Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Tietoja EW10 moottorin kasaukseen. http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=22135 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 06.11.2015 14:55 ] |
Viestin otsikko: | Tietoja EW10 moottorin kasaukseen. |
Osaako kukaan kertoa ensiksi kannenpulttien momenttia ja onko jotain erityistä tiedettävää kiinni vetämiseen. Löytyykö netistä ohjeita jaon paikalleen laittamiseen esim. linkkiä sivustolle, missä kerrottu? Kantta irroitettaessa tippui männän päälle pieni muovinen holkki, missä kuula sisällä. Tuleeko kanteen öljy kanavaan estämään öljyn valumista alas?? Kiitos jo etukäteen vinkeistä! ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 06.11.2015 22:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoja EW10 moottorin kasaukseen. |
Öljy tulee kannen ö-kanaviin. Tuo voi olla jokin takaisinvalumisen estävä kuulaventtiili? |
Kirjoittaja: | kaselin [ 07.11.2015 00:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoja EW10 moottorin kasaukseen. |
On takaisku öljykanavaan. |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 07.11.2015 06:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoja EW10 moottorin kasaukseen. |
kaselin kirjoitti: On takaisku öljykanavaan. Kiitoksia, näin ajattelinkin ja eiköhän se sieltä paikkansa löydä. ![]() Vielä jos jollakin fakta tietoa kannen pulttien kireydestä ja onko jotain erityistä tiedettävää kiinni vetämiseksi? Jakopään kasaamiseen löytyikin hyvät ohjeet, täältä netin ihmeellisestä maailmasta. Intoa näköjään löytyy omasta takaa, kun pitää olla jo lauantaina tähän aikaan aamusta hereillä, jotta saa mennä likaamaan sormensa Citikan moottori tekniikkaan tutustuen. ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 07.11.2015 13:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoja EW10 moottorin kasaukseen. |
hommaa heinäsen kirja . siitä löytyy tiedot |
Kirjoittaja: | kaselin [ 07.11.2015 13:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoja EW10 moottorin kasaukseen. |
Netistä löytyy |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 07.11.2015 21:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoja EW10 moottorin kasaukseen. |
Kiitos kovasti asiantuntevista neuvoista, kansi kiinni ja jako paikallaan. Avaimesta käyntiin, hienosti toimien! ![]() |
Kirjoittaja: | kaselin [ 07.11.2015 21:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoja EW10 moottorin kasaukseen. |
Ollappa hyvä hienoa että sait kuntoon ei muuta kun kilsoja nieleen. ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 08.11.2015 07:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoja EW10 moottorin kasaukseen. |
Kannen pulteille on maksimipituus ja niiden momentti on yleensä ilmoitettu rasvattuna (kuivana vedeltäessä voi puristusvoima jäädä puoleen tai allekin samalla kiertomomentilla, tuo rasva jota ohje käskee käyttää on oljyä ja kiinteitä voiteluaineita sisältävä Molykote G Rapid Plus, grafiitti, MoS2, +muita kiinteitä leikkaantumisestoaineita) Tuossa EW10J4 ohjetta, mutta löytyy myös EW10A ja mitä muita versioita EW10 koneesta, onkohan ajoituksessa eroja, jossain kohtaa kai muuttui alahihnapyörän kiinnitys ja kampiakselin ajoitus? Kun internetistä on tosiaan ihan mitä vaan, vaikka tulevien Citikan mallien suunnitelmat tai CIA:n vakoilijoiden henkilötiedot... osa vaan voi olla vaikeammin saatavissa. Tuossa yksi paikka joka liittyy enemmän tuohon koneeseen (tosin söpössä) Kannen irroitus/kiinnitys (kahdelle eri koneelle): http://petrila.net/repair/2/406d9/info/gb/b1dg0nk3.htm Ajoitus: http://petrila.net/repair/2/406d9/info/sf/b1eg16k6.htm Takaisiniskuventtiiliä en nähnyt, ellei ole tuo käsky vaihtaa, mutta kuvasta en huomannut? "IMPERATIVE : replace the valve (A) ." ja on siellä paljon muitakin pakko tehdä "Imperative" ohjeita |
Kirjoittaja: | olli__o [ 08.11.2015 07:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoja EW10 moottorin kasaukseen. |
Pari huomiota vielä: -Momenteista da.Nm, DaNm on Deka Nm, eli vaikka 5 da.NM = 50 NM -kulmakiristystä varten saa "työkalun" tarvikeliikeistä tai jokatapauksessa kannattaa jotenkin merkitä vaikka pultinpäähän maalikynällä tms. ettei täysin hukkaa paikkaa |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 08.11.2015 08:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoja EW10 moottorin kasaukseen. |
olli__o kirjoitti: Pari huomiota vielä: -Momenteista da.Nm, DaNm on Deka Nm, eli vaikka 5 da.NM = 50 NM -kulmakiristystä varten saa "työkalun" tarvikeliikeistä tai jokatapauksessa kannattaa jotenkin merkitä vaikka pultinpäähän maalikynällä tms. ettei täysin hukkaa paikkaa Kiitos olli_o, kun laitoit tekstiksi ko. asian. Meni juurikin noin, kuin kerroit, kun asiat vuorokauden takaisessa muistissa. Tässä vielä havaintoja. Ensin kannenpulteista, kun hiukan itsekin mietin, tarvitseeko niitä uusia. Viisasta oli, vaikka ei ollut kyse mistään kuumaksi käyneestä yksilöstä, joissa saattavat venyä vielä enemmän. Vertasin uusia pultteja vanhoihin ja silmämääräisesti jo pari mm eroa ja suurin ero löytyi kierteistä, jotka vanhoissa selvästi muuttuneet. Olin jo tiputtanut pari pulttia reikiin, kun aloin miettimään niiden öljyämisen tarvetta ja kun mietti tarkemmin niiden kiristys kaavaa, niin aivan ehdoton juttu. Itselläni oli tälläiset ohjeet, pultit annetussa järjestyksessä 50nm ja sen jälkeen löysätään 20nm. Tämän jälkeen kannenpultit vedettiin oikeeseen kireyteen, pulttia käännettiin 285 astetta ja voin kertoa, että on aika paljon ja mietin jo, voiko tulla näin pirun kireelle. Käytin maalikynää merkkaamiseen, jotta pysyy kärryillä paljonko kääntänyt, kun kerralla ei pääse vääntämään, kuin puolikierrosta. Jakopää oli suht simppeli ja siinä oli selkeä ero, kun kannen luovuttaja oli manuaali vaihteinen ja se laitettiin automaattiin. Manuaalissa ei ollut apulaite hihnapyörässä kohdistus tapille paikkaa, mutta automaatissa se olikin. Manuaali olisi varmaankin lukittu vauhtipyörästä? Jakohihnaa laitettaessa otin ainakin itse hiukan ennakkoa, hihna oli aina kireällä jostakin ja olisi mielellään halunnut mennä hampaan pieleen. Ainoa mikä oli mielenkiintoinen oli kiristäjä, joka muuttui yllättävän paljon alkuperäisestä asetuksesta ensinmäisen käynnistyksen jälkeen, kun jätin kopat vielä auki siinä vaiheessa, jotta näki kaiken pelaavan niin kuin piti. Oli kiristäjän viisari siirtynyt aivan toiseen laitaan, joten uudestaan auki ja paikalleen. Nyt jo uskalsin käyttää lämpimäksi asti, että flektikin lähti pyörimään. Kaasun polkaisu 6000 rpm, eikä mitään lentänyt silmille, jolloin jo hampaita hiukan nauratti merkiksi onnistuneesta asennuksesta ja kiristäjän viisari pysynyt juuri oikeassa paikassa. ![]() Se holkki kuulalla löysi paikkansa kannen öljy kanavasta, kun ei mielestäni ollut kuin yksi mahdollinen ja niin, että öljynpaine avaa kuulan, simppeliä. Nyt tarinointi suoritettu kera kahden kaffemukin voimalla ja takaisin talliin kasaamaan muovit paikoilleen ja lyhtyjen vaihtoon! Mukavaa sunnuntaita ja isänpäivää "sitikka höpöille" ![]() |
Kirjoittaja: | exso [ 08.11.2015 13:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoja EW10 moottorin kasaukseen. |
Miten te löydätte noita ohjeita? Minulla on citikan C5 -07 2.0 16v Hdi levällään, kansi koneistamossa, varmaan saan sen ensi viikolla, ja koittanut etsiä sen kannenpulttien kiristys ohjetta, ja jakopään ojoitus ohjetta. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 08.11.2015 13:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoja EW10 moottorin kasaukseen. |
Ihan googlella koneen nimi/tyyppi/koodi + sopivia hakusanona, vaikka DW10 BTED4 cylinder head Nm torque Ainakin RHR koneelle on näemmä joskus ollut tehtaan ohje 6-vaiheinen, kiristystä vaiheittain, löysäys välissä ja taas kiristystä? s. 149 http://service.citroen.com/dtt/CDP/donn ... 2_2005.pdf ja ainakin ajoituksen tarkistus ja laitto-ohje löytyy samasta pdf:stä, mutta tuskin kokonaista kannen irroitus/laitto-ohjetta, täytyykö tuossa tiivistekin valita eri paksuisista? (ja tarpeen mukaan eri vahvuinen kuin originaali, jos kantta oikaistu?) Uudemmista koneista noita huonommin löytää eikä kaikkia uudempia kikkoja, tekijänoikeuksia suojellaan ehkä tarkemmin, mutta kyllä vaikka noita jakohihnan kireyden tarkistamisohjeita "rämpyttämälläkin" löytää, mutta tuossa lienee jousisäätöinen ("automaatti") kireys? |
Kirjoittaja: | exso [ 10.11.2015 00:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tietoja EW10 moottorin kasaukseen. |
Sieltähän ne selvisi, tosin koneistamo tulosti autodatasta?,kannen ja jakopään ohjeet mukaan, olikin joutunut vaihtamaan kaikki pakovenat, eikä vaan sitä palanutta, kun olivat kovin eri mittaisia, oli päät kuluneet ja keinuvivut jo muutamassa painaneet jousenlautasta, eli nyt menee keinuvivutkin vaihtoon ( yhdessä oli jo reikä venttiilin pään kohdalla ) , halpa auton hankintahinta "perii veroa" saas nähdä meneekö ihan nettiauton vastaava kalleimman hintaan asti, ja jää vielä korjaamisen riemu... |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |