Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 AL4 Monia vikoja muttakun ei koodeja
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=21710
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  vihvilä [ 10.09.2015 21:10 ]
Viestin otsikko:  C5 AL4 Monia vikoja muttakun ei koodeja

Eli nyt yleisesti ottaen laatikko toimii hyvin mutta vakkarilla tai polkimella ajettaessa saattaa puottaa turbiinin pelistä ihan yhtä-äkkiä. Turbiini lähtee toimimaan vain auton uudelleen käynnistyksellä.

Toinen erikoinen vika on se että jos loota on P tai N asennossa ja auto seisoo pari minuuttia niin auto ilmoittaa automatic gearbox fault ja linkutus tilaan.

MUTTA ei vikakoodeja lexalla katottuna missään välissä.

Kun auto tuli minulle ja luin ensimmäisen kerran koodeja niin oli koodi lootan luistamisesta mutta ei ole uusinut.

pistelen tossa läppäriä kiinni ja otan arvoja viikonloppuna ja katon saako paineista yms. jotain irti mutta epäilen että niissä ei ole vikaa
koska laatikko vaihtaa todella terävästi.

Joskus pitää välivapaan mutta vaihde aina kytkeytyy napakasti kunhan saa nopilla arvottua vaihteen.

Miten ne vialliset solenoidit yleensä on äkkäillyt? aattelin jos ne vaihtasin ja samalla huuhtelisin laatikosta uuden öljyt läpi.

Kirjoittaja:  Prof. Dr. Holzauge [ 11.09.2015 15:43 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 AL4 Monia vikoja muttakun ei koodeja

Siis turbiinin lukitus häviää? Ja vikakoodit katsottu siis nimenomaisesti Lexialla eikä yleismallin lukijalla? Jos katselet Lexialla, kannattaa väijyä että pyydetty ja toimitettu paine seuraavat toisinaan tolkusti.

Yleensä jumittelevat solenoidit oireilevat terävinä vaihtoina ja myöhemmin sitten vaihteisto menee vikatilaan. Ja kaikenlaista eksoottisuutta voi aiheutua myös siitä, että vaihteiston johtosarjassa on jokin kontaktivika. Voi olla työläs selvittää ja aiheuttaa kaikenlaista kummallista. Muistaakseni Citroën-foorumin oli juttua siitä.

Kirjoittaja:  vihvilä [ 11.09.2015 17:24 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 AL4 Monia vikoja muttakun ei koodeja

Joo eli lexialla on katsottu. pitää löytää jostain invertteri lainaan että pääsee ottaan käyrää ajossa xD läppärin akku ihan kuollut missä lexia on asennettuna.

Nyt vaan huvikseen kokeilin että jos kalibroisin kaasupolkimen uusiksi niin eipä pystynytkään! sitten meni läppistelemään arvoissa kaasupoljinta niin polin ylhäällä 7% ja kaasupohjassa 74-88 % riippuen aina kun polkasee uudestaan.

Eli näemmä myös kaasupoljin on tiensä päässä? tosiaan kalibrointi ei suostu menemään läpi.

ja siis turbiini putoaa pelistä pois ihan yhtääkkiä eikä palaa ilma uudelleen käynnistystä. vaihdelaatikko ei mene vikatilaan eikä mitään mutta turbiini lakkaa kokonaan kytkeytymästä.

tosiaan siis laatikko ei vaihda repäsemällä kun täysi kaasu kiihytyksessä mutta muuten napakasti.

Kirjoittaja:  Teuski [ 11.09.2015 19:17 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 AL4 Monia vikoja muttakun ei koodeja

Jos turbiini putoaa pelistä pois niin sulla on varmaan öljyt loppu laatikosta ;)
Tarekoitat varmaan turbiinin lukitusta, eli meneekö se lukkoon pysyvästi vai ei mene lainkaan lukkoon?

Invertterin sijaan käyrien ottoon suosittelen oskilloskooppia ;), mutta mitäs käppyrää sieltä ajattelit ottaa ja mistä?
Lexialla tosiaan sitä laatikon ohjauspainetta kannattaa seurata.

Yleinen vikatila on, että laatikko vaihtaa töksähtämällä pakkokolmosen päälle ja turbiini ei lukitu. Yli 100km/h vauhdissa nelonen pysyy päällä kunnes vauhti laskee alle satasen. Samalla näytölle rävähtää "automatic gearbox fault". Oma heitti joskus myös tuota faulttia tyhjäkäynnillä P päällä pitempään odotellessa.

Omaan on solenoidien lisäksi vaihdettu kertaalleen koko sielu, mutta vikurointi jatkuu. Lexiella ei näy mitään tiettyä vikaa, joskus on luistoa, joskus sähkövikaa, joskus ei mitään.

Kirjoittaja:  idefix [ 12.09.2015 17:06 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 AL4 Monia vikoja muttakun ei koodeja

Onko teuski kokeillut vaihtaa sitä paineensäädintä siinä lootan alapuolella ? se vois ehkä tuoda apua ongelmaasi.
Uusi maksaa pirusti, joten toimiva käytetty osa on järkrvin vaihtoehto. Jos tarviit sellaisen, niin tiedän yhden ylimääräisen toimivan.

Kirjoittaja:  vihvilä [ 13.09.2015 19:30 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 AL4 Monia vikoja muttakun ei koodeja

ELI siis otin INVERTTERILLÄ virtaa LÄPPÄRIIN ja otin LEXIAAN KÄYRIÄ vaihteiston arvoista.
Eli kun laatikko lakkaa kytkemästä turbiini lukkoa sanoo ohjain yksikkökin että 2 not locked 3 not locked...

sillon kun turbiini lukko toimii niin lukee selvästi 2 locked 3 locked...

paineet seuraa ainakin lexiassa pyyntiä ihan oikein mutta sehän voi silti olla tuo paineanturi. lexiassa kuitenkin aika hidas tuo päivitystaajuus.

Mutta siis laatikko ei anna mitään vikakoodeja missään vaiheessa. edes siitä että se seisoo paikallaan P tai N vaihteella ja tulee tuo automatic gearbox fault näyttöön ja menee linkutus tilaan.

Nyt sitten tänään otin ilmansuodattimet ja sun muut irti autosta ja vaihteiston päällä oli yllätys jolle en keksinyt kotia ollenkaan. ideoita otetaan vastaan. ja ennenkö kukaan kysyy niin tuo ja meno nopeudet näkyy lexiassa...

Kuva ylläristä:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/KgNxArvLz_i7R-CHsLQCTtrP2gFanIiJT3gql4RGrMQ?feat=directlink

Kirjoittaja:  vihvilä [ 14.09.2015 20:06 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 AL4 Monia vikoja muttakun ei koodeja

Eli vastaampa itse kysymykseeni. Tuo moottorin päällä lojunut anturi on siis ulostulon nopeusanturi. mutta.... autossa on kiinni jo kyseinen anturi joka on johdotettu suoraan abs moottorin vierestä alkuperäseen johtosarjaan o.O Noo ei siinä johdot on kunnossa niin suojasin vaan uusiksi ja kovaa ajoa. nappasin sen ylimääräisen anturin veke vaan ettei jää tyhjää reikää lootan liitokseen.

Muut viat on ja voi hyvin edelleen. Voitelin liittimet ja hioin maadoitukset tuossa samalla ja ei ollut vaikutusta.

Nyt oli tullu vikakoodeja laatikkoon sen verran että valitti kalibroimattomasta kaasupolkimesta ja vasemman renkaan pyörintä tiedon puuttumisesta ja että vika on siirtynyt abs järjestelmästä. vika oli kyllä tiedossa.

Kirjoittaja:  vihvilä [ 07.10.2015 21:34 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 AL4 Monia vikoja muttakun ei koodeja

Eli nyt saatu jotain lootasta ulos. eli kun putoaa vikatilaan P tai N vaihteella tyhjäkäynnillä seisoessa tulee vikakoodi 76. Itsessään vikakoodin on selvä mutta Lexian antamat "vikatilanne tiedot" näyttää jotain ihan mitä sattuu ja koodi poistuu kun virrat käyttää pois mutta palaa taas kun antaa auton käydä paikallaan.

Olen käynyt johdot läpi ja en heiluttelemalla ja vastusmittauksella saa mistään karvasta katkoa aikaseksi.
Jännitteet ja maat on mitattu boxin liittimestä ja tulee oikein. myös kun boxi on kiinni.

Mielipiteitä?

Kuva kaappaus lexiasta

Tosiaan tuota vikaa ei tule päälle kuin paikallaan ollessa. Edes sillon kun turbiini lukko lakkaa toimimasta ei rekisteröidy mitään vikakoodia

Kirjoittaja:  vihvilä [ 10.10.2015 07:40 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 AL4 Monia vikoja muttakun ei koodeja

Ja lisätääs vielä että kun ajossa putoaa turbiini lukko pois niin change law näköjään vaihtuu "unlocked law"

Öljyn lämpötila pysyy kokoajan yli 55 astetta. Eli kellään tietoa että mikähän on vaatimukset tolle että tuo unlocked law menee päälle?

Kirjoittaja:  Janne L [ 10.10.2015 13:12 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 AL4 Monia vikoja muttakun ei koodeja

Omassa autossa tuli automatic gear fault, abs-fault ja nopeustiedon puuttuminen pelkästään väljästä etulaakerista.

Huomasin sattumalta että jos jarruvalokytkin on irti, laatikko ei lukitu millään vaihteella vaikka on täysin lämmennyt.

Kirjoittaja:  vihvilä [ 11.10.2015 14:56 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 AL4 Monia vikoja muttakun ei koodeja

Abs vika on korjattu ja jarru katkaisijat toimii.

Kellään mittausarvoja ja vaihteiston pinnityksiä tuohon lootaan? Pitää alkaa tuota johto nippua syynäämään tarkemmin....

Kirjoittaja:  vihvilä [ 11.10.2015 19:36 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 AL4 Monia vikoja muttakun ei koodeja

Mittailin tuossa niin kaikki johdot on mittamalla ja heiluttelemalla ainakin kunnossa.
Onkohan noissa menny lootien sisältä johtoja koskaan? tai sitten solenoideja menny oikoseen? Tietty voihan se lootan ohjainyksikkökin olla vaurioitunut.

Onko kukaan aukassut tuollaista ohjain boxia?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/