Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM 2,1TD Jäähdytyspuhallin ongelma
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=21725
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 13.09.2015 13:45 ]
Viestin otsikko:  XM 2,1TD Jäähdytyspuhallin ongelma

Nokalta jäähdytyspuhallin lakkasi pyörimästä. Toinen on saattanut olla pimeänä jo pitempään. Helsingin ruuhkassa seisoessa tietenkin kone alkoi keittää :cry: , vaikka kuski pysyikin viileänä :roll:

Hetken jäähdyttelyn jälkeen katsoin moottoritilan sulakkeet. Ylärivissä laitimmaisen alta sulakeboksi oli kuumentunut niin paljon, että oli vähän alkanut muuttaa muotoaan. Sulake näytti ehjältä, vaihdoin kuitenkin uuden, ja pienen viiveen, muutaman sekunnin jälkeen, toinen puhallin hyrähti käyntiin. Pääsin kotiin ilman ongelmia, lisäsin muutaman desin nestettä. Seuraavana päivänä taas puhaltimet hiljaisina. :cry: . Viimeisen vuoden ainakin, ellei koneenvaihdosta asti, puhallin (tai molemmat) ovat käyneet jatkuvasti. Siinä ehkä osasyy sulakerasian kuumenemiseen.

Ohessa liitteessä on skannattu Haynesin kirjasta kaavio. Esimerkissä on vain 1 rele ja 1 puhallin, TD:ssä puhaltimia on 2 ja releitä 3(? :roll: )

Mistähän vikaa ja syytä kannattaisi alkaa etsimään?

Liitteet:
Tiedoston kommentti: Missä sijaitsee tuo nro 135, moottorin jäähdytyspuhaltimen kytkin?
Jäähdytyspuhaltimen kaavioXM2.jpg
Jäähdytyspuhaltimen kaavioXM2.jpg [ 49.32 KiB | Katsottu 8139 kertaa ]

Kirjoittaja:  jasu [ 13.09.2015 15:11 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,1TD Jäähdytyspuhallin ongelma

Vikapaikkoja on sitten ihan runsaasti, jos jäähdyttimen päädyssä ei ole kaksiportaista (kolmenapaista) lämpöanturia. Silloin on kivana lisänä tupakkiaskin kokoinen purkki, hanskalokeron alla, joka ohjaa yhden anturitiedon mukaan puhaltimien nopeuksia. Ja joo, td:ssä on ollut kumpaakin vaihtoehtoa, omistuksessakin käynyt molempia versioita...

Kuva

Kuva
Tuossa sitten totuudenmukaisemmat kuvat. Eikä kannata säikähtää että kuvissa on ZPJ -moottorinohjaus, vastaavat sähköt on puhaltimien ja niiden ohjauksen kannalta myös 2.1td:ssä...

Tuo on vähän typerä, se kun ei anna puhaltimien pyöriä ollenkaan ellei ole virrat päällä. Suoraohjaus, syylärin anturilla, oli ainakin omaa sielua paljon rauhoittavampi. Eikä ole paha rasti muuttaa tuotakaan siten että anturilta tulisi suoraan ohjaukset, voi toteuttaa sitenkin että on palautettavissa alkuperäiseksi, vain yhtä liitintä siirtämällä...

Niin, niitä vikapaikkoja ja niiden mahdollisuuksia..:

-releet, ja niiden kannat
-useampi liitos:
--anturilta purkille
--tottakai välissä pari liitospaikkaa
--purkilta releille
--taas parit liitoksen, missä johtosarjan osuudet liittyy toisiinsa
-releiltä puhaltimille
-sulakerasiat
-sulakkeet, kerran sain td:n keittämään, ehjännäköinen sulake oli rikki, palava osuus irronnut pistehitsauksestaan, mittarin mukaan ehjä

Kuskinpuolen ajovalon takana on kolmenapainen (kuvassa 3M) musta (vai olikohan ruskea? ainoa kolmenapainen tuolla) liitin, jonka kautta menee releille ohjaukset. Pinniin 1 tulee hitaan nopeuden maadoitus, pinniin 2 nopeamman, pinniin 3 sähköä releiden keloille. Jos tuon liittimen irroitat, niin testaa vaikka vetämällä hyppylangalla sähköä kolmospinniin, ja maadoittamalla ykös ja kakkospinniä. Tuossa sitten kakkosnopeuden kanssa kannattaa muistaa että jos ohjaa pelkkää nopeampaa vaihtoehtoa, niin silloin vain toinen rele käynnistyy täysillä. Pitää siis maadoittaa samaan aikaan sekä hitaan- että nopeamman nopeuden pinnit...

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 13.09.2015 17:29 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,1TD Jäähdytyspuhallin ongelma

Kiitos, Jasu. Täytyypä alkaa tutkimaan....

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 13.09.2015 20:45 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,1TD Jäähdytyspuhallin ongelma

jasu kirjoitti:
Suoraohjaus, syylärin anturilla, oli ainakin omaa sielua paljon rauhoittavampi.

Juu, Beksissä jäi vahinko työpäivän aikana tyhjentyneeseen akkuun. Vantaalla Jumbon parkkiksella, onneks clas ohlsonilta löyty edukas prätkän akku ja apukaapelit sekä kalustejohtoa, abikoliittimiä ja kytkin että sai auton käyntiin ja kotiin (ja ajelinpa sillä vielä useamman viikon flekti pelkän kytkimen kautta pakko-ohjattuna). Että voi se bimetallitermari näköjään hitsata kiinnikin..

Kirjoittaja:  jasu [ 13.09.2015 20:58 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,1TD Jäähdytyspuhallin ongelma

Kaapelimies kirjoitti:
jasu kirjoitti:
Suoraohjaus, syylärin anturilla, oli ainakin omaa sielua paljon rauhoittavampi.

Juu, Beksissä jäi vahinko työpäivän aikana tyhjentyneeseen akkuun. Vantaalla Jumbon parkkiksella, onneks clas ohlsonilta löyty edukas prätkän akku ja apukaapelit sekä kalustejohtoa, abikoliittimiä ja kytkin että sai auton käyntiin ja kotiin (ja ajelinpa sillä vielä useamman viikon flekti pelkän kytkimen kautta pakko-ohjattuna). Että voi se bimetallitermari näköjään hitsata kiinnikin..

Ei mikään ihme, Beksissä kun sähköt menee flektille suoraan anturin kautta. Tämmöisessä releohjatussa taas virrat on sen verran pieniä että tuskin hitsaa kiinni...

Toki anturikin osaa vikaantua, kaikki on onneks mahdollista näiden kanssa... :lol:

Kirjoittaja:  P51 [ 13.09.2015 22:03 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,1TD Jäähdytyspuhallin ongelma

Eiköhän se yleisin syy ole se sulakerasia konehuoneen vasemmassa reunassa.(Kannattaa ohittaa erillisellä sulakkeella).Ja sitten releet jotka ohjaa puhaltimia..joskus myös itse puhaltimet rikki..

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 16.09.2015 21:40 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,1TD Jäähdytyspuhallin ongelma

Millaiset releet nuo 3 jäähdytyspuhaltimia ohjaavat pitää olla. Silloin, kun ongelma alkoi, irroittelin myös releitä. Kannat näyttivät :roll: olevan kunnossa.

Tänään katsoin taas sulakkeita. Nyt eturivissä laitimmainen oli palanut. Vaihdoin sen virrat päällä. Uusi kesti 1 sekunnin, ennen kuin zippasi :cry: . Eli jossakin oikosulku... Onkohan joku rele väärä, vaiko puhallinmoottori oikosulussa.

Mistä helpoimmin löytää "releoppia"? :roll: Tunnusvärejä, 4, vai 5 napaisia, sulkevia vai vaihtavia, tai mitä niistä nyt kannattaa tietää? :roll: :oops: 8-)

Kirjoittaja:  koe [ 16.09.2015 22:12 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,1TD Jäähdytyspuhallin ongelma

XM-Hannu kirjoitti:
Mistä helpoimmin löytää "releoppia"? Tunnusvärejä, 4, vai 5 napaisia, sulkevia vai vaihtavia, tai mitä niistä nyt kannattaa tietää?


Tsekkaa vaikka noi : http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552 ja http://www.teamrocs.com/technical/pages/relay_basics.htm

Karvat 3-4 on oletusarvoisesti kykettynä, jännitettä karvoihin 1 ja 2 avaa sen. Karvat 3-5 on oletusarvoisesti auki, jännitettä karvoihin 1 ja 2 kytkee sen. Normi bosch-kannallisessa. Lienee yleisin autorele.

Koodi:
     85 = relay coil - (aka 2)
     86 = relay coil + (aka 1)

     30  = battery +   (aka 3)
     87  = common contact  (aka 5)
     87a = normally closed contact (aka 4)
     87b = normally open contact


  Rele alapuolelta:
        87
        -
   86  87a  85
    |   -   |
        |
       30


        5
        -
    1   4   2
    |   -   |
        |
        3

  Kanta päältä

        87
        -
   85  87a  86
    |   -   |
        |
       30


        5
        -
    2   4   1
    |   -   |
        |
        3


K-a-r-i

Kirjoittaja:  jasu [ 16.09.2015 22:25 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,1TD Jäähdytyspuhallin ongelma

XM-Hannu kirjoitti:
Millaiset releet nuo 3 jäähdytyspuhaltimia ohjaavat pitää olla. Silloin, kun ongelma alkoi, irroittelin myös releitä. Kannat näyttivät :roll: olevan kunnossa.

Tänään katsoin taas sulakkeita. Nyt eturivissä laitimmainen oli palanut. Vaihdoin sen virrat päällä. Uusi kesti 1 sekunnin, ennen kuin zippasi :cry: . Eli jossakin oikosulku... Onkohan joku rele väärä, vaiko puhallinmoottori oikosulussa.

Mistä helpoimmin löytää "releoppia"? :roll: Tunnusvärejä, 4, vai 5 napaisia, sulkevia vai vaihtavia, tai mitä niistä nyt kannattaa tietää? :roll: :oops: 8-)

Oikosululta vaikuttaa, voi olla myös piuhat hankautuneet runkopalkkia vasten, "keulapalan" urissa kulkevissa johdotuksissa. Ei olis ihan eka semmoinenkaan tapaus...

1 vaihtava, 2 sulkevaa relettä. Tosin jos joka paikkaan laittaa vaihtavia, niin ei tarvitse stressata mihin mikäkin menee...

Jos sitten erehtyy laittamaan toisen standardin releitä, missä navat on eri järjestyksessä, niin sitten voi tulla vaikka mitä kivaa. Sellaisia tuli jostain käsiin, pitäis hukata ettei vahingossa mihinkään niitä laittaisi...

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 16.09.2015 22:45 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,1TD Jäähdytyspuhallin ongelma

OK. Onko releissä kuoren värillä mitään väliä? Nyt siinä on 2 mustaa ja yksi vihreäkuorinen. Onko vihreä vain eri valmistajalta?

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 17.09.2015 00:01 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,1TD Jäähdytyspuhallin ongelma

Olet jo kokeillut että molemmat flektit pyörivät herkästi kun antaa kädellä vauhtia? Sulake kyllä palaa jos flekti on ruostunut jumiin.

Kirjoittaja:  koe [ 17.09.2015 08:58 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,1TD Jäähdytyspuhallin ongelma

XM-Hannu kirjoitti:
OK. Onko releissä kuoren värillä mitään väliä? Nyt siinä on 2 mustaa ja yksi vihreäkuorinen. Onko vihreä vain eri valmistajalta?

Tietääkseni releen värillä ei ole mitään standardoitua viesti, lienee valmistajan huomionhakuisuutta. Mustia löytyy eri napojen määrillä (4/kytkevä, 5/vaihtava), eri virtojen kestolla ja eri ohjausjännitteillä.

Tietty jos autossa on ennestään eri värinen rele niin kannattaa katsella että onko siinä kyljessä dokumentaatiota, siltä varalta että jos se on joku erikoisempi rele. Lähinnä että onko siellä myös diodi sisällä. Käämin kantojen (1 & 2) välisellä diodilla vaimennetaan releen avautumisesta indusoituvaa jännitepiikkiä joka saattaa hajoittaa jotain todellä herkkää elektroniikkaa. Ei ole ainakaan vielä tullut vastaan moisia releitä.

K-a-r-i

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 21.09.2015 21:19 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,1TD Jäähdytyspuhallin ongelma

Ongelmat ratkeavat ;) pikkuhiljaa, yksi kerrallaan. Vaihdoin myös sen vihreän, nelinapaisen, releen viisinapaiseksi. Puhallin hyrähti pyörimään :lol: . Tästä rohkaistuneena vaihdoin myös 30A sulakkeen, poksahti kahdessa sekunnissa. :roll: :oops: . Kokeilin toimimatonta puhallinta pyöräyttää---jumissahan se on :oops: . Ei ihme, että sulake palaa. Ensi viikonloppuna täytyy vaihtaa puhallin toimivaan.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/