Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
1920 - luvun virikone http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=21698 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | jptcool [ 08.09.2015 22:26 ] |
Viestin otsikko: | 1920 - luvun virikone |
Tämmöinen mosa löytyi Raaseporin peräkyliltä. Ilmeisesti aikansa lastutuksia. Sivuventtiili koneeseen laitettu tönärit ja kansiventtiileillä varustettu kansi. Gookkeli kertoi moisen olleen Citroen 5HP type C:n keulalla, tavallisen 5HP:n nokalla sivuventtiili versio. Tietäjät kertoo totuuden. Cresepelle toimittanut koneita muillekin merkeille. Tästä koneesta löytyi useampia deux cevroneita. Carburaattori by Solex. Löytyykö keneltäkään kuvia tai linkkiä mistä löytyy kuvia kyseisestä moottorista? Liitteet: Liitteet: Liitteet: Lisää kuvia tulossa |
Kirjoittaja: | jptcool [ 08.09.2015 22:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1920 - luvun virikone |
Tässä Liitteet: Liitteet: Liitteet:
|
Kirjoittaja: | jptcool [ 08.09.2015 22:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1920 - luvun virikone |
Ja vielä Liitteet: Liitteet: Liitteet:
|
Kirjoittaja: | Cikatti [ 08.09.2015 23:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1920 - luvun virikone |
Ristuksen notta! Ompa hieno löytö! |
Kirjoittaja: | olli__o [ 08.09.2015 23:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1920 - luvun virikone |
Joku ainakin myy vanhoja mainoksia koneesta (vai kannesta): http://www.delcampe.net/page/item/id,25 ... age,D.html Mainosranska ei oikein taivu, mutta lupaavat lisää vauhtia ja vaarallisia tilanteita sitikkaan? |
Kirjoittaja: | jptcool [ 09.09.2015 07:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1920 - luvun virikone |
Tarkemmin kun katselin, niin koneessa ei ole erillistä kantta, vaan se on yhtä puuta lohkon kanssa. Ilahduttavaa, ettei kone ole jumissa. Jos jollain on vanhusprojekti, johon kaivataan tällaista konetta, niin ottaa yhteyttä vaan. Sen saa hankintahintaan (vein konjakkipullon, kun eivät siitä mitään halunneet) tarpeeseen mutta vain tarpeeseen. |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 09.09.2015 11:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1920 - luvun virikone |
Melko perinteinen ranskalainen suunnittelufilosofia paljastuu huomioimalla venttiilikannen helpon irrotettavuuden vaikutus venttiilivälysten säätötyöhön. Huoltotoimenpiteiden suorittamisen vaivattomuuden avulla suunnitteluinsinöörit pitävät huolen ranskalaisautojen omistajien ja asentajien virkeästä mielestä. ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 09.09.2015 11:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1920 - luvun virikone |
Les Excentriques kirjoitti: Melko perinteinen ranskalainen suunnittelufilosofia paljastuu huomioimalla venttiilikannen helpon irrotettavuuden vaikutus venttiilivälysten säätötyöhön. Huoltotoimenpiteiden suorittamisen vaivattomuuden avulla suunnitteluinsinöörit pitävät huolen ranskalaisautojen omistajien ja asentajien virkeästä mielestä. ![]() Paljon kun joutuu kuitenkin remppaa tekemään niin jää aikaa muuhunkin ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 09.09.2015 11:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1920 - luvun virikone |
jptcool kirjoitti: Tarkemmin kun katselin, niin koneessa ei ole erillistä kantta, vaan se on yhtä puuta lohkon kanssa. Tuota mainosta kun katselee, niin siinä näkyykin miten viripalikkana myydään koko sylinteriryhmää.Iskutilavuuden muutoksesta ei puhuta mitään, tehoksi mainitaan 5CV ja huippunopeuden kasvua luvataan tavara-autolle 50->70 km/ ja henkilöautolle 80->115 km/h. Tehokin kasvaa 30-100%. Osattiin sitä mainostaa jo liki 90 vuotta sitten. |
Kirjoittaja: | svc [ 09.09.2015 13:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1920 - luvun virikone |
Messinkikyltti moottorin kyljessä on ohje öljyn tarkastamiseen ja vaihtoon: "Tarkista öljyn määrä tarkastustulpasta kampikammion etuosasta. Avaa tulppa ja lisää öljyä, kunnes öljy alkaa valua reiästä ja sulje tulppa, kun virtaus loppuu. Älä koskaan anna kampikammion öljyn tason mennä mittatikun alemman merkin alapuolelle. Vaihda öljy 1 500 km välein." Ei ole ihan sanatarkka käännös, mutta idea selvinnee. Joku ranskantaitoinen voinee korjata? "Etablir le niveau de huile en se servant du robinet place en bas et en avant du carter. Ouvrir ce robinet, verser jusqu'à ce que l'huile coule et le refermer lorsque l'écoulement s'arréte. Ne jamais laisser descendre le niveau de l'huile dans le carter au dessous du trait inférieur de la jauge. Vidanger l'huile tous les 1500 kilom." |
Kirjoittaja: | svc [ 09.09.2015 16:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1920 - luvun virikone |
Vähän lisää historiaa. Kuvitelkaapa tuolla autolla 115 km/h 20-luvun valtateillä. ![]() http://catalogue.gazette-drouot.com/ref ... id=2223482 (kuva+ teksti ranska/englanti) Citroen B12 vastaavasti muutettuna. http://la-grange-aux-tacots.forumactif. ... -crespelle (Kuvia + ranskaa) Autoja on viritetty varmaan koko niiden 130 vuotisen historian ajan. http://club01.forum-actif.eu/t1811-la-c ... ique-cotal (kuvia + ranskaa) |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |