|
Kirjoittaja |
Viesti |
SitikkaSimo
|
Viestin otsikko: ID-DS Lähetetty: 27.08.2015 18:53 |
Viestit: 272 Paikkakunta: Punkalaidun
|
OON huomannu tässä vuosien varrella, että moni ID, D superi onkin muuttunu DS:säksi. Sen voi helposti todeta, kun katsoo etuovesta sisälle taaksepäin, JOS takapilareissa on myös sisävalot, elikkä neljät sisävalot, on kyseessä aito DS:ssä 68 vuodesta eteenpäin. ITSELLÄNIKIN ON ID...
|
|
|
|
 |
Juuso
|
Viestin otsikko: Re: ID-DS Lähetetty: 27.08.2015 21:01 |
Viestit: 533 Paikkakunta: Mäntyharju
|
Paitsi jos on Pallas, jolloin on vain kaksi lamppua, B-tolpissa. Ja Pallas on kaikista aidoin DS.
Eiköhän se varmin tunniste löydy, kun katsoo kuskin ovesta kohti polkimia. DS:ssä on jarruna pyöreä kumitutti tai -tissi, kuten kukin haluaa. Iidussa (myöhemmin DSuper) on aina oikea poljin.
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: ID-DS Lähetetty: 27.08.2015 22:19 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Avaajalle: En oikein ymmärrä, mitä tämmöinen keskustelun avaus tekee osiossa "tekniikka"? (Tämä vain kysymys, ilman mitään se kummempaa hampaiden kaiveluita).
Juuso, mikäs sitten on DS 21 M? Se on viisivaihteinen manuaalilootalla ja normaalilla jarrupolkimella, tulipellin yläreunaan stanssattuna DS 21 M ja tyyppikilvessäkin lukee DS eikä ID?
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: ID-DS Lähetetty: 27.08.2015 22:52 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Nettiä kun selailee ja videoita katselee, niin tuntuu että koko mallisarja lähtee vasta vuodesta 1968. Ennen sammakkokeulaa ei ollut muuta kuin joku suttuinen mustavalkokuva Pariisin autonäyttelystä.
EDIT: Ei ole tarkoituksena vastakkainasettelu patonkilaisten kesken, ainoastaan huomio koskien D-mallin yleistä julkisuuskuvaa ja medianäkyvyyttä.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: ID-DS Lähetetty: 27.08.2015 23:11 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
ID ja DS ovat oikeita. Nää uudet ds5 jne eivät ole eikä tule DS:ksi.
|
|
|
|
 |
Juuso
|
Viestin otsikko: Re: ID-DS Lähetetty: 28.08.2015 08:48 |
Viestit: 533 Paikkakunta: Mäntyharju
|
Dsharrastelija kirjoitti: Juuso, mikäs sitten on DS 21 M? Se on viisivaihteinen manuaalilootalla ja normaalilla jarrupolkimella, tulipellin yläreunaan stanssattuna DS 21 M ja tyyppikilvessäkin lukee DS eikä ID? Kai se sitten on mun luokituksen mukaan Iidu! Ei näistä kukaan kuolevainen pysy jyvällä. Olen ollut vakaasti siinä (lapsen)uskossa, että myös mekaanisella vaihteistolla toimitetuissa DS:issä olisi ollut tuttipoljin jarruna. Sellaisiakin olen nähnyt ihan itse. Mutta onhan tässä nyt todistettu, ettei se ihan niinkään ole aina ollut. Yllä oleva Dsharraastelijan kysymys on siis mitä aiheellisin. Ja vailla vastausta, sitä paitsi! Mitäs muuten lukee DSuperin tyyppikilvessä, en muista. Ettei vain olisi ollut DS21M?
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|
|
|
|
 |
Juuso
|
Viestin otsikko: Re: ID-DS Lähetetty: 28.08.2015 08:51 |
Viestit: 533 Paikkakunta: Mäntyharju
|
IsoD kirjoitti: Tatti on varmaan selvin näkyvä ero, kattaa lähes kaikki tapaukset. Mutta, eikös siinä hopeen värisessä DS:ssä, mikä oli Aurantolassa, ollut jarrupoljin? Selviskö se sinulle Juuso jotta mikä juttu se oli?  Kyllä minä sitä siellä ihmettelin. Päädyin, että kyseessä oli sekasikiö, jonkun omatekemä. Sehän yritti vielä olla Pallaskin. Pitää alkaa (taas) tutkia lähdeteoksia!
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|
|
|
|
 |
sitikkakuski
|
Viestin otsikko: Re: ID-DS Lähetetty: 28.08.2015 19:41 |
Viestit: 69
|
Farmari ID 20 F, tuttijarrut = ID tyyppikilven mukaan.
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: ID-DS Lähetetty: 28.08.2015 21:17 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
sitikkakuski kirjoitti: Farmari ID 20 F, tuttijarrut = ID tyyppikilven mukaan. Farkku on vähän spesiaalimpi juttu, lukemani mukaan farkut markkinoitiin lopulta aina DS:inä, riippumatta sen todellisesta mallista, eli sitä mikä mallikilvessä lukee. Siksi lienee mahdollista jopa tuollainen ID+tuttijattu yhdistelmä DS... Se, että Berlinestä löytyy tuollaisia, poljinjarrullisia DS:iä on mysteerio, johon mielellään saisin myös valaisua. On se D hieno harastus kun aina saa oppia jotain uutta 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
sitikkakuski
|
Viestin otsikko: Re: ID-DS Lähetetty: 28.08.2015 21:48 |
Viestit: 69
|
Farkku on -71. Takaovessa hopean väriset viikset = ID. Jos olisivat kullan väriset = DS
|
|
|
|
 |
CX25GTI
|
Viestin otsikko: Re: ID-DS Lähetetty: 29.08.2015 00:22 |
Viestit: 33
|
IsoD kirjoitti: Se, että Berlinestä löytyy tuollaisia, poljinjarrullisia DS:iä on mysteerio, johon mielellään saisin myös valaisua. DS berlinessä on jarrupolkimena aina "tutti" - olipa kyseessä mehukeppi tai manuaali. Merkintä DS21M kuuluu DSuper 5:n tyyppikilpeen. Johtunee siitä, että kone on DSuper 5:ssä sama DX2 (115 hv) kuin vm. -69-72 DS21:ssä. Pallasvarusteinen auto tyyppikilvellä DS21M on jälkikäteen ns. pallasifioitu DSuper 5 (eli ID). Pallasifiointi on aika yleinen harrastus maailmalla. Yksityiskohtaisessa auton tarkastelussa voi usein havaita jonkun pallasdetaljin puuttuvan. Harva on viitsinyt tai jaksanut viedä pallasifiointiaan ihan finaaliin saakka.
DS21H Pallas 1966 SM Carbu 1972 CX25GTiA 1989 XM V6 Exclusive 1999 C6 V6 Exclusive 2007 C4 / C5 / C5 Aircross
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: ID-DS Lähetetty: 29.08.2015 07:54 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Miten muuten pystyy todistamaan, että auto on oikeasti Pallas? Sitähän ei kai ilmene tyyppikilvestä?
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: ID-DS Lähetetty: 29.08.2015 11:30 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Ja selvyyden välttämiseksi tässä jonkinlainen sortteeraus malleista. http://www.hd19.net/accueil_evo.htmJa sieltä -tecnique, ja sieltä caracteristiques tecnical generales.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: ID-DS Lähetetty: 29.08.2015 12:17 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Juuso kirjoitti: Mitäs muuten lukee DSuperin tyyppikilvessä, en muista. Ettei vain olisi ollut DS21M? Noista mitä olen nähnyt, on tyyppikilvessä merkintä ID ja koneesta riippuen 19, 19 b, 20 jne. Kaksi tiedän varmaksi joissa on ollut DS merkintä, molemmat vm. -74, sekä normaali jarrupoljin. Toisen olen omistanut ja toinen löytyy Kangasalalta. Tämä(kin) asia taitaa mennä Fransmannien rentoilun piikkiin, on monenmoista mallimerkintää ja luovaa mielikuvitusta käytetty Dee mallin tyyppiä mietittäessä. Id(b) - D spècial - Dsuper - Dsuper5 - Ds 21 m. lienee polku Iideen mallimerkinnöistä. Tuo Ds 21 M on oikeasti Dsuper5, luulen että tehdas on yrittänyt jollain tapaa mallimerkintää selkiyttää asiakkaille. Emmä tiedä, kunhan jutustelen, varmaan ovat napsineet Pastista ja punkkua Citroën leirissä kun ovat näitten Dee mallien merkintöjä miettineet joskus seitkyet luvulla. Tässä jonkinlainen listaus, meille joille ei tuo Ranskan lontoo taivu millään tapaa: http://www.citroen-ca.com/DSserials.htmlAinakin sen verta kirjavasti on malleja merkitty, ei noista ota kuuluisa Erkkikään kunnolla selkoa, suomen ajoneuvorekisteriin viedyistä merkinnöistä puhumattakaan. 
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: ID-DS Lähetetty: 29.08.2015 12:58 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Runkonumeron perusteella voi ainakin haarukoida auton oikean identiteetin. Tutta tuo Pallas asia on sitten jo tosi hankala todentaa varmasti ellei ole suunnilleen auton ostokuittia tiedossa. Tosin valmistenumerolla saa selville senkin millä varustelulla auto on tehtaalta tilattu. Minäkin luulin että tuplapelti etulattiassa ja alumiininen vaimennuslevy tulipellissä on vain_pallas_juttuja mutta sellaiset on minullakin DS:ssä. Vai liekö sitten IE malliinkin laitettu nuo? En ossoo sannoo.
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
SitikkaSimo
|
Viestin otsikko: Re: ID-DS Lähetetty: 30.08.2015 16:55 |
Viestit: 272 Paikkakunta: Punkalaidun
|
Juuso kirjoitti: Paitsi jos on Pallas, jolloin on vain kaksi lamppua, B-tolpissa. Ja Pallas on kaikista aidoin DS.
Eiköhän se varmin tunniste löydy, kun katsoo kuskin ovesta kohti polkimia. DS:ssä on jarruna pyöreä kumitutti tai -tissi, kuten kukin haluaa. Iidussa (myöhemmin DSuper) on aina oikea poljin. KYLLÄ Pallaksen erottaa jo muutenk...i
|
|
|
|
 |
|
|