Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BX Kytkin ei irrota
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=21899
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  hogander [ 07.10.2015 00:29 ]
Viestin otsikko:  BX Kytkin ei irrota

Kytkin lakkasi irrottamasta. Toimi yhden päivän epäsäännöllisesti, nyt ei enää ollenkaan. Kaivelin vaihdelaatikon päältä vipumekanismin esiin ja huomasin, että siinä oleva tappi on vääntynyt aika lailla. Voiko kytkimen toiminta olla tuosta kiinni vai lähdenkö suosiolla uusimaan koko paketin? Videopätkä tuon vipumekanismin liikkeestä kun kytintä painellaan. Tapin vääntymä ei tässä kulmassa näytä niin pahalta kuin paikan päällä:

Kuva

Mielipiteitä ja vinkkejä arvostetaan.

Kirjoittaja:  ealab [ 07.10.2015 08:42 ]
Viestin otsikko:  Re: BX Kytkin ei irrota

Tuo tapintumppi on irrallinen välipätkä, vaarnatappi. Yleinen syy vikaan on kulmavivun laakeripultin jumiutuminen, löystyminen, holkkilaakerin ruostuminen, seurauksena vivun repeäminen sisäkulmastaan. Korjaus: repeämärako kiinni, hitsaten, vielä lisäjäykistettä. Laakeriholkin ja -pultinn putsaus ja rasvaus. Kun vielä poraa 1,5-2mm reiän tappiin keskelle poikittain, siihen sinkittyä rautalankaa, kierrettynä aina säätöpultin kannan alle ja sitten sen ympärille. Ei pääse vaarna enää putoamaan hukkaan.
Ps.Kuvaa en saanut suurennettuna esiin.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 07.10.2015 11:11 ]
Viestin otsikko:  Re: BX Kytkin ei irrota

hogander kirjoitti:
...vaihdelaatikon päältä vipumekanismin esiin ja huomasin, että siinä oleva tappi on vääntynyt aika lailla. Voiko kytkimen toiminta olla tuosta kiinni...

Jos tarkoitat sitä noin 40 mm pitkää ja Ø 8 mm:n irtotappia, josta ealabkin tuossa edellä kertoo, niin se ei siellä käyttöpaikassaan ole vääntynyt. Miksi se on väärä, siihen en osaa tietenkään vastata. Eikä sen vääryys vaikuta kytkimen toimintaan, kunhan siellä paikallaan pysyy.
Melko juoheasti tuo kulmavipu näyttää liikkuvan. Joten, eiköhän se vika siellä kytkimen suunnassa ole.

Kirjoittaja:  P51 [ 08.10.2015 21:48 ]
Viestin otsikko:  Re: BX Kytkin ei irrota

Eiköhän nyt kuitenkin ole niin että painelaakeri syönyt uraa asetelmaan,josta seuraa kytkimen muiden osien liian suuri rasitus..Seurauksena:Katkennut poljin(yleensä akseloinnin kohdalta)Murtunut L-rauta(Vahvistettua mallia oli jo varhain saatavilla)Katkeavat vaijerit(yleensä tulipellin läpiviennin kohdalta..)Joskus harvoin myös kytkinhaarukan rikkoutuminen)....

Kirjoittaja:  P51 [ 08.10.2015 21:51 ]
Viestin otsikko:  Re: BX Kytkin ei irrota

Jos edellämainitut kunnossa..niin painelaakeri syönyt itsensä asetelman läpi..

Kirjoittaja:  hogander [ 10.10.2015 15:50 ]
Viestin otsikko:  Re: BX Kytkin ei irrota

Kiitoksia vastauksista.

Kyllä tuo mekansimi näyttää ehjältä. Täytyy ruveta purkamaan tuota ja laittaa kytkinpaketti tilaukseen.

Kirjoittaja:  hogander [ 12.12.2015 20:04 ]
Viestin otsikko:  Re: BX Kytkin ei irrota

Sain tämän vihdosta viimein purettua. Kytkinlevy oli ihan mekaanisesti hajonnut. Yksi jousista oli irronnut:

Kuva

Kirjoittaja:  kokemjne [ 12.12.2015 20:45 ]
Viestin otsikko:  Re: BX Kytkin ei irrota

EI TUO ole syynä irroitus ongelmaan. . kulmavivun akselointi on ruosteessa ja jumissa + polkimen liikerata liian lyhyt . PITÄÄ OLLA 130-150 MM ylhäältä lattiaan-.
lisäksi kulmavipu on vääntynyt juuri sen jumittelun vuoksi . sen voi oikaista ja vahvistaa helposti , jos ei halua uutta väsätä paikalleen ja säätää pölkimen liikerataa OIKEAKSI = 130-150 mm .

Kirjoittaja:  hogander [ 12.12.2015 21:53 ]
Viestin otsikko:  Re: BX Kytkin ei irrota

kokemjne kirjoitti:
EI TUO ole syynä irroitus ongelmaan. . kulmavivun akselointi on ruosteessa ja jumissa + polkimen liikerata liian lyhyt . PITÄÄ OLLA 130-150 MM ylhäältä lattiaan-.
lisäksi kulmavipu on vääntynyt juuri sen jumittelun vuoksi . sen voi oikaista ja vahvistaa helposti , jos ei halua uutta väsätä paikalleen ja säätää pölkimen liikerataa OIKEAKSI = 130-150 mm .


Niin no, irtihän tuo jo on. Vaihdan sen siis. Tuo jousi oli irtonaisena paineasetelman ja levyn välissä. Olisikohan siinä jotenkin jumittanut?

Ajattelin nyt samalla vaihtaa kampiakselin tiivisteen kun on tuossa käsillä. Motonetin tiiviste on 4 mm kapeampi (90x110x7) kuin alkuperäinen (90x110x11). Uskaltaakohan tuon laittaa?
Kuva

Kirjoittaja:  kokemjne [ 12.12.2015 22:15 ]
Viestin otsikko:  Re: BX Kytkin ei irrota

laita sinne Mazda 323 /326 tiiviste . väriltään sininen . tai sitten orkkis Payen oranssin keltainen.
se mastan tiiviste on paljon parempi kuin se orkkis.
lievästi tiukempi temppuraudan kaulalle ja silmäänsä . menee kyllä öljyttynä ja nätisti istutettuna.

Kirjoittaja:  P51 [ 12.12.2015 23:57 ]
Viestin otsikko:  Re: BX Kytkin ei irrota

Varmasti tuo jousen irtoaminen on aiheuttanut sen ettei kytkin irrottanut..Jousi estänyt asetelman liikettä.Mutta kun katsoo asetelman sisäosaa,johon laakeri painaa,niin näkyy myös syy jäykkään toimintaan..Syvä ura johon laakeri ahdistaa..Kannattaa muuten myös tarkistaa vaijerin kunto,joutuu koville jos kytkin jäykkä..Kuluu/katkeaa yleensä tulipellin läpiviennin kohdalta..Hankalahko vaihtaa..

Kirjoittaja:  eskere [ 13.12.2015 00:15 ]
Viestin otsikko:  Re: BX Kytkin ei irrota

Minulla on Beksissä tuo kapeampi stefa, ei ole ainakaan vielä pullahtanut ulos tai vuotanut, vaikka tuota samaa pohdin silloin kun olin automaatin korjuuhommissa.

Kirjoittaja:  vinosilmä [ 15.12.2015 22:10 ]
Viestin otsikko:  Re: BX Kytkin ei irrota

taustalla näkyvä asennustahna/juoma on oikein hyvää tuohon remonttiin :-)

Kirjoittaja:  Teuski [ 16.12.2015 12:42 ]
Viestin otsikko:  Re: BX Kytkin ei irrota

vinosilmä kirjoitti:
taustalla näkyvä asennustahna/juoma on oikein hyvää tuohon remonttiin :-)

hmm... tästähän voitaisiin saada parhaiden moottoriöljyväittelyiden veroinen vääntö aikaan ;)

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 16.12.2015 12:55 ]
Viestin otsikko:  Re: BX Kytkin ei irrota

vinosilmä kirjoitti:
taustalla näkyvä asennustahna/juoma on oikein hyvää tuohon remonttiin :)

Teuski kirjoitti:
hmm... tästähän voitaisiin saada parhaiden moottoriöljyväittelyiden veroinen vääntö aikaan ;)

Eikös sitä juttua voisi jatkaa täällä ja jatkettaisiin tähän tuota kytkinasiaa.

Kirjoittaja:  hogander [ 21.12.2015 10:00 ]
Viestin otsikko:  Re: BX Kytkin ei irrota

r_a_n_u kirjoitti:
vinosilmä kirjoitti:
taustalla näkyvä asennustahna/juoma on oikein hyvää tuohon remonttiin :)

Teuski kirjoitti:
hmm... tästähän voitaisiin saada parhaiden moottoriöljyväittelyiden veroinen vääntö aikaan ;)

Eikös sitä juttua voisi jatkaa täällä ja jatkettaisiin tähän tuota kytkinasiaa.


Pilsneri on oiva asennusjuoma.

Nyt olenkin päässyt loppusuoralle tässä remontissa. Tuli pientä painetta saada tämä taas tien päälle kun nuoremman polven autoharrastajat rikkoivat pökötin sivulasin ja rattilukon.

Kolmiorauta näyttäisi olevan hyvin rasvattu. Ei mitään jumitusta siinä. Lisäsin vain vaseliinia.

Olisiko vinkkejä kuinka tuo kolmioraudassa oleva säätötappi kannataisi säätää? Ilmeisesti sisätiloissa on vielä toinen säätöruuvi? Olisi nyt hyvin käsillä tuo säätötappi. Olisi kiva ruuvata nyt oikeaan säätöön se, ennen kuin laittaa ilmamäärämittarin putkineen paikalleen.

Kirjoittaja:  ealab [ 21.12.2015 10:13 ]
Viestin otsikko:  Re: BX Kytkin ei irrota

Säätö ehkä siten, että tapin/pultin kulma, kulmamuutos olis mahdllisimman pieni, muu säätö sitten vaijerista?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/