Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: DS ohjauspyörän puolan asento
ViestiLähetetty: 03.11.2015 10:43 

Viestit: 32
Moi!
Käytetyn DS / ID auton osto-oppaassa "the Essential Buyer´s Guide 66-75" sivulla 30 törmäsin toteamukseen, että D-mallin ohjauspyörän asento ("rest position" - lepoasento..?) on kun puola osoittaa kello seitsemään. Onko tämä faktaa? Itse en ole aiemmin edes ajatellut koko asiaa, olen aina luullut, että puolan suoraan ajo asento on suoraan alaspäin. Vai onko "rest position" muuta kuin suoraan ajo asento?
Maahantuojan teknisissä ohjeissa korjaamoille, joita minulla on monisteina, sanotaan että puola on säädettävä osoittamaan alaspäin suoraan ajo asenossa. Sitten taas toisaalta, kun katselee esimerkiksi kuvia D-mallin käyttäjän ohjekirjoista (conduite et entretien) ohjauspyörän puola näyttäisi osoittavan usein (aina?) tuonne kello seitsemän suuntaan.
Mikä on totuus tässä asiassa? Jos ohjauspyörän puola todella osoittaa suoraan ajo asennossa kello seitsemään, niin mikä on tämän historia tai hyöty. Onko kenelläkään kylmää faktaa tästä ja mikä tuo puolan asento aivan tarkasti (asteina tms.) on?

Kaikkea sitä ihmetteleekin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS ohjauspyörän puolan asento
ViestiLähetetty: 03.11.2015 10:49 

Viestit: 37
Moi
Kyllähän se perinteisesti yksipuolaisissa rateissa on kello 7:n säädetty. Ranskalaista mukavuuden tavoittelua kun vasen käsi lepää oven kyynärnojalla niin on luontevaa pitää puolasta kiinni;-)
Muistelen että jossain BX:n koeajoraportissa aikoinaan "paheksuttiin" ratin laittamista suoraan ;-)
M


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS ohjauspyörän puolan asento
ViestiLähetetty: 03.11.2015 11:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Jostain luin sellaisenkin perustelun, että onnettomuustilanteessa ratti myötää siten että kuljettaja painuu auton keskelle päin.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS ohjauspyörän puolan asento
ViestiLähetetty: 03.11.2015 16:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Samaa käytäntöä rättäreissä ja varsin pienessä ohjaamossa se onkin todella mukavuustekijä, koska ei ole edes sitä kyynärtukea ovissa :D Saa nimittäin vasemman käden lepäämään jalan päälle, kun kääntää ratin tuohon seiskaan. Jotkut hurjat ikkuna-auki huruttelijat kääntävät jopa kahdeksaan-yhdeksään ja pitävät täten luuta ulkona. 8-9 taas ärsyttää omaa silmää, kun seiskaan on vuosien saatossa jo ehdollistunut :lol:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS ohjauspyörän puolan asento
ViestiLähetetty: 03.11.2015 17:44 

Viestit: 295
Joo ja GS-kulkimissa klo seitsemässä myös.
Mutta entäs nyt, jos kaveri onkin "saarella", se meneekin näin.


Liitteet:
22-10-im-Pic-2771-tn.jpg
22-10-im-Pic-2771-tn.jpg [ 30.4 KiB | Katsottu 6082 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS ohjauspyörän puolan asento
ViestiLähetetty: 03.11.2015 17:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
psjääkäri kirjoitti:
Mutta entäs nyt, jos kaveri onkin "saarella", se meneekin näin.

No, sielläpä onkin oikea käsi joka nojaa kuskinoven käsinojaan, huonosti toimisi jos rattia ei olisi myös käännetty "vääränkätiseksi"... :lol:

D-mallin ohjausakselilla on myös urallinen kiekko, johon rulla nojaa ohjauksen ollessa suorassa. Lievää keskitystä saadaan sillä aikaan, ja jos se ei ole kohdallaan niin sitten se keskitys tapahtuukin ihan muualla kuin renkaiden ollessa keskiasennossa. Olikos vielä niin ettei sitä kiekkoa edes saa irti ohjausakselista, vai väärinkö muistan..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS ohjauspyörän puolan asento
ViestiLähetetty: 03.11.2015 18:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
^ Onpi irtonainen osa ja säädettävissä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS ohjauspyörän puolan asento
ViestiLähetetty: 03.11.2015 22:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Se kiekko on siellä ihan siksi kun ohjausgeometria ei oikeastaan kerro kuljettajalle koska pyörät on suorassa. Eli on keinotekoinen "keskikohta". Hauska värkki kun sen saa säätää haluamakseen. Miten monessa autossa on samanlainen?



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS ohjauspyörän puolan asento
ViestiLähetetty: 03.11.2015 22:48 

Viestit: 110
Paikkakunta: Laukaa
Tehtaan korjaamokäsikirja 50-luvulta sanoo ohjauspyörän puolasta: "... the arm being at 30 degrees below the horizontal, left side." . Eikös se tarkoita lähinnä kello kahdeksaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS ohjauspyörän puolan asento
ViestiLähetetty: 07.11.2015 15:19 

Viestit: 261
Siihen taitaa olla oikein erikoistyökalu, jolla ratin kulma pannaan oikeisiin asteisiin.



Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: