Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
C5 lämmityslaitteen akseli http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=21515 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Ranskis C5 [ 12.08.2015 17:40 ] |
Viestin otsikko: | C5 lämmityslaitteen akseli |
Olisiko hyviä ohjeita/linkkejä lämppärin akselin vaihtoon kotikonstein. Kuskinpuoli pohottaa "mukavasti" kuumaa(täysillä).Aikansa sai toimimaan säädöllä 28->26->24 jne. Nyt ei auta enään tuokaan konsti. Pakko ruveta vaihtamaan akselia. Niin ja auton vm. on 2002. |
Kirjoittaja: | Pasis [ 12.08.2015 18:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmityslaitteen akseli |
Mene Citroen-foorumille ja hakua käyttäen pitäisi löytyä. En jaksa puolestasi hakea kaikkia C5:n tyyppivikojen korjauksia. ![]() |
Kirjoittaja: | idefix [ 12.08.2015 21:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmityslaitteen akseli |
Koelauta purkuun ja uudet läpät samalla kertaa molemmin puolin, helppoa kuin heinän teko. Ota yhteyttä jos ei itselläsi riitä mielenkiintoa purkamiseen/kasaukseen. |
Kirjoittaja: | SamiT [ 12.08.2015 21:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmityslaitteen akseli |
Auto on siis 2002 mallia? Eiköhän vika ole kuskinpuolen säätömoottorissa. Siihen pitkäakselinen korjausosa paikalleen niin pelaa, oli sama vika mun 2001-mallissa viime syksynä. Pitää irroittaa kuskin jalkatilan sivumuovit keskikonsolin kyljestä ja itse otin myös radion ja sen ympäristön palikat irti jolloin sain paremiin näköyhteyden säätömoottoriin. Pään kun laittaa kaasupolkimen eteen niin näkee jo työkohteen purkutoimien jälkeen. Se vaihdettava osa muuten on se ylempänä ja taaempana oleva hankalammin vaihdettava niistä kahdesta samanlaisesta säätömoottorista. Moottorin kiinnitysruuvit melkoisen hankalat mutta saa ne kiinni ja auki kun pikkuhiljaa tuhraa ja näprää. Tämä työ kyllä palkitsee tekijänsä kun alkaa lämmönjako pelata ja huomaa nyt kesällä ilmastoinninkin jakavan kylmää nätisti. |
Kirjoittaja: | Natero [ 12.08.2015 22:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmityslaitteen akseli |
Sopiva leikkaus kojelaudan alareunaan ja raa´asti muovia sivuun saa riittävästi tilaa sen pitkäakselisen säätömoottorin asennukseen. 1.sarjan vitosissa ei tarvitse enempää purkaa, koska läppien akselit eivät katkea kuten 2.sarjan laitteissa. Sama surkea läppäasennelma löytyy myös kutosesta ja P nelinollaseiskasta. |
Kirjoittaja: | Ranskis C5 [ 13.08.2015 12:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmityslaitteen akseli |
No niin.Pidempi akselinen säätömoottori tilattu ja laitetaan paikalleen kunhan saapuu.Kiitos neuvoista! |
Kirjoittaja: | Ranskis C5 [ 14.08.2015 12:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmityslaitteen akseli |
Olisiko kenelläkään kuvaa moottoreiden sijainnista.Toisen moottorin näkee selvästi kun aukaiseen ratin alla olevan luukun ja sijaitsee aikalailla mittariston alareunan tasalla(kohtalaisen helppo irroittaa).Toista ei meinaa löytää mutta on luultavasti oikealle päin alempana. Kumpi näistä säätää lämpötilan säätöläppiä? |
Kirjoittaja: | Ranskis C5 [ 14.08.2015 13:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmityslaitteen akseli |
Kyllä se on se oikealla puolella alempana oleva moottori(käsin tuntee kun ajaa lämmönsäätöä edestakaisin).Leikkasin huoltoluukun(ei sitä muuten jaksa ruveta tuhtaamaan kun ei oikein näekkään koko palikkaa) ja noin 2 min. huoltoluukun teon jälkeen moottori kädessä.Kyllä oli mennyt vastakappaleen poorit sileäksi. |
Kirjoittaja: | ruutuvihko [ 16.08.2015 21:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmityslaitteen akseli |
Hommaan ei varsinaisesti tarvi tuhrata aikaa osien tilaamisella, jos löytyy mitään askartelumuovia. Itse tein aikanaan muovista sovitepalan, eikä siinä nyt niin kauan mennyt. Toinen pää on neliön muotoinen ja toinen pää on hieman eri kokoinen neliön muotoinen, niin ottaa kiinni säätömoottorin monikulmaiseen sisäosaan. Moottori irtoaa parhaiten kun on laittaa pieneen välyksettämään neljäsosatuuman räikkäänsovitteella muistaakseni pieni ristikärki kiinni. Se luukun teko on toinen iso juttu. Ranskis on suunnitellut moottorin aluksi ihan hyvin, mutta loppuvaiheessa on varmaan ollut aika kortilla. Moottori on viety kauemmas pöntöstä, mutta akseli on unohtunut jatkaa eikä se nyt siis yletä kuin pari kolme milliä paikalleen. |
Kirjoittaja: | SamiT [ 16.08.2015 21:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmityslaitteen akseli |
Moni näköjään on päättänyt tehdä "huoltoluukun", itse en ole oikein ikinä raaskinnut osia muokata vaan puran niin paljon että saa laitettua mitään muokkaamatta vaikka vanhaa ja halpaa vehjettä korjaakin. Onhan tämä periaate kyllä paljon ajankulua aiheuttanut. Pikkuräikällä ja ruuvauskärjellä sain säätömoottorin irti ruuvattua, kiinnitys olikin sitten aika kenkku homma, varsinkin kun ensin innoissani työn helppoudesta irroitin ja asensin takaisin sen helpommin löytyvän väärän säätömoottorin niin alkoi olla kojetaulun alla mylläämiseen into lopussa. |
Kirjoittaja: | P51 [ 16.08.2015 22:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmityslaitteen akseli |
Onkos muuten kenelläkään tullut mieleen,miksi ne "spoorit" pettää siellä akselin päässä?Ei se niin lyhyt ole se moottorin akseli...Tulee vaan mieleen,onkohan liikeradat liian suuret moottorissa?Eli joutuuko moottori vääntämään läppää yli vasteen? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 16.08.2015 23:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmityslaitteen akseli |
Eikös molemmissa lämmityslaitemalleissa haeta perussäädön nollakohta yksinkertaisesti vaan ajamalla toiseen suuntaan moottoria "tarpeeksi" pitkään (kun virrat laitetaan päälle (/pois? eikös joissain malleissa ajettu läpät päätyyn myös pois kytkettäessä, estäen Webaston käytön sisälämmitykseen kikkailematta))-> tuolla saadaan varmistettua että läppä on alkuasennossa. (ja ihan yleinen säätötapa, taitaa useimmat isommat sähköhydrauliset porttien avaajatkin käyttää "ajetaan riittävän pitkään toiseen suuntaan, etta on auki, stopparit hoitaa asennon", muistelen että vanhassa taloyhtiössä oli portissa samankaltaisia kesto-ongelmia: kiilapultit irtosivat betoniseinästä, ainakin nerran repesi hitsaukset ja stoppari-kumeja meni usein (ja silti piti säätää hieman kesä/talviaikaan erikseen, muuten ei ehtinyt kovina pakkasaamuina avautua/sulkeutua täysin, nosto-ovissa taas on usein älykkäämpi ratkaisu: reunalistassa "kytkin" joka kertoo koska törmätty maahan (tai ihmiseen/autoon tms))) Homma voisi toimia ihan ok, jos osat kestäisivät, mutta C5:ssa moottorin vääntömomentti vs. boorien kesto on liian suuri (tai Faceliftissä pettää ensin kotelon stopparinipukat ja sitten katkeaa läppien akselit) |
Kirjoittaja: | dbwarrior [ 07.05.2016 16:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmityslaitteen akseli |
Jos kuskinpuoli kiukuttelee niin suosittelen irroittamaan nuo aiemmin mainitut radion ja lämmönsäätö paneelin. Sen jälkeen on ihan eri malliin työskentely tilaa. Kaverini ideoi uuden "jatko" menetelmän. -Pisti rasvaa akseliin ja veti se jälkeen kuumaliimaa reilun renkaan siihen. - Sitten liiman jäähdyttyä liutti tuon kuumaliima möykyn akselista ulos. -> näin syntyi muotti - Rasvan putsaus ja tuo muotti takaisin akselin päätyyn - Epoksista valetaan akseliin jatkoa.... - Epoksin kuivuttua leikellään kuumaliimat pois |
Kirjoittaja: | dbwarrior [ 17.05.2016 15:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmityslaitteen akseli |
Nyt on epoksi jatkolla ajeltu jonkun aikaa ja tuntuis toimivan. Katotaan nyt sitten miten käy ensi talvena. |
Kirjoittaja: | vekkeli [ 15.08.2016 20:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmityslaitteen akseli |
Käytin C5:ni 160000:n huollossa, kerroin ilmastoinnin naksuvan ja puhalluksen suuntaus automaattiasennossa miten sattuu. Vika todettiin, mutta sitä ei korjattu. Tarvitaan uusi korjaamoreissu, joka tulee maksamaan 750€ (varmaankin molemmat puolet). Vika oli korjaamolla tuttu, olivat korjanneet niitä yli 60. Patonkilaisten kokemuksista voisi päätellä, että hommaan tarvitaan akrobaatin notkeus ja kätilön kädet ![]() Palkoille kyllä pääsisi. Käsisäädöillä puhalluksen suuntaa saa muutettua. Katsotaan, kuinka kauan akselit ja läpät kestää. ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |