Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
ID-DS http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=21601 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | SitikkaSimo [ 27.08.2015 18:53 ] |
Viestin otsikko: | ID-DS |
OON huomannu tässä vuosien varrella, että moni ID, D superi onkin muuttunu DS:säksi. Sen voi helposti todeta, kun katsoo etuovesta sisälle taaksepäin, JOS takapilareissa on myös sisävalot, elikkä neljät sisävalot, on kyseessä aito DS:ssä 68 vuodesta eteenpäin. ITSELLÄNIKIN ON ID... |
Kirjoittaja: | Juuso [ 27.08.2015 21:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID-DS |
Paitsi jos on Pallas, jolloin on vain kaksi lamppua, B-tolpissa. Ja Pallas on kaikista aidoin DS. Eiköhän se varmin tunniste löydy, kun katsoo kuskin ovesta kohti polkimia. DS:ssä on jarruna pyöreä kumitutti tai -tissi, kuten kukin haluaa. Iidussa (myöhemmin DSuper) on aina oikea poljin. |
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 27.08.2015 22:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID-DS |
Avaajalle: En oikein ymmärrä, mitä tämmöinen keskustelun avaus tekee osiossa "tekniikka"? (Tämä vain kysymys, ilman mitään se kummempaa hampaiden kaiveluita). Juuso, mikäs sitten on DS 21 M? Se on viisivaihteinen manuaalilootalla ja normaalilla jarrupolkimella, tulipellin yläreunaan stanssattuna DS 21 M ja tyyppikilvessäkin lukee DS eikä ID? |
Kirjoittaja: | IsoD [ 27.08.2015 22:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID-DS |
Tatti on varmaan selvin näkyvä ero, kattaa lähes kaikki tapaukset. Mutta, eikös siinä hopeen värisessä DS:ssä, mikä oli Aurantolassa, ollut jarrupoljin? Selviskö se sinulle Juuso jotta mikä juttu se oli? ![]() |
Kirjoittaja: | Hessu [ 27.08.2015 22:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID-DS |
Nettiä kun selailee ja videoita katselee, niin tuntuu että koko mallisarja lähtee vasta vuodesta 1968. Ennen sammakkokeulaa ei ollut muuta kuin joku suttuinen mustavalkokuva Pariisin autonäyttelystä. EDIT: Ei ole tarkoituksena vastakkainasettelu patonkilaisten kesken, ainoastaan huomio koskien D-mallin yleistä julkisuuskuvaa ja medianäkyvyyttä. |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 27.08.2015 23:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID-DS |
ID ja DS ovat oikeita. Nää uudet ds5 jne eivät ole eikä tule DS:ksi. |
Kirjoittaja: | Juuso [ 28.08.2015 08:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID-DS |
Dsharrastelija kirjoitti: Juuso, mikäs sitten on DS 21 M? Se on viisivaihteinen manuaalilootalla ja normaalilla jarrupolkimella, tulipellin yläreunaan stanssattuna DS 21 M ja tyyppikilvessäkin lukee DS eikä ID? Kai se sitten on mun luokituksen mukaan Iidu! Ei näistä kukaan kuolevainen pysy jyvällä. Olen ollut vakaasti siinä (lapsen)uskossa, että myös mekaanisella vaihteistolla toimitetuissa DS:issä olisi ollut tuttipoljin jarruna. Sellaisiakin olen nähnyt ihan itse. Mutta onhan tässä nyt todistettu, ettei se ihan niinkään ole aina ollut. Yllä oleva Dsharraastelijan kysymys on siis mitä aiheellisin. Ja vailla vastausta, sitä paitsi! Mitäs muuten lukee DSuperin tyyppikilvessä, en muista. Ettei vain olisi ollut DS21M? |
Kirjoittaja: | Juuso [ 28.08.2015 08:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID-DS |
IsoD kirjoitti: Tatti on varmaan selvin näkyvä ero, kattaa lähes kaikki tapaukset. Mutta, eikös siinä hopeen värisessä DS:ssä, mikä oli Aurantolassa, ollut jarrupoljin? Selviskö se sinulle Juuso jotta mikä juttu se oli? ![]() Kyllä minä sitä siellä ihmettelin. Päädyin, että kyseessä oli sekasikiö, jonkun omatekemä. Sehän yritti vielä olla Pallaskin. Pitää alkaa (taas) tutkia lähdeteoksia! |
Kirjoittaja: | sitikkakuski [ 28.08.2015 19:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID-DS |
Farmari ID 20 F, tuttijarrut = ID tyyppikilven mukaan. |
Kirjoittaja: | IsoD [ 28.08.2015 21:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID-DS |
sitikkakuski kirjoitti: Farmari ID 20 F, tuttijarrut = ID tyyppikilven mukaan. Farkku on vähän spesiaalimpi juttu, lukemani mukaan farkut markkinoitiin lopulta aina DS:inä, riippumatta sen todellisesta mallista, eli sitä mikä mallikilvessä lukee. Siksi lienee mahdollista jopa tuollainen ID+tuttijattu yhdistelmä DS... ![]() Se, että Berlinestä löytyy tuollaisia, poljinjarrullisia DS:iä on mysteerio, johon mielellään saisin myös valaisua. On se D hieno harastus kun aina saa oppia jotain uutta ![]() |
Kirjoittaja: | sitikkakuski [ 28.08.2015 21:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID-DS |
Farkku on -71. Takaovessa hopean väriset viikset = ID. Jos olisivat kullan väriset = DS |
Kirjoittaja: | CX25GTI [ 29.08.2015 00:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID-DS |
IsoD kirjoitti: Se, että Berlinestä löytyy tuollaisia, poljinjarrullisia DS:iä on mysteerio, johon mielellään saisin myös valaisua. DS berlinessä on jarrupolkimena aina "tutti" - olipa kyseessä mehukeppi tai manuaali. Merkintä DS21M kuuluu DSuper 5:n tyyppikilpeen. Johtunee siitä, että kone on DSuper 5:ssä sama DX2 (115 hv) kuin vm. -69-72 DS21:ssä. Pallasvarusteinen auto tyyppikilvellä DS21M on jälkikäteen ns. pallasifioitu DSuper 5 (eli ID). Pallasifiointi on aika yleinen harrastus maailmalla. Yksityiskohtaisessa auton tarkastelussa voi usein havaita jonkun pallasdetaljin puuttuvan. Harva on viitsinyt tai jaksanut viedä pallasifiointiaan ihan finaaliin saakka. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 29.08.2015 07:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID-DS |
Miten muuten pystyy todistamaan, että auto on oikeasti Pallas? Sitähän ei kai ilmene tyyppikilvestä? |
Kirjoittaja: | jptcool [ 29.08.2015 11:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID-DS |
Ja selvyyden välttämiseksi tässä jonkinlainen sortteeraus malleista. http://www.hd19.net/accueil_evo.htm Ja sieltä -tecnique, ja sieltä caracteristiques tecnical generales. |
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 29.08.2015 12:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID-DS |
Juuso kirjoitti: Mitäs muuten lukee DSuperin tyyppikilvessä, en muista. Ettei vain olisi ollut DS21M? Noista mitä olen nähnyt, on tyyppikilvessä merkintä ID ja koneesta riippuen 19, 19 b, 20 jne. Kaksi tiedän varmaksi joissa on ollut DS merkintä, molemmat vm. -74, sekä normaali jarrupoljin. Toisen olen omistanut ja toinen löytyy Kangasalalta. Tämä(kin) asia taitaa mennä Fransmannien rentoilun piikkiin, on monenmoista mallimerkintää ja luovaa mielikuvitusta käytetty Dee mallin tyyppiä mietittäessä. Id(b) - D spècial - Dsuper - Dsuper5 - Ds 21 m. lienee polku Iideen mallimerkinnöistä. Tuo Ds 21 M on oikeasti Dsuper5, luulen että tehdas on yrittänyt jollain tapaa mallimerkintää selkiyttää asiakkaille. Emmä tiedä, kunhan jutustelen, varmaan ovat napsineet Pastista ja punkkua Citroën leirissä kun ovat näitten Dee mallien merkintöjä miettineet joskus seitkyet luvulla. Tässä jonkinlainen listaus, meille joille ei tuo Ranskan lontoo taivu millään tapaa: http://www.citroen-ca.com/DSserials.html Ainakin sen verta kirjavasti on malleja merkitty, ei noista ota kuuluisa Erkkikään kunnolla selkoa, suomen ajoneuvorekisteriin viedyistä merkinnöistä puhumattakaan. ![]() |
Kirjoittaja: | IsoD [ 29.08.2015 12:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID-DS |
Runkonumeron perusteella voi ainakin haarukoida auton oikean identiteetin. Tutta tuo Pallas asia on sitten jo tosi hankala todentaa varmasti ellei ole suunnilleen auton ostokuittia tiedossa. Tosin valmistenumerolla saa selville senkin millä varustelulla auto on tehtaalta tilattu. Minäkin luulin että tuplapelti etulattiassa ja alumiininen vaimennuslevy tulipellissä on vain_pallas_juttuja mutta sellaiset on minullakin DS:ssä. Vai liekö sitten IE malliinkin laitettu nuo? En ossoo sannoo. |
Kirjoittaja: | SitikkaSimo [ 30.08.2015 16:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID-DS |
Juuso kirjoitti: Paitsi jos on Pallas, jolloin on vain kaksi lamppua, B-tolpissa. Ja Pallas on kaikista aidoin DS. KYLLÄ Pallaksen erottaa jo muutenk...i
Eiköhän se varmin tunniste löydy, kun katsoo kuskin ovesta kohti polkimia. DS:ssä on jarruna pyöreä kumitutti tai -tissi, kuten kukin haluaa. Iidussa (myöhemmin DSuper) on aina oikea poljin. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |