu vaikuttaa tekevän ittelleen homman vaikeeks. stefan löytyminen voi olla tuuria. mikäli ( en oo avannu koskaan ) muistuttaa beksin stefoja , niin saattaa olla vaikeeta loytää std kaupoista. sanosin ,että sitronen /artikkeli/ storckin jouko saattaisi jelpata parhaiten.
|
|
|
|
 |
PietuG
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 10.06.2013 17:37 |
Viestit: 474
|
kokemjne kirjoitti: pietu vaikuttaa tekevän ittelleen homman vaikeeks. stefan löytyminen voi olla tuuria. mikäli ( en oo avannu koskaan ) muistuttaa beksin stefoja , niin saattaa olla vaikeeta loytää std kaupoista. sanosin ,että sitronen /artikkeli/ storckin jouko saattaisi jelpata parhaiten. Tarkoitus oli, että pääsisin tänään tekemään tuolle jotain kun ihan puskista tuli ylimääräinen vapaapäivä  . Artikkelista eikä Vehosta löytynyt hyllystä ja Sitroselta ja Veholta toimitus kestää vähintään seuraavaan päivään... Eikä nuo laakerifirmatkaan enää tunnu käteisellä maksavia yksityisasiakkaita arvostavan  No palikat on nyt tilattu ja tulevat sitten kun ylimääräinen vapaapäivä on muisto vain...
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
|
|
|
|
 |
dbwarrior
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 11.06.2013 12:58 |
Viestit: 216
|
Itsellä työn alla farkku Xantian laakeri remppa kuskin puolelle. Kuten joissain topikeissa on mainittu motonet:lta ei löydy 46mm sarjaa eli farkkuun sopivaa, ja tuon tähden mullakin on nyt vaihtokeikka edessä.
Itsellä oli ainakin se mannänvarrensokka niin tiukasti kiinni ettei lähteny millään irti, ainakaan omilla konsteilla. Lopuksi päädyttiin katkaisemaan männänvarsi ja jatkamaan irroittelua viilapenkissä. Jossa sokka sitten irtosikin. Jälkeenpäin aattelin että oiskohan tuohon ollut joku konsti jolla ois saanut sokan irti, tukivaren ollessa vielä paikallaan ?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 11.06.2013 20:47 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
dbwarrior kirjoitti: Jälkeenpäin aattelin että oiskohan tuohon ollut joku konsti jolla ois saanut sokan irti, tukivaren ollessa vielä paikallaan ? ΔT
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takatuennan pusla Lähetetty: 11.06.2013 21:47 |
Viestit: 5125
|
Vähän erilaisia tyylejä räpeltää ruostuneita osia irti on ja erilaiset miesten suihkeet (kylmä - irroitusöljyt) auttaa (jos ei muuten niin uskomushoitona ja kivana hajusteena) Tuurnat ja lukkopihdit joita taputellaan vararalla auttaa enemmän ja eikä poraaminenkaan ole kaukana. Laakeri yrittänee viestillään yrittää kertoa että hänen mielestään kiinni juuttuneen sokan saa eri lämpötilaan kuin varren ja se irtoaa - mutta ei silti ihan pelkkä lämpötilaero riitä: laakeri kirjoitti: r_a_n_u kirjoitti: RPekka kirjoitti: Onko tuon sokan poistamiseen mitään toimivaa konstia? Otetaan sokka etusormen ja peukalon väliin ja nypätään pois.  Ei vaan. Oliskohan se Ø 3 mm tuurna, jolla olen jumittuneita sokkia sieltä ulkopuolelta lyöden poistanut. Se ei ihan suorana sinne sovi, mutta tuurna kyllä taipuu tarvittavan määrän. Se tuurna sitten on jotenkin ähellettävä pois, vaikka hieman väänteeseen jääkin. Palataanpas tämmöiseen vanhaan aiheeseen. Xantiassahan on sama "ongelma" tämän suhteen kuin beksissäkin. Xantia breakistä tänään taistelin toisen takatukivarren irti ja isoin hommahan siinä oli tuon sokan irrottaminen. Kolmen tuurnasarjan ominaisuuksien yhdistämisellä kuitenkin tuli tulosta. Robinhoodin tuurnasarjan vahva puoli oli hajoaminen, tuurnat vain katkesivat lyönneistä. Bilteman tuurnasarja oli yllättävän kestävä, mutta tuurnat vähän hankalan lyhyitä. Motonetin tuurnasarjasta löytyi 3 mm tuurna, jossa paksumpi osuus alkoi melko pian. Tällä päästiin tehokkaasti alkuun, muutaman iskun välein tuurnaa oikoen. Loput hoidettiin Bilteman 3 ja 2 mm tuurnilla, joissa ohut osuus oli motonettiläisiä pidempi. Avainasemassa sokan irtoamisessa oli kuitenkin lämpöhoito. Tukivarsi lämpimäksi ja kylmäsprayllä sokka kylmäksi aina ennen lyöntejä, muuten ei liikettä ollut ollenkaan. viewtopic.php?f=9&t=1981
|
|
|
|
 |
|
|