Jousivakion laskentakaava löytyy fysiikan ja tekniikan kirjoista tai vaikkapa täältä:
http://www.engineersedge.com/spring_comp_calc_k.htmSitten pitää muistaa, että jousituksen todelliseen pehmeyteen vaikuttaa vielä:
-Jousituksen vipusuhteet, eli missä kohtaa jousi on tukivarressa renkaan ja tukivarren akseloinnin välillä
-Iskunvaimennus, jonka pitää olla sopivassa suhteessa jousivakioon. Iskunvaimennintesterit ilmoittavat prosenttiluvun joka on vaimennuksen suhde sellaiseen vaimennukseen joka ei salli jälkiheilahteluja ollenkaan (autossa olisi kivikova mutta käytössä esim. ovipumpuissa). Sille oli joku termikin mutta en muista. Joka tapauksessa se riippuu jousivakiosta ja myös jousituksen vipusuhteista. Pehmeämpi jousi vaatii pehmeämmän vaimentimen. Jos jousitusta alkaa itse virittelemään, kannattaa varmaan hankkia säädettävät vaimentimet. Eri asia sitten riittääkö niissä säätövara pehmeämpään suuntaan, yleensähän niitä asennellaan mataliin ja kovajousisiin kadunraapijiin.
Jos jousen vaihtaa pehmeämpään, sen lepopituuden pitää olla pitempi kuin alkuperäisen, sillä muuten jousituksen korkeus laskee ja jousi lyö paljon alkuperäistä helpommin rajoitinkumiin.
Jousituksen ja vaimennuksen yleistä teoriaa tuli aikanaan opiskeltua teknillisessä korkeakoulussa. Jos jotakuta kiinnostaa, voisin kaivella vanhoja kaavoja esiin ja koettaa esittää niitä täällä mahdollisimman kansantajuisesti. Vaikka kyllä sen on netissä tehnyt joku muukin.