Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

2.0 Hdi:n ajoitus
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=21597
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  janme [ 26.08.2015 21:14 ]
Viestin otsikko:  2.0 Hdi:n ajoitus

Hellurei ja hellät tunteet,

https://www.dropbox.com/s/uvja7afuw382z ... 2.jpg?dl=0

En ole vissiin ainoa, jolle näin on käynyt. Ajossa hihnapyörä korkannut, jonka seurauksena tietenkin kuumunut, katkennut ja pistänyt apulaitehihnan palasiksi. Minnepäs muualle kuin jakohihnan väliin. En ainakaan kuullut, että olisi kilahdellut, käynti vain loppui.

Kysymys kuuluukin, että nyt kun jako on sekaisin, niin ilmeisesti nuilla normaaleilla lukitustapeilla, eli nokka-akselin pyörästä ja startilta ei hommaa saa hoitumaan, kun ilmeisesti kehät näissä hivenen eri kokoiset. Niin miten? :D Koitin kyllä pyöritelläkin, mutta ei nuita tuntunut saavan samaan aikaan kohdalleen.

Kirjoittaja:  ruutuvihko [ 26.08.2015 21:31 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

Tuttu tilanne, mutta ei hihnapyörän korkattua. 2.2 moottorissa ei kyllä tehty hihnan katkettua tai oikeastaan ohennuttua muuta kuin laitettiin poranterät tapeiksi ja leivottiin hihnat ja lakerit paikalleen kun laakeri korkkasi (kiinan tuote, jota Motonet aikanaan myi). Kakkoslitrainenhan on samalla lohkolla ja tekniikalla, miksi se ei toimisi pelkästään tapeilla paikalleen? Oikeaan reikään menevien tappien pitää tietysti osua paikalleen.

En ymmärrä noita kehäjuttuja. Onko tuosta hammashihna poikki, hyppinyt hampaiden yli vai miksi se ajo vain loppui.

Onko keinuvivut ehjät ja venttiilinvarret suorat, jos hihna on hyppinyt tai poikki. Venttiilinvarsista ei niin väliksi, mutta keinuvipujen pitäisi kyllä olla ehjät, jotta venttiilit avautuu. Ei liikkuvassa autossa kuulu keinuvipujen katkeamisesta ääntä, ne on ohutta peltiä sulakekohdastaan.

Kirjoittaja:  janme [ 26.08.2015 22:11 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

ruutuvihko kirjoitti:
Tuttu tilanne, mutta ei hihnapyörän korkattua. 2.2 moottorissa ei kyllä tehty hihnan katkettua tai oikeastaan ohennuttua muuta kuin laitettiin poranterät tapeiksi ja leivottiin hihnat ja lakerit paikalleen kun laakeri korkkasi (kiinan tuote, jota Motonet aikanaan myi). Kakkoslitrainenhan on samalla lohkolla ja tekniikalla, miksi se ei toimisi pelkästään tapeilla paikalleen? Oikeaan reikään menevien tappien pitää tietysti osua paikalleen.

En ymmärrä noita kehäjuttuja. Onko tuosta hammashihna poikki, hyppinyt hampaiden yli vai miksi se ajo vain loppui.

Onko keinuvivut ehjät ja venttiilinvarret suorat, jos hihna on hyppinyt tai poikki. Venttiilinvarsista ei niin väliksi, mutta keinuvipujen pitäisi kyllä olla ehjät, jotta venttiilit avautuu. Ei liikkuvassa autossa kuulu keinuvipujen katkeamisesta ääntä, ne on ohutta peltiä sulakekohdastaan.


Käytännössä se meno loppui siinä vaiheessa, kun olin ajanut tarvikeliikkeen pihaan, sammuttanut auton ja katkaisuut apulaitehihnan. Käynnistäessä sitten heitti jakohihna yli välissä olevan rojun takia, kun ei enää lähtenyt käyntiin. Ajattelin tässä vain, että jos tuo jako ei olekaan ihan 1:1, Itsellä kun ei ole tästä sen suuremmin tietoa, niin ajattelin ennen särkemistä kysyä. Nyt en kuitenkaan saanut tappeja samaan aikaan kohdalleen, erikseen kylläkin. :) Lopetin leipomisen ja ajattelin ensin varmistaa asian, että hommaa nuin kannattaa jatkaa.

Täytyy huomenna aukasta venttiilikoppa ja tarkistaa, että siellä puolen kaikki ok.

Kirjoittaja:  svc [ 27.08.2015 08:48 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

Kannattaa kurkata sinne venttiilikoppaan. Kun hodarin jako hyppää, niin venttiilit ja männät osuvat toisiinsa toisensa ihan varmasti.

Jako mahtuu olemaan pielessä muistaakseni yhden hampaan verran. Sen jälkeen jotain yleensä hajoaa.
Todennäköisimmin 1-8 keinuvipua.

Yksikään mäntä ei saa olla lähellä yläkuolokohtaa, kun kääntelet nokka-akselia kohdalleen. Muuten venttiilit eivät mahdu aukeamaan. Eli ensin nokka-akseli kiinni tapilla, sitten kampiakseli kohdalleen ja tappi paikalleen.

Kirjoittaja:  janme [ 27.08.2015 17:39 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

https://www.dropbox.com/s/uo6udzrkrc1k1 ... 0.jpg?dl=0 Tuolla kaikki kompissa.

Mulle on kerran aikasemmin käyny vaihto-operaatiossa niin, että ilmeisesti heittänyt yhdellä jako ja sen takia ei lähtenyt käyntiin. Vikaa etittiin kissojen ja koirien kanssa, vasta ku ei pilotillakaan sanonu muuta ku vitullisen POKS, niin päätettiin laittaa hihna uudelleen ja siitähän se oli kiinni. En usko, että muusta voi nyt olla kiinni kuin siitä yhden hampaan heitosta.

Pistän remmin tilaukseen ja katotaan sitten uudestaan. :)

Kirjoittaja:  DtiJ [ 30.08.2015 20:27 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

Hei,

onkos tossa vauhtipyörässä 1, 2 vai useampi reikä mihin ajotustapin saa pistettyä?

sain yhteen tökättyä pultin, mutta startin reiästä pilkistää toinenkin reikä vauhtipyörässä...

Ja onko se ajotusreikä YKK merkki vai jonkun ennakon reikä? Nokkapyörä on tapitettu kans, joten voiko tässä mennä jokin vielä pieleen?

Kirjoittaja:  janme [ 31.08.2015 09:18 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

DtiJ kirjoitti:
...joten voiko tässä mennä jokin vielä pieleen?


:lol:

No jos molemmat on lukittu, niin hihna paikalleen ja koitat käsin pyöritellä. Jos ei ongelmaa, niin käyntiin. :)

Just tilasin hihnan, joten remontti viivästyy. Onneksi hommat ei lopu, vaikka yhden resun kanssa työt meneeki jäihin.

Kirjoittaja:  olli__o [ 31.08.2015 12:02 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

DtiJ kirjoitti:
...
Ja onko se ajotusreikä YKK merkki vai jonkun ennakon reikä? Nokkapyörä on tapitettu kans, joten voiko tässä mennä jokin vielä pieleen?


HDI:stä ei mitään tietoa, mutta PSA:n bensakoneissa ajoitustappien kohta on: kaikki männät tasan (ja olikos siten että ykkössylinterissä on puristustahti? eli 90 astetta ennen 1.n YKK) Dieselissä tuon tarkistaminenkaan ei ole ihan yhtä helppoa kuin bensakoneessa.

Kirjoittaja:  DtiJ [ 31.08.2015 21:46 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

olli__o kirjoitti:
DtiJ kirjoitti:
...
Ja onko se ajotusreikä YKK merkki vai jonkun ennakon reikä? Nokkapyörä on tapitettu kans, joten voiko tässä mennä jokin vielä pieleen?


HDI:stä ei mitään tietoa, mutta PSA:n bensakoneissa ajoitustappien kohta on: kaikki männät tasan (ja olikos siten että ykkössylinterissä on puristustahti? eli 90 astetta ennen 1.n YKK) Dieselissä tuon tarkistaminenkaan ei ole ihan yhtä helppoa kuin bensakoneessa.


näytti olevan 1 ja 4 ylhäällä ja 2, 3 alhaalla. Mitä tästä pitäisi päätellä? Nokkapyörä ja vauhtipyörä on tapeilla kuittu.. eli siis hihna kii ja kovaa ajoa?

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 31.08.2015 22:38 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

Siitä voi päätellä että bensakoneisilla ei ole mitään yhteistä dieseleiden kanssa. Kai sulla Haynes on?

Kirjoittaja:  lukkis [ 01.09.2015 08:24 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

Kasaan vain :) Kerta nokka on lukittu ja alapuoli on lukittu niin ajoitus niiden osalta ok. Nokassa on yksi mahdollisuus lukita ja alapuolella yksi niin kohdalla ollaan.

Kirjoittaja:  olli__o [ 01.09.2015 08:25 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

DtiJ kirjoitti:
näytti olevan 1 ja 4 ylhäällä ja 2, 3 alhaalla. Mitä tästä pitäisi päätellä? Nokkapyörä ja vauhtipyörä on tapeilla kuittu.. eli siis hihna kii ja kovaa ajoa?

Juu, niin näemmä googlekin kertoi jostain 2.0 HDI koneesta (RHR) 1 YKK ja tapitus.

Kirjoittaja:  DtiJ [ 02.09.2015 22:27 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

olli__o kirjoitti:
DtiJ kirjoitti:
näytti olevan 1 ja 4 ylhäällä ja 2, 3 alhaalla. Mitä tästä pitäisi päätellä? Nokkapyörä ja vauhtipyörä on tapeilla kuittu.. eli siis hihna kii ja kovaa ajoa?

Juu, niin näemmä googlekin kertoi jostain 2.0 HDI koneesta (RHR) 1 YKK ja tapitus.


Niin tuo on siis RHZ, mutta joo. Laitan nippuun ja toivon parasta. Tai sitten kun olen keksinyt hyvän kahvan kääntää hihnankiristintä, siinä kun on taas joku PSA:n eriskummallisen erikoistyökalun menevä kolo. 8mm neliö...

Kirjoittaja:  janme [ 03.09.2015 16:24 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

Ei perkele onnistu. En millään saa molempia väännettyä samaan aikaan kohdilleen. Aina ottaa jossain vaiheessa jumit, kun koittaa pyöritellä.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 03.09.2015 16:43 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

pyöritteleppä vuoronperään niinä akseleita.

Kirjoittaja:  janme [ 03.09.2015 17:53 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

Loppuu usko pyörittelyyn. Pitäskö se ykk saaha jotenki seleville? Vai missä kohden mennään, kun vauhtipyörä lukittu?

Kirjoittaja:  kokemjne [ 03.09.2015 18:03 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

kun oot tapittanu vauhtipyörän niin sun ei tarvii sen ajoituksia miettiä eikä ykktakaan

Kirjoittaja:  janme [ 03.09.2015 18:08 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

Totta se häätyy vain pyöritellä. Jos se joku päivä sattuisi kohdalleen. Ilmeisesti ei merkitystä, että missä kohden nokka-akseli on, kun venttiilikoppa laitetaan läjään?

Kirjoittaja:  kokemjne [ 03.09.2015 18:13 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

pyöritäähän nyt vaan sitä temppurautaa ja kun toppaa johonkin niin pyöritä nokkaa ja taas temppua ja tarvittaessa nokkaa . ja sitten ettimään taas tapin paikkaa ensin vauhtipyörästä ( 8mm tappi ) ja kaivelemaan sitten oikeaa reikää nokkapyörästä

Kirjoittaja:  DtiJ [ 03.09.2015 19:58 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

Ota vaikka venakoppa auki niin näät venttiilien asennot. Ja jos se on jo auki, niin missä ongelma?

Kirjoittaja:  janme [ 03.09.2015 20:31 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

DtiJ kirjoitti:
Ota vaikka venakoppa auki niin näät venttiilien asennot. Ja jos se on jo auki, niin missä ongelma?


Ei riitä ymmärrys, että tuo venttiilien asentojen näkeminen auttaisi mihinkään päin. Jatketaampa ensi viikolla harjoituksia...

Kirjoittaja:  olli__o [ 03.09.2015 20:54 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

Jos tarkkaan haluaa katsoa, pitäisi tietää nokkien ajoitus (aika monesta koneesta tosin löytyy netistä) + astelevyä, mittakelloa tms.

Mutta summittain riittänee ainakin ensin ja se että katsoo vain yhden sylinterin kannalta:
Jos 1. sylinteri on puristustahdin yläkuolokohdassa, on sekä imu- että pakoventtiilit kiinni ja ovat olleen kiinni (noin) 1/2 kampiakselin kierrosta tai 1/4 nokka-akselin kierrosta eteen tai taaksepäin. Taaksepäin mennessä on imunokka päästänyt venttiilin silloin kiinni imutahdin vaihtuessa puristukseen ja eteenpäin mennessä aukeaa pakonokka työtahdin vaihtuessa pakotahtiin.

Millä 1 ja 4:n yläkuolokohdassa olo oli todettu vauhtipyörän pinnin mennessä paikoilleen?
Periaatteessa konetta ei kai saisi pyöritellä väärään suuntaan, mutta kai sitä on jo tehtykin, jos on kerran jumissa?

Kirjoittaja:  IJN [ 03.09.2015 21:07 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

Jos on venttiili/t mennyt mutkalle eikä enää sulkeudu, niin nokat pyörii mutta kampiakseli ei koko kierrosta :?: Onhan se jakohihna voinut hypätä enemmänkin kuin yhden hampaan, valitettavasti.

Kirjoittaja:  olli__o [ 03.09.2015 21:28 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

Eikö tuosta ollut hajonnut yhtään keinuvipua?

Kirjoittaja:  Plagu [ 03.09.2015 21:42 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 Hdi:n ajoitus

IJN kirjoitti:
Jos on venttiili/t mennyt mutkalle eikä enää sulkeudu, niin nokat pyörii mutta kampiakseli ei koko kierrosta :?: Onhan se jakohihna voinut hypätä enemmänkin kuin yhden hampaan, valitettavasti.


ei noista kyllä venttiilit mutkalle mene, keinut antautuu ensin.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/