Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Citroën lupailee uutta jousitusta http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=22313 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 30.11.2015 13:12 ] |
Viestin otsikko: | Citroën lupailee uutta jousitusta |
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/citroen-lupailee-uutta--vallankumouksellista-jousitusta/X4xui6y8?ref=iltalehti:9857&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal&_ga=1.267919053.2116603808.1415278328 sähkömagneettinen? ![]() |
Kirjoittaja: | DtiJ [ 30.11.2015 13:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
Astetta lähempänä sitä oikeaa taikamattoa ajettavuuden suhteen. |
Kirjoittaja: | HiTec [ 30.11.2015 13:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
Yksi potentiaalinen vaihtoehto voisi olla Bosen LEM-jousitus tai joku tuohon perustuva systeemi, meinaan ihan tuorehan tuokaan keksintö ei kyllä ole, mutta nuo pari videota kyllä saa ainakin allekirjoittaneen vakuuttuneeksi uudesta taikamatosta ![]() https://www.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw https://www.youtube.com/watch?v=Lyf4rfT7bHU Varsinkin tuon jälkimmäisen videon 3:21 oleva temppu saa allekirjoittaneen hieman ![]() Ja se virallinenkin infosivu aiheesta: https://www.bose.fi/FI/fi/automotive/in ... ion-system |
Kirjoittaja: | idefix [ 30.11.2015 14:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
No voehan kehveli sentään ! poliisien piikkimatoista taitaa tulla turhake tulevaisuudessa, jos kerran tollai voi loikata esteen yli ![]() |
Kirjoittaja: | DtiJ [ 30.11.2015 22:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
HiTec kirjoitti: Yksi potentiaalinen vaihtoehto voisi olla Bosen LEM-jousitus tai joku tuohon perustuva systeemi, meinaan ihan tuorehan tuokaan keksintö ei kyllä ole, mutta nuo pari videota kyllä saa ainakin allekirjoittaneen vakuuttuneeksi uudesta taikamatosta ![]() https://www.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw https://www.youtube.com/watch?v=Lyf4rfT7bHU Varsinkin tuon jälkimmäisen videon 3:21 oleva temppu saa allekirjoittaneen hieman ![]() Ja se virallinenkin infosivu aiheesta: https://www.bose.fi/FI/fi/automotive/in ... ion-system Mul on ollu tommonen LS400, ja siinä muuten oli lisänä jonkuntyyppiset ilmajouset (iskareiden paikalla tms). Mitälie tarkottaa toi videon "conventional suspension"? Mukava auto btw ![]() |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 30.11.2015 22:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
Enpä usko että Citikat alkaa levitoida, koska toi tulee näihin tavis/keskiluokan Citroënenihin eikä "Premium" DS:iin. |
Kirjoittaja: | Lauri [ 30.11.2015 22:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
Pitkästä aikaa mielenkiintoinen Citroën-uutinen. Erityisen yllättävää on ilmoitus jättää DS:t tämän tekniikan piiristä pois. Vielä vähän aikaa sitten arvelin, että Citroën-merkin alla myydään tulevaisuudessa vain tavara-autot ja Ceet 1-4 + Berlingo ja DS:lle olisi varattu kikkailut. Tätä seuraan suurella mielenkiinnolla. ![]() |
Kirjoittaja: | Hessu [ 30.11.2015 22:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
DS kilpailee premium-merkkien kanssa eli jousitusmukavuus on sivuseikka ![]() |
Kirjoittaja: | Wesa [ 30.11.2015 23:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
Ihan vakuuttavan oloinen tuo Bosen systeemi noissa demoissa. Jos sitikka meinaa lupaukset toteuttaa, niin jotain tuon tyyppistä se tullee olemaan? Tuon magnetomotorisen vaimennuksen ja aktiivitoiminnan kyllä vielä hyväksyn mutta olisi kuitenkin kiva jos tuon perusjousituksen hoitaisivat kaasulla noiden vääntösauvarautajousten sijaan! Olisivat luonnostaan progressiivsiet ja sähköpuolikin pääsisi helpommalla rajuissa iskuissa. |
Kirjoittaja: | HiTec [ 30.11.2015 23:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
Hessu kirjoitti: DS kilpailee premium-merkkien kanssa eli jousitusmukavuus on sivuseikka ![]() Siksi nykyisissäkin DS:ssä on rautavieterit ![]() |
Kirjoittaja: | Savitaipale [ 01.12.2015 00:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
Tuo Kauppalehden juttuhan on kopio tästä AutoCar:in jutusta: http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/revolutionary-citroen-suspension-system-launch-2017 Aivan tuostakaan ei ota selvää mitä Citroenilla tarkoitetaan, mutta eiköhän se kata myös DS-brandin. Vai uskooko joku, että alkaisivat tässä platform- maailmassa tekemään DS:lle kokonaan omat alustat ja jousitusratkaisut? Tätähän päästään myös tähän autojen yhteistyökehitykseen. Jos uusi jousitus tulee saataville myös C1 malliin, niin tuskin kumminkaan Aygoon. Ja jos tämmöinen vallankumouksellinen uusi jousitusratkaisu tulee vain Citroënin käyttöön, niin onko niillä varaa rakentaa siitä useampi malli? (Kierrejousen tilalle, vääntösauvajousen tilalle, lehtijousen tilalle etc) Oheisen perusteella insinöörin mieleni epäileekin, eiköhän kyseessä ole jokin tavan iskarin tilalle laitettava kinkotin. Oisko näitä magneettisesti säätyvän tapaisia, jollain pienellä lisämausteella ettei ihan vallankumousvalehteluksi menisi. Pösö sitten käyttää samaa omissaan alustan tukevoittamiseen lötköyttämisen sijasta. Entisten herkkujen puolen metrin joustovarojen paluuseen tuskin kumminkaan on paluuta. ![]() |
Kirjoittaja: | HiTec [ 01.12.2015 09:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
Savitaipale kirjoitti: Entisten herkkujen puolen metrin joustovarojen paluuseen tuskin kumminkaan on paluuta. ![]() Käyppäs vilkasemassa nuo pari Bosen jousituksen videota vaikka Youtubesta. Tuota kun nyt kumminkin veikataan vahvimmaksi tekniikaksi jolla Citroën voisi tämän toteuttaa. Ja ei, tuolla ei ole yhtään mitään tekemistä pelkkien magn. jäykistettävien iskareiden kanssa ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 01.12.2015 09:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
En kyllä hetkeäkään usko, että tuo Bosen systeemi tulisi yksinoikeudella johonkin sitikkaan ![]() Veikkaanpa, että tuo mullistavuus on lähinnä markkinointiosaston märkä päiväuni... valitettavasti. |
Kirjoittaja: | HiTec [ 01.12.2015 10:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
Teuski kirjoitti: En kyllä hetkeäkään usko, että tuo Bosen systeemi tulisi yksinoikeudella johonkin sitikkaan ![]() Ei välttämättä juuri tuo, mutta varsin vaikuttavan tuntuinen olisi tuo Bosen esimerkki. Ja taas toisaalta eipä ole tuo Bosekaan vielä tuulta siipiensä alle saanut, yhdessäkään sarjatuotantoautossa tuota ei liene vielä käytetyn = jos Citroën sen ottaisi, olisi se silti win-win molemmille osapuolille, vaikka ihan muutaman vuoden yksinoikeudellakin ![]() Mutta siis mitään ilmapaljetta ei varmaan tule ja hyden tapainen nestejousituskin on poissa laskuista. Eipä tuossa juuri muuta jää kuin sähköinen, jolla voitaisiin edes teoriassa saavuttaa hyden mukavuus. Onko se just Bose tai joku sen kaltainen "kopio", se nähdään. Mutta kuten sanoin, en usko että Bosekaan tuossa diilissä häviäisi, saisi oman tekniikkansa vihdoinkin lisenssoitua markkinoille jne ![]() |
Kirjoittaja: | Hessu [ 01.12.2015 10:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
Savitaipale kirjoitti: Tätähän päästään myös tähän autojen yhteistyökehitykseen. Jos uusi jousitus tulee saataville myös C1 malliin, niin tuskin kumminkaan Aygoon. Ja jos tämmöinen vallankumouksellinen uusi jousitusratkaisu tulee vain Citroënin käyttöön, niin onko niillä varaa rakentaa siitä useampi malli? (Kierrejousen tilalle, vääntösauvajousen tilalle, lehtijousen tilalle etc) Ei varmasti tule C1:een eikä edes C3:een. Tuon kaltainen tekniikka tuodaan lähes aina ensin malliston kalleimpaan päähän. Muutos auton rakenteisiin ja sen vaatima tutkimus on niin suuri savotta ettei pikkuautoista saatavat katteet sitä kestä. Sitäpaitsi ei haluta, että valmistajan mallistossa pienemmät mallit hyppivät isompiensa varpaille. Tietyt ominaisuudet pitää rajata vain kalleimpiin malleihin markkinadifferoinnin takia vaikka mitään teknistä syytä ei olisi. Esim. Xenon-valoja on autoihin saanut yli 20 vuoden ajan, mutta vieläkään ei taida mihinkään malliston alapään torikassiin saada sellaisia tilattua. Ei varmasti olisi konsti eikä mikään tehtaalta sellaisia asentaa, ainakaan erityyppiseen jousitusjärjestelmään verrattuna. |
Kirjoittaja: | Savitaipale [ 01.12.2015 11:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
Eipä varmasti tule heti C1:een,mutta toisaalta CEO Linda Jackson sannoopi, jotta: "and will eventually be rolled out across the entire Citroen range". Voihan tuo toki vaan leuhkiakkin. Se kun ei näissä julkistuksissa ole vielä niin tarkkaa. BOSE:n systeemi sellaisenaan tuskin tulee. On vähän overkill. Vaikka lapsuudessa kyllä minunkin pikkuautot loikki kans aika komeasti. Tämä SKF:n systeemi se kyllä voipi olla: http://www.electric-vehiclenews.com/2011/04/electromagnetic-regenerative-active.html On vähän tunnetumpi valmistaja, tavan jousi tekee varsinaisen työn, toimii myös passiivisesti sähköjen kilahtaessa ja ennenkaikkea näyttääpi sopivan ihan tavan iskarin tilalle. Sähkömagneettisella lineaariaktuaattorilla vähän vaimennetaan/vahvistetaan jousen omia liikkeitä. Iskunvaimennus oisko kumminkin perinteinen nesteeseen pohjautuva, jos kerta toimii ilman sähköjä? Magneettipartikkelit/AMVAR lisänä? Kyllä se on niin, että mikä systeemi sitten tuleekaan, niin se on modattu iskari. Vain silleen siinä on taloudellista järkeä. Hinnat alkaen mallit myydään tavallisilla iskareilla, ja paremmat sähköisillä. Muiden kavereiden ei oo pakko käyttää, mutta Pösö voi "heittämällä". Sähköinen/magneettinen tuo tuleva systeemi varmasti on. Simmonen kun nopea ja ohjelmallisesti säädettävissä. Se säädettävyys varsinkin on tärkeää, että vuoden 2020 Citroen-kuluttaja voi sitten autonsa kosketusnäytöltä valita race-, sport-, comfort-, tow-, winter-, city-, offroad- ja automatic-suspension asetusten välillä. Ainaki noin nyt aluks. Se on sitä lisäarvoa. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 01.12.2015 12:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
Savitaipale kirjoitti: Sähköinen/magneettinen tuo tuleva systeemi varmasti on. Simmonen kun nopea ja ohjelmallisesti säädettävissä. Se säädettävyys varsinkin on tärkeää, että vuoden 2020 Citroen-kuluttaja voi sitten autonsa kosketusnäytöltä valita race-, sport-, comfort-, tow-, winter-, city-, offroad- ja automatic-suspension asetusten välillä. Ainaki noin nyt aluks. Se on sitä lisäarvoa. Riittää, kun tekee sen valikon sinne ja 95% käyttäjiin se menee täydestä ![]() |
Kirjoittaja: | Savitaipale [ 01.12.2015 12:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
Videokin löytyy: https://www.youtube.com/watch?v=IQ1eKddstxM Ja onhan tuota mainostettu muuallakin. Vaikka: http://www.gizmag.com/electromagnetic-automobile-suspension-demonstrated/18331/ Tuon hörhöjulkaisun mukaan lineaariaktuaattorin magneetit hoitaisivat passiivisen iskunvaimennuksen. Noinkohan? Ja sähköäkin tekevät. Tulikin oikein ikiliikkuja-auto. |
Kirjoittaja: | citsportsite [ 01.12.2015 15:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
Minun veikkaukseni on, että kyse on paljon yksinkertaisemmasta teknisestä ratkaisusta, nimittäin komposiittimateriaalista tehdystä "lehtijousesta" joka on samalla integroitu alatukivarsi. Kallistuksen vakaajaakaan ei välttämättä enää tarvita lainkaan. Rakenteen yksinkertaisuus ja painonsäästö on tietysti tässä takana. Rakenteen pitäisi myös vaimentaa tiettyjä värinöitä teräsjousia paremmin, eli lisäisi sitä mukavuutta. Hutchinson on tätä touhunnut ja PSA ollut mukana ilmeisesti osaomistajana. http://www.jeccomposites.com/news/compo ... hutchinson http://www.compositesworld.com/news/hut ... akes-waves |
Kirjoittaja: | IJN [ 01.12.2015 16:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
Pelkäänpä että citsportsite on oikeilla jäljillä. Tuohon kun lisätään sähkösääteiset iskarit niin saadaan jousitus jota voidaan sanoa uuden tyyppiseksi, valmistuskustannuksiltaan edulliseksi, kaikkiin henkilöautomalleihin sovellettavaksi, adaptiiviseksi, jne. Markkinointi kannattaa hoitaa juuri näin, tietoa tihkutetaan sopivan pieninä annoksina jotta syntyy "positiivista pöhinää" ja ilmainen julkisuus maksimoituu. Näin on tehty monet suuret ja pienet julkistukset. Bosen systeemi olisi varmasti vain premium-luokan juttu ja niistä Citroen tuntuu saaneen jo tarpeekseen, lisäksi siinä on jotain joka ei valmistajia viehätä koska ei vieläkään ole tuotannossa. Yksi iso ongelma lienee seuraukset tilanteessa kun äly sekoaa ja auto alkaa loikkia omia polkujaan. Myynti lakkaisi totaalisesti koska ne menisi kaikki ajokieltoon. |
Kirjoittaja: | jasu [ 01.12.2015 16:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
citsportsite kirjoitti: Minun veikkaukseni on, että kyse on paljon yksinkertaisemmasta teknisestä ratkaisusta, nimittäin komposiittimateriaalista tehdystä "lehtijousesta" joka on samalla integroitu alatukivarsi. Mutta mitäs uutta ja "vallankumouksellista" tuommoisessa olisi? Jos ei aivan mettässä ole, niin sellainen löytyy jo Corveten taka-akselistosta... Video sähköavusteisesta Bemarista ei oikein vakuuta, tuollaisilla minimalistisilla joustovaroilla ei vaan saada aikaan sitä mukavuutta mihin olen oman istumaseutuni totuttanut. Se että pitäisi lyhyellä joustomatkalla hävittää epätasaisuudet, on jo sinänsä vaikeaa ellei mahdotonta, ja sitten kun sitä vaikeutetaan olemattomilla pyörän liikeradoilla niin tulos on jo ennakkoon selvä... Pitäis vissiin nuo nykyisten suunnittelijat passittaa tutustumaan historiaan, ja istuttaa Ds/Cx -mallien kyytiin. Selkeästi on nykyisiltä jotain unohtunut, tai jopa kokematta jäänyt... |
Kirjoittaja: | Savitaipale [ 01.12.2015 17:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
Mitä uutta ja vallankumouksellista Mersun kääntyvissä etuvaloissa oli? Eikös niitä simmoisina kuitenkin mainostettu? Toi poikittainen komposiittijousi olisi kyllä silleen sattuva, että luvataan ihme, mutta annetaan kikkare. ![]() Ihan ongelmitta tuo ei kyllä joka-auton alustaan sulahda. Edessä kun siinä tukivarsien välissä on yleensä moottori/vaihteisto-paketti. Takana taas bensatankkia, takaloosteria, vararengasta ynnä muuta. Ja se on sitten integraali osa auton suunnittelua. Pitäs siten tulla kaikkiin tuleviin Pösöihin kanssa. Varteenotettava kilpailija kuitenkin. Hyvä, hyvä. Keksikääs vielä lisää vaihtoehtoja. |
Kirjoittaja: | Savitaipale [ 01.12.2015 18:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
Oi, tätä samaa lehtijousisysteemiähän puffaa myös ZF. http://www.zf.com/corporate/en_de/products/technologietrends/effizienz_2/effizienz.html Ois varsin elegantti ja simppeli kyllä. |
Kirjoittaja: | citsportsite [ 02.12.2015 10:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
jasu kirjoitti: citsportsite kirjoitti: Minun veikkaukseni on, että kyse on paljon yksinkertaisemmasta teknisestä ratkaisusta, nimittäin komposiittimateriaalista tehdystä "lehtijousesta" joka on samalla integroitu alatukivarsi. Mutta mitäs uutta ja "vallankumouksellista" tuommoisessa olisi? Jos ei aivan mettässä ole, niin sellainen löytyy jo Corveten taka-akselistosta...Tässä on nyt se iso ero, että ranskalaisten ratkaisussa komposiittijousi on osa akselistorakennetta, eli sillä korvataan myös tukivarret sekä kallistuksenvakaajan ja sen pallonivelien tarve. Corvetessa taas perinteinen lehtijousi on teräksen sijaan valmistettu komposiitista. Myös Volvo XC90:ssä on ilmeisesti Corvetten tyyppinen ratkaisu, eli teräksen sijasta komposiittijousi: http://www.materialstoday.com/composite ... site-leaf/ |
Kirjoittaja: | Petsku [ 02.12.2015 15:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroën lupailee uutta jousitusta |
citsportsite kirjoitti: jasu kirjoitti: citsportsite kirjoitti: Corvetessa taas perinteinen lehtijousi on teräksen sijaan valmistettu komposiitista. Myös Volvo XC90:ssä on ilmeisesti Corvetten tyyppinen ratkaisu, eli teräksen sijasta komposiittijousi: http://www.materialstoday.com/composite ... site-leaf/ Poikittaista yksilehtistä komposiittijousta käytettiin Volvossa jo huomattavasti ennen XC90:iä eli takapotku-Volvoissakin multilink-jousituksen yhteydessä ![]() |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |