Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=22007
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  jjutara [ 20.10.2015 14:24 ]
Viestin otsikko:  Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

Xanttu lopetti liikkumisen parin päivän seisonnan jälkeen. Kaksoisrele ei vedä ja sitämyöten bensapumppu ei pyöri. Löysin netistä osoitteesta http://www.autoelectric.ru/auto/citroen/saxo/nfz-5/nfz-5.htm Saxon kaavion, joka ei ihan täsmää mutta sillä on menty. Kaksoisreleen liittimessä on eroja kaavioon, mutta toiminta taitaa olla kuitenkin samanlaista. Vika lienee releen liittimen pinnissä nro 7, johon ei tule maata ja releen se puoli ei vedä. Tästä johtuen ECU ei saa jännitettä pinniin 37, jonka johdosta taas releen toinen puoli ei maadoitu eikä vedä ja mm. pumppu ei saa sähköä. Näin ainakin pähkäilin. Lisäksi releen pinniin nro 14 tulee jatkuva jännite, vaikka kaaviossa sen pitäisi tulla virtalukolta, mikähän senkin tarina on? Pinniin 2 jännite tulee virtalukolta. Autossa on ollut ongelmia bensansaannin kanssa ennenkuin se mulle tuli.

Releen pumppupuoli vetää ja pumppu pyörii, kun ECU:n liittimen nro 3 maadoittaa. Tässä piuhassa on myös kolarikytkin, joka siis toimii. ECU:n virrat ja maadoitukset on kunnossa ainakin tuon kaavion mukaisissa pinneissä. Kävin läpi maadoituspisteet vaihdelaatikon päällä ja akun vieressä, ei ollut ainakaan näkyvää vikaa. Releen liitin on valettu kokoon, sen purkaminen ei siis onnistu.

Onko tuo eo järkeily mistään kotoisin vai onko menty metsään ja pahasti? Löytyykö jostain netin syövereistä kunnon kaavioita Xantiaan tai edes tuohon Motronicciin? Sen nro 7 pinnin johdon koodi olisi kiva tietää, niin pääsisi eteenpäin... Haynes ei luonnollisestikaan tarjoa lisävalaistusta asiaan, enkä Servicestä löytänyt muuta kuin kuvan johtosarjasta.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 20.10.2015 15:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

Servicen maksullisella puolella on hyvät sähkökuvat. Mulla meni eka tunti tarvittavien lisäpalikoiden asennukseen että alkoi kuvat näkymään ja toinen tunti logiikan hahmottamiseen. Mutta kyllä sieltä sen viimeisen tunnin aikana sai imuroitua koko auton sähkökaaviot.

Kirjoittaja:  jjutara [ 20.10.2015 22:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

Nyt löytyi paremmin mittauksiin sopiva kaavio osoitteesta http://www.eastment.net/XanWD/2xu10j4rinjcct.jpg. Kaavion mukaan ECU maadoittaa tuon releen toisenkin puolen. Olisi pitänyt siitäkin tajuta, kun sille puolelle tulee se jatkuva 12v. Pitää huomenna mittailla uuden kaavion mukaan sopiiko se muutenkin tuohon autoon.

Eli siitä sitten on ECU paskana jos ei kerran rele maadoitu? Onko noihin olemassa jonkinlaisia logiikkakaavioita tms, jos joku viallinen komponentti laittaisi ECU:n vikatilaan? Laina-Lexiakin löytyy, mutta mulla ei ole tuohon vanhempaan Xantiaan sopivaa kaapelia. Lukuliitinhän lienee siellä sulaketaulussa. MP5.2-ruiskusta ei taida saada vikakoodejakaan ulos rautalankakonstilla, joten pitäisi olla se piuha.

Miten tuonne Servicen maksulliselle puolelle kirjaudutaan, voiko ostaa lukuaikaa, mitä maksaa yms?

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 21.10.2015 01:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

jjutara kirjoitti:
Miten tuonne Servicen maksulliselle puolelle kirjaudutaan, voiko ostaa lukuaikaa, mitä maksaa yms?

Siis ihan normaalisti kirjaudut, ja kun yrität mennä maksullisia asiakirjoja katselemaan, se kysyy että tahdotko maksaa. Visalla maksoin ja heti alkoi pelittää. Hinnasto näytetään toki ennen maksamista, en muista paljonko oli kmutta sen verran että kannattaa tallennella mahdollisimman paljon tavaraa samalla kertaa. Siinä ajan laskemisessa oli joku juttu, olikohan niin että aloittamisesta katotaan kelloa, eikä sitä aikaa minkä olet kirjautuneena sisään palveluun?

Jos et ole vielä tehnyt, niin putsaa kaikki maadoitukset mitä löydät. Santapaperia (jotain metallin hiomiseen tarkoitettua vedenkestävää teollisuusversiota) ja vaseliinin kanssa takaisin kiinni. Korjasi mun Xantusta monta haamuvikaa. Loput mitä jäi johtui hapettuneesta apparin turvatyynyn kuulakytkimestä (parani kontaktisprayllä) ja kadonneista (happeen yhtyneistä) liittimien pinneistä..

Kirjoittaja:  ealab [ 21.10.2015 09:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

Maadoitusta voi myös mittailla. Jos tuplareleen relemaadoitusliittimissä näkyy jännitteet (runkoa, akun miinusta vasten mitattuna), sitä puuttuu maadoitus..edelleen kolarikytkimen liittimissä, näkyykö jännitettä, jos molemmissa liittimissä, niin maadoitus puuttuu, se tulee boxilta. Tämän maadoitus boxin liittimeltä 10. Toisen releen maadoitus liittimeltä 36. Mittaus toisinpäin, plussaa vasten: Jos löytyy jännite, niin maadoitus ok.
Myös ehdotan konehuoneen maadoituskohtien täydellistä kunnostamista. Haepa juttuja: Xantian napakengät....-maadoitukset, tjsp.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 21.10.2015 17:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

just nii

Kirjoittaja:  jjutara [ 26.10.2015 12:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

Maadoituspisteet kävin läpi heti ensimmäiseksi, sekä vaihdelaatikon päältä että akun luota. Akunkengät vaihdoin kevättalvella kun auto mulle tuli, en juottanut mutta ei niissä ainakaan vastusta näyttänyt olevan. Hommasin nyt uuden toimivan yleismittarin (vanhassa toimi vain kontiuniteetti), eikä maadoituksissa mittaustenkaan mukaan ole vikaa. Jännitteet ovat kunnossa kaikissa pisteissä, tosin rele pudottaa hieman ECU:n liittimeen 34 tulevaa jännitettä, mutta saman tekevät muutkin releet joita autossa koetin. Releen molemmat puolet vetävät kun liittimet maadoittaa ECUn päästä.

Mittasin johtosarjan sieltä, mihin pääsin käsiksi purkamatta autoa, ja ainoa outous on rele-lämpövastus - piuhassa, jossa vastusta oli 36 ohm. Kaavion mukaan autossa ei pitäisi olla esim. toista lämpövastusta samassa piuhassa, enkä sellaista konetilasta löytänytkään. Rele-höyryventtiili - piuha on taas kunnossa, vaikka lähtevät samasta liittimestä 4. Tuo 36 ohm vaan kuulostaa paljolta ollakseen pelkän johdon vastus, mutta ei kai senkään pitäisi vaikuttaa mitenkään ECUn toimintaan? Lämpövastuksen liittimen irrottaminen ei ainakaan vaikuttanut mihinkään.

Olettaen, että kaavio pitää paikkansa, pitäisi kaiken olla mielestäni kunnossa. ECU siis paskana? Vai mitä tuosta voisi vielä tarkistaa, mulle ei tule enää muuta mieleen.

Onko kenelläkään täällä Turun tai Salon seudulla myydä/lainata MP5.2 ECUa?

Edit: Niin, muuten kaavion komponenttia 1120 en saanut selville. Mikähän mahtaa olla kyseessä? Muut luulisin tietäväni.

Kirjoittaja:  ealab [ 26.10.2015 13:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

Voisiko 1120 olla nakutustunnistin. Tai joku muu värähtelyyn perustuva (kide-) anturi. Kiteen piirrosmerkki näyttäisi olevan.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 26.10.2015 13:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

hölmön hommaa riekkua mittarin kanssa . ota kaava nenän eteen ja käytä kynälamppua . selviää paljon vähemmällä tieteilyllä

katot mihin pinnoihin pitää tulla suora sähkö ensimmäiseksi. sitten ne pinnat mihin pitää tulla virtalukon takaa . sitten päivittelemään muista asioita .
;)

Kirjoittaja:  jjutara [ 26.10.2015 13:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

Lampulla katsoin sähköt ennenkuin hommasin tuon uuden mittarin, vanhassa kun ei jännitepuoli toiminut. Mittarin hommasin tarkistaakseni, jos jossain pisteessä jännite olisi pudonnut liian alas mitä en lampusta välttämättä olisi huomannut. Kaikki pitäisi olla kunnossa, jännitteet ja maat löytyvät.

Nakutustunnistin saattaisi hyvinkin olla, ei tullut mieleen. Mulle ei nuo merkinnät ole niin tuttuja. Mutta tuskin sekään vaikuttaa releen maadoitukseen.

Kirjoittaja:  olli__o [ 26.10.2015 13:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

Samat osanumerot löytyy kai kytkentäkaavioista Pösöstäkin, eli siinä 1120 on nakutusanturi "Knock Sensor"

Ei oikein hyvää numerolistalinkkiä löytynyt, mitä kehtaisi tai muista syistä viitsisi linkittää, mutta googlella niitä löytää useampiakin (ja Peugeot hakusanana toimii paremmin kuin Citroen).

Kirjoittaja:  jasu [ 26.10.2015 18:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

jjutara kirjoitti:
Nakutustunnistin saattaisi hyvinkin olla, ei tullut mieleen. Mulle ei nuo merkinnät ole niin tuttuja. Mutta tuskin sekään vaikuttaa releen maadoitukseen.

On nakutustunnistin. Eikä vaikuta kaksoisreleen toimintaan...

Rele maadoitetaan ECU:n toimesta, bensapumppua/puolaa syöttävä puoli kolarikytkimen kautta, muut toiminnot, siis suuttimet, kaasuläpän ja lambdan lämmitykset jne, suoraan kuten myös ECU:n sähkönsyöttö...

Jos releet ei maadoitu ECU:n toimesta, niin vaihtoehdot on johdotus ECU:n ja releen väliltä tai sitten ECU:n releen ohjauslähdöt. Just viime päivinä tuommoisen moottorinohjauksen Xm:stä purkaneena, välille ei satu mitään lisäylläreitä, mutta mahdanko muistaa oikein että Xantiassa olisi iso liitin vänkärinpuolen ajovaloumpion kohdilla jonka kautta sähköt kulkee moottorin ja muun auton välillä? Ja että noissa ko. liittimen pinneissä olisi useammallakin ollut sulamistaipumusta...

Kirjoittaja:  Masa [ 26.10.2015 22:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

Entäpä kampiakselin asentotunnistin? Jos ei tuolta tule tieto kampiakselin pyörimisestä, niin ei vedä rele eikä tule bensaa eikä kipinää. Se asentotunnistimen liitin kannattaa ainakin tarkistaa.

Kirjoittaja:  jjutara [ 01.11.2015 17:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

Mahtaako tuo kampianturi vaikuttaa pumpun toimintaan Xantiassa, pumppu kun käy aina virrat laitettaessa sen 3s?

Releen kumpikaan puoli ei siis maadoitu. Piuhat on mittausten mukaan kunnossa. Oikeassa etukulmassa on liitin, hyväkuntoisen näköinen, putsasin senkin silloin kun vikaa aloin selvittelemään. Virtalukolta tuleva jännite tosin on 0,2 V alhaisempi kuin suoraan akulta, mutta tämä lienee normaalin rajoissa. Tosin rele pudottaa ECUn nastaan 34 tulevaa jännitettä vielä 0,5 V, mutta niin tekevät kaikki releet joita olen koettanut joten se lienee normaalia. Releissä on 600-700 ohm vastusta pinnien 2 ja 3 välillä. Akulta tulevassa jännitteessä ei ole juurikaan häviöitä.

Mitä ovat nuo ECUn releen ohjauslähdöt? Ilmeisesti pinnit joista ECU maadoittaa releen? ECUn maadoitukset ovat kunnossa, kuten myös piuhat releen ja ECUn välillä.

Pösöpalstoja selaillessa samanlaisissa ruiskuissa tuntui olevan vikoja ajoneston kanssa, menee päälle omia aikojaan vaikka näppäimistö ei ole paikallaan. Tuossa ei ajonestoa mun tietojen mukaan ole koskaan ollut, eikä näppäimistön liitinkään ainakaan ulkonäön perusteella ole ollut kiinnitettynä. Onkohan ajonesto sisäänrakennettu ominaisuus kaikissa näissä ECUissa joka kytketään päälle tarvittaessa vai eroavatko ajonestolliset ECUt tavallisista sisuskalujensa perusteella? Onkohan noista siis mahdollista saada ajonesto päälle vaikka sellaista ei autoon ole asennettu?

Kirjoittaja:  ealab [ 01.11.2015 18:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

Selvennystä: Releelle tuleva jännite -0,2V silloinko, kun rele ei ole vetäneenä, ilman miinustako. Mittaatko vielä tuon jännitteen siten, että laitat releelle miinuksen. Jos ei muutu, ok. Mutta missä tuo 0,2V häviö syntyy. Sen voisi mittailla akun plussaa vasten> akun plus- virtalukko, sulakkeita, näin edeten. Myös akun napa-kenkä-sen kaapelit, jne. Aina toinen mittajohto plus-navassa. Jos löytyy kohta, missä tuo häviö syntyy, ollaankin jo "sylttytehtaalla".

Kirjoittaja:  kokemjne [ 01.11.2015 18:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

heh heh ja hohhoijaa

Kirjoittaja:  jjutara [ 01.11.2015 19:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

0,2V häviön mittasin releen liittimestä pinnistä 2 rele irroitettuna, se on siis virtalukolta sulakerasian kautta tuleva jännite. Vaikuttaa ECUn liittimen pinneihin 3 ja 34 tuleviin jännitteisiin.

Kävin mittaamassa ECUn pinniin 34 releeltä tulevan jännitteen releen bensapumppupuoli maadoitettuna. Jännite laski 11,5V > 11,0 V, tulee samasta piuhasta virtalukolta. Jossain on huono kontakti, virtalukolla tai sulakerasiassa varmaankin. Siitä siis seuraavaksi liikkeelle. Akulta tuleva jännite ei pudonnut jurikaan releen vetäessä.

Kiitokset kokemjne:lle kannustuksesta.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 01.11.2015 19:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

noilla sun jänniteheitoilla ei ole mitään merkitystä releitten vetämisiin.

Kirjoittaja:  jjutara [ 01.11.2015 19:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

Ahaa, ajattelin että jos ECUn syöttöjännite putoaa liian alas, se ei välttämättä toimi niinkuin pitäisi. Eli ECU on siis paskana, kun se kerran hoitelee kaksoisreleen maadoituksen? Piuhat on kunnossa, releen molemmat puolet vetävät kun ne maadoittaa ECUn päästä ja ECUn maadoitukset on kunnossa.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 01.11.2015 19:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

katsohhan myös että sen älypään itsensä maadoitukset ovat myös kunnossa . suosittelen etsimään kaavan siitä ecun kammasta . siinä näkyy kykennät.
kaavat löytyvät netistä ihan ruisku/sytty merkin ( motronic nimikkeen ja tyypin alta )

Kirjoittaja:  jjutara [ 01.11.2015 20:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

Kytkentäkaavion löysin osoitteesta http://www.eastment.net/XanWD/2xu10j4rinjcct.jpg ja sen mukaan tässä on menty. Kamman kaavion sain osoitteesta http://www.autoelectric.ru/auto/citroen/saxo/nfz-5/nfz-5.htm. Linkit ovat myös tuolla aikaisemmissa viesteissä. Muuten kaava vaikuttaa sopivan autoon, mutta huohottimen lämmitysvastukselle releeltä menevässä piuhassa on jotain poikkeavaa. Sen vastus on 36 ohm.

ECUn maadoitukset on mittausten mukaan kunnossa, kaikki kolme kappaletta. Maadoituspisteet kävin läpi heti ensimmäiseksi. Jos tuo kaavio pitää paikkansa, niin kaikki muukin pitäisi olla kunnossa paitsi se releelle virtalukolta sulakerasian kautta (kuitenkin ilman sulaketta?) tuleva jännite, joka jatkaa releen läpi ECUlle kahta reittiä. Toinen reitti on releen maadoitus jota ECU hoitaa. Toisessa reitissä on 600 ohm releen sisäistä vastusta ja jännite tulee ECUlle vaikka rele ei ole vetänyt, kulkee varmaankin jonkun releen sisäisen elektroniikan läpi. Se on yksi ECUn virransyötöistä. Kun maadoitan releen tämän puolen, siis maadoitan ECUn kammasta pinnin 3 jotta rele vetää ja bensapumppu käynnistyy, ECUlle tätä kautta tuleva jännite tipahtaa 0,5V. Pitää koittaa mittailla mistä tämä johtuu, saattaa olla jokin sen releen tekemä juttukin.

Kirjoittaja:  olli__o [ 01.11.2015 22:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

jjutara kirjoitti:
Mahtaako tuo kampianturi vaikuttaa pumpun toimintaan Xantiassa, pumppu kun käy aina virrat laitettaessa sen 3s?
...


Yritin lueskella, mutta tarkennus ja varmistus vielä: toimiiko sinulla siis siten että pumppu käy 3 sekuntia kun virrat laittaa päälle. Jos näin niin, se on normaalia, paineet nostetaan tulevaa starttausta varten, mutta pumppu sammutetaan (Eli ECU lopettaa sen bensapumppua ohjaavan nastan maadoittamisen (3?), jos se ei saa pyörimissignaalia kampiakselin anturilta. Lienee joku turvatekijä, jos kolarissa tai muuten bensaletku katkeaa, ei pumpata tankkia tyhjäksi auton alle)

Muistelisin ettei ihan kaikki ECUt anna (siis ennen starttausta) virtaa tuota 3 sekuntia bensapumpulle, mutta saattoi olla aikaa ennen Motroniccejakin?

600 ohmia lienee releen käämi (ja diodi) tuplareleen nastojen 10-2(3) välillä, en tuosta (xu10j4-kuva) kyllä keksinyt mikä tuon tuplasyötön tarkoitus oli (suoraan 2, ja diodin kautta 3)

Kirjoittaja:  jjutara [ 01.11.2015 22:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2.0 16v -97 kaksoisrele, Motronic MP5.2

Oli hieman epäselvästi ilmaistu, mutta pumppu ei siis pyöri missään vaiheessa. Tarkoitin pumpun normaalisti käyvän muutaman sekunnin virrat päälle laitettaessa.

Pösössä ainakin tämän http://www.peugeotforums.com/forums/electrical-54/406-2-0-16v-fuel-relay-111946/ mukaan pumppu käy virrat laitettaessa, joten toiminee samalla lailla Xantiassakin.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/