Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=21891 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | jaaskaa [ 05.10.2015 21:52 ] |
Viestin otsikko: | Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
Hei, Onko kellään kokemusta/tietoa mikä on C5 2.0l bensa vm.2004 sytytysennakko tyhjäkäynnillä? (750-800 rpm) Lexia 3:lla kun sytytysjärjestelmää diagnosoi/mittaa niin näyttää -0,3 - 2,8 astetta. Välillä hyppää -14 asteeseen ja käynti muuttuu jumputtavaksi, käy silloin todennäköisesti vain kolmella pytyllä. Vikakoodi tulee kuitenkin P0202 eli kakkossylinterin suihkutusuutin, virtapiiri avoin. Tämä vika tulee vasta kun moottori on käyntilämmin (+88-90 astetta). Vika tulee satunnaisesti ja voi kyllä joskus poistua itsestäänkin. Kokeilin vaihtaa 2- ja 3-sylinterin suutinten johdot keskenään, mutta edelleen kun vika iskee päälle, ODB antaa P0202 koodin viaksi. T: AJ |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 05.10.2015 22:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
jaaskaa kirjoitti: Kokeilin vaihtaa 2- ja 3-sylinterin suutinten johdot keskenään, mutta edelleen kun vika iskee päälle, ODB antaa P0202 koodin viaksi. T: AJ Niin, eihän se tietokone tiedä että sä olet ne johdot vaihtanut.. |
Kirjoittaja: | jaaskaa [ 05.10.2015 22:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
Aivan, sinähän puhut järkeä. ![]() Eli kaikki suuttimet saa yhtäaikaa pulssitettua jännitettä ohjainlaitteelta, joten on sama mikä johto on millekin suuttimelle. Vika todella on tuossa 2-sylinterin suuttimessa. Kiitokset tästä vinkistä. T:AJ |
Kirjoittaja: | olli__o [ 05.10.2015 23:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
Kyllä ECU tietää minkä suuttimen johdoista mitataan väärä lukema (vaikka olisi yhtäaikaiset pulssitkin), eli jos suuttimen käämissä on katkos, niin sen vikakoodin pitäisi vaihtua eri sylinteriin kun vaihtaa kahden suuttimen johtoja ristiin. (Eli ECU tietää mitä johtoja tarkkailee, muttei tiedä onko joku niitä muutellut eri järjestykseen kuin tehtaalta tullessa) Tuo on ainakin helppo tarkistaa: ota vaikka nelosen tai ykkösen suuttimen johto irti ja tarkista osuuko vikakoodi siihen oikeaan sylinteriin? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 06.10.2015 01:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
Jäi tietysti se olennainen sanomatta: jos vika ei muutu eri sylinterin koodille johtimien paikkaa vaihtamalla on vika suuttimen liittimestä ECU:un päin: liitin joko pinniin päin tai johtimeen päin, johtosarja tai ECU:n iso liitin. ECUn sisäinenkin vika voisi kai ilmetä samoin, vaikka kylmäjuotos liittimessä tms. mutta eivät kai niin kovin yleisiä. Ennakosta ei oikein tietoa, mutta ei kai sen paljon kuuluisi heilua (ei ainakaan perinteisimmissä autoissa/MP:ssä ellei kierrokset tai kaasupoljin heilu, muutama aste ennakolla tyhjäkäynnillä, vaikka 5:n ympärillä...30...40 astetta isommilla kierroksilla, riippuen koneesta. Jos kierrokset heiluu, niin pienillä kierroksilla muutaman sadan kierroksen muutos voi muuttaa ennakkoa paljon, suurilla kierroksilla vähemmän jos ollenkaan. |
Kirjoittaja: | jaaskaa [ 06.10.2015 06:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
Jep. Täytyy testata tuota 1- tai 4-sylinterin suuttimen johdon irroitusta ja todeta sitten tuleeko vika eri sylinteriin. Tuo ennakko on hieman mysteeri. Normaalisti tyhjäkäynnillä ennakon pitäisi olla 5-10 asteen luokkaa ja pysyä aika tasaisena. Nyt epäilen että onko esim. kampiakselin/nokka-akselin asentotunnistin menossa rikki kun sytytysennakko heittelee. Kun luin vikakoodeja kaverin lainatesterillä (iCarsoft 930), niin se ilmoitti "cylinder reference sensor coherence" vikaa tuon P0202 vian yhteydessä. Vertailu anturina toimii C5:ssa ilmeisesti nokka-akselin asentotunnistin ja siinä oli tuon toisen testerin mukaan "yhteneväisyys-vika". Kiitokset olli_o vastauksestasi. |
Kirjoittaja: | jaaskaa [ 06.10.2015 20:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
Päivitystä vian etsintään. Tänään vaihdoin 1- ja 2-sylinterin suuttimet keskenään ja eiku koeajolle. No vika ilmaantui n. 10 minuutin ajon jälkeen ja auto parkiin ja obd-koodia lukemaan. Sama P0202 tuli taaskin eli vika ei vaihtanut paikkaa suuttimen kanssa. Tästä voisi päätellä, että vika olisi liittimeltä ohjainlaitteelle päin. Mittasin jännitteet kaikista suuttimista auton ollessa käynnissä ja n. 12V tulee kaikille suuttimille, silloinkin kun vika on päällä. Merkillistä kuitenkin oli, että kun auton käydessä irroitin suuttimien liittimiä yksi kerrallaan niin käynti muuttui epätasaisemmaksi ainoastaan 1- ja 3-sylinterin suuttimien liittimien irroituksen yhteydessä. 4-sylinterin liittimen ollessa irti, ei käynnissä tapahtunut mitään muutosta. ![]() Jos olen oikein ymmärtänyt niin C5 sylinterit lasketaan vauhtipyörän puoleisesta päästä 1, 2, 3 ja 4. Käytin Magneti Marellin-ohjainyksikköä irti ja kokeilin josko sen saisi rikkomatta auki, mutta oli laitettu aika pitävä tiiviste liima pohjalevyyn. En uskaltanut vääntää kuin hieman raolleen kiinnitysruuvien aukaisun jälkeen huomatakseni että piirilevy on osittain kiinni pohjassa ja liittimen rungot kannessa. Aamulla pitää päästä töihin kiesillä joten lopetin tutkimisen siihen. Hyviä neuvoja kaipaisi kissan kuntoon saamiseksi, leimallakin pitäisi käyttää kohta puoliin. ![]() |
Kirjoittaja: | Goissi [ 07.10.2015 00:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
Putsaa teräsharjalla kaikki maadoitukset mitä konehuoneesta löytyy. Liian huono maadoitus aiheutti samaisen bensakoneen vikaa p0202 Xsarassa. |
Kirjoittaja: | jaaskaa [ 07.10.2015 06:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
Jep. Täytyy tarkistaa konehuoneen maadoitukset tänään. Kiitokset vinkistä Goissi. ![]() |
Kirjoittaja: | ossipossi [ 07.10.2015 13:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
Toiselta foorumilta. http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=24158.msg177538;topicseen#msg177538 |
Kirjoittaja: | jaaskaa [ 07.10.2015 17:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
No jopas jotakin. Ranskalainen logiikka on ihan omaa luokkaansa. ![]() Tuo P0202 vika tarkoittaakin 4-sylinterin suutinta. Täytyy lähteä testaamaan tuon paikkansa pitävyys hetimiten. Kiitos ossipossi tuosta toisen sivun linkistä. ![]() |
Kirjoittaja: | jaaskaa [ 07.10.2015 21:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
No niin, kokeiltu on ja paikkansa pitää. P0202 obd-koodi liittyy 4-sylinterin suuttimeen. http://citroen-foorumi.com/index.php?to ... #msg177538 "Open circuit" tarkoittaa katkosta/avointa virtapiiriä suuttimen jännitteen syötössä. Se missä kohtaa tuo on suuttimen ja ohjainlaitteen välillä onkin eri juttu. Ohjainlaitteen moninapaliitin on sen verran hyvin suojattu, että liittimiä ei ulkoapäin näe. CRC:täkään ei kovin hyvin saa liittimille menemään kun vastassa on tiivisteseinä liittimien päädyssä. Ohjainlaitteen liittimet olivat kunnossa ei hapettumia, tms. Mittasin suutinten vastusarvot ja ne olivat 15.7 - 16.6 ohmia. Liittimen navoista mittasin vastusarvot ja ne olivat 290-310 ohmia, liittimen toinen pää kiinni ohjainlaitteessa. Eli vikaa ei vielä pystynyt paikallistamaan. |
Kirjoittaja: | Goissi [ 08.10.2015 22:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
Nykäiseekö auto kun koodi tärähtää ajossa tauluun? Ranskalaisesta logiikasta tuli mieleen, että kerran samainen koodi aiheutui rikkinäisestä puolakannesta, joka aiheutti häiriötä eculle. |
Kirjoittaja: | jaaskaa [ 09.10.2015 13:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
No lievä nykäys tuntuu, mutta enemmän tuntuu kuin moottorilla jarruttaisi valon syttyessä palamaan. Puolakasetin olen n. 2 vuotta sitten vaihtanut tähän kiesiin. Tulpatkin 3 kk sitten. |
Kirjoittaja: | idefix [ 09.10.2015 16:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
Kyllä se jakopään puolelta lasketaan ne sylinterien numerointi mielestäni, olkoot sitten auto Englannissa tai Japanissa Tai Austraaliassa, missä vain on vääränkätinen liikenne. Ei se itse moottori muutu miksikään. Ykkössylinteri on aina lähinnä jakopäätä. |
Kirjoittaja: | svc [ 09.10.2015 16:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
idefix kirjoitti: Kyllä se jakopään puolelta lasketaan ne sylinterien numerointi mielestäni, olkoot sitten auto Englannissa tai Japanissa Tai Austraaliassa, missä vain on vääränkätinen liikenne. Ei se itse moottori muutu miksikään. Ykkössylinteri on aina lähinnä jakopäätä. Jeps näinhän se on yleensä auton moottoreissa saksalaisen DIN 73021 standardin mukaan. Isoissa paikallismoottoreissa ja laivakoneissa ym. sylinterit lasketaan taas voiman ulosoton, eli vauhtipyörän puolelta.Mutta kun Ranskassa asiat pitää tehdä toisin myös autopuolella... ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 09.10.2015 17:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
![]() ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 10.10.2015 08:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
Saahan boxin liittimen irti? Jos haluaa tarkistaa boxin ruiskun liittimien johdinten kunnon. Laittaa vastusmittarin ruiskun liittimen kontaktiin, hakee sitten toisella mittajohdolla boxin liittimeltä ao. kontaktin, merkkaa vastusarvon ja kontaktin numeron paperille, sitten seuraavat kontaktit...Jos löytyy 8 matalaohmista vastusarvoa, niin johdotus ok. Ruiskuille tuleekin suora 12V, tai 5V. Se kulkee ruiskun läpi boxille, jossa sitten tuo ruiskulta toista johdinta myöten palaava sähkö kytketään maihin ao. hetken mukaisesti. Vastaavasti samoin periaattein toimii sytkäpuola. Hommassa akku tietenkin irtikytkettynä. |
Kirjoittaja: | idefix [ 10.10.2015 10:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
kokemjne kirjoitti: :o höö. kyllä nyt idefix ON harhateillä . ranskiksissa sylinterit lasketaan aina KYTKINKOPAN puolelta alkaen . EI jakopäästä alkaen . ![]() Kyllä pitää paikkansa, olen ajatuksissani kirjoittanut potaskaa citroeniä koskien, pahoittelut kaikille tämän johdosta. Tämän vuoksi menen sunnuntaina kirkon oven viereen häpeäpaaluun. ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 10.10.2015 11:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
idefix kirjoitti: ...Tämän vuoksi menen sunnuntaina kirkon oven viereen häpeäpaaluun. Kyllä jalkapuu on tässä tapauksessa riittävä. ![]() ![]() Sellainen on Ulvilan kirkossa jo valmiina odottamassa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto: ... kapuut.JPG |
Kirjoittaja: | jaaskaa [ 11.10.2015 20:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
ealab kirjoitti: Saahan boxin liittimen irti? Jos haluaa tarkistaa boxin ruiskun liittimien johdinten kunnon. Laittaa vastusmittarin ruiskun liittimen kontaktiin, hakee sitten toisella mittajohdolla boxin liittimeltä ao. kontaktin, merkkaa vastusarvon ja kontaktin numeron paperille, sitten seuraavat kontaktit...Jos löytyy 8 matalaohmista vastusarvoa, niin johdotus ok. Ruiskuille tuleekin suora 12V, tai 5V. Se kulkee ruiskun läpi boxille, jossa sitten tuo ruiskulta toista johdinta myöten palaava sähkö kytketään maihin ao. hetken mukaisesti. Vastaavasti samoin periaattein toimii sytkäpuola. Hommassa akku tietenkin irtikytkettynä. Jep, kyllä boxin liittimen saa irti. Ongelmana on kuitenkin sopivan mittapään löytäminen, jonka voi työntää boxin liittimen sisään kontaktin aikaansaamiseksi. Boxin liittimen sisältää tulee "silikoni-matoja" ulos, kun paineilmalla puhaltaa liittimen sisään. Vika näyttäisi olevan kuitenkin suuttimessa, koskapa alunperin obd-koodi oli P0202 eli 4-sylinterin suutin, piiri avoin. Kun 3- ja 4-sylinterin suuttimet vaihtoi ristiin, niin nyt obd-koodi tulee 3-sylinterin suuttimelle. Tämä suutinvika sytyttää vikavalon palamaan vasta kun moottori on käyntilämmin (+85-90 astetta). Kylmällä moottorilla ei mitään ongelmaa. ![]() |
Kirjoittaja: | Liuhan [ 11.10.2015 23:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
Ota suutin jota epäilet vialliseksi irti ja mitta sen käämin vastusta samalla kun lämmität suutinta esim kuumailmapuhaltimella. Ainakin yksi vastaavanlainen suutin vika löytyi näin,eli käyntilämpöisenä käämin katkos. |
Kirjoittaja: | jakew [ 12.10.2015 16:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
Itsellä juuri näin, sillä erotuksella että P0204 ja kumma kyllä juuri nelossuutin on mittarin mukaan syyllinen. Kylmänä vastus kaikissa suuttimissa 13,7-13,9 Ohm ja lämpimänäkin toimii niin kauan, kun antaa käydä. Käyntilämpöisenä uudelleenkäynnistys ja jo alkaa röpellys. Vastusmittaus lämpimänä antaa muilla suuttimilla 16,6-17 Ohm, mutta neloselle ei mitään. Viiden sekunnin ruuttaus kylmäspraytä nelossuuttimen kylkeen ja uudelleenmittaus näyttää taas lukemia. Lähtee myös kylmäsprayn jälkeen röpeltämättä käyntiin. |
Kirjoittaja: | jaaskaa [ 13.10.2015 07:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
Päivitystä P0202 vian etsinnässä. Hain eilen paikailliselta Veholta uuden suuttimen ja asensin sen paikoilleen viallisen suuttimen tilalle. Illan aikana ajettujen testikilometrien aikana ei obd ilmoittanut enää vikaa havaituksi. Tosin heti suuttimen vaihdon jälkeen tuli obd-koodit P0130 ja P0170 kun koneen laittoi käyntiin. Kun nuo poisti koodinlukijalla ei ilmaantuneet enää illan aikana. Lieneekö boxin resetointi aiheellista vai onko etummainen lambda menossa vaihtoon? Pitää seurata tilannetta. |
Kirjoittaja: | jaaskaa [ 15.10.2015 18:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko |
No niin, vian etsintä ja korjaus viimeinkin finaaliin. Suuttimen vaihdon jälkeen tulleet P0130 ja P0170 odb-koodit lähtivät pois, kun antoi akun miinuskaapelin olla yön yli irti. Seuraavana aamuna ei enää vikakoodeja ilmaantunut näyttöön. N. 600 km ajoa takana ja kissa pelaa niin kuin pitää. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |