Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 2 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM käy kahdella sylinterillä
ViestiLähetetty: 30.08.2015 13:31 

Viestit: 79
Nyt se on koettu; Xm:n ensimmäinen oikea vika. Tehdessäni matkaa Helsingistä Turkuun, noin 10km ennen määränpäätä jotain tapahtui. Ääni muuttui, tehot katosivat. Hetken kuluttua vanha ystäväni, "check engine light", syttyy. Pysähdyin sitten bussipysäkille, sammutin auton, tarkistin moottorin päällisin puolin, katsoin nesteet ja jatkoin matkaa. Nyt mukana olivatkin taas kaikki neljä sylinteriä. Tätä riemua kesti sitten noin 5 minuutin ajan, kunnes taas sylinterit tippuivat. Noh, pääsin kuitenkin perille, joka oli positiivista. Eli Sitruuna ei ole vieläkään jättänyt kertaakaan tielle. ;)


Heti ongelman synnyttyä päätin vian olevan sytytyspuolassa, joten aloin ensitöikseni irroittamaan sitä. Kuten varmasti XM:n kanssaomistajat tietävät puolan olevan tavallisiin autoihin verrattuna melko "hankalassa" paikassa. Hankaluusmomenttia lisäsi vielä joko Pierré:n tai edellisen omistajan pyöristyttävät ruuvit.

Puola saatiin irti ja uusikin paikalleen, mutta lopputulos oli sama: 2,3 sylinterit pimeinä. Tarkistin tulpanjohdot ja tulpatkin vielä, mutta kuten arvasin, kaikki oli ok. Haynesin raamattua selatessani löysin sähkökaavion sytytyksestä, joka oli jostain käsittämättömästä syystä vain kaasutinmalleille. Sytytyspuoli näytti eroavan ainakin joltain osin TCT:n vastaavasta. Googlettelun jälkeen löysin kuin löysinkin samanmoisen tapauksen Australiasta. Sylinterit olivat samat ja oireet olivat samat. Lopulta ongelma oli korjaantunut ECU:n vaihdolla. Voi perkele.

Jos tässä nyt joutuu uuden ECU:n hommaamaan, täytyykö sen olla nimenomaan -93 manuaali TCT-XM:stä? Sattuisiko jollain jopa olemaan ECU ylimääräisenä niin, että sitä voisi vaikka lainata vian varmistamiseksi? Tietenkin kaikenlaisia tipsejä otetaan vatsaan, jos vika ei vaikka olisikaan ECU:ssa.

Ainiin, luin moottorin vikakoodit:

52- Air/fuel mixture control loop inlet or outlet manifold leak or lambda-sensor failure
31- Automatic adjustment air/fuel ratio oxygen/lambda sensor too quick (disconnect heater element to resolve) 900

Lambda-anturiinhan nämä viittaisivat, mutta tuskin liittyvät tähän sytytysprobleemaan?



XM v6 Exclusive -95

EX. XM Turbo -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käy kahdella sylinterillä
ViestiLähetetty: 30.08.2015 18:06 
Kansitiiviste palanut 2/3 sylinterin välistä? Tosin olisi tuon pitänyt pysyä kuolleena koko ajan, eikä herätä välillä henkiin? Jos on märkäputkikone, tämä juttu on perusteeton.


   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 2 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: