Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Saxo: ruostepaikat, taka-akselin rasvanipat
ViestiLähetetty: 11.08.2015 10:33 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
Tulin hankkineeksi vähän ajetun ja tervepeltisen Saxon (1.4i SX automatic vm 2000). Mitkä ovat tyypillisiä ruostepaikkoja, jotka kannattaa tässä vaiheessa suojata erityisen hyvin?

Voiko taka-akseliin laittaa rasvanipat ilman purkamista, vai vaatiiko sisäholkit tms jotka ohjaavat vaseliinin laakereille eikä tukivarren sisään?



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo: ruostepaikat, taka-akselin rasvanipat
ViestiLähetetty: 12.08.2015 15:49 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Vaimon eka ja toka Saxo ovat vm. -99 ja 1.4i koneella.
Molemmissa on samat ruostekohteet:
- molemmin puolin sisäpuoleinen takalokasuoja, erityisen paljon ruostetta kuljettajan puolella.
- toisessa korjattiin myös edestä kuljettajan puolelta pohjassa oleva kanttaus
- toisessa katolla antennin juuressa paha ruostevaurio, puhki. Paikattu silikonilla. Toisessa samassa paikkaa ei mitään ongelmaa.

Helmoissa ei kummassakaan mitään ongelmaa, eikä ulkopuolen lokasuojissa.
Kannattaa tsekata nuo sisälokasuojat tavaratilan puolelta etenkin siitä tavaratilanpohjan ja lokasuojan kanttauksesta. Etenkin vaimon ekan Saxon kuvittelin olevan tervepeltinen, kunnes tuli paineltua ohimennen tuota sisälokasuojaa... ole mennyt katsastuksestakin läpi kuitenkin noiden reikien kera... :-o



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo: ruostepaikat, taka-akselin rasvanipat
ViestiLähetetty: 14.08.2015 18:01 

Viestit: 201
Xarassa ovat ainakin poranneet rasvanipan reijät paikoillaan ja on pelannut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo: ruostepaikat, taka-akselin rasvanipat
ViestiLähetetty: 16.08.2015 21:36 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
Kiitos vastauksista.
Kami kirjoitti:
Kannattaa tsekata nuo sisälokasuojat tavaratilan puolelta etenkin siitä tavaratilanpohjan ja lokasuojan kanttauksesta.
Tältä näyttää tavaratilan reuna kuljettajan puolella, tätäkö kohtaa tarkoitit? Sisälokasuojan verhoilu on liimattu kiinni, joten sen taakse nähdäkseen pitäisi repiä verhoilua irti.
Kuva



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo: ruostepaikat, taka-akselin rasvanipat
ViestiLähetetty: 16.08.2015 23:11 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
Tässä kuva isompana: http://aijaa.com/wY4vWY



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo: ruostepaikat, taka-akselin rasvanipat
ViestiLähetetty: 16.08.2015 23:48 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Juuri tuo taitekohta ja siitä ylöspäin. Minulla oli molemmissa myös siisti tavaratilan pohja, mutta tuota mattoa tökkimällä löytyi lokasuojasta hyvinkin pehmeää...
Ei toki ole varmaan jokaisen Saxon ongelma, mutta itselle on nyt sitten sattunut kaksi peräkkäin, joissa molemmissa samat paikat pehmeänä.
Hitsausta varten kiskoin tuon maton irti pellistä (lähti ehjänä suhteellisen kevyesti) ja hitsauksen jälkeen asensin maton alle vielä äänenvaimennusmaton.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo: ruostepaikat, taka-akselin rasvanipat
ViestiLähetetty: 17.08.2015 19:54 

Viestit: 49
noever ZX kirjoitti:
Xarassa ovat ainakin poranneet rasvanipan reijät paikoillaan ja on pelannut.


Olen kuullut kans noista nipoista joita on laitettu PSA:n vääntösauva jousitukseen, mutta löytyiskö jollain fotoo/asennus ohjetta mihin kohtaan on nippoja laitettu ja ilmeisesti rasvanpoistumis reittikin täytyy laittaa??


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo: ruostepaikat, taka-akselin rasvanipat
ViestiLähetetty: 17.08.2015 20:06 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
PEUGEOT foorumilta löytyy valokuvien kanssa, hakuun taka-akselin rasvanipat



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo: ruostepaikat, taka-akselin rasvanipat
ViestiLähetetty: 18.08.2015 15:21 

Viestit: 49
kaselin kirjoitti:
PEUGEOT foorumilta löytyy valokuvien kanssa, hakuun taka-akselin rasvanipat


Juu kävin katsomassa taka-akselin nippa juttuja, mutta taitaa olla vähän erilaisia akseleita, siis siten että laakerit taitaa olla jossain tyypissä eripaikassa?. Mutta onko periaate se, että putkessa on tuplalaakerit molemmissa päissä ja näiden kahden päätylaakerin väliin tulisi nippa asentaa???


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo: ruostepaikat, taka-akselin rasvanipat
ViestiLähetetty: 18.08.2015 17:47 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Samoja käyttää kokoPSA ei oo eri tällä foorumillakin on noistaollut kuvia osaatko käyttää hakua?



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo: ruostepaikat, taka-akselin rasvanipat
ViestiLähetetty: 18.08.2015 18:41 

Viestit: 5125
Mutta täytyy tietää mihin PSA-vehkeeseen vertaa, peruserona ainakin onko tappi akseliputkessa vai kynkässä, Saxossa on tappi akseliputkessa ja rasvanippa kai siis porataan kynkkään laakereiden puoliväliin. Sama akseli löytyy Pösön 106:sta ja Saxosta. Ei mitään kokemusta tuosta mallista, mutta kuten tavallista niin eri malleista jutellaan ristiin ja lienee tuollakin joku täyttänyt koko akseliputken rasvalla kun on ottanut ohjeita erityyppisestä autosta:
http://www.sportpug.com/smf/index.php?topic=25632.0
Siellä puhutaan tosin myös muoviholkista joka voisi estää rasvan pääsyn laakereille, mutta onko sellaista Saxossa?

Voisi ehkä kannattaa purkaa ja puhdistaa ruosteet pois, toisaalta ei ehkä maksa vaivaa, jos siellä on ruostetta, on usein myös (melkein aina?) akselitappi entinen ja tarvitsisi uusia myös, eli pelkällä rasvaamalla voi päästä hyvin auton kestoiän loppuun pienellä vaivalla ja investoinnilla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo: ruostepaikat, taka-akselin rasvanipat
ViestiLähetetty: 18.08.2015 19:35 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Joo on kynkän keskelle poraa sen nipanreijän ja poraa siihen holkin läpi kanssa onhan sielä varmaan sen verran välystä että se rasva menee läpi joos epäilee painaa prässillä vaihteistoöljyä.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxo: ruostepaikat, taka-akselin rasvanipat
ViestiLähetetty: 18.08.2015 22:12 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
Kami kirjoitti:
Juuri tuo taitekohta ja siitä ylöspäin. Minulla oli molemmissa myös siisti tavaratilan pohja, mutta tuota mattoa tökkimällä löytyi lokasuojasta hyvinkin pehmeää...
No nyt löytyi ruostetta sisälokasuojasta, mutta ainakin toistaiseksi vain pyöräkotelon puolelta taitekohdan alapuolelta. Sisälokasuoja nimittäin jatkuu tavaratilan pohjan tasosta vielä useita senttejä alaspäin. Sieltä korikittikerroksen alta löytyi pesäke.



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: