|
Kirjoittaja |
Viesti |
Litku
|
Viestin otsikko: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 22.07.2015 13:15 |
Viestit: 17
|
Terve.
Ostin -98 xsaran 1.6i 103tkm ajettuna ja siihen liittyen olisi pari kysymystä.
-Tyhjäkäynnillä auto nypyttää häiritsevästi. Kierrosluku ei humpaa ollenkaan. Putken päästä myös kuule ettei käynti ole tasaista. Mistä vois vikaa lähteä etsiin, tulpat vaihdoin eikä vaikutusta. -Toinen asia joka pisti silmään. Ajossa kun polkasee kytkintä, saattaa kierrokset tipahtaa 600-700rpm kunnes kohta käynti tasoittuu. Liittyiskö ylläolevat asiat samaan vikaan?
-Käyntilämpömittari pysyy ajossa karvan alle 90ast. Jos rullaa moottorijarrulla tai lähtee kiihdyttään niin lämpöviisari laskee lähelle 60ast ja tasakaasulla palaa normaaliin. Anturivika?
Kiitos vastanneille !
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 22.07.2015 13:58 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Tyhjäkäynninsäädinhän kannattaa tsekata tuon kierrostipauksen vuoksi. Käynnin epätasaisuuttahan voisi etsiskellä sytkän tai ruiskun puolelta. Laitoithan jotkut kunnolliset tulpat? Boschin 4-kärkisethän ovat yleensä melko varma ratkaisu. Näkyy sitten ruutta/imupuoli muuttuneen erilaiseksi RP 7854:n kohdalla. Jos on vanhempaa mallia, niin uudet Bougicordit paikoilleen toki. Jos on uudempaa mallia, niin sittenhän voisi vaikka suuttimiakin ihmetellä.
Anturin tai sen johdotuksen vialtahan tuo lämpömittarin ongelma haiskahtaisi, kun kerran moottorin kallistuessa lukema muuttuu. Kannattanee silti myös kokeilla ilmata. Jos on huonosti ilmattuna ajeltu, niin sittenhän vikaa käyntihuoliin voi löytyä muualtakin...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Litku
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 24.07.2015 10:16 |
Viestit: 17
|
laakeri kirjoitti: Tyhjäkäynninsäädinhän kannattaa tsekata tuon kierrostipauksen vuoksi. Käynnin epätasaisuuttahan voisi etsiskellä sytkän tai ruiskun puolelta. Laitoithan jotkut kunnolliset tulpat? Boschin 4-kärkisethän ovat yleensä melko varma ratkaisu. Näkyy sitten ruutta/imupuoli muuttuneen erilaiseksi RP 7854:n kohdalla. Jos on vanhempaa mallia, niin uudet Bougicordit paikoilleen toki. Jos on uudempaa mallia, niin sittenhän voisi vaikka suuttimiakin ihmetellä.
Anturin tai sen johdotuksen vialtahan tuo lämpömittarin ongelma haiskahtaisi, kun kerran moottorin kallistuessa lukema muuttuu. Kannattanee silti myös kokeilla ilmata. Jos on huonosti ilmattuna ajeltu, niin sittenhän vikaa käyntihuoliin voi löytyä muualtakin... Onko tuo tyhjäkäyntisäädin puhdistettavissa oleva vai uutta vaan tilalle ? Käytin auton huollossa venttiilivälyksen säädössä, siellä vaihtoivat Champion tulpat. Tarkemmin en tiedä. "Näkyy sitten ruutta/imupuoli muuttuneen erilaiseksi RP 7854:n kohdalla. Jos on vanhempaa mallia, niin uudet Bougicordit paikoilleen toki. Jos on uudempaa mallia, niin sittenhän voisi vaikka suuttimiakin ihmetellä." Nyt meni yli mun hilseen Vaihdoin jäähdytinnesteet ja tein ilmauksen foorumin ohjeiden mukaan, viisarin heittelyyn ei muutoksia.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 24.07.2015 12:40 |
Viestit: 5125
|
Litku kirjoitti: ... "Näkyy sitten ruutta/imupuoli muuttuneen erilaiseksi RP 7854:n kohdalla. Jos on vanhempaa mallia, niin uudet Bougicordit paikoilleen toki. Jos on uudempaa mallia, niin sittenhän voisi vaikka suuttimiakin ihmetellä." Nyt meni yli mun hilseen ... RP(RPO/Orga...) on sitikan valmistuspäivämäärää kuvastava luku joka löytyy vanhemmista usein konehuoneesta maalattuna tulipeltiin tai uudemmista kuskin oven tarrasta, jossa on myös rengaspaineet. Tuolla yleensä erotellaan mitkä osat sopii tiettyyn malliin tietylla aikavälillä, tuolla saa muutettua numeron päivämääräksi: http://www.citroen-ds-id.com/gen/Gen_Organr.htmlBougicord on yksi auton sähköosien/sytytysosien valmistajan tuotemerkki, Xsarassa (vanhemmissa?) voisi olla vaikka puola tai sytytysjohdot sillä tuotemerkillä, mutta monikkomuodossa voisi viitata vaikka tulpanjohtoihin, josta kyseinen tuotenimi tuli kuuluisaksi, jotkut vannovat noiden nimiin, ja on siinä tietysti vähän perääkin, merkittömät halpisjohtosarjat voivat olla huonoista osista huonosti tehtynä . (siihen aikaan kun sellaisia autoissa oli, niin taisi olla merkittävä alihankkija, tekee vieläkin varaosamarkkinoille, mutta tuskin enää uusissa autoissa juuri edes on tulpanjohtoja)
|
|
|
|
 |
Litku
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 24.07.2015 13:38 |
Viestit: 17
|
olli__o kirjoitti: Litku kirjoitti: ... "Näkyy sitten ruutta/imupuoli muuttuneen erilaiseksi RP 7854:n kohdalla. Jos on vanhempaa mallia, niin uudet Bougicordit paikoilleen toki. Jos on uudempaa mallia, niin sittenhän voisi vaikka suuttimiakin ihmetellä." Nyt meni yli mun hilseen ... RP(RPO/Orga...) on sitikan valmistuspäivämäärää kuvastava luku joka löytyy vanhemmista usein konehuoneesta maalattuna tulipeltiin tai uudemmista kuskin oven tarrasta, jossa on myös rengaspaineet. Tuolla yleensä erotellaan mitkä osat sopii tiettyyn malliin tietylla aikavälillä, tuolla saa muutettua numeron päivämääräksi: http://www.citroen-ds-id.com/gen/Gen_Organr.htmlBougicord on yksi auton sähköosien/sytytysosien valmistajan tuotemerkki, Xsarassa (vanhemmissa?) voisi olla vaikka puola tai sytytysjohdot sillä tuotemerkillä, mutta monikkomuodossa voisi viitata vaikka tulpanjohtoihin, josta kyseinen tuotenimi tuli kuuluisaksi, jotkut vannovat noiden nimiin, ja on siinä tietysti vähän perääkin, merkittömät halpisjohtosarjat voivat olla huonoista osista huonosti tehtynä . (siihen aikaan kun sellaisia autoissa oli, niin taisi olla merkittävä alihankkija, tekee vieläkin varaosamarkkinoille, mutta tuskin enää uusissa autoissa juuri edes on tulpanjohtoja) 7760CJ 6.2.1998 Rennes la Janais France. Kiitos sinulle selventämisestä
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 24.07.2015 17:21 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Litku kirjoitti: 7760CJ 6.2.1998 Rennes la Janais France. Vanhempaa mallia siis. Ei muuta kuin uudet Bougicordin johdot paikoilleen tosiaan, jos ei ole vähään aikaan vaihdeltu. Ei ole Xsaran tyhjäkäynninsäädin tuttu, mutta katsomallahan se selvinnee.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Litku
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 24.07.2015 21:03 |
Viestit: 17
|
laakeri kirjoitti: Litku kirjoitti: 7760CJ 6.2.1998 Rennes la Janais France. Vanhempaa mallia siis. Ei muuta kuin uudet Bougicordin johdot paikoilleen tosiaan, jos ei ole vähään aikaan vaihdeltu. Ei ole Xsaran tyhjäkäynninsäädin tuttu, mutta katsomallahan se selvinnee. Eihän minulta löytynyt pakista sopivaa tulppa-avainta niin jäi kattomatta oisko huollon vaihtamat tulpat olleet nelikärkiset. Johdot sentään oli Bougicordit, mutta huoltokirjasta ei löytynyt mainintaa, että olisi koskaan vaihdettu niin vaihtoon menee ne. Tyhjäkäyntisäätimen löysin tämän kuvan avulla http://www.auto-parts.spb.ru/cat/pe/pe. ... gGUwJpPg==Pösövoorumilta löyty juttua sen pesemisestä.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 24.07.2015 23:31 |
Viestit: 5125
|
Oma uskomus on että tulpilla ei ole niin väliä ja eroa ei huomaa ennen kuin vaihtaa selkeästi parempiin Iridium tms. tulppiin ja silloinkin eron huomasi parempivireisessä moottoripyörässä, kun keväällä vanhoilla bensoilla ja huonolla akulla ei enää nokistanut (kastellut) tulppia.
En tosin ole eläissäni kai yhtään autoa korjannut pelkällä tulpanjohtojen vaihdolla, varoiksi niitä on tullut vaihdettua. Joten tutkailisin helpot perusasiatkin myös ensin, että kärkiväli ok ja tulpat samanäköiset käynnin jälkeen, puristuksia ja pakokaasuja varmaan myös mittailisin.
Hyvällä tuurilla vika löytyy ekalla osien vaihtokierroksella, mutta moni muukin voi ny'ityttää: puola, lambda-anturi, MAP-anturi.... ellei ole toimivaa vertailuautoa, josta osien vaihtoa kokeilee osa kerrallaan, kokeilusta voi tulla aika arvokasta. (ja vika voi lopulta paljastua vaikka joku huono johtoliitos liittimissä, sulakkeissa, maadoituksissa tai... nimimerkki "vanhan ruiskukawan ECUt ja sytytysmodulit turhaan ostaneena satunnaisesti ilmestyvän ja yhtä nopeasti katoavan nykimisen syyksi paljastuikin sytkämoduulin liitin" )
En ole toisaalta ikinä TU5JP:n nypytyksiä joutunut korjailemaankaan ja muistelen että joku kertoi nypytysten olevan aika yleisiä ainakin TU3-koneissä.
Tyhjäkäyntisäätimestä on kokemus että alkuperäinen Magneti Marelli on kestänyt vuosia uudelleen asennettuna ja pestynä, kun halpa tarvike ei toiminut kuin ehkä vuoden-pari, kartion pesää imusarjassa täytyy putsata myös.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 24.07.2015 23:46 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
olli__o kirjoitti: Oma uskomus on että tulpilla ei ole niin väliä ja eroa ei huomaa ennen kuin vaihtaa selkeästi parempiin Iridium tms. tulppiin... Uudemmat moottorinohjaukset käyttävät sytytystulppia antureina sylinterin ionisaatiomittaukseen. Esim. TU5JP4 -moottorissa tulppien avulla tunnistetaan käynnistyshetkellä nokka- ja kampiakselien keskinäinen asento. Xsaran toistuva vikakoodi nokka-akselin vaiheentunnistuksesta hävisi vasta, kun vaihdoin autoon tehtaan suosittelemat tulpat. Tulpilla on siis väliä. Ainakin jotkut Motronicit ja mm. Saabin SDI ja Trionicin eri versiot mittaavat tulppien kautta myös itse palotapahtumaa, jolloin sytytysennakkoa ja/tai seosta voidaan muuttaa sylinterikohtaisesti jo seuraavalla työtahdilla.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 25.07.2015 06:33 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
olli__o kirjoitti: Oma uskomus on että tulpilla ei ole niin väliä ja eroa ei huomaa ennen kuin vaihtaa selkeästi parempiin Iridium tms. tulppiin ja silloinkin eron huomasi parempivireisessä moottoripyörässä, kun keväällä vanhoilla bensoilla ja huonolla akulla ei enää nokistanut (kastellut) tulppia. Uskomuksia saa olla monenlaisia. Jotkut uskovat jopa ikivanhan kaksiosaisen satukirjan juttuihin, mutta se siitä. 1.8 8V Xantiasta nykiminen poistui niin yksinkertaisella tempulla, että vaihtoi Citikan laatikoissa myytyjen Eyquemien tilalle 4-kärkiset Boschit.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 25.07.2015 09:44 |
Viestit: 5125
|
laakeri kirjoitti: olli__o kirjoitti: Oma uskomus on että tulpilla ei ole niin väliä ja eroa ei huomaa ennen kuin vaihtaa selkeästi parempiin Iridium tms. tulppiin ja silloinkin eron huomasi parempivireisessä moottoripyörässä, kun keväällä vanhoilla bensoilla ja huonolla akulla ei enää nokistanut (kastellut) tulppia. Uskomuksia saa olla monenlaisia. Jotkut uskovat jopa ikivanhan kaksiosaisen satukirjan juttuihin, mutta se siitä. 1.8 8V Xantiasta nykiminen poistui niin yksinkertaisella tempulla, että vaihtoi Citikan laatikoissa myytyjen Eyquemien tilalle 4-kärkiset Boschit. Vähän ilmaisin väärin itseäni, yritin sanoa että jos on suositusten mukainen ja oikealla kärkivälillä oleva ison valmistajan uusi tulppa, niin minä en ole kunnossa olevassa koneessa eroa huomannut vaikka tulpan kyljessä lukisi mitä vaan. Mutta ei toisaalta ole nykimisongelmia ollut kuin puolan hajoamisten takia ja huonojen liittimien osalta. Muuten tulpilla on kyllä väliä, kärkivälit kannattaa tarkistaa ja toisissa autoissa lienee enemmän, toisissa vähemmän väliä, Iridium tulpilla on ollut jopa niin vähän väliä ettei niistä kauheasti ole tarvinnut vaivaa nähdä, on ne silti tullut vaihdettua sadantuhannen välein. Mutta lisää uskomuksia: nettineuvojissa ei ole orakkeleita eikä takuuta, jos nykiminen johtuu vaikka lambda-anturista, voi sytytyspuoleen vaihtaa ihan kaikki osat ja kuluttaa merkkiosiin aivan turhaa rahaa ja nykiminen pysyy silti ennallaan vaikka kuinka Bougicordeja olisikin konehuone täynnä. (Bougicord muuten muutti nimensä hiljattain EFi Automotive Serviceksi)
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 25.07.2015 14:07 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Neljä kärkeä ja niistä neljä kipinää, niin kyllä lähtee sytytys ongelmat 
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 26.07.2015 20:27 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ei kyllä ole neljää kipinää . lähin kärkipari on aina ekana. eikä niillä kärkien määrällä ole mitään merkitystä ,eikä edes merkillä. kaikki muu on uskomusta ja monet asiat korjaantuvat pelkällä ropaamisella ,mutta onhan se mukava kertoa ,kuinka uudet kynttilät korjasivat monta ongelmaa . halvemmalla olisi selvinnyt vanhojen kynttilöitten kärkivälin säädöllä. vai oottako nähneet kynttilöissä viimeistä käyttöpäivää ? tai parasta ennen päivää ? niin kauan kun ne ovat mekaanisesti ehjiä ja pelkästään on kyse kärkivälinn suurentumisesta , niin ei ole mitään syytä ostella uusia reiäntäytteitä ,paitsi jos kuuluu jonkun merkin kannatusyhdistykseen.
sama koskee niitä " bougicourdeja " .
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 26.07.2015 21:24 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Juuri näin, hieno myyntikikka, kun alettiin noita kärkiä lisäämään, silloin alkoi noita yhdistyksiä syntymään, Formula 1:ssä on sellaisia kynttilöitä missä ei ole kärkiä lainkaan ja roiskuttaa kipinää jopa 180 kertaa sekunnissa 
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 26.07.2015 21:51 |
Viestit: 5125
|
Tulpat ja tulpanjohdot voivat tietysti aiheuttaa nykimistä ja ongelmia, mutta kun niin iso määrä muitakin mahdollisia syitä on, aika harvoin tulppia liian useinkaan vaihdetaan, ellei jossain puutarhakoneissa vaihdeta joka vuosi muutaman käyttötunnin välein. moni/nelikärkitulpat oli keksintö, jolla saatiin parempi sieto nokeentumiselle ja suurempi pinta-ala elektrodeille -> pidempi kestoikä tulpalle, nykyään on saatu paljon pidempiä ikiä vaihtamalla kärkien ainetta. https://www.youtube.com/watch?v=-o80Y6gYUuYTulppa kyllä kuluu, jokainen kipinä hävittää pikkusen ainetta kärjestä, ja aikaa päälle kärkiväli kasvaa, mutta myös hieman pyöristyy. Pyöristyminenkin vaikuttaa hieman kipinän laatuun, aikoinaan noita viilailtiinkin, mutta perustulpat on melko halpoja. Sähkökenttä ja kipina keskittyy kärkiin, siksi kapeat/teräväkärkiset erikoismetallitulpat ovat hieman parempia kuin perinteiset (tai monikärkiset). Kai oikein pyöreiksi kuluneet tulpat hieman vaikuttaa kipinän laatuun ja voi aiheuttaa sytytyskatkoksiakin. Likaantuminenkin vaikuttaa, mutta kunnossa olevan koneen karstat tulppaan on aika vähäisiä, noki on ongelma eristeen päällä, koska se johtaa sähköä, mutta sen pitäisi puhdistua kun kone lämpiää niin posliini saavuttaa itsepuhdistuslämpötilan muutamassa minuutissa. Tulpanjohdotkin toki kuluu, aiemmilla materiaaleilla tuli ongelmia kostealla kelillä läpilyöntien muodossa, kipinä hukkui matkalla, olisko Bougicordien ongelmat enemmän keskijohtimen rakenteen ja liitosten kestoiässä, vaihtovälisuosituksia en muista niille virallisesti nähneeni?
|
|
|
|
 |
Litku
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 29.07.2015 13:32 |
Viestit: 17
|
Tämän hetkinen tilanne on, että tulpanjohdot, tulpat (1kärkiset Champion S9YCC) on vaihdettu. Tein myös ECU:n resetoinnin ottamalla kaapelit irti akusta yön yli. Tuon resetoinnin myötä autosta tuli pirteämmän oloinen ja tyhjäkäyntikin aavistuksen parani, mutta ylimääräisenä asiana tuli esille, että nyt tyhjäkäynti jää aavistuksen korkeaksi, hieman yli 1000rpm. https://www.youtube.com/watch?v=e1xExBGFgrYTuossa otin videota käynnistä, huomaatteko mitään epämääräistä? Itse huomaan käynnin epätasaisuutta tuossa kun kuvaan putken päästä. Vai kuvittelenko minä vaan..
|
|
|
|
 |
Litku
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 29.07.2015 14:03 |
Viestit: 17
|
Litku kirjoitti: Tämän hetkinen tilanne on, että tulpanjohdot, tulpat (1kärkiset Champion S9YCC) on vaihdettu. Tein myös ECU:n resetoinnin ottamalla kaapelit irti akusta yön yli. Tuon resetoinnin myötä autosta tuli pirteämmän oloinen ja tyhjäkäyntikin aavistuksen parani, mutta ylimääräisenä asiana tuli esille, että nyt tyhjäkäynti jää aavistuksen korkeaksi, hieman yli 1000rpm. https://www.youtube.com/watch?v=e1xExBGFgrYTuossa otin videota käynnistä, huomaatteko mitään epämääräistä? Itse huomaan käynnin epätasaisuutta tuossa kun kuvaan putken päästä. Vai kuvittelenko minä vaan.. Tuossa kun kuvaan koneen takapuolelle niin onko siinä tämä tyhjäkäyntiventtiili ?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 29.07.2015 21:04 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Xantia 1,8 16v: Jos hakee vanhoja viestejäni, jossain niistä kerroin championien lentäneen kohta mäkeen. Eikä Briskitkään vakuuttaneet, kuin vain uusina. Nyt Boschin FR78:t. Parhaat tähän mennessä, kärkivälitkin tarkistettuna. Ei 2-kärk. ekujemmissäkään enempiä moittimisia ollut. On totta, että tulpan elektrodien kärkien särmien terävyys oikeastaan ykkösasia. Jos halutaan siltä osin parasta syttymistapahtumaa. Pyöreäksi kulunut kärki vaatii suuremman kipinävalokaaren syttymisjännitteen, toki toimii. Nämä mietteet olen vain havainnut, pohjana on 30v. kestänyt warre-kausi, kärjettömien sytkien kehittämisineen, niissäkin tulpilla oli oma merkityksensä.
|
|
|
|
 |
Litku
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 29.07.2015 22:22 |
Viestit: 17
|
ealab kirjoitti: Xantia 1,8 16v: Jos hakee vanhoja viestejäni, jossain niistä kerroin championien lentäneen kohta mäkeen. Eikä Briskitkään vakuuttaneet, kuin vain uusina. Nyt Boschin FR78:t. Parhaat tähän mennessä, kärkivälitkin tarkistettuna. Ei 2-kärk. ekujemmissäkään enempiä moittimisia ollut. On totta, että tulpan elektrodien kärkien särmien terävyys oikeastaan ykkösasia. Jos halutaan siltä osin parasta syttymistapahtumaa. Pyöreäksi kulunut kärki vaatii suuremman kipinävalokaaren syttymisjännitteen, toki toimii. Nämä mietteet olen vain havainnut, pohjana on 30v. kestänyt warre-kausi, kärjettömien sytkien kehittämisineen, niissäkin tulpilla oli oma merkityksensä. Varaosaliikkeestä kysäisin myyjältä tätä tulppa-asiaa (Tiedän, että myyjä on ollut asennuspuolella toistakymmentä vuotta, tietotaitoa löytyy) mitä hän on mieltä 1kärki vs 4kärki. Hänen mielipiteensä oli, että tapauksessani 4kärki tulppa vaan pahentaisi tilannetta koska se tarvitsee enemmän virtaa. Noh, en tullut asiassa sen fiksummaksi. Kokeilemallahan tuo selviää näköjään. Ja voishan nuo kooditkin lukea mitä sieltä löytyy vai löytyykö mitään.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 30.07.2015 08:51 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
kokemjne kirjoitti: halvemmalla olisi selvinnyt vanhojen kynttilöitten kärkivälin säädöllä. Siinä miun tapauksessa ne "vanhat" olivat melko lailla uudet ja kärkiväli oli toki kohdillaan. Oleellista ei liene asiassa kuitenkaan 4-kärkisyys, vaan Eyquem 1-kärk. vs. Bosch 4-kärk. Näillä ekujemmoilla taisi muuten täristää ihan yhtä paljon kuin niillä uusillakin.  Muissa koneissa on tainnut tulla käytettyä ihan perustulppia. Tai en minä muista, mitkä tuonne nahkahousuviritelmään on laitettu. Tuo kyseinen laitos vaan tuntui olevan kovin kriittinen noista.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 30.07.2015 12:29 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
niinkun tuolla edellisessä tarinassani kirjoitun jos vanhat ovat MEKAANISESTI = fyysisesti ehjiä niin selviää pelkällä kärkivälin säädöllä. .sanoisin että kuvan kynttilöistä kolme näyttää ehjiltä mekaanisesti , mutta tuossa yhdessä on toivomisen varaa. yleensä nuo katkotaan jo asennuksessa ,kun ei osata veivata suoralinjaisesti.
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 30.07.2015 12:45 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Just joo
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 30.07.2015 13:36 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
kokemjne kirjoitti: niinkun tuolla edellisessä tarinassani kirjoitun jos vanhat ovat MEKAANISESTI = fyysisesti ehjiä niin selviää pelkällä kärkivälin säädöllä. Lue toki myös, mitä tuossa edellä kirjoitin, äläkä pelkästään katso kuvaa. 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 30.07.2015 23:04 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Mihin tulppa virtaa* tarvitsisi. Se virta on käytettävissä, mikä puolasta lähtee. Ja se ei ole suuri, missään puolassa**. Käsitykseni on, että 4-kärkikynttilässä kipinä hyppää yhden kärjen läpi, muut jäisivät statisteiksi. Olennaista ehkä se, että seoksen "sekoiluista" johtuen on 4 kärkiväliä käytettävissä, mitä vaan helpoimmin hyppää. Myös pienimmästä kärkivälistä, no, sekin on muuttuva tilanne. Siten kaiketi kipinävalokaaren syttymisjännite ei ehkä nouse niin korkeaksi, kuin jossain kuluneessa 1-kärkitulpassa. Varhaisempi kipinän syttyminen myös lisää valokaaren kestoaikaa saaden seoksen syttymään paremmin. Kun tämä tapahtuu alati joka pytyssä, mitä etua siitä voisi olla. **Virta, (suhteellista)mikä se sitten onkin, on yksi kärkivälien kuluttaja. Kuitenkin vastusjohdot ja-tulpat viimekädessä rajoittavat virtaa. Verrattuna vastuksettomaan systeemiin.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara tutustumista Lähetetty: 31.07.2015 12:40 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
eipä siellä juurikaan virtaa esiinny ,mutta sen sijaan korkeaa jännitettä . yleensä yli 15000 volttia
|
|
|
|
 |
|
|