Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=22062 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | ropsu99 [ 27.10.2015 18:04 ] |
Viestin otsikko: | Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen |
Terve, Oloni on kovin tyhmä ja kovin onneton. Syynä tähän on ranskalainen auto nimeltään xsara. Auto meni ja keitti moottoritienopeudessa ja jäähdytinnestettä valui desin verran öljyn sekaan. Irroitin kannen ja päädyin siihen että mitään ei ole haljennut ja että kannentiivisteenvaihto riittää. Omasta mielestäni lukitsin nokka-akselit paikoilleen ja konetta en pyörittänyt ennen kuin uusi hihna oli paikoillaan. No eihän se rötkö käyntiin lähtenyt, kipinä tuli, polttoainetta tuli eli tulpat kastui. Otin jakopään uudelleen auki ja tällä kertaa yritin olla hirveän nokkela. Ei ehkä olisi kannattanut..... Laitoin nokka-akselit lukitustapeilla oikeisiin asentoihin. kampiakselia pyöritin omasta mielestäni oikeaan asentoon siten että kampiakselin mutterin luona oleva hahlo osoitti alaspäin. Tällein järkeilin että se olisi ykk:ssa. Pistin paketin kasaan ja kappas, iski paineet imupuolelle ![]() Sitten lueskelin että helvetti tolle kampiakselille löytyy kanssa reikä missä voi lukita kampiakselin yläkuolokohtaan. Luin myös että öljynsuodattimen kohalla pitäisi olla joku reikä millä voi vauhtipyörän lukita siihen ykk kohtaan. En tiedä onko jako hypännyt pari pykälää kun kone keitti, ainakin se on käynyt niin perkeleen kuumana että muoviputki mikä menee koneen takana, suli ![]() Enhän mä oikeasti usko että tuosta enään autoa tulee mutta uskomattoman kiva korjaamisen opetteluun tuo on. Ei teillä kellään olisi vinkkejä miten tuota autoa pitäisi lähteä korjaamaan? Myös tuo kampiakselin lukitusreiän tarkka sijainti helpottaa ![]() |
Kirjoittaja: | DtiJ [ 27.10.2015 18:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen |
Se on siinä ihan etupuolella, aika lähellä esim lambda-anturia (ainakin näin tu5jp koneen perusteella) |
Kirjoittaja: | Hessu [ 27.10.2015 18:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen |
Itse kiinnitin 6mm poranterään ison nippusiteen, jonka avulla terän pääsi ujuttamaan paikoilleen. Ajoitustapin reikää ei näe kuin aivan tietystä kulmasta kurkkimalla mutta kyllä se siinä lohkon etukulmalla on. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 27.10.2015 19:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen |
vauhtipyörään päin . |
Kirjoittaja: | kaselin [ 27.10.2015 20:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen |
Kandeis aluksi ennen kuin alkaa räpeltään ottaaselvää ja tai hommata manuska kyseisstä autosta on helpompaa, kannattaa hommata vieläkin. ![]() |
Kirjoittaja: | citax [ 27.10.2015 20:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen |
Korjauskäsikirjat ovat sitä varten ja siellä näytetään mistä löytyy ja miten lukitaan hihnapyörät. Erittäin tärkeä on myös asentaa jakopään hihna oikeaan kireyteen ja siihenkin kirja neuvoo kuin myös sylinterinkannen pulttien kiristysjärjestys ja kiristysmomentti ja asteet. Kokeilemalla ei yleensä tule kuin vahinkoa! |
Kirjoittaja: | jk_single [ 28.10.2015 09:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen |
Ehkä sinulla pyörähti kampiakseli 1 kierros liikaa ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 28.10.2015 09:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen |
Kampiakselin kierros sinänsä ei muuta mitään, tilanne pysyy aina samana. Nokka-akseleissa asia muuttuu. |
Kirjoittaja: | kaselin [ 28.10.2015 17:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen |
Oli se rimpula ranska tai kiinalainen kannattaa se manuska tai tieto olla,on mukava ja ei ee väärin eikä mee käsi päähän,räpeltämisellä en tark. Että et osaisi korjata, mutta vaikeeta voi olla jos ei oo tietoo mitä pitää tai pitäs tehdä, sorry jos otti totuus luonnolle. ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 28.10.2015 17:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen |
joopa. kun viittii kattoo , niin kampiakselinkin hihnapyörältä löytyy merkki. mutta varmempaa on semmonen, että ennen kun ottaa vanhan hihnan pois ja nokka-akselit on oikein lukittu , niin huomaa ,että kampiakselin hihnapyörän woodruff kiila näyttää taaksepäin . ssuunnilleen niillä main kun alkaa ettiä sitä vauhtipyörässä olevaa lukituskoloo niin eioo ainakaan kaukana . vielä kun tekee ENNEN vanhan hihnan poistoa vaikka oman merkin sinne jakopään puolelle rattaaseen ja seinämään , niin tietää jatkossakin ,milloin temppurauta on oikeassa asennossa . ja nokathan saa lukittua helposti oikeaan asentoon. |
Kirjoittaja: | ropsu99 [ 28.10.2015 20:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen |
kaselin kirjoitti: Oli se rimpula ranska tai kiinalainen kannattaa se manuska tai tieto olla,on mukava ja ei ee väärin eikä mee käsi päähän,räpeltämisellä en tark. Että et osaisi korjata, mutta vaikeeta voi olla jos ei oo tietoo mitä pitää tai pitäs tehdä, sorry jos otti totuus luonnolle. ![]() Ei se luonnon päälle ottanut, turhauttaa vain että kun kysyy apua niin vastaus ei liity yhtään siihen mitä olen alunperin edes kysynyt ![]() kokemjne kirjoitti: joopa. kun viittii kattoo , niin kampiakselinkin hihnapyörältä löytyy merkki. mutta varmempaa on semmonen, että ennen kun ottaa vanhan hihnan pois ja nokka-akselit on oikein lukittu , niin huomaa ,että kampiakselin hihnapyörän woodruff kiila näyttää taaksepäin . ssuunnilleen niillä main kun alkaa ettiä sitä vauhtipyörässä olevaa lukituskoloo niin eioo ainakaan kaukana . vielä kun tekee ENNEN vanhan hihnan poistoa vaikka oman merkin sinne jakopään puolelle rattaaseen ja seinämään , niin tietää jatkossakin ,milloin temppurauta on oikeassa asennossa . ja nokathan saa lukittua helposti oikeaan asentoon. Tosiaan tuosta minun ensimmäisestä viestistä ei selvinnyt että kampiakselin hihnapyörän otin irti ja merkinkin löysin. Tämän tein siksi että en tosiaan löytänyt sitä lukitusreikää. Laitoin merkin osoittamaan alaspäin, voihan olla että siinä mentiin päin seinää ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 28.10.2015 23:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen |
Olisikohan kampiakselin merkkinä siivan kiila; jos olisi kuten Xantia 1.8 16V, niin alaviistoon taaksepäin, samassa linjassa, kuin ö-pohjan sauma. Olisiko tässäkin siivassa vulkanointia, periksiantaneena, sitten ei välttämättä lohkon kolo löydykään. Kuin vain uudella siivalla. |
Kirjoittaja: | Radagast [ 29.10.2015 00:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen |
ropsu99 kirjoitti: otin kuvan, kerrotko että onko se tuossa kohtaa? Se ajoitustapin reikä on tuosta piirretystä nuolesta vähän sylintereihin päin. Jää tuossa kuvassa lohkolämmittimen kaapelin taakse piiloon. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |